Název objektu | Sojuz-TMA 16 <=Союз-ТМА 16> |
ISS-20S [=International Space Station twentieth Soyuz] | |
ISS-21/22 [=International Space Station twenty first/twenty second Expedition] | |
MKS-21/22 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija dvadcat' pervaja/dvadcat' vtoraja ekspedicija] <=МКС-21/22 [=Международная космическая станция двадцать первая/двадцать вторая экспедиция]> | |
EP-17 [=Ekspedicija poseščenija semnadcataja] <=ЭП-17 [=Экспедиция посещения семнадцатая]> | |
SSC | 35940 |
Start | 2009-09-30 07:14:45 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2010-03-18 11:24:22 UT, 58 km SV od města Arkalyk |
Životnost | 169.1733 dne, tj. 0.4632 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | transportní kosmická loď |
Hmotnost | 7220 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2009-09-30 | Země | 2009-10-02 | 1998-067A | Maksim V. Surajev <=Максим В. Сураев> | RUS | 1 | KK |
Jeffrey N. Williams | USA | 3 | BI | ||||
Guy Laliberté | CAN | 1 | UKP | ||||
2010-01-21 | 1998-067A | 2010-01-21 | 1998-067A | Maksim V. Surajev <=Максим В. Сураев> | RUS | 1 | KK |
Jeffrey N. Williams | USA | 3 | BI | ||||
2010-03-18 | 1998-067A | 2010-03-18 | Země | Maksim V. Surajev <=Максим В. Сураев> | RUS | 1 | KK |
Jeffrey N. Williams | USA | 3 | BI |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
09-09-30.31 | G | 51.67°±0.058° | 88.64±0.367 min | 200+7-22 km | 242±42 km | Plán. CUP-M. |
09-09-30.35 | G | 51.62° | 88.86 min | 196 km | 240 km | |
09-09-30.49 | G | 51.64° | 89.40 min | 241 km | 249 km | |
09-10-02.68 | G | 51.64° | 91.45 min | 340 km | 352 km | |
09-10-30.83 | G | 51.64° | 91.39 min | 339 km | 347 km | |
09-11-18.36 | G | 51.65° | 91.34 min | 336 km | 345 km | |
09-11-25.44 | G | 51.65° | 91.37 min | 337 km | 347 km | |
09-12-21.71 | G | 51.64° | 91.32 min | 334 km | 345 km | |
10-01-24.60 | G | 51.65° | 91.41 min | 336 km | 351 km | |
10-02-16.57 | G | 51.65° | 91.36 min | 334 km | 349 km | |
10-02-18.78 | G | 51.65° | 91.40 min | 335 km | 352 km | |
10-02-21.58 | G | 51.65° | 91.53 min | 345 km | 354 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 226) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Hlavním úkolem letu je doprava 21./22. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky v roli záchranné lodi.
Předchozí transportní lodí této řady je Sojuz-TMA 15 (2009-030A), následující je Sojuz-TMA 17 (2009-074A). Předchozím je let nákladního modulu HTV-1 [=H-2A Transfer Vehicle] (2009-048A), následujícím je let nákladní lodi Progress M-03M (2009-056A).
Datum | Událost |
---|---|
2009-09-30 |
07:14:45 UT: Vzlet3,4,5,6,7,8,9.
07:23 UT: Transportní loď se oddělila od 3. stupně nosné rakety. |
2009-10-02 |
08:35:07 UT /plán 08:37 UT (±3 min)/ Připojení
transportní lodi k stykovacímu uzlu -X modulu Zvezda komplexu ISS (1998-067A).
Kolem 11:20 UT /plán 11:40 UT/: Otevření průlezů mezi transportní lodí a komplexem. Přivítání osádek. |
2009-10-02 až 2010-01-21 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2010-01-21 |
10:03 UT: Odpojení transportní lodi od zadního stykovacího
uzlu modulu Zvezda.
Přelet transportní lodi Sojuz-TMA 16 od modulu Zvezda k modulu Poisk alias MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul'] <=Поиск alias МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>. Přeletu se zúčastnila osádka Maksim V. Surajev a Jeffrey N. Williams11,12,13,14. 10:24 UT: Připojení transportní lodi k modulu Poisk (MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul']) <=Поиск (МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>). |
2010-01-21 až 2010-03-18 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2010-03-18 |
08:00:00 UT: Vydán povel k odemčení zámků stykovacího uzlu
mezi modulem Poisk (MIM-2 [=Malyj
issledovatel'skij modul']) <=Поиск
(МИМ-2 [=Малый
исследовательский
модуль]>) a transportní lodí.
08:03:03 UT /plán 08:03:00 UT/: Odpojení transportní lodi od modulu Poisk (MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul']) <=Поиск (МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>) (Δv=0.12 m/s) komplexu ISS (1998-067A). 08:06:00 UT: Úhybný manévr transportní lodi od komplexu ISS (1998-067A) motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> (t=15 s, Δv=0.53 m/s). Kolem 10:33:00 UT: Brzdicí manévr (t=256 s, Δv=115.2 m/s) hlavním korekčním motorem KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> nad bodem o souřadnicích 39.08° j.š., 37.32° z.d. Kolem 10:57:17 UT: Oddělení obytné sekce BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-aggregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-аггрегатный отсек]> od návratového modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>. Kolem 11:00:11 UT: Vstup návratového modulu do atmosféry ve výšce 101.8 km nad bodem o souřadnicích 40.35° s.š., 37.40° v.d. rychlostí 7.595 km/s. Kolem 11:01:52 UT: Začátek aerodynamického řízení sestupu atmosférou ve výšce 80.6 km. Kolem 11:06:43 UT: Maximální přetížení 4.15g ve výšce 33.9 km při rychlosti 2.235 km/s. Kolem 11:08:39 UT: Vydán povel pro otevření hlavního padáku OSP ve výšce 10.6 km. 11:24:22 UT: /plán 11:22:58 UT/: Přistání transportní lodi Sojuz-TMA 16 (2009-053A)15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 58 km severovýchodně od města Arkalyk v bodě o souřadnicích 49.47° s.š., 61.27° v.d. |
Datum poslední úpravy: 2010-11-14 09:51:10 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |