Název objektu | Sojuz-TMA 20 <=Союз-ТМА 20> |
ISS-25S [=International Space Station twenty fifth Soyuz] | |
ISS-26/27 [=International Space Station twenty sixth/twenty seventh Expedition] | |
MKS-EO-26/27 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija ekspedicija osnovnaja 26/27] <=МКС-ЭО-26/27 [=Международная космическая станция экспедиция основная 26/27]> | |
SSC | 37254 |
Start | 2010-12-15 19:09:24.963 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2011-05-24 02:27 UT, 147 km V Džezkazgan (Kazachtán) |
Životnost | 159.304 dne, tj. 0.4362 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | kosmická loď |
Hmotnost | 7220 kg |
Poznámka | Objekty tohoto startu byly identifikovány a katalogizovány až dne 2010-12-16. |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2010-12-15 | Země | 2010-12-17 | 1998-067A | Dmitrij Ju. Kondratjev <=Дмитрий Ю. Кондратев> | RUS | 1 | KK |
Catherine G. Coleman[ová] | USA | 3 | BI1 | ||||
Paolo A. Nespoli | ITA | 2 | BI2 | ||||
2011-05-23 | 1998-067A | 2011-05-24 | Země | Dmitrij Ju. Kondratjev <=Дмитрий Ю. Кондратев> | RUS | 1 | KK |
Catherine G. Coleman[ová] | USA | 3 | BI1 | ||||
Paolo A. Nespoli | ITA | 2 | BI2 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
10-12-15.80 | G | 51.67°±0.058° | 88.64±0.367 min | 200+7-22 km | 242±42 km | Plán. CUP-M. |
10-12-15.97 | G | 51.65° | 89.35 min | 221 km | 263 km | |
10-12-16.05 | G | 51.65° | 89.39 min | 222 km | 267 km | |
10-12-17.05 | G | 51.65° | 89.42 min | 228 km | 264 km | |
10-12-17.67 | G | 51.65° | 91.52 min | 344 km | 355 km | |
10-12-23.57 | G | 51.65° | 91.59 min | 349 km | 356 km | |
11-01-13.88 | G | 51.64° | 91.61 min | 350 km | 357 km | |
11-02-22.52 | G | 51.65° | 91.56 min | 348 km | 354 km | |
11-02-27.59 | G | 51.65° | 91.58 min | 349 km | 355 km | |
11-03-19.50 | G | 51.64° | 91.62 min | 353 km | 355 km | |
11-04-01.73 | G | 51.65° | 91.57 min | 350 km | 353 km | |
11-04-14.50 | G | 51.64° | 91.52 min | 347 km | 351 km | |
11-05-01.52 | G | 51.65° | 91.46 min | 344 km | 348 km | |
11-05-23.89 | G | 51.64° | 91.40 min | 340 km | 347 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 230) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Původní návratový modul SA byl při dopravě železnicí z výrobního závodu na kosmodrom poškozen. Proto byl nahrazen nodulem SA, původně určeným pro kosmickou loď výrobního čísla 231 (pro Sojuz-TMA 21).
Hlavním úkolem letu je doprava 26./27. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky v roli záchranné lodi.
Předchozí lodí této řady jiné modifikace je Sojuz TMA-M (2010-052A), stejné modifikace je Sojuz-TMA 19 (2010-029A), následující je Sojuz-TMA 21 "Gagarin" (2011-012A). Předchozím letem ke stanici ISS (1998-067A) je Progress M-08M (2010-055A), následujícím je HTV-2 (2011-003A).
Datum | Událost |
---|---|
2010-12-15 |
19:09:24.963 UT: Vzlet12,13,14,15,16,17,18.
19:18:10 UT: Navedení kosmické lodi na výchozí dráhu. 19:18:13 UT: Oddělení kosmické lodi od 3. stupně nosné rakety. Vyklopení panelů fotovoltaických baterií. Vyklopení antén. Tlakování nádrží s KPL pro pohonný komplex ODU. Vysunutí vodicí tyče SŠ stykovacího zařízení SSVP [=sistema stykovki i vnutrennego perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутреннего перехода]> do pohotovostní polohy. Kontrola hermetičnosti obytných prostor kosmické lodi. Zkoušky navigačního setkávacího systému "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]>. Kontrola úhloměrných gyroskopů BDUS [=blok datčikov uglovoj skorosti] <=БДУС [=блок датчиков угловой скорости]>. Loď byla převedena do tříosé orientace a stabilizace. Otevření hermetického průlezu mezi návratovým modulem SA a obytným úsekem BO. Přestup členů osádky do obytného úseku. Svléknutí skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. Kontrola funkce ovládacích pák pro rotaci RUO [=ručka upravlenija orientacijej] <=РУО [=ручка управления ориентацией]> č. 1 a translaci RUD [=ručka upravlenija dviženijem] <=РУД [=ручка управления движением]> č. 1. Uvedení kosmické lodi do rotační stabilizace. Zapojení systému SOA [=sistema očistki atmosfery] <=СОА [=система очистки атмосферы]> pro odstraňování oxidu uhličitého z ovzduší v obytné sekci BO. Vypojení systému SOA [=sistema očistki atmosfery] <=СОА [=система очистки атмосферы]> pro odstraňování oxidu uhličitého z ovzduší v návratovém modulu SA. Ukončena stabilizace lodi rotací. 23:03:44 UT: První část prvního korekčního manévru (t=23.57 s, Δv=9.07 m/s) hlavním motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]>. 23:39:02 UT: Druhá část prvního korekčního manévru (t=29.43 s, Δv=11.50 m/s) hlavním motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]>. Uvedení kosmické lodi do rotační stabilizace. Čištění a sušení skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. |
2010-12-16 |
Kolem 02:53 UT: Zahájen odpočinek.
Kolem 11:36 UT: Ukončen odpočinek. Kontrola funkce ovládacích pák pro rotaci RUO [=ručka upravlenija orientacijej] <=РУО [=ручка управления ориентацией]> č. 2 a translaci RUD [=ručka upravlenija dviženijem] <=РУД [=ручка управления движением]> č. 2. Ukončena stabilizace lodi rotací. Přechod lodi do orientace pro druhý korekční manévr. 19:49:30 UT: Druhý korekční manévr (t=5.6 s, Δv=1.75 m/s) hlavním motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]>. Přechod lodi do rotační stabilizace. Výměna patron s hydroxidem lithným pro odstraňování oxidu uhličitého z ovzduší. |
2010-12-17 |
01:45 UT: Zahájen odpočinek.
Kolem 11:26 UT: Ukončen odpočinek. Třetí korekční manévr. Příprava navigačního systému "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]> ke spuštění. Obléknutí skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. Vypojení systému SOA [=sistema očistki atmosfery] <=СОА [=система очистки атмосферы]> pro odstraňování oxidu uhličitého z ovzduší v obytné sekci BO. Zapojení systému SOA [=sistema očistki atmosfery] <=СОА [=система очистки атмосферы]> pro odstraňování oxidu uhličitého z ovzduší v návratovém modulu SA. Hermetické uzavření průlezu mezi moduly BO a SA. Připoutání členů osádky v křeslech "Kazbek-UM" [=udlinjonnoje modificirovannoje kreslo] <="Казбек-УМ" [=удлинённое модифицированное кресло]> v návratovém modulu SA. Pátá korekce dráhy. Zapojení a zkoušky systému "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]>. 20:11:36 UT /plán 20:12 UT (±3 min)/: Připojení transportní lodi k modulu Rassvet (MIM-1 [=Malyj issledovatel'skij modul]) <=Рассвет (МИМ-1 [=Малый исследовательский модул])> komplexu ISS (1998-067A)19,20,21,22,23,24. |
2010-12-17 až 2011-05-23 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A) |
2011-05-23 |
21:32 UT: Vydán povel k odemknutí zámků stykovacího uzlu
mezi transportní lodí a modulem Rassvet (MIM-1 [=Malyj
issledovatel'skij modul]) <=Рассвет
(МИМ-1 [=Малый
исследовательский
модул])>.
21:35:17 UT: Odpojení transportní lodi od modulu Rassvet (MIM-1 [=Malyj issledovatel'skij modul]) <=Рассвет (МИМ-1 [=Малый исследовательский модул])> komplexu ISS (1998-067A)25. Odlet transportní lodi do vzdálenosti 180 až 200 m od stanice. 21:41 UT: Vyrovnání rychlostí se stanicí. Let ve formaci se stanicí. Nespoli z optického průzoru obytné sekce BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> snímkoval komplex ISS (1998-067A)26,27. 22:15 UT: Úhybný manévr od stanice. Uzavření hermetického poklopu mezi návratovým modulem SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]> a obytnou sekcí BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>. |
2011-05-24 |
01:36:51 UT: Brzdicí manévr motorem KDU
[=korrektirujuščaja dvigatel'naja
ustanovka] <=КДУ
[=корректирующая
двигательная установка]>.
02:27 UT: Přistání transportní lodi 147 km východně od města Džezkazgan (Kazachstán)28,29,30,31. |
Datum poslední úpravy: 2011-07-17 21:10:34 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |