Název objektu | Progress M-06M <=Прогресс М-06М> |
ISS-38P [=International Space Station thirty eighth Progress] | |
SSC | 36748 |
Start | 2010-06-30 15:35:13.875 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2010-09-06 12:23:50 UT, jižní Tichý oceán |
Životnost | 67.8671 dne, tj. 0.1858 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7290 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
10-06-30.66 | G | 51.66°±0.06° | 88.59±0.37 min | 193+7/-15 km | 245±42 km | Plán. CUP-M. |
10-06-30.66 | G | 51.64° | 88.56 min | 193 km | 242 km | CUP-M. |
10-06-30.66 | G | 51.62° | 88.61 min | 186 km | 225 km | |
10-06-30.96 | G | 51.64° | 89.45 min | 230 km | 264 km | |
10-07-01.90 | G | 51.65° | 89.50 min | 235 km | 264 km | |
10-07-02.95 | G | 51.65° | 91.62 min | 341 km | 366 km | |
10-07-03.79 | G | 51.65° | 91.66 min | 345 km | 367 km | |
10-07-04.59 | G | 51.65° | 91.59 min | 346 km | 359 km | |
10-07-04.60 | G | 51.65° | 91.66 min | 345 km | 367 km | |
10-07-07.36 | G | 51.65° | 91.59 min | 346 km | 359 km | |
10-07-17.51 | G | 51.65° | 91.65 min | 350 km | 361 km | |
10-08-31.86 | G | 51.65° | 91.51 min | 338 km | 360 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Výrobcem a provozovatelem je OAO RKK [=Otkrytoje akcionernoje obščestvo Raketno-kosmičeskaja korporacija] Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК [=Открытое акционерное общество Ракетно-космическая корпорация] Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 406) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">. V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">. Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a digitální telekomunikační systémy včetně řídicího počítače CVM-101 [=cifrovaja vyčislitel'naja mašina] <=ЦВМ-101 [=цифровая вычислительная машина]> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor klimatizačního systému.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad o celkové hmotnosti 2630 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A), a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2010-06-30 |
15:35:13.875 UT: Vzlet4,5,6,7.
Navedení na dráhu. Nákladní loď se oddělila od 3. stupně nosné rakety. Vyklopení antén a panelů fotovoltaických baterií. Uvedení lodi do rotace s orientací panelů fotovoltaických baterií na Slunce. |
2010-07-02 |
16:20:44 UT: V průběhu závěrečného přibližování
palubní automatika nákladní lodi vypojila systém
"Kurs-A" [=aktivnyj]
<="Курс-А" [=активный]>
vzhledem k registraci chybového povelu "zastavit
dynamické operace" pro navigační systém SUD
[=sistema upravlenija dviženijem]
<=СУД [=система управления
движениемй]>8,9,10,11,12, vydaného
systémem TORU [=teleoperatornyj režim
upravlenija] <=ТОРУ
[=телеоператорный режим
управления]>.
V důsledku toho bylo ztraceno spojení mezi navigačními systémy "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]> na nákladní lodi a "Kurs-P" [=passivnyj] <="Курс-П" [=пассивный]> na modulu Zvezda, včetně přenosu televizního signálu z kamery "Klest" (KL-152) <="Клест" (КЛ=152)> a dalších dat na komplex ISS (1998-067A). Zablokováno bylo i řízení lodi systémem TORU [=teleoperatornyj režim upravlenija] <=ТОРУ [=телеоператорный режим управления]>. Příčinou generace chybového povelu byl pokus osádky ISS zahájit přenos televizního signálu z nákladní lodi, při současně aktivovaném ručním řízení TORU [=teleoperatornyj režim upravlenija] <=ТОРУ [=телеоператорный режим управления]>, což způsobilo jejich vzájemnou interferenci a následnou ztrátu povelové linky mezi aktivním systémem TORU na ISS a pasivním systémem TORU na nákladní lodi12. Vzdálenost mezi objekty v té době činila přibližně 2 km. Nákladní loď se přiblížila ke komplexu na 1000 až 700 m. Řídicí středisko CUP-M pokus o setkání odvolalo. Nákladní loď se dostala do pomalé rotace a samovolně bez manévru po pasivní bezpečné dráze se vzdalovala od stanice. Skvorcov se pokoušel o aktivaci systému ručního řízení TORU [=teleoperatornyj režim upravlenija] <=ТОРУ [=телеоператорный режим управления]> ze stanice ISS (1998-067A). Po souhlasu střediska CUP-M otevřeli kosmonauti ochranné okenice optických průzorů modulu Zvezda, aby mohli sledovat pohyb nákladní lodi vizuálně. Systém TORU [=teleoperatornyj režim upravlenija] <=ТОРУ [=телеоператорный режим управления]> byl vypojen. Středisko CUP-M orientaci nákladní lodi opět stabilizovalo. 16:58:00 UT (±3 min): Připojení nákladní lodi k modulu Zvezda bylo odvoláno a odloženo nejméně o jeden oběh. Kolem 17:00 UT: Nákladní loď se nacházela ve vzdálenosti přibližně 3 km od stanice a stále se pomalu vzdalovala. Systém "Kurs-P" [=passivnyj] <="Курс-П" [=пассивный]> modulu Zvezda byl vypojen. Kolem 17:27 UT: Řídicí středisko CUP-M rozhodlo neopakovat pokus o připojení nákladní lodi ke stanici ISS (1998-067A) ještě tento den a odložit další pokus o setkání a spojení se stanicí ISS (1998-067A) nejméně o 48 hod. 20:28 UT: Korekce dráhy (Δv=1.61 m/s). 21:27 UT: Korekce dráhy (Δv=4.77 m/s). |
2010-07-03 |
Řídicí středisko CUP-M dvakrát úspěšně vyzkoušelo
primární i záložní systém "Kurs-A"
[=aktivnyj] <="Курс-А"
[=активный]> nákladní lodi.
Kolem 16:30 UT: Korekce dráhy13. |
2010-07-04 |
15:44:11 UT: Nákladní loď se nacházela ve vzdálenosti
1.0 km od komplexu ISS (1998-067A), ke kterému se blížila
rychlostí 3.64 m/s.
15:47 UT: Brzdicí manévr pro první vyrovnání rychlostí se stanicí. 15:49 UT: Zahájen oblet komplexu ISS. 15:56 UT: Vyrovnána rychlost nákladní lodi s komplexem ve vzdálenosti 184 m od modulu Zvezda. 16:06 UT: Zahájeno závěrečné přibližování k stykovacímu uzlu modulu Zvezda komplexu ISS. 16:17:26 UT /Plán 16:17:00 UT ± 3 min/: Připojení nákladní lodi14,15,16 k modulu Zvezda komplexu ISS (1998-067A) rychlostí 0.12 m/s v automatickém režimu za řízení systému "Kurs" <="Курс">, komplet 1. 16:25 UT: Dokončeno přitahování přírub stykovacího uzlu SSVP [=sistema stykovki i vnutrennego perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутреннего перехода]> mezi nákladní lodí a komplexem ISS. 16:38 UT: Uzamčením zámků stykovacího uzlu bylo ukončeno pevné spojení nákladní lodi s komplexem ISS. |
2010-07-04 až 2010-08-31 | /Plán/ Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2010-08-31 |
11:18:37 UT: Vydán povel k odpojení lodi od komplexu17.
11:21:37 UT: Odpojení nákladní lodi od modulu Zvezda komplexu ISS (1998-067A)17,18. |
2010-08-31 až 2010-09-06 | /Plán/ Na nákladní lodi probíhaly experimenty19 KPT-13 [=kompleksnyje problemy i ocenka effektivnosti] "Plazma-Progress" <=КПТ-13 [=комплексные проблемы и оценка эффективности] "Плазма-Прогресс">20,21,22, "Otraženije" <="Отражение"> a "Radar-Progress" <="Радар-Прогресс">23,24. |
2010-09-06 |
12:13:50 UT: Brzdicí manévr hlavním motorem SKD
[=sbližajušče-korrektirujuščij
dvigatel'] <=СКД
[=сближающе-корректирующий
двигатель]> (t=198 s,
Δv=101.75 m/s)25.
Řízený zánik nákladní lodi v atmosféře nad Tichým oceánem. Kolem 12:23:50 UT: Dopad neshořelých trosek do Tichého oceánu (souřadnice středu pádové oblasti 42.12° j.š., 138.42° z.d.)25. |
Datum poslední úpravy: 2011-03-27 20:55:19 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |