Název objektu | Sojuz-TMA 7 <=Союз-ТМА 7> |
ISS-11S [=International Space Station eleventh Soyuz] | |
ISS-12 [=International Space Station twelfth Expedition] | |
MKS-12 <=МКС-12> [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija dvenadcataja ekspedicija <=Международная космическая станция двенадцатая экспедиция>] | |
EP-9 <=ЭП-9> [=Ekspedicija poseščenija <=Экспедиция посещения>] | |
SSC | 28877 |
Start | 2005-10-01 03:54:53 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2006-04-08 23:48 UT, Kazachstán, 54 km JV od města Arkalyk |
Životnost | 189.829 dne, tj. 0.5197 roku |
Provozovatel | Rusko, Energija |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | transportní loď |
Hmotnost | 7020 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2005-10-01 | Země | 2005-10-03 | 1998-067A | Valerij I. Tokarev <=Валерий И. Токарев> | RUS | 2 | KK |
William S. McArthur, Jr. | USA | 4 | BI | ||||
Gregory H. Olsen | USA | 1 | UKP | ||||
2005-11-18 | 1998-067A | 2005-11-18 | 1998-067A | Valerij I. Tokarev <=Валерий И. Токарев> | RUS | 2 | KK |
William S. McArthur, Jr. | USA | 4 | BI | ||||
2006-03-20 | 1998-067A | 2006-03-20 | 1998-067A | Valerij I. Tokarev <=Валерий И. Токарев> | RUS | 2 | KK |
William S. McArthur, Jr. | USA | 4 | BI | ||||
2006-04-08 | 1998-067A | 2006-04-08 | Země | Valerij I. Tokarev <=Валерий И. Токарев> | RUS | 2 | KK |
William S. McArthur, Jr. | USA | 4 | BI | ||||
Marcos C. Pontes | BRA | 1 | UKP |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
05-10-01.16 | G | 51.63° | 88.78 min | 194 km | 234 km | |
05-10-01.17 | G | 51.67°±0.06° | 88.64±0.37 min | 200(+7/-22) km | 242±42 km | Plán. CUP-M. |
05-10-01.22 | G | 51.63° | 88.67 min | 191 km | 227 km | |
05-10-01.42 | G | 51.64° | 89.87 min | 264 km | 273 km | |
05-10-05.45 | G | 51.64° | 91.50 min | 347 km | 350 km | |
05-11-05.51 | G | 51.64° | 91.45 min | 344 km | 347 km | |
05-11-11.34 | G | 51.65° | 91.60 min | 347 km | 359 km | |
05-12-13.49 | G | 51.64° | 91.54 min | 343 km | 357 km | |
06-01-08.51 | G | 51.64° | 91.49 min | 341 km | 355 km | |
06-04-05.49 | G | 51.64° | 91.43 min | 339 km | 351 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 217) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Návštěvnická osádka uskuteční následující vědecké a technické experimenty a další práce:
Předchozí lodí této řady je Sojuz-TMA 6 (2005-013A), následující je Sojuz-TMA 8 (2006-009A). Bezprostředně předchozím letem ke stanici ISS (1998-067A) je Progress-M 54 (2005-035A), nasledujícím je Progress-M 55 (2005-047A).
Datum | Událost |
---|---|
2005-10-01 |
03:54:53 UT: Vzlet5,6,7,8,9.
04:03:15 UT: Navedení na výchozí dráhu. 04:03:19 UT: Oddělení kosmické lodi od 3. stupně nosné rakety. Vyklopení panelů fotovoltaických baterií a antén. Kontrola systémů kosmické lodi. Svléknutí skafandrů "Sokol" <="Сокол">. Uvedení lodi do pomalé rotace. Zastavení rotace lodi. 07:33 UT: První část 1. dvouimpulsního manévru (t=50.0 s, Δv=19.94 m/s). 08:13 UT: Druhá část 1. dvouimpulsního manévru (t=36.3 s, Δv=14.40 m/s). |
2005-10-03 |
05:26:58 UT (plán 05:32 UT ±3 min): Připojení
transportní lodi Sojuz-TMA 6 ke komplexu ISS (1998-067A) ze strany modulu Pirs10,11,12.
Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi transportní lodí a komplexem. Kolem 08:30 UT: Otevření průlezů mezi komplexem a transportní lodi Sojuz-TMA 7 (2005-039A). 08:36 UT: Přestup osádky transportní lodě na palubu komplexu. |
2005-10-03 až 2006-11-18 | Transportní loď Sojuz-TMA 7 součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2005-11-18 |
08:45 UT: Odpojení transportní lodi Sojuz-TMA 7 (2005-039A) od stykovacího uzlu modulu Pirs.
09:05 UT: Připojení transportní lodi ke stykovacímu uzlu modulu Zarja. |
2005-11-18 až 2006-03-20 | Transportní loď Sojuz-TMA 7 součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2006-03-20 |
06:49 UT: Odpojení transportní lodi Sojuz-TMA 7 (2005-039A) od stykovacího uzlu modulu Zarja.
Odlet transportní lodi do vzdálenosti přibližně 25 až 30 m. Sledování průběhu přeletu externí kamerou na příhradové konstrukci ITS-P6 [=Integrated Truss Structure - Port Six]. Přelet před stykovací uzel na modulu Zvezda. 07:06 UT: Zahájeno přibližování ke stanici. 07:11 UT: Připojení transportní lodi Sojuz-TMA 7 (2005-039A) ke stykovacímu uzlu modulu Zvezda. |
2006-03-20 až 2006-04-08 | Transportní loď Sojuz-TMA 7 součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2006-04-08 |
20:25 UT: Povel k odpojení lodi od komplexu.
20:28 UT: Odpojení transportní lodi Sojuz-TMA 7 od komplexu ISS (1998-067A). 22:57:31 UT: Brzdicí manévr (t=259 s, Δv=101 m/s). 23:21:40 UT: Oddělení obytného a přístrojového modulu od návratové kabiny. 23:24:32 UT: Vstup do atmosféry ve výši 101.9 km rychlosté 7.593 km/s nad Tureckem (40.46° s.š., 38.11° v.d.). 23:26:10 UT: Začátek aerodynamického řízení sestupu. 20:30:55 UT: Maximální přetížení 4g ve výši 34.3 km při rychlosti 2.212 km/s. 23:33 UT: Povel k zahájení činnosti padákového systému ve výši 10.7 km. 23:48 UT: Přistání transportní lodi Sojuz-TMA 7 na území Kazachstánu v bodě o souřadnicích 50.42° s.š., 67.20° v.d., 54 km severovýchodně od města Arkalyk asi 5 km od plánovaného bodu13,14,15,16. |
Datum poslední úpravy: 2010-03-20 13:13:49 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |