Název objektu | STS 120 |
Discovery F-34 | |
Shuttle Mission 120 | |
ISS-10A | |
SSC | 32272 |
Start | 2007-10-23 15:38:18.960 UT, Eastern Test Range, Discovery |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2007-11-07 18:01:18 UT, Kennedy Space Center, SLF Rwy 33 |
Životnost | 15.0993 dne, tj. 0.0413 roku |
Provozovatel | USA, NASA-OSF |
Výrobce | USA, Rockwell |
Kategorie | raketoplán |
Hmotnost | vzletová 2052116 kg |
vzletová družicového stupně 129823 kg | |
přistávací 91578 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2007-10-23 | Země | 2007-11-07 | Země | Pamela A. Melroy[ová] | USA | 3 | CDR |
George D. Zamka | USA | 1 | PLT | ||||
Scott E. Parazynski | USA | 5 | MS1 | ||||
Stephanie D. Wilson[ová] | USA | 2 | MS2 | ||||
Douglas H. Wheelock | USA | 1 | MS3 | ||||
Paolo A. Nespoli | ITA | 1 | MS4 | ||||
2007-10-23 | Země | 2007-10-25 | 1998-067A | Daniel M. Tani | USA | 2 | MS5 |
2007-10-25 | 1998-067A | 2007-11-07 | Země | Clayton C. Anderson | USA | 1 | MS5 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
07-10-23.68 | G | 51.64° | 89.75 min | 229 km | 295 km | |
07-11-07.55 | G | 51.64° | 90.25 min | 234 km | 339 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaný kosmický raketoplán. Postavila ho firma Rockwell International, Space Systems Group (nyní Boeing North American), Palmdale, CA (USA). Provozovatelem je NASA Johnson Space Center, Houston, TX (USA) pro NASA Office of Space Flight, Washington, DC (USA).
Raketoplán Discovery sestává ze tří částí: družicového stupně vybaveného hlavními motory SSME [=Space Shuttle Main Engines], odhazovací nádrže ET [=External Tank] a startovacích motorů SRB [=Solid Rocket Boosters].
Motory SRB výr. č. BI-131/98 na TPH (polybutadienakrylát-hliník-chloristan amonný) o délce 45.46 m, průměru 3.8 m a vzletové hmotnosti 2×590 t vybavené výkyvnými tryskami vyvíjejí při vzletu tah 2×11.8 MN. Doba jejich funkce činí 120 s. Poté se oddělují a na padácích se snášejí do moře, odkud jsou vyloveny a připraveny k dalšímu použití.
Nádrž ET výr. č. ET-120 o délce 47.0 m a průměru 8.4 m nese zásoby kapalného vodíku (102 600 kg) a kyslíku (616 500 kg) pro motory SSME. Po dosažení suborbitální dráhy je odhozena a zaniká v atmosféře.
Okřídlený družicový stupeň výr. č. OV-103 o délce 37.24 m, výšce 17.25 m a rozpětí 23.79 m sestává z dvoupodlažního prostoru pro osádku, trupu a motorového prostoru. Prostor pro osádku (7 osob, v nouzových případech až 10 osob) má objem 71.5 m3 s atmosférou normálního vzduchu o tlaku 1014 hPa. V horní části se nachází letová paluba vybavená 10 okny, na níž jsou soustředěny prvky řízení, v dolní části obytná paluba s bočním průlezem pro nástup a výstup osádky a s průlezem do nákladového prostoru, sanitárním zařízením, kuchyňkou a místy pro odpočinek. V její přední části je umístěna většina řídicí elektroniky. Pod podlahou obytné paluby se nachází klimatizační zařízení. V trupu o rozměrech 18.3×5.2×4.0 m je umístěn nákladový prostor, uzavíratelný dvoukřídlými dveřmi, na jejichž vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému. V trupu se nachází mj. dálkový manipulátor RMS [=Remote Manipulator System], 3 palivové baterie s výkonem 3×7 kW (v maximu 3×12 kW) a 4 nádrže s kyslíkem a 4 nádrže vodíkem nutným pro jejich provoz. Družicový stupeň je vybaven systémem **SSPTS pro přenos elektrické energie ze stanice ISS (1998-067A) pro úsporu vlastních zásob kyslíku a vodíku pro výrobu elektřiny. V zadní části jsou umístěna 3 turbočerpadla APU [=Auxiliary Power Units] hydraulického systému pro ovládání motorů SSME a aerodynamických řídicích ploch. V motorovém prostoru se nacházejí 3 kyslíkovodíkové motory SSME výr. č. 2050, 2048 a 2058 o tahu 3×2.1 MN ve vakuu. Pod motorovým prostorem je umístěn trupový elevon. Nad motorovým prostorem po stranách kýlové plochy s kormidly a aerodynamickou brzdou jsou připevněny dva moduly OMS [=Orbital Maneuvring System], každý s jedním motorem OMS o tahu 26.7 kN, 12 řídicími motory RCS [=Reaction Control System] o tahu 3.87 kN a 2 vernierovými motory o tahu 111 N. Jako pohonné látky pro OMS a RCS slouží monometylhydrazin a oxid dusičitý. Další modul RCS se 14 motory o tahu 3.87 kN a se 2 motory o tahu 111 N je zabudován v přídi raketoplánu. Povrch raketoplánu je pokryt systémem tepelné ochrany, tvořeným převážně dlaždicemi ze slinutého pěnového křemene. Pro přistání je vybaven vysouvacím podvozkem.
Na letové palubě se uskutečňují následující experimenty:
Předchozím letem raketoplánu je STS 118 (2007-035A) následujícím je STS 122 (2008-005A). Předchozím letem ke kosmické stanici ISS (1998-067A) je Sojuz-TMA 11 (2007-045A), dalším je Progress-M 62 (2007-064A).
Datum | Událost |
---|---|
2007-10-23 |
15:38:18.960 UT: Vzlet31.
15:40:29 UT: Odhození motorů SRB. 15:40:49 UT: Zapojení motorů OMS [=Orbital Maneuvering System] pro zvýšení tahu. 15:46:54 UT: Vypojení motorů SSME. Navedení na suborbitální dráhu. 15:47:09 UT: Odhození nádrže ET. 16:18:49 UT: Manévrem OMS-2 (t=154 s, Δv=37.6 m/s) přešel raketoplán na výchozí dráhu. Otevření dveří nákladového prostoru. Zamka oživil manipulátor SRMS [=Shuttle Remote Manipulator System]. 18:33 UT: Manévr NC1. Zamka a Wilson[ová] zkontrolovali funkčnost manipulátoru SRMS [=Shuttle Remote Manipulator System]. Vypojení počítačů skupiny B. Kolem 21:40 UT: Osádka zahájila odpočinek. |
2007-10-24 |
06:37 UT: Osádka ukončila odpočinek.
08:51 UT: Korekce dráhy NC2. Vyzvednutí prodlužovací tyče IBA [=Inspection Boom Assembly] s přístroji OBSS [=Orbiter Boom Sensor System] manipulátorem SRMS [=Shuttle Remote Manipulator System]. Parazynski, Wilson[ová] a Nespoli uskutečnili průzkum náběžné hrany křídla a přídě družicového stupně. Parayniski a Wheelock zkotrolovali skafandry EMU [=Extravehicular Mobility Unit], nářadí a přípravky pro výstupy do volného prostoru a připravili je k transportu na stanici. Tani zkontroloval záchranné jednotky SAFER [=Simplified Aid For EVA Rescue]. Aktivování stykovacího modulu ODS [=Orbiter Docking System]. Uložení prodlužovací tyče IBA do lůžka, odpojení manipulátoru SRMS a jeho vypojení. Wilson[ová] a Wheelock instalovali kameru do průzoru ve stykovacím modulu ODS. 19:38 UT: Korekce dráhy NC3. Příprava zařízení pro řízení setkávacích manévrů se stanicí. Kolem 21:40 UT: Osádka zahájila odpočinek. |
2007-10-25 |
06:37 UT: Osádka ukončila odpočinek.
07:25 UT: Korekce dráhy NH. 08:14 UT: Korekce dráhy NC4. 09:55 UT: Manévrem Ti levým motorem OMS [=Orbital Maneuvering System] (t=12 s) bylo zahájeno závěrečné přibližování ke stanici. Kolem 11:25 UT: Postupné vyrovnání rychlosti raketoplánu se stanicí v bodě 180 m pod ISS. 11:34 UT: Zahájen rotační manévr RPM [=Rotation Pitch Maneuver] pro snímkování tepelné ochrany z ISS (1998-067A). 11:38 UT: Osádka ISS zahájila snímkování raketoplánu. 11:40 UT: Osádka ISS ukončila snímkování - 11:43 UT: Manévr RPM byl ukončen. 11:50 UT: Zahájen přelet z bodu -R-bar do bodu +V-bar před stanici ISS. Raketoplán vyrovnal rychlost v bodě 120 m před stanicí ISS. 12:00 UT: Řídicí středisko MCC-H vydalo souhlas se zahájením závěrečného přibližování. 12:40 UT /plán 12:33 UT/: Zachycení stykovacích uzlů raketoplánu a tunelu PMA-2 [=Pressurized Mating Adapter Two] komplexu ISS (1998-067A). Kolem 12:55 UT: Přitažení přírub stykovacích uzlů a vytvoření pevného spojení ukončeno. Zahájena kontrola hermetičnosti vestibulu mezi raketoplánem a komplexem. Vypojení počítačů skupiny B. 14:39 UT: Otevření průlezů mezi raketoplánem a komplexem. Přivítání osádek. Bezpečnostní školení osádky raketoplánu. Kontrola systému přenosu elektrické energie SSPTS [=Station-to-Shuttle Power Transfer System] mezi stanicí a raketoplánem. Parazynski, Wheelock a Wilson[ová] přenesli skafandry EMU [=Extravehicular Mobility Unit], jednotky SAFER [=Simplified Aid For EVA Rescue] a další potřeby pro výstupy na stanici. Tani a Malenčenko vyměnili individuální výplň křesla IELK [=Individual Equipment & Liner Kit] neboli USIL <=УСИЛ> v návratovém modulu transportní lodi Sojuz-TMA 11 (2007-045A). Převzetí prodlužovací tyče IBA [=Inspection Boom Assembly] staničním manipulátorem SSRMS [=Space Station Remote Manipulator System]. Po ukončení instalace IELK v přistávacím modulu lodi Sojuz-TMA 11 se Tani stal oficiálně členem 16. osádky stanice a Anderson členem osády letu STS 120 raketoplánu Discovery. Parazynski a Wheelock zahájili dýchání čistého kyslíku z masek v modulu Quest. Kolem 21:40 UT: Osádka zahájila odpočinek. |
2007-10-25 až 2007-11-05 | Raketoplán součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2007-10-26 |
05:38 UT: Osádka ukončila odpočinek.
Parazynski a Wheelock pokračovali v přípravách k výstupu v modulu Quest. - 10:02 UT: Parazynski a Wheelock přepojením skafandrů EMU [=Extravehicular Mobility Unit] na vnitřní zdroje proudu oficiálně zahájili výstup do volného prostoru STS 120/EVA-1 z modulu Quest (podrobně viz ISS, 1998-067A). Během výstupu demontovali anténu pro pásmo S z příhradové konstrukce ITS-Z1 [=Integrated Truss Structure - Zenith One] pro odvoz k opravě na Zemi, připravili modul Harmony k vyzdvižení z nákladového prostoru a připravili příhradovou kostrukci ITS-P6 [=Integrated Truss Structure - Port Six] k jejímu odpojení. Zamka pořizoval videodokumentaci výstupu a Nespoli koordinoval činnost montérů z nitra komplexu. 13:40 UT: Modul Harmony byl vyzdvižen staničním manipulátorem SSRMS [=Space Station Remote Manipulator System] z nákladového prostoru raketoplánu. 15:35 UT: Modul Harmony byl zachycen stykovacím uzlem CBM [=Common Berthing Mechanism] k modulu Unity. 15:38 UT: Pevné spojení modulů Harmony a Unity bylo ukončeno. 16:16 UT: Parazynski a Wheelock zahájením napouštění vzduchu do přechodové komory modulu Quest oficiálně ukončili výstup do volného prostoru STS 120/EVA-1 (trvání 6 h 14 min, plán 6 h 30 min). 21:38 UT: Osádka zahájila odpočinek. |
2007-10-27 |
05:38 UT: Osádka ukončila odpočinek.
Parazynski opravoval přenosný počítač PGSC [=Portable General Support Computer]. Příprava skafandrů EMU [=Extravehicular Mobility Unit], nářadí a přípravků k výsupu do volného prostoru. Překládka nákladu mezi raketoplánem a stanicí. Studium postupů a časového harmonogramu chystaného výstupu. Parazynski a Tani zahájili dýchání čistého kyslíku z masek v modulu Quest. 21:08 UT: Osádka zahájila odpočinek. |
2007-11-03 |
10:03 UT: Parazynski a Wheelock přepojením skafandrů EMU
[=Extravehicular Mobility Unit] na
vnitřní zdroje proudu oficiálně zahájili výstup do
volného prostoru STS 120/EVA-4 z modulu Quest (podrobně viz ISS, 1998-067A).
V průběhu výstupu opravili poškozené křídlo P6-4B fotovoltaického panelu. 17:22 UT: Parazynski a Wheelock zahájením napouštění vzduchu do přechodové komory modulu Quest oficiálně ukončili výstup do volného prostoru STS 120/EVA-4 (trvání 7 h 19 min, plán 6 h 30 min). |
2007-11-05 |
10:32 UT: Odpojení raketoplánu od komplexu ISS (1998-067A).
11:45 UT: První - 12:14 UT: Druhý úhybný manévr raketoplánu od stanice. 12:14 UT: Druhý úhybný manévr raketoplánu od stanice. Průzkum náběžné hrany a přídě družicového stupně přístroji OBSS [=Orbiter Boom Sensor System]. |
2007-11-06 |
Kontrola řidicích systémů raketoplánu.
Zkušební zážeh motorků RCS [=Reaction Control System]. Zkušební spuštění jednoho čerpadla hydraulického systému APU [=Auxilliary Power Unit]. Ukládání nákladu a úklid vnitřních prostor raketoplánu. Nácvik přistávacího manévru na simulátoru PILOT [=Portable In-flight Landing Operations Trainer]. |
2007-11-07 |
16:49 UT: Dán souhlas k přistání.
16:59 UT: Zahájen brzdicí manévr. 17:30 UT: Vstup do atmosféry EI [=Entry Interface]. 18:01:18 UT: Raketoplán Discovery dosedl hlavním podvozkem na dráhu 33 letiště SLF [=Shuttle Landing Facility] kosmodromu KSC. 18:01:32 UT: Dosedl příďový podvozek. 18:02:13 UT: Raketoplán se zastavil. Během letu byla poškozena rukavice jednoho ze skafandrů32. |
Datum poslední úpravy: 2009-08-16 16:13:28 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |