Název objektu | Progress M-05M <=Прогресс М-05М> |
ISS-37P [=International Space Station thirty seventh Progress] | |
SSC | 36521 |
Start | 2010-04-28 17:15:08.987 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2010-11-15 09:37:02 UT, jižní Tichý oceán |
Životnost | 200.6819 dne, tj. 0.5494 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7290 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
10-04-28.74 | G | 51.64° | 88.70 min | 187 km | 234 km | |
10-04-28.91 | G | 51.65° | 88.74 min | 164 km | 261 km | |
10-04-28.97 | G | 51.64° | 89.61 min | 248 km | 263 km | |
10-04-29.72 | G | 51.66°±0.06° | 88.59±0.37 min | 193+7/-15 km | 245±42 km | Plán. CUP-M. |
10-04-29.84 | G | 51.64° | 89.61 min | 247 km | 263 km | |
10-05-01.02 | G | 51.64° | 89.66 min | 252 km | 264 km | |
10-05-01.84 | G | 51.64° | 91.52 min | 342 km | 355 km | |
10-05-26.66 | G | 51.67° | 91.43 min | 338 km | 351 km | |
10-06-05.36 | G | 51.65° | 91.50 min | 341 km | 355 km | |
10-06-06.51 | G | 51.65° | 91.57 min | 348 km | 355 km | |
10-06-08.48 | G | 51.65° | 91.62 min | 348 km | 360 km | |
10-07-17.51 | G | 51.65° | 91.65 min | 350 km | 361 km | |
10-10-13.54 | G | 51.65° | 91.60 min | 348 km | 358 km | |
10-10-25.86 | G | 51.65° | 91.87 min | 358 km | 375 km | |
10-10-31.85 | G | 51.64° | 91.76 min | 348 km | 374 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Výrobcem a provozovatelem je OAO RKK [=Otkrytoje akcionernoje obščestvo Raketno-kosmičeskaja korporacija] Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК [=Открытое акционерное общество Ракетно-космическая корпорация] Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 405) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">. V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">. Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a digitální telekomunikační systémy včetně řídicího počítače CVM-101 [=cifrovaja vyčislitel'naja mašina] <=ЦВМ-101 [=цифровая вычислительная машина]> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor klimatizačního systému.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad o celkové hmotnosti 2588 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A), a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2010-04-28 |
17:15:08.987 UT: Vzlet3,4,5.
17:23:55 UT: Navedení na výchozí dráhu. 17:23:58 UT: Kosmická loď se oddělila od 3. stupně rakety. |
2010-05-01 |
Kolem 18:10 UT: Ve vzdálenosti přibližně 1 km od
komplexu ISS (1998-067A) palubní
počítač přerušil automatický průběh setkávacího
manévru v průběhu plánované změny její orientace;
příčinou byla indikace závady na obou okruzích motorů DPO
[=dvigateli pričalivanija i orientacii]
<=ДПО [=двигатели
причаливания и
ориентации]> nákladní lodi.
18:12 UT: Po analýze situace dalo středisko CUP-M souhlas s manuálním pokračováním setkávacího manévru6. Kotov dokončil setkání a spojení nákladní lodi s komplexem ISS s využitím systému TORU [=teleoperatornyj režim upravlenija] <=ТОРУ [=телеоператорный режим управления]>. 18:35:21 UT /plán 18:35:30 UT ±3 min/: Nákladní loď se v ručním režimu připojila6,7,8,9 k modulu Pirs komplexu ISS (1998-067A). |
2010-05-01 až 2010-10-26 | Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2010-05-26 | Korekce dráhy komplexu ISS (1998-067A) motory nákladní lodi. |
2010-10-25 | 14:25:01 UT: Odpojení nákladní lodi od modulu Pirs komplexu ISS (1998-067A)10. |
2010-10-25 až 2010-11-15 | Na nákladní lodi probíhaly experimenty "Otraženije-4" <="Отражение-4"> a "Radar-Progress" <="Радар-Прогресс">12,13,14. |
2010-10-25 |
14:28:01 UT: První úhybný manévr (t=15 s,
Δv=0.63 m/s) nákladní lodi motory DPO
[=dvigateli pričalivanija i orientacii]
<=ДПО [=двигатели
причаливания и
ориентации]> od stanice ISS (1998-067A).
18:17:00 UT: Druhý úhybný manévr (t=16.3 s, Δv=7 m/s) nákladní lodi motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> od stanice ISS (1998-067A). |
2010-10-31 | 17:17:00 UT: Korekční manévr (t=7.3 s, Δv=2.8 m/s) nákladní lodi motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> pro snížení dráhy. |
2010-11-15 |
08:50:00 UT: Brzdicí manévr (t=173 s,
Δv=88.77 m/s) hlavním motorem SKD
[=sbližajušče-korrektirujuščij
dvigatel'] <=СКД
[=сближающе-корректирующий
двигатель]> pro zahájení řízeného
zániku nákladní lodi v atmosféře16.
09:37:02 UT: Střední doba dopadu neshořelých trosek lodi do jižního Tichého oceánu (střed dopadové oblasti 48.05° j.š., 139.17° z.d.)16,17. |
Datum poslední úpravy: 2011-02-11 14:49:35 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |