Název objektu | Sojuz-TMA 19 <=Союз-ТМА 19> |
ISS-23S [=International Space Station twenty third Soyuz] | |
ISS-24/25 [=International Space Station twenty fourth/twenty fifth Expedition] | |
MKS-EO-24/25 <=МКС-ЭО-24/25> [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija ekspedicija osnovnaja 24/25 <=Международная космическая станция експедиция основная 24/25] <=МКС-ЭО-24/25 [=Международная космическая станция экспедиция основная 24/25]>] | |
SSC | 36603 |
Start | 2010-06-15 21:35:18.732 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2010-11-26 04:46:53 UT, 81 km SV Arkalyk (Kazachstán) |
Životnost | 163.2997 dne, tj. 0.4471 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | kosmická loď |
Hmotnost | 7220 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2010-06-15 | Země | 2010-06-17 | 1998-067A | Fjodor N. Jurčichin <=Фёдор Н. Юрчихин> | RUS | 3 | KK |
Shannon Walker[ová] | USA | 1 | BI1 | ||||
Douglas H. Wheelock | USA | 2 | BI2 | ||||
2010-06-28 | 1998-067A | 2010-06-28 | 1998-067A | Fjodor N. Jurčichin <=Фёдор Н. Юрчихин> | RUS | 3 | KK |
Shannon Walker[ová] | USA | 1 | BI1 | ||||
Douglas H. Wheelock | USA | 2 | BI2 | ||||
2010-11-26 | 1998-067A | 2010-11-26 | Země | Fjodor N. Jurčichin <=Фёдор Н. Юрчихин> | RUS | 3 | KK |
Shannon Walker[ová] | USA | 1 | BI1 | ||||
Douglas H. Wheelock | USA | 2 | BI2 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
10-06-15.91 | G | 51.67°±0.058° | 88.64±0.367 min | 200+7-22 km | 242±42 km | Plán. CUP-M. |
10-06-15.91 | G | 51.62° | 88.80 min | 200 km | 259 km | CUP-M. |
10-06-15.92 | G | 51.60° | 88.86 min | 196 km | 240 km | |
10-06-16.22 | G | 51.64° | 89.49 min | 243 km | 255 km | |
10-06-17.20 | G | 51.65° | 89.52 min | 246 km | 256 km | |
10-07-16.25 | G | 51.65° | 91.58 min | 345 km | 359 km | |
10-07-17.51 | G | 51.65° | 91.65 min | 350 km | 361 km | |
10-10-13.54 | G | 51.65° | 91.60 min | 348 km | 358 km | |
10-11-22.56 | G | 51.64° | 91.54 min | 346 km | 355 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 229) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Hlavním úkolem letu je doprava 24./25. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky v roli záchranné lodi.
Předchozí transportní lodí této řady je Sojuz-TMA 18 (2010-011A), další jiné modifikace je Sojuz TMA-M (2010-052A). Předchozím letem k ISS (1998-067A) je let raketoplánu Atlantis STS 132 (2010-019A), následujícím je Progress M-06M (2010-033A).
Datum | Událost |
---|---|
2010-06-15 |
21:35:18.732 UT: Vzlet5,6,7,8,9.
21:44 UT: Transportní loď se oddělila od 3. stupně nosné rakety. |
2010-06-17 | 22:21 UT /plán 22:25 UT ±3 min/: Připojení transportní lodi k modulu Zvezda komplexu ISS (1998-067A)10. |
2010-06-17 až 2010-06-28 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2010-06-28 |
19:11 UT: Vydán povel k odemčení zámků stykovacíhu uzlu
mezi komplexem a transportní lodí Sojuz-TMA 19 (2010-029A).
19:13:48 UT /plán 17:55 UT/: Odpojení transportní lodi Sojuz-TMA 19 (2010-029A) od modulu Zvezda s osádkou, kterou tvoří Jurčichin, Wheelock a Walker[ová]11. 19:37:58 UT /plán 18:23 UT/: Připojení transportní lodi Sojuz-TMA 19 (2010-029A) k modulu Rassvet (MIM-1 [=Malyj issledovatel'skij modul]) <=Рассвет (МИМ-1 [=Малый исследовательский модул])>12. |
2010-06-28 až 2010-11-26 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2010-11-26 |
01:20 UT: Vydán povel k odpojení transportní lodi od modulu
Rassvet (MIM-1 [=Malyj issledovatel'skij
modul]) <=Рассвет (МИМ-1 [=Малый
исследовательский
модул])> komplexu ISS (1998-067A).
01:23:13 UT: Odpojení transportní lodi od modulu Rassvet (MIM-1 [=Malyj issledovatel'skij modul]) <=Рассвет (МИМ-1 [=Малый исследовательский модул])> komplexu ISS (1998-067A). 01:26:13 UT: Úhybný manévr lodi od komplexu. 03:55:12 UT: Brzdicí manévr (t=260.5 s) hlavním motorem lodi. 04:46:53 UT: Přistání transportní lodi na Zemi přibližně 81 km severovýchodně od města Arkalyk (Kazachstán) v bodě o souřadnicích 50.96° s.š., 67.22° v.d.13,14,15,16,17,18. |
Datum poslední úpravy: 2011-02-11 15:49:38 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |