Název objektu | Progress-M 03M <=Прогресс-М 03М> |
ISS-35P [=International Space Station thirty fifth Progress] | |
SSC | 35948 |
Start | 2009-10-15 01:14:37 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2010-04-27 18:50:56 UT, jižní Tichý oceán |
Životnost | 194.7336 dne, tj. 0.5332 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7197±5 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
09-10-15.07 | G | 51.66°±0.06° | 88.59±0.37 min | 193+7/-15 km | 245±42 km | Plán. CUP-M. |
09-10-15.08 | G | 51.66° | 88.59 min | 187 km | 223 km | |
09-10-15.54 | G | 51.64° | 89.25 min | 228 km | 247 km | |
09-10-18.01 | G | 51.64° | 91.43 min | 340 km | 349 km | |
09-11-03.53 | G | 51.64° | 91.38 min | 338 km | 346 km | |
09-12-21.71 | G | 51.64° | 91.32 min | 334 km | 345 km | |
10-01-24.60 | G | 51.65° | 91.41 min | 336 km | 351 km | |
10-02-16.57 | G | 51.65° | 91.36 min | 334 km | 349 km | |
10-02-18.78 | G | 51.65° | 91.40 min | 335 km | 352 km | |
10-02-21.58 | G | 51.65° | 91.53 min | 345 km | 354 km | |
10-03-19.60 | G | 51.65° | 91.47 min | 342 km | 352 km | |
10-04-23.46 | G | 51.64° | 91.34 min | 336 km | 345 km | |
10-04-23.96 | G | 51.64° | 91.23 min | 324 km | 346 km | |
10-04-26.04 | G | 51.65° | 91.17 min | 322 km | 342 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Výrobcem a provozovatelem je OAO RKK [=Otkrytoje akcionernoje obščestvo Raketno-kosmičeskaja korporacija] Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК [=Открытое акционерное общество Ракетно-космическая корпорация] Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 403) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">. V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">. Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a digitální telekomunikační systémy včetně řídicího počítače CVM-101 [=cifrovaja vyčislitel'naja mašina] <=ЦВМ-101 [=цифровая вычислительная машина]> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor klimatizačního systému.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad o celkové hmotnosti přibližně 2167 kg (2392 kg včetně pohonných látek v KDU) pro další provoz stanice ISS (1998-067A), a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2009-10-15 | 01:14:37 UT: Vzlet3,4,5. |
2009-10-18 | 01:40:39 UT /plán 01:41 UT (±3 min)/: Připojení nákladní lodi k modulu Pirs komplexu ISS (1998-067A)6,7,8. |
2009-10-18 až 2010-04-22 | Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2010-04-22 | Odpojení nákladní lodi od modulu Pirs komplexu ISS (1998-067A). |
2010-04-22 až 2010-04-27 | V průběhu autonomního letu probíhaly geofyzikální experimenty "Radar-Progress" <="Радар-Прогресс">9,10 a KPT-13 [=kompleksnyje problemy i ocenka effektivnosti] "Plazma-Progress" <=КПТ-13 [=комплексные проблемы и оценка эффективности] "Плазма-Прогресс">11,12,13 určené pro výzkum chování plazmatu. |
2010-04-27 |
18:05:08 UT: Brzdicí manévr (t=168.6 s,
Δv=82.3 m/s) korekčním motorem SKD
[=sbližajušče-korrektirujuščij
dvigatel'] <=СКД
[=сближающе-корректирующий
двигатель]>.
Řízený zánik nákladní lodi v atmosféře. Kolem 18:50:56 UT: Dopad neshořelých trosek do jižního Tichého oceánu14,15 v bodě o souřadnicích 42.80° j.š., 141.50° z.d. |
Datum poslední úpravy: 2010-07-16 21:13:39 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |