Název objektu | Progress M-07M |
ISS-39P [=International Space Station thirty ninth Progress] | |
SSC | 37156 |
Start | 2010-09-10 10:22:56.829 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2011-02-20 16:58 UT, jižní Tichý oceán |
Životnost | 163.274 dne, tj. 0.4470 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | vzletová 7122 kg |
po oddělení od ISS 5503 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
10-09-10.44 | G | 51.66°±0.06° | 88.59±0.37 min | 193+7/-15 km | 245±42 km | Plán. CUP-M. |
10-09-10.44 | G | 51.64° | 88.53 min | 194 km | 239 km | CUP-M. |
10-09-10.44 | G | 51.61° | 88.54 min | 190 km | 215 km | |
10-09-10.45 | G | 51.61° | 88.57 min | 187 km | 221 km | |
10-09-10.52 | G | 51.61° | 88.60 min | 189 km | 222 km | |
10-09-10.82 | G | 51.64° | 89.76 min | 250 km | 275 km | |
10-09-11.55 | G | 51.65° | 89.80 min | 252 km | 277 km | |
10-09-12.56 | G | 51.65° | 91.62 min | 348 km | 360 km | |
10-09-16.25 | G | 51.64° | 91.66 min | 351 km | 360 km | |
10-10-10.80 | G | 51.65° | 91.61 min | 348 km | 359 km | |
10-11-12.85 | G | 51.64° | 91.56 min | 346 km | 356 km | |
10-12-23.57 | G | 51.65° | 91.59 min | 349 km | 356 km | |
11-01-13.88 | G | 51.64° | 91.61 min | 350 km | 357 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Výrobcem a provozovatelem je OAO RKK [=Otkrytoje akcionernoje obščestvo Raketno-kosmičeskaja korporacija] Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК [=Открытое акционерное общество Ракетно-космическая корпорация] Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 407) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">. V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">. Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a digitální telekomunikační systémy včetně řídicího počítače CVM-101 [=cifrovaja vyčislitel'naja mašina] <=ЦВМ-101 [=цифровая вычислительная машина]> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor klimatizačního systému.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad o celkové hmotnosti 2515 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A), a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2010-09-10 |
10:22:56.829 UT: Vzlet7,8.
14:31 UT: Navedení na výchozí dráhu. Nákladní loď se oddělila od 3. stupně nosné rakety. Vykopení antén a panelů fotovoltaických baterií. Uvedení lodi do rotace s orientací panelů fotovoltaických baterií na Slunce. |
2010-09-12 | 11:57:57 UT (plán 11:58 ±3 min) Nákladní loď se připojila k modulu Zvezda komplexu ISS (1998-067A)9,10. |
2010-09-12 až 2010-12-20 | Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2010-12-20 |
13:11:47 UT: Odpojení nákladní lodi od komplexu ISS (1998-067A)11,12.
13:14:48 UT: Úhybný manévr (t=15 s) od stanice ISS (1998-067A) motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]>. 16:12:00 UT: Brzdicí manévr (t=154 s, Δv=87.5 m/s) hlavním motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]>. Řízený zánik nákladní lodi v hustých vrstvách atmosféry Země nad Tichým oceánem. 16:58 UT: Střední čas dopadu neshořelých trosek do Tichého oceánu12 (střed dopadové oblasti 42.50° j.š., 139.40° z.d.). |
Datum poslední úpravy: 2011-05-03 18:09:02 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |