2011-003A - HTV-2
Název objektu | HTV-2 [=H-2B Transfer Vehicle] |
Kounotori 2 <= こうのとり 2 号機> /=Kōnotori ni gōki/ {=Bílý čáp} |
SSC | 37351 |
Start | 2011-01-22 05:37:57 UT, Tanegashima Uchu Senta /=Tanegašima Učú Sentá/ [=Tanegashima Space Center], H-2B |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2011-03-30.15, jižní Tichý oceán |
Životnost | 66.92 dne, tj. 0.18 roku |
Provozovatel | Japonsko, JAXA |
Výrobce
| Japonsko, JAXA |
Japonsko, MHI Aerospace |
Kategorie | nákladní modul |
Hmotnost | 16000 kg |
Poznámka | Tento objekt byl identifikován a katalogizován dne 2011-01-25.
|
Parametry dráhy
Epocha |
Typ |
i |
P |
hP |
hA |
Pozn. |
11-01-22.34 |
G |
51.65° |
89.41 min |
189 km |
301 km |
|
11-01-22.59 |
G |
51.64° |
90.54 min |
295 km |
307 km |
|
11-01-22.71 |
G |
51.65° |
90.88 min |
311 km |
325 km |
|
11-01-26.32 |
G |
51.64° |
91.06 min |
319 km |
334 km |
|
11-01-27.39 |
G |
51.64° |
91.59 min |
350 km |
355 km |
|
11-03-19.50 |
G |
51.64° |
91.62 min |
353 km |
355 km |
|
11-03-28.70 |
G |
51.66° |
91.56 min |
345 km |
356 km |
|
11-03-28.76 |
G |
51.66° |
91.45 min |
341 km |
351 km |
|
11-03-29.22 |
G |
51.64° |
91.47 min |
345 km |
348 km |
|
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry.
Typ - Kód typu oběžné dráhy :
G - geocentrická (Země),
i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou).
P - Perioda (doba oběhu).
hP - Výška dráhy v pericentru.
hA - Výška dráhy v apocentru.
Popis objektu
Nákladní modul. Zkonstruovala, postavila a provozuje jej
organizace Uchu kohkuh kenkyu kaihatsu kikou <=
宇宙航空研究開発機構
> /=Učú kókú kenkyú kaihacu kikoú/ {=Japan Aerospace
Exploration Agency (JAXA, dř. NASDA)}, Tokyo (Japonsko),
subdodavatelem je firma Mitsubishi Heavy Industries (MHI),
Aerospace Systems Corp., Nagoya (Japonsko).
Tříose stabilizovaný modul válcového tvaru o délce
9.8 m a průměru 4.4 m. Na bočních stěnách je
umístěno celkem 57 panelů fotovoltaických baterií
(20 panelů na přetlakové sekci, 22 na otevřené
sekci, 8 na sekci aivoniky a 6 na pohonné sekci),
které dobíjejí jednu akumulátorovou baterii. Kromě toho
nese modul 11 primárních chemických baterií. Po dobu
připojení k ISS zasovování elektrickou energií zajišťuje
stanice. Modul tvoří 4 sekce:
- přetlaková nákladová sekce PLC [=Pressurized
Logistics Carrier];
- otevřená nákladová sekce ULC [=Unpressurized
Logistics Carrier];
- sekce avioniky AM [=Avionics Module];
- pohonná sekce PM [=Propulsion Module].
Přetlaková nákladová sekce PLC má tvar válce o průměru
4.4 m a celkové délce 3.14 m. Na přední straně je
zakončena dnem tvaru nízkého komoleho kuželu, v jehož
středu je umístěn standardní pasivní stykovací uzel typu
CBMP [=Common Berthing Mechanism
Passive] pro připojení k uzlu CBMA [=Common
Berthing Mechanism Active] modulu Harmony. Uvnitř může být
uloženo až 4500 kg nákladu, umístěného v
8 skříních a to buď ve standardizovaných
přemístitelných skříních ISPR [=International
Standard Payload Rack], nebo pevně
instalovaných skladových skříních otevřených HRR
[=HTV Resupply Rack] nebo přetlakových
PSRR [=Pressurized Stowage Resupply
Rack]. Klimatizaci během připojení k ISS zajišťuje
stanice prostřednictvím systému mezimodulového větrání
IMV [=Intermodular Ventilation]. V sekci
PLC je umístěn při tomto letu náklad o hmotnosti 4000 kg, a
to zejména:
- 2 skříně s experimenty pro modul Kibo PM
[=Pressurized Module], a to:
- skříň Kobairo s 1 experimentem:
- gradientová pec GHF [=Gradient Heating
Furnace] pro materiálové experimenty;
- skříň MSPR [=Multi-purpose Small
Payload Rack] pro výměnné experimenty se
4 manipulačními prostory a to:
- pracovní prostor WV [=Work Volume] pro
umístění experimentálního vybavení;
- pracovní plocha WB [=Work Bench] přípravu
eperimentálního vybavení a vzorků pro zpracování;
- prostor SEA [=Small Experiment Area] pro
umisťování měnších experimentů;
- modul pro podporu experimentů s hořením v beztíži CCE
[=Chamber for Combustion Exoeriment],
výsuvně umsítěný v prostoru WV;
- 6 skříní s kusovým nákladem ve standardních balících
CTB [=Cargo Transfer Bag], zejména:
- prostředky pro vědecké experimenty:
- pouzdra se vzorky pro experiment Hicari (příprava krystalů
SiGe) (JAXA);
- pouzdra se vzorky pro experiment Marangoni/UVP
[=Ulltrasonic Velocity Profiler] (JAXA);
- souprava pro odebraní vzorků vlasů pro experiment Hair
(JAXA);
- vybavení a nástroje pro lékařské pokusy (JAXA);
- experimenty pro NASA;
- semena rajčete jedlého (Solanum lycopersicum) a
netýkavky balzamíny (Impatiens balsamina) (LAPAN,
Indonézie);
- semena chilli papriček (rod Capsicum) (ANGKASA,
Malajsie);
- semena chilli papriček (rod Capsicum) (NSTDA, Thajsko);
- semena šalvěje zářivé (Salvia splendens),
netýkavky balzamíny (Impatiens balsamina) a hledíku
většího (Antirrhinum majus) (STI, Vietnam);
- potraviny a pochutiny;
- 4 nádržky CWC-I [=Collapsible Water
Container - Iodine] s pitnou vodou;
- oblečení a prádlo;
- hygienické potřeby;
- zdravotnické potřeby;
- náhradní díly a j.
Otevřená nákladová sekce ULC má tvar válce o průměru
4.4 m a celkové délce 3.50 m. Na boku má
obdélníkový otvor, kterým je přístupný náklad pro
vyzvednutí buď staničním manipulátorem SSRMS [=Space Station Remote
Manipulator System] nebo manipulátorem JRMS [=JEM
Remote Manipulator System] modulu Kibo PS
[=Pressurized Section]. Uvnitř může být
uložen náklad o hmotnosti až 1500 kg na
standardizovaných paletách buď pro přepravu experimentů a
dalšího vybavení externí plošiny Kibo JEF [=Japan
Exposed Facility], nebo pro přepravu náhradních
bloků ORU [=Orbital Replacement Unit]
vnjěších systému amerického segmentu stanice. Na boku této
sekce je umístěna kotvička PDGF [=Power and
Data Grapple Fixture] pro zachycení modulu
manipulátorem SSRMS. Při tomto letu nese náklad o celkové
hmotnosti 1300 kg, zejména:
- výměnné náhradní díly ORU [=Orbital
Replacement Unit] (NASA):
- rotační spoj FHRC [=Flex Hose Rotary
Coupler] potrubí kapalného amoniaku mezi radiátory
vnějšího okruhu termoregulačního systému EATCS
[=External Active Thermal Control
System] a příhradovou konstrukcí ITS-S1 [=Integrated
Truss Structure - Starboard One]
nebo ITS-P1 [=Integrated
Truss Structure - Port One];
- transportní kontejner CTC [=Cargo Transportation
Container] s drobnými náhradními díly, jako jsou
např. dálkově ovládané jističe RPCM [=Remote
Power Controller Module].
Sekce avioniky AM válcového tvaru o průměru 4.4 m a
výšce 1.25 m nese většinu elektroniky včetně
řídicího a komunikačního systému modulu a systém
zásobování elektrickou energii (baterie, systém řízení
distribuce a nabíjení akumulátoru).
Pohonná sekce PM tvaru nízkého komolého kužele o
maximálním průměru 4.4 m a výšce 1.27 m nese
4 nádrže s kapalnými pohonnými látkami (palivo
monomethylhydrazin, okysličovadlo směs oxidů dusíku MON-3) a
4 kulové tlakové láhve s plynným héliem pro
tlakování nádrží s KPL. Na spodním dnu sekce se
nacházejí 4 manévrovací motory o tahu 4×490 N
rozdělených do dvou nezávislých skupin. Celkem
28 motorků pro orientaci a stabilizaci modulu o tahu
28×110 N je rozděleno též do dvou nezávislých skupin
po 14 motorech; 12 motorků je umístěno na horním
obvodu sekce PLC, zbývajících 22 je umístěno na sekci PM.
Modul je určen k samostatnému aktivnímu letu v trvání do
100 hodin, v zakonzervovaném pohotovostním stavu více
než týden. Připojen ke stanici ISS může být více než
30 dní.
Hlavním úkolem je doprava nákladu na stanici ISS (1998-067A) a likvidace
nepotřebných předmětů a odpadu během odletu a zániku v
hustých vrstvách atmosféry.
Zatím poslední nákladní modul řady HTV, předchozím je
HTV-1 (2009-048A). Předchozím
letem ke stanici ISS (1998-067A)
je Sojuz-TMA 20 (2010-067A),
následujícím je Progress M-09M (2011-004A).
Průběh letu
Datum |
Událost |
2011-01-22
|
05:37:57 UT: Vzlet11,12,13,14.
05:52:20 UT: Navedení na výchozí dráhu.
05:53:10 UT: Nákladní modul se oddělil od 2. stupně
nosné rakety.
Kontrola funkce hlavních motorů a manévrovacích motorků
modulu.
13:08:09 UT: Fázovací manévr PM1 [=Phasing
Maneuver One] (Δv=34.1 m/s) hlavními
korekčními motory.
14:41:02 UT: Manévr M1 [=Maneuver One]
(Δv=2.9 m/s) hlavními korekčními motory.
15:26:05 UT: Fázovací manévr PM1' [=Phasing
Maneuver One Prime] (Δv=6.1 m/s)
hlavními korekčními motory.
Kontrola navigačního systému GPS [=Global
Positioning System].
|
2011-01-23
|
17:56:32 UT: Korekční manévr MD1 (Δv=0.78 m/s) motory
RCS [=Reaction Control System].
|
2011-01-24
|
06:30 UT: Nákladní modul se nacházel 13 150 km za
stanicí ISS (1998-067A).
19:41:06 UT: Retrográdní korekční manévr MD2
(Δv=-0.37 m/s) motory RCS [=Reaction
Control System].
22:00 UT: Vzdálenost od ISS činila 9100 km.
|
2011-01-25
|
02:00 UT: Nákladní modul se nacházel přibližně
9 000 km za stanicí ISS (1998-067A).
12:25 UT: Korekce dráhy.
|
2011-01-27
|
09:48 UT: Nákladní modul vyrovnal svoji rychlost ve
vzdálenosti 250 m od stanice a zahájil let ve formaci s
ISS (1998-067A).
11:08 UT: Řídicí středisko vydalo souhlas se zahájením
závěrečného přibližování ke stanici.
Kolem 11:10 UT: Zahájeno závěrečné přibližování
nákladního modulu ke stanici.
11:32 UT: Nákladní modul vyrovnal svoji rychlost ve
vzdálenosti 10 m od stanice a zahájil let ve formaci s
ISS (1998-067A).
11:41 UT /plán kolem 12:15 UT/: Coleman[ová] zachytila
nákladní modul manipulátorem SSRMS [=Space Station Remote
Manipulator System]15.
Ovládání staničního manipulátoru SSRMS [=Space Station Remote
Manipulator System] převzal Nespoli.
Kolem 14:28 UT /plán kolem 15:40 UT/: Zachycení
nákladního modulu na spodním stykovacím uzlu CBMA
[=Common Berthing Mechanism Active]
modulu Harmony stanice ISS
(1998-067A)16,17,18,19,20,21.
14:34 UT: Zahájeno pevné spojování stykovacího uzlu mezi
nákladovým modulem a modulem Harmony zámky a šrouby.
14:51 UT: Ukončeno pevné spojení nákladního modulu se
stanicí ISS (1998-067A).
Kolem 15:15 UT: Staniční manipulátor SSRMS [=Space Station Remote
Manipulator System] byl odpojen od nákladního modulu.
Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi nákladním modulem a
modulem Harmony.
Kolem 17:22 UT: Staniční manipulátor byl připojen k
nákladové plošině v nehermetizovné nákladní sekci
nákladního modulu.
18:34 UT /plán kolem 19:30 UT/: Ukončeno elektrické a
pneumatické připojení nákladního modulu ke komplexu ISS (1998-067A).
Otevřeny průlezy mezi stanicí ISS (1998-067A) a nákladním
modulem22,23.
Zahájena vykládka dopraveného nákladu.
|
2011-01-27 až 2011-02-18
|
Nákladní modul součástí komplexu ISS (1998-067A).
|
2011-02-18
|
Přemístění nákladního modulu manipulátorem SSRMS [=Space Station Remote
Manipulator System] na horní stykovací uzel modulu Harmony.
|
2011-02-18 až 2011-03-10
|
Nákladní modul součástí komplexu ISS (1998-067A).
|
2011-03-10
|
Přemístění nákladního modulu manipulátorem SSRMS [=Space Station Remote
Manipulator System] na spodní stykovací uzel modulu Harmony.
|
2011-03-10 až 2011-03-28
|
Nákladní modul součástí komplexu ISS (1998-067A).
|
2011-03-11
|
Vzhledem ke katastrofálnímu zemětřesení na severu Japonska,
které způsobilo rozsáhlé poškození a následnou evakuaci a
uzavření řídicího střediska Space Station Integration
& Promotion Center (SSIPC), Tsukuba /=Cukuba/
(Japonsko)24, bylo opětovné
otevření průlezu do nákladního modulu HTV-2 [=H-2B
Transfer Vehicle] "Kounotori 2" (2011-003A) odloženo na neurčito.
Dočasné sledování systémů nákladního modulu HTV-2
[=H-2B Transfer Vehicle] "Kounotori
2" (2011-003A) převzalo středisko
MCC-H, Houston, TX (USA).
|
2011-03-28
|
13:43 UT: Odpojení nákladního modulu od spodního
stykovacího uzlu CBMA [=Common Berthing
Mechanism Active] modulu Harmony komplexu ISS (1998-067A)25,26,27,28,29.
Nespoli a Coleman[ová] odsunuli nákladní modul manipulátorem
SSRMS [=Space Station Remote
Manipulator System] do vzdálenosti přibližně 15 od
stanice ISS (1998-067A).
15:45 UT: Nespoli a Coleman[ová] odpojili úchopový
mechanismus LEE [=Latching End Effector]
staničního manipulátoru SSRMS
[=Space Station Remote Manipulator System] od úchopové
kotvičky PDGF [=Power and Data Grapple
Fixture] nákladního modulu25,26,27.
Nákladní modul zahájil samostatný let25,26,27.
|
2011-03-30
|
02:44 UT: Třetí brzdicí manévr pro zahájení sestupu
nákladního modulu z oběžné dráhy.
Kolem 03:09 UT: Nákladní modul vstoupil ve výšce
120 km do atmosféry.
Řízený zánik nákladního modulu v atmosféře Země.
Mezi 03:21 UT a 03:41 UT: Dopad neshořelých zbytků modulu
do jižního Tichého oceánu30,31.
|
Literatura
-
Home Page. - Tokyo : JAXA, 2003. - [Cit. 2003-09-24]. (http://www.jaxa.jp).
-
Aerospace Headquarters Home Page. - Nagoya : MHI Aerospace, 2009. - [Cit. 2009-09-11]. (http://www.mhi.co.jp/en/aero/index.html).
-
Kounotori2/H-IIB Launch Vehicle No.2 Special Site. - Tokyo : JAXA, 2011. - [Cit. 2011-01-16]. (http://www.jaxa.jp/countdown/h2bf2/index_e.html).
-
HTV2 (Kounotori 2) : Mission Press Kit. - Tokyo : JAXA, 2011. - [Cit. 2011-01-16]. (http://iss.jaxa.jp/en/htv/mission/htv-2/library/presskit/htv2_presskit_en.pdf).
-
HTV : H-II Transfer Vehicle "KOUNOTORI". - Tokyo : JAXA, 2011. - [Cit. 2011-01-23]. (http://www.jaxa.jp/pr/brochure/pdf/01/rocket03.pdf).
-
Launch of the H-II Transfer Vehicle 2 (HTV2) Aboard the H-IIB Launch Vehicle No. 2. - Tokyo : JAXA. - 2010-11-10. - [Cit. 2010-11-10]. (http://www.jaxa.jp/press/2010/11/20101110_h2bf2_e.html).
-
"KOUNOTORI" Chosen as Nickname of the H-II Transfer Vehicle (HTV). - Tokyo : JAXA. - 2010-11-11. - [Cit. 2010-11-11]. (http://www.jaxa.jp/press/2010/11/20101111_kounotori_e.html).
-
Launch Postponement of H-IIB Launch Vehicle No. 2 with Kounotori2 (HTV2) Onboard. - Tokyo : JAXA. - 2011-01-19. - [Cit. 2011-01-19]. (http://www.jaxa.jp/press/2011/01/20110119_h2bf2_e.html).
-
New Launch Date and Time of H-IIB Launch Vehicle No. 2 with KOUNOTORI2 (HTV2) Onboard. - Tokyo : JAXA. - 2011-01-20. - [Cit. 2011-01-20]. (http://www.jaxa.jp/press/2011/01/20110120_h2bf2_e.html).
-
HTV-2 "Kounotori" Rollout To Launch Pad. - Space Multimedia. - 2011-01-21. - [Cit. 2011-01-24]. (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6396).
-
Launch Result of H-IIB Launch Vehicle No. 2 with KOUNOTORI2 (HTV2) Onboard. - Tokyo : JAXA. - 2011-01-22. - [Cit. 2011-01-23]. (http://www.jaxa.jp/press/2011/01/20110122_h2bf2_e.html).
-
HTV-2 "Kounotori" Launch Full Coverage - January 22. - Space Multimedia. - 2011-01-22. - [Cit. 2011-01-24]. (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6399).
-
Mission Status Center / S. Clark. - Spaceflight Now. - 2011-01-27. - [Cit. 2011-01-28]. (http://www.spaceflightnow.com/h2b/htv2/status.html).
-
HTV-2 Resupply Craft launches towards Space Station / C. Gebhardt. - NSF. - 2011-01-21. - [Cit. 2011-01-23]. (http://www.nasaspaceflight.com/2011/01/live-htv-2-resupply-craft-journey-space-station/).
-
HTV-2 "Kounotori" Grapple Full Coverage. - Space Multimedia. - 2011-01-27. - [Cit. 2011-01-28]. (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6406).
-
Successful HTV2 Berthing to the ISS. - Tokyo : JAXA. - 2011-01-28. - [Cit. 2011-01-28]. (http://www.jaxa.jp/press/2011/01/20110128_kounotori2_e.html).
-
HTV cargo craft approaches space station. - Spaceflight Now. - 2011-01-27. - [Cit. 2011-01-28]. (http://spaceflightnow.com/h2b/htv2/arrival/).
-
Japan's robotic cargo craft nears space station / S. Clark. - Spaceflight Now. - 2011-01-26. - [Cit. 2011-01-28]. (http://www.spaceflightnow.com/h2b/htv2/110126rendezvous/).
-
Japanese cargo craft reaches International Space Station / S. Clark. - Spaceflight Now. - 2011-01-27. - [Cit. 2011-01-28]. (http://www.spaceflightnow.com/h2b/htv2/110127arrival/).
-
HTV-2 "Kounotori" Berthing Full Coverage. - Space Multimedia. - 2011-01-27. - [Cit. 2011-01-28]. (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6408).
-
ISS crew successfully capture HTV-2 for berthing to Station / C. Gebhardt. - NSF. - 2011-01-27. - [Cit. 2011-01-28]. (http://www.nasaspaceflight.com/2011/01/iss-crew-rendezvous-capture-htv-2/).
-
HTV-2 "Kounotori" Hatch Opening. - Space Multimedia. - 2011-01-28. - [Cit. 2011-01-28]. (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6410).
-
HTV-2 "Kounotori" From Inside ISS. - Space Multimedia. - 2011-01-28. - [Cit. 2011-01-28]. (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6411).
-
Japanese quake disrupts space station operations / S. Clark. - Spaceflight Now. - 2011-03-11. - [Cit. 2011-03-13]. (http://www.spaceflightnow.com/news/n1103/11earthquake/).
-
HTV2's Departure time from the ISS and Re-entry time to the atmosphere. - Tokyo : JAXA. - 2011-03-22. - [Cit. 2011-03-23]. (http://www.jaxa.jp/press/2011/03/20110322_kounotori2_e.html).
-
Japan's HTV-2 departs from the ISS after two month visit / P. Harding. - NSF. - 2011-03-28. - [Cit. 2011-03-29]. (http://www.nasaspaceflight.com/2011/03/japans-htv-2-depart-iss-two-month-visit/).
-
HTV-2 "Kounotori" Release by SSRMS. - Space Multimedia. - 2011-03-28. - [Cit. 2011-03-29]. (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6582).
-
HTV2's Departure time from the ISS and Re-entry time to the atmosphere. - Tokyo : JAXA. - 2011-03-22. - [Cit. 2011-03-23]. (http://www.jaxa.jp/press/2011/03/20110322_kounotori2_e.html).
-
KOUNOTORI2 (HTV2) Leaves the ISS. - Tokyo : JAXA. - 2011-03-29. - [Cit. 2011-03-30]. (http://iss.jaxa.jp/en/htv/mission/htv-2/news/htv2_release.html).
-
Successful Re-entry of HTV2. - Tokyo : JAXA. - 2011-03-30. - [Cit. 2011-03-30]. (http://www.jaxa.jp/press/2011/03/20110330_kounotori2_e.html).
-
Japan's HTV cargo freighter proves useful to the end / S. Clark. - Spaceflight Now. - 2011-03-29. - [Cit. 2011-03-30]. (http://www.spaceflightnow.com/h2b/htv2/110329entry/).
Datum poslední úpravy: 2011-06-02 09:15:30 UT |
 |
 |
© 2011 - Antonín Vítek
|