2006-028A - STS 121

Název objektuSTS 121
Discovery F-32
Shuttle Mission 115
ISS ULF-1.1 [International Space Station Utility Logistics Flight]
SSC29251
Start2006-07-04 18:37:54.951 UT, Eastern Test Range, Discovery
Stav objektupřistál na Zemi
Přistání2006-07-17 13:14:43 UT, Kennedy Space Center, SLF Rwy 15
Životnost12.7756 dne, tj. 0.0350 roku
ProvozovatelUSA, NASA-OSF
VýrobceUSA, Rockwell
Kategorieraketoplán
Hmotnost celková vzletová 2051963 kg
vzletová družicového stupně 121092 kg
na dráze 114855 kg
přistávací 102394 kg

Osádka

Od Odkud Do Kam Člen osádky Stát Let Funkce
2006-07-04 Země 2006-07-17 Země Steven W. Lindsey USA 4 CDR
Mark E. Kelly USA 2 PLT
Michael E. Fossum USA 1 MS1
Lisa M. Nowak USA 1 MS2
Stephanie D. Wilson USA 1 MS3
Piers J. Sellers USA 2 MS4
2006-07-04 Země 2006-07-06 1998-067A Thomas A. Reiter DEU 2 MS5

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
06-07-04.78 G 51.64° 87.35 min 56 km 230 km Suborbitální dráha. McDowell.
06-07-04.80 G 51.63° 88.36 min 155 km 231 km  
06-07-05.51 G 51.63° 88.67 min 159 km 259 km Plán.
06-07-05.51 G 51.63° 88.67 min 159 km 259 km  
06-07-05.94 G 51.63° 90.42 min 251 km 339 km Plán.
06-07-05.94 G 51.63° 90.42 min 251 km 339 km  
06-07-06.44 G 51.63° 91.24 min 328 km 342 km Plán.
06-07-06.44 G 51.63° 91.24 min 328 km 342 km  
06-07-06.50 G 51.63° 91.36 min 334 km 349 km  
06-07-06.51 G 51.63° 91.33 min 333 km 347 km Plán.
06-07-06.51 G 51.63° 91.23 min 328 km 342 km  
06-07-06.51 G 51.63° 91.33 min 333 km 347 km  
06-07-06.57 G 51.63° 91.36 min 334 km 348 km Plán.
06-07-06.57 G 51.63° 91.36 min 334 km 348 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Pilotovaný kosmický raketoplán. Postavila ho firma Rockwell International, Space Systems Group (nyní Boeing North American), Palmdale, CA (USA). Provozovatelem je NASA Johnson Space Center, Houston, TX (USA) pro NASA Office of Space Flight, Washington, DC (USA).

Raketoplán Discovery sestává ze tří částí: družicového stupně vybaveného hlavními motory SSME [=Space Shuttle Main Engines], odhazovací nádrže ET [=External Tank] a startovacích motorů SRB [=Solid Rocket Boosters].

Motory SRB výr. č. BI-126/RSRM-93 na TPH (polybutadienakrylát-hliník-chloristan amonný) o délce 45.46 m, průměru 3.8 m a vzletové hmotnosti 2×590 t vybavené výkyvnými tryskami vyvíjejí při vzletu tah 2×11.8 MN. Doba jejich funkce činí 120 s. Poté se oddělují a na padácích se snášejí do moře, odkud jsou vyloveny a připraveny k dalšímu použití.

Nádrž ET výr. č. ET-119 o délce 47.0 m a průměru 8.4 m nese zásoby kapalného vodíku (102 600 kg) a kyslíku (616 500 kg) pro motory SSME. Po dosažení suborbitální dráhy je odhozena a zaniká v atmosféře.

Okřídlený družicový stupeň výr. č. OV-103 o délce 37.24 m, výšce 17.25 m a rozpětí 23.79 m sestává z dvoupodlažního prostoru pro osádku, trupu a motorového prostoru. Prostor pro osádku (7 osob, v nouzových případech až 10 osob) má objem 71.5 m3 s atmosférou normálního vzduchu o tlaku 1014 hPa. V horní části se nachází letová paluba vybavená 10 okny, na níž jsou soustředěny prvky řízení, v dolní části obytná paluba s bočním průlezem pro nástup a výstup osádky a s průlezem do nákladového prostoru, sanitárním zařízením, kuchyňkou a místy pro odpočinek. V její přední části je umístěna většina řídicí elektroniky. Pod podlahou obytné paluby se nachází klimatizační zařízení. V trupu o rozměrech 18.3×5.2×4.0 m je umístěn nákladový prostor, uzavíratelný dvoukřídlými dveřmi, na jejichž vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému. V trupu se nachází mj. dálkový manipulátor RMS [=Remote Manipulator System], 3 palivové baterie s výkonem 3×7 kW (v maximu 3×12 kW) a 4 nádrže s kyslíkem a 4 nádrže vodíkem nutným pro jejich provoz. V zadní části jsou umístěna 3 turbočerpadla APU [=Auxiliary Power Units] hydraulického systému pro ovládání motorů SSME a aerodynamických řídicích ploch. V motorovém prostoru se nacházejí 3 kyslíkovodíkové motory SSME výr. č. 2045, 2051 a 2056 o tahu 3×2.1 MN ve vakuu. Pod motorovým prostorem je umístěn trupový elevon. Nad motorovým prostorem po stranách kýlové plochy s kormidly a aerodynamickou brzdou jsou připevněny dva moduly OMS [=Orbital Maneuvring System], každý s jedním motorem OMS o tahu 26.7 kN, 12 řídicími motory RCS [=Reaction Control System] o tahu 3.87 kN a 2 vernierovými motory o tahu 111 N. Jako pohonné látky pro OMS a RCS slouží monometylhydrazin a oxid dusičitý. Další modul RCS se 14 motory o tahu 3.87 kN a se 2 motory o tahu 111 N je zabudován v přídi raketoplánu. Povrch raketoplánu je pokryt systémem tepelné ochrany, tvořeným převážně dlaždicemi ze slinutého pěnového křemene. Pro přistání je vybaven vysouvacím podvozkem.

Na letové palubě se uskutečňují následující experimenty:

Na obytné palubě se uskutečňují následující experimenty: Experimenty prováděné během připojení k ISS a v součinnosti s osádkou stanice: Během výstupů do volného prostoru se uskutečňují následující experimenty: Před letem a po jeho skončení se uskutečňují následující experimenty: Mimo raketoplán se během jeho letu provádějí následující experimenty: Na obytné palubě je umístěna část kusového nákladu pro ISS a to zejména: V nákladovém postoru jsou uloženy následující objekty: Podél závěsu dveří nákladového prostoru jsou umístěny: Hlavním úkolem letu je prověrka úprav raketoplánu po havárii Columbie, doprava nákladu na stanici ISS (1998-067A), doprava třetího člena dlouhodobé osádky stanice a doprava materiálů zpět na Zemi.

Předchozím letem raketoplánu je STS 114 (2005-026A), dalším je STS 115 (2006-036A). Předchozím letem ke stanici ISS (1998-067A), následujícím je STS 115 (2006-036A).

Průběh letu

Datum Událost
2006-07-04 18:37:55 UT: Vzlet2.
V průběhu navádění na dráhu bylo v T +19 s a mezi T +180 s a T +360 s pozorováno nejméně sedmkrát odpadnutí částí pěnové izolace. Prvotní analýza vedla k závěru, že jejich velikost nebyla nebezpečná. Aerodynamická situaci v tomto období též snižovala potencionální nebezpečí impaktu. Impaktní senzory za náběžnou hranou křídla registrovaly 3 nárazy na pravou a 3 nárazy na levou polovinu křídla.
18:46:25 UT: Navedení na suborbitální dráhu.
18:36:40 UT: Odhození nádrže ET.
Snímkování odhozené nádrže.
19:15 UT: Manévrem OMS-2 dvěma motory OMS přešel raketoplán na výchozí dráhu.
Kontrola systémů družicového stupně.
Otevření dveří nákladového prostoru.
Oživení manipulátoru RMS.
Kolem 13:38 UT: Korekční manévr NC-1.
2006-07-05 00:38 UT: Zahájen odpočinek.
08:38 UT: Ukončen odpočinek.
Prověrka manipulátoru RMS.
10:53:52 UT: Korekční manévr NC-2 dvěma motory OMS (t=27.7 s, Δv=11.8 m/s).
Vyzvednutí prodlužovací tyče OBSS se senzory.
Kontrola tepelné ochrany raketoplánu senzory OBSS.
Aktivace stykovacího modulu.
Instalace televizní kameru do okénka v průlezu stykovacího modulu.
Vysunutí stykovacího uzlu do pohotovostní polohy.
Kontrola skafandrů EMU [=Extravehicular Mobility Unit].
15:11 UT. Korekce dráhy.
Uložení prodlužovací tyče do jejího lůžka.
21:46:55 UT: Korekční manévr NC-3 dvěma motory OMS (t=110.3 s, Δv=51.5 m/s).
2006-07-06 13:46 UT: Vyrovnána rychlost raketoplánu se stanicí v bodě 180 m pod stanicí.
13:51 UT: Zahájen rotační manévr RPM [=Rotation Pitch Maneuver] pro snímkování tepelné ochrany raketoplánu ze stanice ISS.
13:59 UT: Ukončen rotační manévr RPM.
14:05 UT: Zahájen přelet z bodu pod stanicí do bodu před stanicí.
14:14 UT: Raketoplán se přemístil do bodu přibližně 100 m před stanicí.
14:14 UT: Středisko MCC-H vydalo souhlas ke spojení se stanicí.
Kolem 14:20 UT: Zahájeno závěrečné přibližování ke stanici.
14:52 UT: Zachycení raketoplánu na stykovacím uzlu přechodového tunelu PMA-2 [=Pressurized Mating Adapter Two] stanice ISS (1998-067A).
15:14 UT: Pevné uzamknutí zámků ve stykovacím uzlu mezi raketoplánem a přechodovým tunelem PMA-2 [=Pressurized Mating Adapter Two] komplexu.
Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi raketoplánem a stanicí.
16:30 UT: Otevření posledního průlezu mezi raketoplánem a stanicí ISS (1998-067A).
Odběr vzorků vzduchu přípravkem AK-1M v obytných prostorách raketoplánu Discovery.
Přivítání osádek ISS a raketoplánu.
Bezpečnostní školení posádky raketoplánu.
Přenesení skafandru "Sokol" <="Сокол"> pro T. Reitera z raketoplánu na stanici.
Přenos tvarovaného křesla pro T. Reitera z raketoplánu na stanici.
Instalace pomocného větracího potrubí mezi raketoplánem a komplexem.
2006-07-07 07:08 UT: Ukončen odpočinek.
09:42 UT Nowak[ová] a Wilson[ová] za asistence Williamse uchopily staničním manipulátorem SSRMS [=Space Station Remote Manipulator System] kotvičku na povrchu nákladového modulu MPLM [=Multi-Purpose Logistics Module] "Leonardo".
Odpojení modulu MPLM od silových a datových kabelů raketoplánu.
10:12 UT: Astronauti vyzvedli z nákladového prostoru raketoplánu nákladový modul MPLM [=Multi-Purpose Logistics Module] "Leonardo" a zahájili jeho přesun ke spodnímu stykovacímu uzlu ACBM [=(Active Common Berthing Mechanism] modulu Unity.
Připojení modulu MPLM k modulu Unity bylo zdrženo vzhledem k nutnosti zjistit, zda hermetickému spojení nevadí zjištěný uvolněný pásek.
Příprava skafandrů EMU [=Extravehicular Mobility Unit], nářadí a přípravků k chystanému vstupu do volného prostoru EVA-1.
Přenos vaků CWC [=Collapsible Water Container] s vodou palivových článků z raketoplánu na stanici.
2006-07-08 07:08 UT: Ukončen odpočinek.
Pokračovalo překládání nákladu mezi modulem MPLM "Leonardo" a ISS (1998-067A). V jeho rámci byly na palubu stanice přeneseny mraznička MELFI [=Minus Eighty Laboratory Freezer for the ISS] a další části výbavy stanice.
Sellers (EV1) a Fossum (EV2) za asistence Kellyho a Wilsonové zahájili přípravu k výstupu dýcháním čistého kyslíku z masek, částečně při cvičení na veloergometru CEVIS [=Cycle Ergometer with Vibration Isolation System].
Uzavření přechodové komory modulu Quest.
Profouknutí skafandrů čistým kyslíkem v přechodové komoře za sníženého tlaku 703 hPa.
Oblečení skafandrů.
Dýchání kyslíku ve skafandrech.
Dekomprese přechodové komory modulu Quest.
Otevření výstupního poklopu přechodové komory modulu Quest.
13:17 UT: Přepojení skafandrů na vnitřní zdroje. Oficiální zahájení výstupu EVA-1 [=Extravehicular Activity].
Zajištění gilotiny pro nouzové přesekávání kabelu u mobilní základny MBS [=Mobile Base System].
Přesun do nákladového prostoru raketoplánu.
Instalace nastavitelné plošinky AFRP [=Articulating Foot Restraint Platform] na konec tyče OBSS.
Sellers nastoupil na plošinku AFRP.
Dynamické zkoušky mechanické pevnosti a pružnosti prodlouženého manipulátoru SRMS [=Shuttle Remote Manipulator System] při zatížení jedním astronautem.
Úprava plošinky AFPR.
Na plošinku nastoupili společně Sellers a Fossum.
Dynamické zkoušky mechanické pevnosti a pružnosti prodlouženého manipulátoru SRMS [=Shuttle Remote Manipulator System] při zatížení dvěma astronauty.
Simulace dynamického namáhání při opravách náběžné hrany raketoplánu prováděná přitahováním a odstrkováním příhradové konstrukce ITS-P1 [=Integrated Truss Structure - Port One] kalibrovaným přezmenem.
Demontáž plošiny AFPR.
Přesun z nákladového prostoru raketoplánu k přechodové komoře modulu Quest a návrat do ní.
Kolem 20:40 UT: Hermetické uzavření přechodové komory modulu Quest.
20:48 UT: Zahájeno tlakování přechodové komory modulu Quest. Oficiální ukončení výstupu EVA-1 (trvání 7 h 31 min, plánované trvání 6 h 30 min).
Svléknutí skafandrů a jejich vysušení.
23:08 UT: Zahájen odpočinek.
2006-07-09 07:08: Ukončen odpočinek.
Přeložení tepelného výměníku HX [=Heat Exchanger] pro klimatizační jednotku CCAA [=Common Cabin Air Assembly] v modulu Destiny z MPLM [=Multi-Purpose Logistics Module].
Kontrola a příprava skafandrů EMU [=Extravehicular Mobility Unit].
Překládání dalšího nákladu mezi MPLM a stanicí.
Přenos jednotek SAFER [=Simplified Aid For EVA Rescue].
Překládání nákladu z obytné paluby raketoplánu na stanici.
Plnění nádrží CWC [=Collapsible Water Container] vodou z palivových článků.
Příprava nářadí na výstup do volného prostoru EVA-2 [=Extravehicular Activity].
Kontrola a příprava záchranných jednotek SAFER.
Společná tisková konference osádek STS a ISS.
Společné fotografování osádek.
Studium harmonogramu a pracovních postupů výstupu do volného prostoru EVA-2.
22:38 UT: Zahájen odpočinek.
2006-07-10 06:08 UT: Ukončen odpočinek.
Sellers a Fossum se připravovali k výstupu EVA-2 [=Extravehicular Activity] do volného prostoru.
12:14 UT: Přepojení skafandrů na vlastní zdroje. Oficiální zahájení výstupu EVA-2.
Výstup z přechodové komory do volného prostoru.
Vyzvednutí úchopové tyče FGB [=Fixed Grapple Bar] z nákladového nosníku a její připojení k modulu čerpadla amoniaku.
Příprava nastavitelné podnožky AFPR [=Articulating Portable Foot Restraint].
Příprava k vyzvednutí modulu čerpadla.
Staniční manipulátor SSRMS [=Space Station Remote Manipulator System] zachytil modul čerpadla.
Staniční manipulátor SSRMS přesunul modul čerpadla na vnější úložnou plošinu ESP-2 [=External Stowage Platform].
Výměna spodního bloku gilotiny kabelu IUA [=Interface Umbilical Assembly] na mobilní základně MBS [=Mobile Base System].
Rekonfigurace podnožky APFR.
Demontáž propojovací kabeláže TUS [=Trailing Umbilical System] včetně bubnu namotávání kabelu.
Instalace modulu čerpadla na úložnou plošinu ESP-2 [=External Stowage Platform].
Přenesení bubnu TUS staničním manipulátorem SSRMS k nosiči nákladů v nákladovém prostoru raketoplánu.
17:53 SSRMS vyměnil starý buben TUS za nový.
Přesun nového bubnu TUS staničním manipulátorem SSRMS k segmentu příhradové konstrukce ITS-S0 [=Integrated Truss Structure - Starboard Zero].
Instalace nového bubnu TUS.
Manipulátor SSRMS přesunut do parkovací pozice.
Definitivní položení TUS.
Návrat do přechodové komory.
19:01 UT: Začátek tlakování přechodové komory. Oficiální konec výstupu EVA-2 (trvání 6 h 47 min, plánované trvání 6 h 30 min).
22:08 UT: Zahájen odpočinek.
2006-07-11 06:08 UT: Ukončen odpočinek.
Obnoveno překládání nákladu mezi nákladovým modulem MPLM [=Multi-Purpose Logistics Module] a stanicí ISS (1998-067A).
Plnění vaků CWC [=Collapsible Water Container] vodou z palivových baterií.
Údržba skafandrů.
Překládání nákladu mezi obytnou palubou raketoplánu a stanicí ISS.
Přenos vaků CWC s vodou na stanici.
Příprava experimentu DTO-848 (nácvik opravy náběžné hrany).
Příprava přechodové komory modulu Quest pro výstup.
Příprava nářadí pro výstup EVA-3 [=Extravehicular Activity].
Tisková konference.
Kontrola a nastavení infračervené kamery pro experiment DTO-851 (průzkum náběžné hrany) během výstupu EVA-3.
Studium harmonogramu a postupů při výstupu EVA-3.
21:08 UT: Zahájen odpočinek.
2006-07-12 05:08 UT: Ukončen odpočinek.
Sellers a Fossum se připravovali k výstupu EVA-3 [=Extravehicular Activity] do volného prostoru.
Dekomprese přechodové komory modulu Quest.
Oživení staničního manipulátoru SSRMS [=Space Station Remote Manipulator System] programem DOUG [=Dynamic Operations Ubiquitous Graphics].
11:20 UT: Přepojení skafandrů na vlastní zdroje. Oficiální zahájení výstupu EVA-3.
Výstup z přechodové komory do volného prostoru.
Konfigurace staničního manipulátoru SSRMS.
Instalace podnožky APFR [=Articulating Portable Foot Restraint] na staniční manipulátor SSRMS.
Přesun staničního manipulátoru SSRMS k vzorkům poškozených panelů tepelné ochrany raketoplánu na nosiči LMC v nákladovém prostoru raketoplánu.
Konfigurace nákladového prostoru.
Provádění zkoušek způsobů opravy panelů RCC (experiment DTO-848) náběžné hrany raketoplánu na uměle připravených vzorcích dovezených ze Země.
Lindsey zajišťoval průběžnou fotodokumentaci průběhu výstupu a jeho videozáznam.
Konec zkoušek oprav RCC.
Úklid nákladového prostoru.
Rekonfigurace staničního manipulátoru SSRMS.
Přesun staničního manipulátoru SSRMS k úložné plošině ESP-2 [=External Stowage Platform].
Instalace úchopové kotvičky na modul čerpadla amoniaku.
Přesun k přechodové komoře modulu Quest.
Demontáž podnožky APFR [=Articulating Portable Foot Restraint] ze staničního manipulátoru SSRMS.
Návrat do přechodové komory.
Přesun staničního manipulátoru SSRMS do blízkosti nákladového modulu MPLM [=Multi-Purpose Logistics Module] "Leonardo".
18:31 UT: Zahájeno tlakování přechodové komory modulu Quest. Oficiální ukončení výstupu do volného prostoru EVA-3 (trvání 7 h 11 min, plánované trvání 6 h 30 min).
21:08 UT: Zahájen odpočinek.
2006-07-13 05:08 UT: Ukončen odpočinek.
Odpočinkový den.
Úklid nákladního modulu MPLM [=Multi-Purpose Logistics Module] "Leonardo" k odpojení.
Rozhovor astronauta Fossuma s guvernérem.
Výměna tiskárny a přenos počítače A31p.
Konfigurace skříní v MPLM.
Tisková konference.
21:08 UT: Zahájen odpočinek.
Technici ve středisku zjistili u nádrže s hydrazinem pro čerpadlo hydrauliky APU-1 [=Auxilliary Power Unit] pomalý pokles tlaku, trvající po celou dobu letu. Nebylo jisté, zda se jedná a únik tlakovacího dusíku, nebo o únik samotného hydrazinu.
2006-07-14 05:08 UT: Ukončen odpočinek.
Vypojení systémů modulu MPLM [=Multi-Purpose Logistics Module] "Leonardo".
Tisková konference.
Překládání nákladu na obytnou palubu raketoplánu.
Příprava vestibulu mezi moduly Unity a MPLM k vypuštění vzduchu.
Přenesení skafandru EMU [=Extravehicular Mobility Unit] č. 3017 z paluby raketoplánu na stanici ISS (1998-067A) do modulu Quest.
Údržba a kontrola skafandru EMU č. 3017 v modulu Quest.
Vypuštění atmosféry z vestibulu mezi moduly Unity a MPLM.
Konfigurace přechodové komory Quest.
Uchopení kotvy na modulu MPLM staničním manipulátorem SSRMS [=Space Station Remote Manipulator System].
Vyšroubování přídržných šroubů poutajících MPLM k modulu Unity.
Modul MPLM odtažen od Unity.
Modul MPLM uložen do nákladového prostoru raketoplánu.
Odpojení staničního manipulátoru SSRMS od MPLM. V průběhu této operace došlo k problémům s ovládáním úchopového zařízení, což způsobilo posun v plánu přibližně o 45 min.
Uchopení prodlužovací tyče OBSS staničním manipulátorem SSRMS a předání manipulátoru raketoplánu SRMS [=Shuttle Remote Manipulator System].
Průzkum náběžné hrany levoboční poloviny křídla raketoplánu přístroji na tyči OBSS. Nebyla zjištěna žádná poškození v důsledku impaktů mikrometeoroidů a kosmického smetí.
21:08 UT: Zahájen odpočinek.
2006-07-15 05:08 UT: Ukončen odpočinek.
Slavnostní rozloučení posádek.
Uzavření průlezů mezi komplexem a Discovery.
Instalace kamery do průlezu stykovacího uzlu v raketoplánu.
Oživení řídicích počítačů raketoplánu, skupina B.
Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi raketoplánem a stanicí ISS (1998-067A).
Začátek procedury odpojování.
12:08 UT: Odpojení raketoplánu od stanice ISS (1998-067A).
12:28 UT: Začátek přeletu nad ISS, úhybný manévr 1 (Δv=0.49 m/s).
12:57 UT: Úhybný manévr 2 (Δv=0.30 m/s). Vypojení řídicích počítačů raketoplánu, skupina B.
Průzkum náběžné hrany pravoboční poloviny křídla a krytu přídě přístroji OBSS. Nebyla zjištěna žádná poškození v důsledku impaktů mikrometeoroidů a kosmického smetí.
Uložení tyče OBSS do lůžka na pravoboku v nákladovém prostoru raketoplánu.
Vypojení manipulátoru raketoplánu SRMS [=Shuttle Remote Manipulator System].
21:08 UT: Zahájen odpočinek.
2006-07-16 05:08 UT: Ukončen odpočinek.
Prověrky řídicího systému FCS [=Flight Control System].
Zkušební zážeh motorů RCS [=Reaction Control System].
Úklid vnitřních prostor raketoplánu.
Zkoušky chladicího výparníku FES [=Flash Evaporator System.
Konfigurace hydraulických čerpadel APU [=Auxilliary Power Unit].
Vypuštění odpadní vody z palivových baterií.
Kontrola spojového systému.
Příprava videosystému pro záznam sestupu z dráhy a přistání.
Kontrola komunikačního systému.
Prověrky ukazatelů řídicího systému FCMS [=Flight Control Monitoring System].
Tisková konference.
Konzultace s řídicím střediskem o sestupu a přistání.
Nácvik pilotáže při přistání.
Příprava korekce dráhy.
Korekce dráhy NC-7.
Demontáž a uložení veloergometru.
Zaklopení parabolické antény pro pásmo Ku do nákladového prostoru.
21:08 UT: Zahájen odpočinek.
Tým manažerů MMT [=Mission Management Team] dal souhlas s uskutečněním přistávacího manévru raketoplánu z hlediska stavu jeho tepelné ochrany. Nádrž s hydrazinem pro čerpadlo APU-1 [=Auxilliary Power Unit] hydrauliky bude sledováno a případné korekční akce se uskuteční před brzdicím manévrem.
2006-07-17 05:08 UT: Ukončen odpočinek.
11:47 UT: Souhlas střediska MCC k přistávacímu manévru.
11:53:00 UT: Letoví specialisti zaujmuli místa v křeslech.
12:02:00 UT: Nastartování jednoho čerpadla hydrauliky APU [=Auxilliary Power Unit].
12:07:15 UT: Brzdicí zážeh motorů OMS (dT=182 s, Δv=92.0 m/s).
12:10:17 UT: Brzdicí manévr ukončen.
12:13 UT: Začátek přechodu do orientace pro vstup do atmosféry.
12:30 UT: Zapojení zbývajících dvou čerpadel APU.
12:37:33 UT: Ukončen přechod do orientace pro vstup do atmosféry (klopení +39°).
12:42:33 UT: Vstup do atmosféry (výška 121 km, v=7.798 km/s, vzdálenost k místu přistání 8240 km).
12:47:39 UT: První zatáčka vlevo.
12:57:30 UT: První přechod do zatáčky vpravo.
13:08:15 UT: Rychlost pod Mach = 2.5, začátek přizpůsobení rychlosti pro přistání TAEM [=Terminal Area Energy Management].
15:10:25 UT: Rychlost pod Mach = 1.
15:10:46 UT: Raketoplán na okruhu nad letištěm HAC [=Heading Alignment Cylinder].
13:14:43 UT (plán 15:14:26 UT): Raketoplán dosedl hlavním podvozkem na dráhu 15 letiště SLF na Kennedy Space Center.
13:14:53 UT: Dosedlo příďové kolo.
13:15:49 UT: Raketoplán se zastavil.
Raketoplán byl převezen do haly OPF-3 [=Orbiter Processing Facility] k poletovému odstrojení a kontrole. Během předběžné prohlídky tepelné ochrany TPS [=Thermal Protection System] bylo zjištěno celkem 93 poškození dlaždic, z toho 11 o průměru větším než 25 mm.

Literatura

  1. Space Shuttle Main Page. Washington, DC : NASA, 2005. - [Cit. 2006-12-10].     (http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html).

------
Datum poslední úpravy: 2007-03-25 16:56:11 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2007 - Antonín Vítek