2009-030A - Sojuz-TMA 15

Název objektuSojuz-TMA 15 <=Союз-ТМА 15>
ISS-19S [=International Space Station nineteenth Soyuz]
ISS-20/21 [=International Space Station twentieth/twenty first Expedition]
MKS-20/21 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija dvadcataja/dvadcat' pervaja ekspedicija] <=МКС-20/21 [=Международная космическая станция двадцатая/двадцать первая экспедиция]>
SSC35010
Start2009-05-27 10:34:53 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG
Stav objektupřistál na Zemi
Přistání2009-12-01 07:15:34 UT, 85 km S Arkalyk (Kazachstán)
Životnost187.8616 dne, tj. 0.5143 roku
Provozovatel Rusko, FKA
Rusko, Energija
VýrobceRusko, Energija
Kategorietransportní kosmická loď
Hmotnost7220 kg

Osádka

Od Odkud Do Kam Člen osádky Stát Let Funkce
2009-05-27 Země 2009-05-29 1998-067A Roman Ju. Romanenko <=Роман Ю. Романенко> RUS 1 KK
Frank de Winne BEL 2 BI
Robert B. Thirsk CAN 2 BI
2009-12-01 1998-067A 2009-12-01 Země Roman Ju. Romanenko <=Роман Ю. Романенко> RUS 1 KK
Frank de Winne BEL 2 BI
Robert B. Thirsk CAN 2 BI

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
09-05-27.43 G 51.64° 88.59 min 194 km 215 km  
09-05-27.45 G 51.67°±0.058° 88.64±0.367 min 200+7-22 km 242±42 km Plán. CUP-M.
09-05-27.45 G 51.65° 88.62 min 198 km 241 km CUP-M.
09-05-27.49 G 50.58° 88.80 min 184 km 246 km  
09-05-27.63 G 51.64° 89.97 min 247 km 299 km  
09-05-27.81 G 51.64° 90.24 min 270 km 302 km  
09-05-28.68 G 51.69° 90.17 min 151 km 414 km  
09-05-28.75 G 51.64° 90.27 min 272 km 304 km  
09-05-28.83 G 51.64° 90.30 min 275 km 303 km  
09-05-29.70 G 51.64° 91.54 min 343 km 356 km  
09-06-20.63 G 51.64° 91.49 min 342 km 354 km  
09-08-01.51 G 51.64° 91.52 min 344 km 354 km  
09-09-25.81 G 51.64° 91.46 min 340 km 352 km  
09-10-26.49 G 51.64° 91.40 min 339 km 348 km  
09-11-13.42 G 51.64° 91.35 min 337 km 345 km  
09-11-25.44 G 51.65° 91.37 min 337 km 347 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).

Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 225) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:

V modulu SA <=СА> kuželového tvaru o délce 2.14 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 3.85 m3 (z toho prostor pro osádku 2.5 m3) jsou umístěna 3 křesla pro kosmonauty typu Kazbek-UM <=Казбек-УМ> zavěšená na amortizátorech, prvky řízení včetně palubního počítače KS-020M <=КС-020М>, navigačního systému SUDN [=sistema upravlenija dviženijem i navigacijej] <=СУДН [=система управления движением и навигацией]> včetně měřicích akcelerometrů BILU [=blok izmerenija linejnych uskorenij] <=БИЛУ [=блок измерения линейных ускорений]>, gama výškoměru Kaktus-2V <=Кактус-2В> a ovládacího pultu Neptun-ME <=Нептун-МЕ> se zabudovanými mikroprocesory a dvěma obrazovkovými displeji, nádrž s kyslíkem pro dýchání během sestupu atmosférou, kontejnery pro dopravu nákladu na Zemi a nouzové zásoby potravin a vody. V přední části je kruhový průlez do obytné sekce o světlosti 0.6 m. Na vnějšku přední části jsou ve dvou hermetických kontejnerech umístěny padákové systémy: hlavní o ploše 1000 m2 a záložní o ploše 570 m2. Povrch SA <=СА> je pokryt ablativním štítem. Na spodní straně je umístěno 6 motorů měkkého přistání (4 motory typu DMP [=dvigatel' mjagkoj posadki] <=ДМП [=двигатель мягкой посадки]> a 2 modifikované motory DMP-M <=ДМП-М>).

Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.

Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.

Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.

Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).

Hlavním úkolem letu je doprava 20./21. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky v roli záchranné lodi.

Předchozí transportní lodí této řady je Sojuz-TMA 14 (2009-015A), následující je Sojuz-TMA 16 (2009-053A). Předchozím letem ke kosmické stanici ISS (1998-067A) je let nákladní lodi Progress M-02M (2009-024A), následujícím je let STS 127 raketoplánu Endeavour (2009-038A).

Průběh letu

Datum Událost
2009-05-27 10:34:53 UT: Vzlet6,7,8,9,10,11.
10:43:38 UT: Navedení na výchozí dráhu.
10:43:41 UT: Oddělení kosmické lodi od 3. stupně nosné rakety.
14:16 UT: První část prvního dvouimpulsního korekčního manévru (t= 76.1 s, Δv=30.72 m/s) hlavním korekčním motorem KDU [=korrektirujušče-dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующе-двигательная установка]>.
15:05 UT: Druhá část prvního dvouimpulsního korekčního manévru (t= 36.8 s, Δv=14.01 m/s) hlavním korekčním motorem KDU.
2009-05-28 Druhý korekční manévr.
2009-05-29 04:30 UT: Ukončen odpočinek.
Příprava obytného úseku BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> k stykovacímu manévru.
11:59 UT: Třetí korekční manévr.
Výměna absorpčních patron LiOH na odstraňování oxidu uhličitého v obytném úseku BO.
Oblečení skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">.
Aktivace systému čištění vzduchu SOA [=sistema očistki atmosfery] <=СОА [=система очистки атмосферы]> v návratovém modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>.
Hermetické uzavření průlezu mezi obytným úsekem BO a návratovým modulem SA.
Aktivace setkávacího navigačního systému "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]>.
Prověrka funkce setkávacího navigačního systému Kurs a jeho spolupráce se systémem "Kurs-P" [=passivnyj] <="Курс-П" [=пассивный]> modulu Zvezda.
Vyrovnání rychlosti s komplexem ISS (1998-067A).
Kolem 12:11 UT: Oblet komplexu ke stykovacímu uzlu modulu Zarja.
Kolem 12:20 UT: Vyrovnání rychlostí ve vzdálenosti 160 m od komplexu.
Zahájení závěrečného přibližování k modulu FGB.
12:34:29 UT /plán 12:36 UT (±3 min)/: Připojení transportní lodi Sojuz-TMA 15 (2009-030A) k stykovacímu uzlu -Y modulu Zarja komplexu ISS (1998-067A)12,13,14,15.
Ukončení pevného spojení transportní lodi s komplexem.
Svléknutí skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">.
Zahájeno sušení skafandrů Sokol-KV2.
14:15 UT: Otevření průlezů mezi transportní lodí a komplexem.
Přivítání osádek16.
2009-05-29 až
2009-12-01
Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A).
2009-12-01 03:53 UT: Vydán povel k odemčení zámků stykovacího uzlu.
03:55:59 UT: Transportní loď se oddělila od komplexu.
03:59 UT: Úhybný manévr motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> (t=15 s, Δv=0.543 m/s).
06:26:02 UT: Brzdicí manévr (t=259.9 s, Δv=115.3 m/s) hlavním motorem KDU [=korrektirujušče-dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующе-двигательная установка]>.
06:50:08 UT: Oddělení orbitálního a přístrojového úseku od návratového modulu ve výši 140 km.
06:53:04 UT: Vstup do atmosféry ve výši 101.9 km.
06:58:07 UT: Maximální přetížení ve výši 41.1 km.
07:00:55 UT: Zahájení vypouštění padáků.
07:15:34 UT: Přistání transportní lodi přibližně 85 km severně od města Arkalyk17.
2009-12-02 14:05 UT: Na letiště Čkalovskij u města Ščelkovo, Moskevská oblast (Rusko) nedaleko Hvězdného Městečka přiletěla letadlem osádka transportní lodi z Kazachstanu18. Přelet byl pro špatné meteorologické podmínky v severním Kazachstánu odložen o den.

Literatura

  1. Home Page. - Moskva : FKA, 2003. - [Cit. 2004-12-03].     (http://www.federalspace.ru).
  2. Sojuz TMA. - Korolev : Energija, 2002. - [Cit. 2002-10-29].     (http://www.energia.ru/energia/iss/soyuz-tma/soyuz-tma_01.html).
  3. Sojuz TMA-15. - Koroljov : CUP-M, 2009. - [Cit. 2009-05-27].     (http://www.mcc.rsa.ru/sojuztma15/main.htm).
  4. NASA Assigns Space Station Crews, Updates Expedition Numbering / K. Trinidad, N. Cloutier-Lemasters. - Washington, DC : NASA. - 2008-11-21. - (Release ; 08-306). - [Cit. 2008-11-24].     (http://www.nasa.gov/home/hqnews/2008/nov/HQ_08-306_Expedition_crews.html).
  5. Soyuz launch will boost space station crew size to six / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2009-05-26. - [Cit. 2009-05-27].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp20/preview.html).
  6. V poljote "Sojuz TMA-15". - Moskva : FKA. - 2009-05-27. - [Cit. 2009-05-27].     (http://www.federalspace.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=6346).
  7. OasISS mission heading to ISS with ESA astronaut Frank De Winne. - Paris : ESA. - 2009-05-27. - (Press Release ; 13-2009). - [Cit. 2009-06-08].     (http://www.esa.int/esaCP/Pr_13_2009_p_EN.html).
  8. Space station awaits doubling of crew this week / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2009-05-27. - [Cit. 2009-05-27].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp20/launch.html).
  9. Mission Status Center / J. Ray. - Spaceflight Now. - 2009-05-27. - [Cit. 2009-05-27].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp20/status.html).
  10. Soyuz TMA-15 launches for growing ISS - UPA/SPDM updates / C. Bergin. - NSF. - 2009-05-27. - [Cit. 2009-05-27].     (http://www.nasaspaceflight.com/2009/05/soyuz-tma-15-launches-for-growing-iss-upaspdm-updates/).
  11. Space station awaits doubling of crew this week / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2009-05-27. - [Cit. 2009-05-31].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp20/launch.html).
  12. New Station Crew Launches on Soyuz; Briefing From Space on June 1 / K. Trinidad, K. Humphries. - Washington, DC : NASA. - 2009-05-27. - (Media Advisory ; M09-094). - [Cit. 2009-05-27].     (http://www.nasa.gov/home/hqnews/2009/may/HQ_M09-094_ISS_crew_briefing.html).
  13. Stykovka TPK "Sojuz TMA-15" s MKS zaplanirovana na segodnja. - Moskva : FKA. - 2009-0529. - [Cit. 2009-05-29].     (http://www.federalspace.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=6359).
  14. Stykovka TPK "Sojuz TMA-15" k Meždunarodnoj kosmičeskoj stancii osuščestvlena. - Moskva : FKA. - 2009-0529. - [Cit. 2009-05-29].     (http://www.federalspace.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=6362).
  15. "Sojuz TMA-15" v sostave MKS. - Moskva : FKA. - 2009-0529. - [Cit. 2009-05-29].     (http://www.federalspace.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=6363).
  16. Double-sized international crew united aboard station / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2009-05-29. - [Cit. 2009-05-31].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp20/dock.html).
  17. Posadka spuskajemogo apparata korablja "Sojuz TMA-15": "Parusa" vernulis' na Zemlju. - Moskva : FKA. - 2009-12-01. - [Cit. 2009-12-03].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=8419).
  18. Na aerodrome Čkalovskij vstretili ekipaž 20/21 dlitel'nych ekspedicij na MKS. - Moskva : FKA. - 2009-12-02. - [Cit. 2009-12-03].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=8438).

------
Datum poslední úpravy: 2010-03-20 13:14:20 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2010 - Antonín Vítek