Název objektu | Sojuz-TMA 8 <=Союз-ТМА 8> |
ISS-12S [=International Space Station twelfth Soyuz] | |
ISS-13 [=International Space Station thirteenth Expedition] | |
MKS-13 <=МКС-13> [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija trinadcataja ekspedicija <=Международная космическая станция двенадцатая экспедиция>] | |
EP-10 <=ЭП-10> [=Ekspedicija poseščenija] <=[=Экспедиция посещения]> | |
Centenario | |
SSC | 28996 |
Start | 2006-03-30 02:30:20 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2006-09-29 01:13:17 UT, Kazachstán |
Životnost | 182.9465 dne, tj. 0.5009 roku |
Provozovatel | Rusko, Energija |
Rusko, FKA | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | kosmická loď |
Hmotnost | 7220 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2006-03-30 | Země | 2006-04-01 | 1998-067A | Pavel V. Vinogradov <=Павел В. Виноградов> | RUS | 2 | KK |
Jeffrey N. Williams | USA | 2 | BI | ||||
Marcos C. Pontes | BRA | 1 | UKP-EP-10 | ||||
2006-09-28 | 1998-067A | 2006-09-29 | Země | Pavel V. Vinogradov <=Павел В. Виноградов> | RUS | 2 | KK |
Jeffrey N. Williams | USA | 2 | BI | ||||
Anousheh Ansari | USA | 1 | UKP-EP-11 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
06-03-30.12 | G | 51.67°±0.06° | 88.64±0.37 min | 200(+7/-22) km | 242±42 km | Plán. CUP-M. |
06-03-30.19 | G | 51.64° | 88.87 min | 196 km | 242 km | |
06-03-30.59 | G | 51.64° | 88.70 min | 193 km | 228 km | |
06-03-30.74 | G | 51.65° | 90.24 min | 260 km | 312 km | |
06-03-31.36 | G | 51.64° | 90.28 min | 267 km | 309 km | |
06-04-01.16 | G | 51.64° | 91.44 min | 339 km | 351 km | |
06-04-23.45 | G | 51.64° | 91.39 min | 337 km | 349 km | |
06-05-05.44 | G | 51.64° | 91.43 min | 338 km | 351 km | |
06-05-31.49 | G | 51.63° | 91.38 min | 337 km | 348 km | |
06-08-24.46 | G | 51.63° | 91.41 min | 336 km | 351 km | |
06-09-25.48 | G | 51.64° | 91.36 min | 333 km | 350 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 218) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Návštěvnická osádka EP-10 uskuteční v rámci programu "Centenario" následující vědecké a technické experimenty a další práce:
Datum | Událost |
---|---|
2006-03-30 |
02:30:20 UT: Vzlet4,5,6,7.
V průběhu navádění na oběžnou dráhu došlo v důsledku závady na síti pozemních sledovacích stanic k výpadku části telemetrické informace. Fonické spojení s osádkou nebylo přerušeno. 02:39:01 UT: Navedení na dráhu. 02:39:06 UT: Oddělení kosmické lodi od 3. st. rakety. Vyklopení panelů fotovoltaických baterií a antén. Kontrola systémů kosmické lodi. Svléknutí skafandrů "Sokol" <="Сокол">. Uvedení lodi do pomalé rotace. Zastavení rotace lodi. 07:33 UT: První část 1. dvouimpulsního manévru (t=68.7 s, Δv=27.58 m/s). 08:13 UT: Druhá část 1. dvouimpulsního manévru (t=43.0 s, Δv=17.20 m/s). |
2006-04-01 |
04:19:26 UT (plán 04:19 UT ±3 min): Transportní
kosmická loď se v automatickém režimu připojila ke
stykovacímu uzlu modulu Zarja
komplexu ISS (1998-067A).
Kolem 05:30 UT: Otevření průlezů mezi transportní lodí a komplexem. |
2006-04-01 až 2006-09-28 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2006-09-28 |
21:50 UT: Vydán povel k odpojení transporní lodi od komplexu
ISS (1998-067A).
21:53 UT: Odpojení transportní lodi od komplexu ISS (1998-067A). |
2006-09-29 |
00:23:51 UT: Zahájen brzdicí manévr.
00:28:11 UT: Ukončen brzdicí manévr. 00:47:28 UT: Oddělení přístrojové a obytné sekce od návratového modulu. 00:50:22 UT: Vstup do atmosféry. 00:52:08 UT: Začátek řízeného sestupu. 00:56:59 UT: Maximální přetížení. 00:58:51 UT: Vypuštění padáků. 01:13:17 UT: Přistání transportní lodi severně od města Arkalyk (Kazachstán)8,9,10,11,12. |
Datum poslední úpravy: 2010-03-20 13:13:53 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |