Název objektu | STS 88 |
Endeavour F-13 | |
Shuttle Mission 93 | |
ISS-01-2A [=International Space Station] | |
Unity | |
Node 1 | |
PMA-1 [=Pressurized Mating Adapter] | |
PMA-2 [=Pressurized Mating Adapter] | |
SSC | 25549 |
Start | 1998-12-04 08:35:34.069 UT, Eastern Test Range, Endeavour |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 1998-12-16 03:53:29 UT, Eastern Test Range, SLC Rwy 15 |
Životnost | 11.8041 dne, tj. 0.0323 roku |
Provozovatel | USA, NASA-OSF |
Výrobce | USA, Rockwell |
Kategorie | raketoplán |
Hmotnost | vzletová 119715 kg |
přistávací 90853 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1998-12-04 | Země | 1998-12-16 | Země | Robert D. Cabana | USA | 4 | CDR |
Frederick W. Sturckow | USA | 1 | PLT | ||||
Jerry L. Ross | USA | 6 | MS1 | ||||
Nancy J. Currie | USA | 3 | MS2 | ||||
James H. Newman | USA | 3 | MS3 | ||||
Sergej K. Krikaljov <=Сергей К. Крикалёв> | RUS | 4 | MS4 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
98-12-04.37 | G | 51.59° | 88.38 min | 75 km | 314 km | Suborbitální dráha. Plán. |
98-12-04.39 | G | 51.60° | 89.62 min | 195 km | 316 km | Základní dráha. Plán. |
98-12-04.39 | G | 51.59° | 89.54 min | 181 km | 323 km | |
98-12-04.39 | G | 51.60° | 89.62 min | 195 km | 316 km | |
98-12-04.52 | G | 51.60° | 89.65 min | 191 km | 324 km | |
98-12-06.17 | G | 51.60° | 90.53 min | 213 km | 388 km | |
98-12-06.67 | G | 51.59° | 90.55 min | 213 km | 390 km | |
98-12-06.94 | G | 51.60° | 92.32 min | 383 km | 394 km | |
98-12-08.88 | G | 51.60° | 92.44 min | 387 km | 401 km | |
98-12-13.92 | G | 51.60° | 92.36 min | 382 km | 399 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaný kosmický raketoplán. Postavila ho firma Rockwell International, Space Systems Group (nyní Boeing North American), Palmdale, CA (USA). Provozovatelem je NASA Johnson Space Center, Houston, TX (USA) pro NASA Office of Space Flight, Washington, DC (USA).
Raketoplán Endeavour sestává ze tří částí: družicového stupně vybaveného hlavními motory SSME [=Space Shuttle Main Engines], odhazovací nádrže ET [=External Tank] a startovacích motorů SRB [=Solid Rocket Boosters].
Motory SRB výr. č. BI-095/RSRM-67 na TPH (polybutadienakrylát-hliník-chloristan amonný) o délce 45.46 m, průměru 3.8 m a vzletové hmotnosti 2×590 t vybavené výkyvnými tryskami vyvíjejí při vzletu tah 2×11.8 MN. Doba jejich funkce činí 120 s. Poté se oddělují a na padácích se snášejí do moře, odkud jsou vyloveny a připraveny k dalšímu použití.
Nádrž ET výr. č. ET-97 o délce 47.0 m a průměru 8.4 m nese zásoby kapalného vodíku (102 600 kg) a kyslíku (616 500 kg) pro motory SSME. Po dosažení suborbitální dráhy je odhozena a zaniká v atmosféře.
Okřídlený družicový stupeň výr. č. OV-105 o délce 37.24 m, výšce 17.25 m a rozpětí 23.79 m sestává z dvoupodlažního prostoru pro osádku, trupu a motorového prostoru. Prostor pro osádku (7 osob, v nouzových případech až 10 osob) má objem 71.5 m3 s atmosférou normálního vzduchu o tlaku 1014 hPa. V horní části se nachází letová paluba vybavená 10 okny, na níž jsou soustředěny prvky řízení, v dolní části obytná paluba s bočním průlezem pro nástup a výstup osádky a s průlezem do nákladového prostoru, sanitárním zařízením, kuchyňkou a místy pro odpočinek. V její přední části je umístěna většina řídicí elektroniky. Pod podlahou obytné paluby se nachází klimatizační zařízení. V trupu o rozměrech 18.3×5.2×4.0 m je umístěn nákladový prostor, uzavíratelný dvoukřídlými dveřmi, na jejichž vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému. V trupu se nachází mj. dálkový manipulátor RMS [=Remote Manipulator System], 3 palivové baterie s výkonem 3×7 kW (v maximu 3×12 kW) a 4 nádrže s kyslíkem a 4 nádrže vodíkem nutným pro jejich provoz. V zadní části jsou umístěna 3 turbočerpadla APU [=Auxiliary Power Units] hydraulického systému pro ovládání motorů SSME a aerodynamických řídicích ploch. V motorovém prostoru se nacházejí 3 kyslíkovodíkové motory SSME výr. č. 2050, 2044 a 2041 o tahu 3×2.1 MN ve vakuu. Pod motorovým prostorem je umístěn trupový elevon. Nad motorovým prostorem po stranách kýlové plochy s kormidly a aerodynamickou brzdou jsou připevněny dva moduly OMS [=Orbital Maneuvring System], každý s jedním motorem OMS o tahu 26.7 kN, 12 řídicími motory RCS [=Reaction Control System] o tahu 3.87 kN a 2 vernierovými motory o tahu 111 N. Jako pohonné látky pro OMS a RCS slouží monometylhydrazin a oxid dusičitý. Další modul RCS se 14 motory o tahu 3.87 kN a se 2 motory o tahu 111 N je zabudován v přídi raketoplánu. Povrch raketoplánu je pokryt systémem tepelné ochrany, tvořeným převážně dlaždicemi ze slinutého pěnového křemene. Pro přistání je vybaven vysouvacím podvozkem.
V nákladovém prostoru byl umístěn následující užitečný náklad:
Předchozím letem v rámci projektu ISS je Zarja (1998-067A), následujícím je STS 96 alias ISS-02-2A (1999-030A).
Datum | Událost |
---|---|
1998-12-04 |
08:35:34 UT: Vzlet.
08:37:36 UT: (T +123 s) Odhození motorů SRB. 08:37:46 UT: (T +133 s) Zapojeny motory OMS pro zvýšení tahu. 08:39:29 UT: (T +235 s) Vypojeny motory OMS. 08:43:58 UT: (T +504 s) Vypojeny motory SSME (MECO). 08:44:04 UT: (T +510 s): Navedení na suborbitální dráhu. 09:19 UT: Manévrem OMS-2 naveden na výchozí dráhu. Kolem 09:30 UT: Otevřeny dveře nákladového prostoru. Zahájeno oživování experimentů, včetně testů družic MightySat a SAC-A. Kolem 11:55 UT: Uskutečnila se první korekce dráhy. 14:21 UT: Zahájen odpočinek. 21:36 UT: Ukončen odpočinek. |
1998-12-05 |
V průběhu dne Ross a Newman prověřili stav skafandrů a
zařízení SAFER a připravili k provozu zařízení OSVS pro
navádění RMS. V obytných prostorách byl snížen tlak z
1014 na 703 hPa v rámci přípravy na plánované výstupy
do kosmického prostoru. Currieová prověřila funkčnost
manipulátoru RMS a pomocí televizní kamery na manipulátoru
provedla vizuální inspekci modulu Unity. Astronauti prověřili též
funkci stykovacího zařízení na ODS.
11:36 UT: Zahájen odpočinek. 19:36 UT: Ukončen odpočinek. Kolem 21:50 UT: Currieová aktivovala RMS. 22:25 UT: Currieová pomocí RMS uchopila modul Unity, který byl vyzvednut nad nákladový prostor. 23:45 UT: Modul Unity se prostřednictvím stykovacího uzlu na PMA-2 připojil na stykovací uzel ODS raketoplánu. Poté bylo zahájeno tlakování tunelu PMA-2. |
1998-12-06 |
V průběhu dne byl otevřen průlez mezi ODS a PMA-2. Astronauti vyzkoušeli
stykovací uzel na PMA-1. Krátce
před zahájením odpočinku byl proveden úhybný manévr COLA
[=Collision Avoidance], aby se raketoplán vyhnul
objektu 1998-066F (2. st. rakety Delta), který prolétal v
nebezpečné blízkosti.
09:36 UT: Zahájen odpočinek. 16:36 UT: Ukončen odpočinek. Kolem 19:30 UT: Korekční manévr. Kolem 21:14 UT: Zahájen závěrečný setkávací manévr TI [=Terminal phase Initiate]. Kolem 22:15 UT: Cabana převzal ruční řízení raketoplánu. 23:47 UT: Currieová zachytila modul Zarja manipulátorem RMS. |
1998-12-07 |
02:07 UT: Dosaženo měkké spojení modulu Zarja s tunelem PMA-1 prostřednictvím stykovacích
uzlů APDS [=Androgynous Peripheral Docking
System]; první pokus o pevné spojení se však
nezdařil.
02:48 UT: Po uvolnění modulu Zarja z držení manipulátorem RMS se pevné spojení APDS zdařilo. Currieová televizní kamerou na konci RMS prohlédla modul Zarja; bylo zjištěno, že antény TORU jsou uvolněny, ale nerozložily se úplně. 09:36 UT: Zahájen odpočinek. 17:41 UT: Ukončen odpočinek. 22:10 UT: Ross a Newman zahájili první výstup do volného prostoru, během něhož propojili 40 elektrických konektorů na kabelech mezi moduly Zarja a Unity. |
1998-12-08 |
03:49 UT: Propojování kabelů bylo ukončeno; systémy
modulu Unity byly oživeny
elektřinou dodávanou z modulu Zarja. Poté Newman provedl
vizuální inspekci antény systému TORU z bezprostřední
blízkosti.
05:32 UT: První výstup do volného prostoru ukončen. Během dne zahájeno temperování nitra modulu Unity elektrickým topením. Osádka raketoplánu měla půldenní volno. 09:36 UT: Zahájen odpočinek. 18:06 UT: Ukončen odpočinek. 20:36 UT: Přerušovaným zážehem motorů RCS (t=22 min) byla zvýšena dráha ISS. |
1998-12-09 |
V průběhu dne byl natlakován tunel PMA-1 mezi moduly Zarja a Unity.
08:36 UT: Zahájen odpočinek. 16:36 UT: Ukončen odpočinek. 20:33 UT. Ross a Newman zahájili druhý výstup do kosmického prostoru. |
1998-12-10 |
Kolem 00:00 UT: Ross a Newman dokončili instalaci dvou
teleskopických antén prozatímního komunikačního systému
pracujícího v pásmu S na modulu Unity, umožňujícího přímé
spojení ISS se střediskem ISSFCR v
Houstonu, TX (USA). Dále odstranili pojistné závlačky na
bočních průlezech CBM modulu Unity a instalovali tepelné kryty
na třech trnech, sloužících původně k ukotvení modulu
nákladovém prostoru raketoplánu; jeden z krytů však Rossovi
uplaval do vesmíru (nekatalogizován). Kromě toho Ross ztratil
ještě cívku od jisticího lana (1998-069D) a držák
elektrického šroubováku (1998-069E). Před ukončením
výstupu byl Newman přesunut na pracovní plošině
připevněné k RMS do blízkosti modulu Zarja, kde 3m tyčí úspěšně
uvolnil jednu ze dvou antén systému TORU.
03:35 UT: Druhý výstup do volného prostoru ukončen. V průběhu dne dosáhla teplota průlezu z raketoplánu do PMA-2 hodnot dovolujících vstup astronautů na palubu ISS. 08:36 UT: Zahájen odpočinek. 16:41 UT: Ukončen odpočinek. Před otevřením průlezu na ISS byl tlak uvnitř raketoplánu zvýšen na normální hodnotu 1014 hPa. 19:54 UT: Cabana a Krikaljov otevřeli průlez do modulu Unity a osádka se přesunula na palubu ISS. Zde bylo zapojeno osvětlení a osádka zahájila vybalování nákladu. 20:33:33 UT: Komplex ISS/raketoplán se minul ve vzdálenosti asi 25 km s posledním stupněm družice Kosmos 100 (1965-106B). 21:12 UT: Cabana a Krikaljov otevřeli průlez do modulu Zarja. V průběhu návštěvy Unity Ross a Newman dokončili instalaci prozatímního komunikačního systému pracujícího v pásmu S a prověřili možnost jeho využití pro videokonference. Krikaljov a Currieová vyměnili vadnou řídicí elektroniku jednoho ze 6 akumulátorů modulu Zarja za novou, dopraveno raketoplánem. Astronauti dále vybalili přístroje a zásoby uložené ve schránkách modulu Zarja. |
1998-12-11 |
08:36 UT: Zahájen odpočinek.
16:36 UT: Ukončen odpočinek. Další korekční manévr pro zvýšení dráhy ISS byl odvolán. Sturckow a Currieová pokračovali v rozbalování nákladu v modulu Unity, Cabana a Krikaljov v rozbalování nákladu v modulu Zarja. Byly instalovány též rozvody ventilačního systému v obou modulech. Do přenosných ventilátorů v Unity byly umístěny sáčky s prostředkem pohlcujícím vlhkost. 22:41 UT: Po ukončení prací v modulu Zarja byl uzavřen průlez mezi Zarjou a Unity. |
1998-12-12 |
Ukončeny práce uvnitř ISS. Celkové
trvání pobytu osádky v ISS činilo
28 h 32 min.
00:26 UT: Uzavřen poslední průlez mezi ISS a raketoplánem, v jehož prostorách byl opět snížen tlak na 703 hPa. Byly zahájeny přípravy ke třetímu výstupu do volného prostoru. 03:05:37 UT: Komplex ISS/raketoplán se minul ve vzdálenosti asi 15 km s raketou družice Kosmos 895 (1977-015B). 08:36 UT: Zahájen odpočinek. 16:36 UT: Ukončen odpočinek. 20:33 UT: Ross a Newman zahájili třetí výstup do volného prostoru. V jeho průběhu provedli inspekci a úpravu propojení kabelů mezi moduly, umístili na modulu Unity vak s nářadím pro další osádky, instalovali pomocné zábradlí na modulu Zarja a provedli detailní fotografickou dokumentaci povrchu ISS. Ross po několika pokusech uvolnil i druhou anténu systému TORU. |
1998-12-13 |
Před ukončením výstupu Ross a Newman vyzkoušeli v
nákladovém prostoru záchranný systém SAFER; přitom
zůstali upoutáni pojistným lanem.
03:32 UT: Třetí výstup do volného prostoru ukončen. Poté byl vypuštěn vzduch z prostory mezi hermetickými průlezy PMA-2 a ODS. 08:36 UT: Zahájen odpočinek. 16:36 UT: Ukončen odpočinek. 20:25 UT: Oddělení raketoplánu od ISS. 20:45 UT: Zahájen inspekční oblet stanice ve vzdálenosti 135 m. 21:49 UT: Sturckow provedl separační manévr, kterým se raketoplán definitívně vzdálil od ISS. V průběhu dne měla osádka několik hodin volna. |
1998-12-14 |
Kolem 02:15 UT: Zkušební zážeh jednoho motoru OMS
(t=10 s) v rámci experimentu SIMPLEX, při němž byl
manévr pozorován radiolokační stanicí DoD v Peru.
Kolem 02:30 UT: Vzdálenost od ISS činila 110 km a zvětšovala se o 30 km za oběh. Osádka se zúčastnila tiskové konference. - 04:31 UT: Vypuštění družice SAC-A (1998-069B). Na konci pracovního dne byl tlak v kabině opět zvýšen na 1041 hPa. - 09:36 UT: Zahájen odpočinek. 17:36 UT: Ukončen odpočinek. Stanice ISS byla vzdálena 357 km, družice SAC-A (1998-069B) asi 55 km. Kolem 20:30 UT: Cabana a Sturckow zahájili prověrky systémů raketoplánu před přistáním. Ostatní členové osádky prováděli úklid prostor. Kolem 23:00 UT: Zahájena závěrečná tisková konference. |
1998-12-15 |
02:09 UT: Vypuštění družice MightySat (1998-069C). - 09:36 UT: Zahájen
odpočinek.
17:36 UT: Ukončen odpočinek. |
1998-12-16 |
02:46:36 UT: Brzdicí manévr oběma motory OMS
(t=183 s, Δv=106.4 m/s).
03:22:01 UT: Průlet horní hranicí atmosféry EI [=Entry Interface] ve výši 121 km. - 03:53:29 UT: Raketoplán dosedl hlavním podvozkem na dráhu 15 SLC na Kennedy Space Center. 03:53:38 UT: Dosedlo příďové kolo. 03:54:21 UT: Raketoplán se zastavil. |
Datum poslední úpravy: 2011-12-24 20:17:51 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |