Název objektu | STS 112 |
Atlantis F-26 | |
Shuttle Mission 111 | |
ISS-9A | |
SSC | 27537 |
Start | 2002-10-07 19:45:51.074 UT, Eastern Test Range, Atlantis |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2002-10-18 15:43:40 UT, Eastern Test Range, Rwy 33 |
Životnost | 10.8318 dne, tj. 0.0297 roku |
Provozovatel | USA, NASA-OSF |
Výrobce | USA, Rockwell |
Kategorie | raketoplán |
Hmotnost | vzletová 2 050 889 kg |
vzletová družicového stupně 116 536 kg | |
před spojením 111 316 kg | |
přistávací 91 388 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2002-10-07 | Země | 2002-10-18 | Země | Jeffrey S. Ashby | USA | 3 | CDR |
Pamela A. Melroy[ová] | USA | 2 | PLT | ||||
David A. Wolf | USA | 3 | MS1 | ||||
Sandra H. Magnus[ová] | USA | 1 | MS2 | ||||
Piers J. Sellers | USA | 1 | MS3 | ||||
Fjodor N. Jurčichin <=Фёдор Н. Юрчихин> | RUS | 1 | MS4 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
02-10-07.82 | G | 51.63° | 88.40 min | 156 km | 235 km | |
02-10-08.00 | G | 51.64° | 89.01 min | 210 km | 241 km | |
02-10-08.81 | G | 51.63° | 89.13 min | 221 km | 242 km | |
02-10-09.45 | G | 51.63° | 90.67 min | 240 km | 374 km | |
02-10-09.50 | G | 51.63° | 92.08 min | 369 km | 385 km | |
02-10-09.54 | G | 51.64° | 92.19 min | 371 km | 394 km | |
02-10-09.74 | G | 51.63° | 92.22 min | 372 km | 395 km | Po připojení k ISS. |
02-10-12.50 | G | 51.63° | 92.33 min | 378 km | 399 km | Po 1. korekci dráhy ISS. |
02-10-14.25 | G | 51.63° | 92.32 min | 378 km | 399 km | |
02-10-14.54 | G | 51.63° | 92.39 min | 378 km | 405 km | Po 2. korekci dráhy ISS. |
02-10-15.42 | G | 51.64° | 92.39 min | 378 km | 405 km | |
02-10-16.63 | G | 51.64° | 92.34 min | 373 km | 405 km | Po úhybném manévru. |
02-10-18.25 | G | 51.64° | 91.31 min | 273 km | 405 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaný kosmický raketoplán. Postavila ho firma Rockwell International, Space Systems Group (nyní Boeing North American), Palmdale, CA (USA). Provozovatelem je NASA Johnson Space Center, Houston, TX (USA) pro NASA Office of Space Flight, Washington, DC (USA).
Raketoplán Atlantis sestává ze tří částí: družicového stupně vybaveného hlavními motory SSME [=Space Shuttle Main Engines], odhazovací nádrže ET [=External Tank] a startovacích motorů SRB [=Solid Rocket Boosters].
Motory SRB výr. č. BI-115PF na TPH (polybutadienakrylát-hliník-chloristan amonný) o délce 45.46 m, průměru 3.8 m a vzletové hmotnosti 2×590 t vybavené výkyvnými tryskami vyvíjejí při vzletu tah 2×11.8 MN. Doba jejich funkce činí 120 s. Poté se oddělují a na padácích se snášejí do moře, odkud jsou vyloveny a připraveny k dalšímu použití.
Nádrž ET výr. č. ET-115A(SLWT) o délce 47.0 m a průměru 8.4 m nese zásoby kapalného vodíku (102 600 kg) a kyslíku (616 500 kg) pro motory SSME. Po dosažení suborbitální dráhy je odhozena a zaniká v atmosféře.
Okřídlený družicový stupeň výr. č. OV-104 o délce 37.24 m, výšce 17.25 m a rozpětí 23.79 m sestává z dvoupodlažního prostoru pro osádku, trupu a motorového prostoru. Prostor pro osádku (7 osob, v nouzových případech až 10 osob) má objem 71.5 m3 s atmosférou normálního vzduchu o tlaku 1014 hPa. V horní části se nachází letová paluba vybavená 10 okny, na níž jsou soustředěny prvky řízení, v dolní části obytná paluba s bočním průlezem pro nástup a výstup osádky a s průlezem do nákladového prostoru, sanitárním zařízením, kuchyňkou a místy pro odpočinek. V její přední části je umístěna většina řídicí elektroniky. Pod podlahou obytné paluby se nachází klimatizační zařízení. V trupu o rozměrech 18.3×5.2×4.0 m je umístěn nákladový prostor, uzavíratelný dvoukřídlými dveřmi, na jejichž vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému. V trupu se nachází mj. dálkový manipulátor RMS [=Remote Manipulator System], 3 palivové baterie s výkonem 3×7 kW (v maximu 3×12 kW) a 4 nádrže s kyslíkem a 4 nádrže vodíkem nutným pro jejich provoz. V zadní části jsou umístěna 3 turbočerpadla APU [=Auxiliary Power Units] hydraulického systému pro ovládání motorů SSME a aerodynamických řídicích ploch. V motorovém prostoru se nacházejí 3 kyslíkovodíkové motory SSME výr. č. 2048, 2051 a 2047 o tahu 3×2.1 MN ve vakuu. Pod motorovým prostorem je umístěn trupový elevon. Nad motorovým prostorem po stranách kýlové plochy s kormidly a aerodynamickou brzdou jsou připevněny dva moduly OMS [=Orbital Maneuvring System], každý s jedním motorem OMS o tahu 26.7 kN, 12 řídicími motory RCS [=Reaction Control System] o tahu 3.87 kN a 2 vernierovými motory o tahu 111 N. Jako pohonné látky pro OMS a RCS slouží monometylhydrazin a oxid dusičitý. Další modul RCS se 14 motory o tahu 3.87 kN a se 2 motory o tahu 111 N je zabudován v přídi raketoplánu. Povrch raketoplánu je pokryt systémem tepelné ochrany, tvořeným převážně dlaždicemi ze slinutého pěnového křemene. Pro přistání je vybaven vysouvacím podvozkem.
Na letové palubě jsou umístěny či uskutečňovány následující experimenty:
Datum | Událost |
---|---|
2002-10-07 |
19:45:50.982 UT: Zážeh motorů SRB.
19:45:51.074 UT: Vzlet11. 19:48:01 UT: Odhozeny motory SRB. 19:54:36 UT: Vypojeny motory SSME. 20:24 UT: Manévrem OMS-2 (t=63 s) byl družicový stupeň naveden na výchozí dráhu. 21:23 UT: Otevřeny dveře nákladového prostoru. Osádka dostala svolení k pokračování letu po oběžné dráze. Korekce dráhy NC-1. |
2002-10-08 |
01:46 UT: Zahájen odpočinek.
09:46 UT: Ukončen odpočinek. Kontrola nákladu na obytné palubě. Korekce dráhy NC-2. Osádka kontrolovala skafandry EMU [=Extravehicular Mobility Unit], záchranné jednotky SAFER [=Simplified Aid For EVA Rescue], oživila dálkový manipulátor RMS [=Remote Manipulator System] a prostřednictvím televizní kamery na jeho konci provedla inspekci nákladového prostoru raketoplánu. Byl oživen a vyzkoušen optický navigační systém OSVS [=Orbiter Space Vision System]. Byl vysunut prstenec stykovacího systému ODS [=Orbiter Docking System] do pohotovostní polohy a instalována televizní kamera do průzoru v poklopu stykovacího uzlu. Instalován a oživen ultrafialový spektrometr SHIMMER [=Spatial Heterodyne Imager for Mesospheric Radicals]. 20:00:44 UT: Korekce dráhy NC-3 (t=21.0 s, Δv=4.45 m/s) jedním motorem OMS. Zahájen odpočinek. |
2002-10-09 |
07:46 UT: Ukončen odpočinek.
10:43:54 UT: Korekce dráhy NH (t=95.8 s, Δv=44.4 m/s) dvěma motory OMS. 11:31:52 UT: Korekce dráhy NC4 (t=86.0 s, Δv=40.3 m/s) dvěma motory OMS. 13:03:52 UT: Manévr Ti (t=14.0 s, Δv=2.7 m/s) levým motorem OMS. 14:33:42 UT: Korekce dráhy (t=5.7 s, Δv=0.4 m/s) dvěma motory RCS. Kolem 14:33 UT: Vyrovnány rychlosti v bodě 180 m pod stanicí. Kolem 14:35 UT: Zahájen přelet před stanici. Kolem 14:45 UT: Vyrovnány rychloti v bodu 120 m přest stanicí. 14:46 UT: Zahájeno přibližování ke stykovacímu uzlu modulu PMA-2 [=Pressurized Mating Adapter Two]. 15:16:14 UT: Připojení12,13,14 ke komplexu ISS (1998-067A) k přechodovému tunelu PMA-2. Přiražení proběhlo dvakrát větší rychlostí (asi 0.06 m/s) než obvykle. 15:25 UT: Zahájeno přitahování přírub stykovacího uzlu. 15:34 UT: Pevné spojení raketoplánu se stanicí ukončeno. 16:51 UT: Otevření průlezů mezi raketoplánem a stanicí. Odebrání vzorků vzduchu v ramekplánu přístrojem IPD. Instalace pomocného větracího potrubí mezi raketoplánem a stanicí. 23:46 UT: Zahájen odpočinek. |
2002-10-10 |
07:46 UT: Ukončen odpočinek.
10:35 UT: ITS-S1 [=Integrated Truss Structure - Starboard One] byl uchopen úchopovým mechanismem LEE [=Latching End Effector] staničního manipulátoru SSRMS [=Space Station Remote Manipulator System]. Maniuplátor ovládala Whitson[ová] za asistence Magnus[ové]. 11:03 UT: Příhradová konstrukce ITS-S1 byla vyzdvižena z nákladového prostoru. Kolem 12:50 UT: Ashby přemanévroval manipulátor raketoplánu do polohy vhodné pro snímání procesu spojování segmentů příhradové konstruce televizní kamerou umístěnou na RMS [=Remote Manipulator System]. 15:21 UT: Wolf a Sellers zahájili první výstup do volného prostoru z modulu Quest (podrobnosti viz 1998-067A). 22:22 UT: Zahájením rekomprese přechodové komory modulu Quest Wolf a Sellers oficiálně ukončili výstup do volného prostoru15 v celkovém trvání 7 h 01 min. |
2002-10-11 |
Kolem 01:15 UT: Zahájen odpočinek.
09:15 UT: Ukončen odpočinek. Překládka dovezeného nákladu mezi raketoplánem a stanicí ISS (1998-067A), zejména experimentálních zařízení a vzorků pro pokusy (podrobnosti viz ISS, 1998-067A). 23:45 UT: Zahájen odpočinek. |
2002-10-12 |
07:45 UT: Ukončen odpočinek.
10:05 UT: Řízení orientace komplexu předáno raketoplánu Atlantis. 10:52 UT: Zahájena korekce dráhy (Δv=3.8 m/s) opakovanými zážehy motorů RCS raketoplánu Atlantis (2002-047A). Kolem 11:50 UT: Manévr ukončen. Průměrná výška dráhy komplexu se zvýšila o 6.4 km. 12:35 UT: Řízení orientace předáno zpět silovým setrvačníkům CMG komplexu ISS (1998-067A). 14:31 UT: Wolf a Sellers zahájili přepojením skafandrů na vnitřní baterie oficiálně druhý výstup do volného prostoru z modulu Quest (podrobnosti viz 1998-067A). 20:35 UT: Zahájením rekomprese přechodové komory modulu Quest Wolf a Sellers oficiálně ukončili druhý výstup do volného prostoru16 v trvání 6 h 04 min (plán 6 h 30 min). |
2002-10-13 |
00:46 UT: Zahájen odpočinek.
08:46 UT: Ukončen odpočinek. Přípravy na další výstup do volného porstoru. Překládání nákladu mezi raketoplánem a stanicí ISS (podrobnosti viz 1998-067A). |
2002-10-14 |
00:16 UT: Zahájen odpočinek.
08:16 UT: Ukončen odpočinek. 12:10 UT: Korekce dráhy (Δv=2.6 m/s) motory raketoplánu Atlantis (2002-047A). 14:11 UT: Wolf a Sellers přepojením skafandrů na vnitřní akumulátorové baterie oficiálně zahájili třetí výstup do volného prostoru z modulu Quest (podrobnosti viz 1998-067A). 20:47 UT: Zahájením rekomprese přechodové komory ukončili Wolf a Sellers třetí montážní výstup v celkovém trvání 6 h 36 min (plán 6 h 30 min). |
2002-10-16 |
07:46 UT: Ukončen odpočinek.
Demontáž pomocného větracího potrubí mezi raketoplánem, přechodovým tunelem PMA-2 [=Pressurized Mating Adapter Two] a laboratoří Destiny. 11:02 UT: Oficiální rozloučení osádek. 11:15 UT: Uzavřeny průlezy mezi raketoplánem a stanicí ISS. Zahájena prověrka hermetičnosti vestibulu mezi raketoplánem a tunelem PMA-2. 12:15 UT: Řízení orientace komplexu bylo předáno raketoplánu. 12:56 UT: Řídicí středisko MCC-H dalo souhlas s odpojením raketoplánu Atlantis od komplexu. 13:08 UT: Vypojen stabilizační systém raketoplánu. 13:11 UT: Vydán povel k odemčení zámků poutajících raketoplán ke komplexu. 13:13:40 UT: Raketoplán Atlantis se oddělil od komplexu ISS (1998-067A). Celková doba připojení raketoplánu ke komplexu činila 6 d 21 h 56 min. Melroyová zahájila odlet rychlostí přibližně 0.03 m/s. Kolem 13:42 UT: Vyrovnány rychlosti ve vzdálenosti 75 m od stanice. 13:56 UT: Melroy[ová] zahájila inspekční oblet komplexu ISS. 14:56 UT: Úhybný manévr motory předního modulu RCS (t=24 s, Δv=1.7 m/s). Kolem 23:20 UT: Zahájen odpočinek. |
2002-10-17 |
07:18 UT: Ukončen odpočinek.
Kontrola systémů družicového stupně před přistáním. Úklid vnitřních prostor raketoplánu17. 22:30 UT: Zahájen odpočinek. |
2002-10-18 |
07:16 UT: Ukončen odpočinek.
10:36 UT: Zahájení bezprostředních příprav na přistání. 12:07 UT: Uzavřeny dveře nákladového prostoru. 14:20 UT: Řídicí středisko MCC-H dalo souhlas s uskutečněním brzdicího manévru. 14:27 UT: Otočení raketoplánu do polohy pro brzdicí manévr. 14:31 UT: Spuštěno hydraulické čerpadlo APU č. 2. 14:36:14 UT: /Plán/ Brzdicí manévr 2 motory OMS (t=132 s, Δv=76.5 m/s, 0.2° j.š., 86.8° v.d.). 14:45 UT: Raketoplán se otočil do orientace pro vstup do atmosféry. Spuštěna zbývající dvě čerpadla APU. 15:12:31 UT: Vstup do atmosféry (28.2° j.š., 127.2° z.d.). 15:43:40 UT: Raketoplán dosedl hlavním podvozkem na dráhu 33 letište SLF [=Shuttle Landing Facility] na KSC18. Trvání letu bylo 10 d 19 h 57 min 49 s. 15:43:48 UT: Dosedlo příďové kolo. 15:44:35 UT: Raketoplán se zastavil. |
Datum poslední úpravy: 2009-02-13 22:12:07 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |