2010-011A - Sojuz-TMA 18

Název objektuSojuz-TMA 18 <=Союз-ТМА 18>
ISS-22S [=International Space Station twenty second Soyuz]
ISS-23/24 [=International Space Station twenty third/twenty fourth Expedition]
MKS-23/24 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija dvadcat' tret'ja/dvadcat' četvjortaja ekspedicija] <=МКС-22/23 [=Международная космическая станция двадцать вторая/двадцать третья экспедиция]>
SSC36505
Start2010-04-02 04:04:33.061 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG
Stav objektupřistál na Zemi
Přistání2010-09-25 05:22:46 UT, 35 km JV Arkalyk (Kazachstán)
Životnost176.0543 dne, tj. 0.4820 roku
Provozovatel Rusko, FKA
Rusko, Energija
VýrobceRusko, Energija
Kategoriekosmická loď
Hmotnost7220 kg

Osádka

Od Odkud Do Kam Člen osádky Stát Let Funkce
2010-04-02 Země 2010-04-04 1998-067A Aleksandr A. Skvorcov, ml. <=Александр А. Скворцов, мл.> RUS 1 KK
Michail B. Kornijenko <=Михаил Б. Корниенко> RUS 1 BI1
Tracy E. Caldwell-Dyson[ová] USA 2 BI2
2010-09-25 1998-067A 2010-09-25 Země Aleksandr A. Skvorcov, ml. <=Александр А. Скворцов, мл.> RUS 1 KK
Michail B. Kornijenko <=Михаил Б. Корниенко> RUS 1 BI1
Tracy E. Caldwell-Dyson[ová] USA 2 BI2

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
10-04-02.18 G 51.67°±0.058° 88.64±0.367 min 200+7-22 km 242±42 km Plán. CUP-M.
10-04-02.18 G 51.66° 88.81 min 198 km 260 km CUP.
10-04-02.19 G 51.65° 88.86 min 193 km 242 km  
10-04-02.36 G 51.65° 89.38 min 223 km 265 km  
10-04-03.35 G 51.65° 89.43 min 229 km 263 km  
10-04-04.53 G 51.65° 91.47 min 343 km 351 km  
10-04-23.52 G 51.65° 91.42 min 342 km 346 km  
10-04-24.83 G 51.65° 91.52 min 343 km 356 km  
10-07-16.25 G 51.65° 91.58 min 345 km 359 km  
10-07-17.51 G 51.65° 91.65 min 350 km 361 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).

Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 228) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:

V modulu SA <=СА> kuželového tvaru o délce 2.14 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 3.85 m3 (z toho prostor pro osádku 2.5 m3) jsou umístěna 3 křesla pro kosmonauty typu Kazbek-UM <=Казбек-УМ> zavěšená na amortizátorech, prvky řízení včetně palubního počítače KS-020M <=КС-020М>, navigačního systému SUDN [=sistema upravlenija dviženijem i navigacijej] <=СУДН [=система управления движением и навигацией]> včetně měřicích akcelerometrů BILU [=blok izmerenija linejnych uskorenij] <=БИЛУ [=блок измерения линейных ускорений]>, gama výškoměru Kaktus-2V <=Кактус-2В> a ovládacího pultu Neptun-ME <=Нептун-МЕ> se zabudovanými mikroprocesory a dvěma obrazovkovými displeji, nádrž s kyslíkem pro dýchání během sestupu atmosférou, kontejnery pro dopravu nákladu na Zemi a nouzové zásoby potravin a vody. V přední části je kruhový průlez do obytné sekce o světlosti 0.6 m. Na vnějšku přední části jsou ve dvou hermetických kontejnerech umístěny padákové systémy: hlavní o ploše 1000 m2 a záložní o ploše 570 m2. Povrch SA <=СА> je pokryt ablativním štítem. Na spodní straně je umístěno 6 motorů měkkého přistání (4 motory typu DMP [=dvigatel' mjagkoj posadki] <=ДМП [=двигатель мягкой посадки]> a 2 modifikované motory DMP-M <=ДМП-М>).

Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.

Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.

Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.

Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).

Hlavním úkolem letu je doprava 23./24. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky v roli záchranné lodi.

Předchozí transportní lodí této řady je Sojuz-TMA 17 (2009-074A), následující je Sojuz-TMA 19 (2010-029A). Předchozím letem k ISS (1998-067A) je let raketoplánu Endeavour STS 130 (2010-004A), následujícím je let raketoplánu Discovery STS 131 (2010-012A).

Průběh letu

Datum Událost
2010-04-02 04:04:33 UT: Vzlet8,9,10,11,12,13,14,15.
04:13 UT: Oddělení kosmické lodi od 3. stupně rakety.
Automatické vyklopení panelů fotovoltaických baterií a antén.
Tlakování nádrží s pohonnými látkami a otevření hlavních ventilů paliva a okysličovadla.
Vysunutí vodicí tyče aktivního stykovacího uzlu do pohotovostní polohy.
Kontrola hermetičnosti přistávacího modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]> a obytného modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>.
Automatická kontrola setkávacího systému "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]>.
Testování úhloměrných gyroskopů BDUS [=blok datčikov uglovoj skorosti] <=БДУС [=блок датчиков угловой скорости]> navigačního systému.
Orientace fotovoltaických panelů transportní lodi na Slunce.
Otevření průlezu mezi moduly SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]> a BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>.
Svléknutí skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">.
Test páky ručního ovládaní orientace RUO [=ručka upravlenija orientacijej] <=РУО [=ручка управления ориентацией]>.
Převedení transportní lodi do rotační stabilizace s orientací na Slunce.
Zapojení systému čištění vzduchu v modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>.
Vypojení systému čištění vzduchu v modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>.
Převedení transportní lodi do tříosé stabilizace pro první dvouimpuzní korekční manévr.
01:38 UT: První část prvního dvouimpulzního korekčního manévru (t=22.8 s, Δv=11.20 m/s).
02:16 UT: Druhá část prvního dvouimpulzního korekčního manévru (t=42 s, Δv=16.56 m/s).
Opětovné převedení transportní lodi do rotační stabilizace s orientací na Slunce.
Čištění a zahájení sušení skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">.
Zahájen odpočinek.
Ukončen odpočinek.
Příprava modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> na připojení ke stanici.
Testy pák ručního ovládaní orientace RUO [=ručka upravlenija orientacijej] <=РУО [=ручка управления ориентацией]> a translace RUD [=ručka upravlenija dviženijem] <=РУД [=ручка управления движением]>.
Převedení transportní lodi do tříosé stabilizace pro druhý korekční manévr.
Druhý korekční manévr.
Opětovné převedení transportní lodi do rotační stabilizace s orientací na Slunce.
Výměna absorpčních patron s hydroxidem lithným v modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>.
Zahájen odpočinek.
Ukončen odpočinek,
Převedení transportní lodi do tříosé stabilizace pro třetí korekční manévr.
2010-04-03 Třetí korekční manévr.
Zahájena temperace setkávacího systému "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]>.
Obléknutí skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">.
Vypojení systému čištění vzduchu v modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>.
Zapojení systému čištění vzduchu v modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>.
2010-04-04 Přestup do modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>.
Uzavření průlezu mezi moduly BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> a SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>.
Připoutání členů osádky v křeslech.
Vyrovnání rychlostí v bodě zacílení (vzdálenost od ISS pod 400 m, rychlost přibližování pod 2 m/s).
Zahájení obletu stanice.
05:06 UT: Vyrovnání rychlostí před stykovacím uzlem stanice (vzdálenost 190 až 170 m).
05:17 UT: Zahájeno závěrečné přibližování ke stykovacímu uzlu modulu Poisk (MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul'] <=МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>) stanice.
05:24:50 UT /plán 05:26 UT ±3 min/: Připojení transportní lodi k modulu Poisk alias MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul'] <=Поиск alias МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]> komplexu ISS (1998-067A)16,17,18.
Kolem 05:33 UT: Zahájeno přitahování přírub stykovacího uzlu.
05:36 UT: Ukončeno pevné spojení transportní lodi s komplexem.
Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi transportní lodí a modulem Poisk alias MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul'] <=Поиск alias МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>.
Skvorcov, Kornijenko a Caldwell-Dyson[ová] si svlékli skafandry "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">.
Čištění a zahájení sušení skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">.
07:19 UT: Otevření průlezů mezi transportní lodí a komplexem ISS (1998-067A).
Přestup osádky transportní lodi na palubu komplexu.
2010-04-04 až
2010-09-25
/Plán/ Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A).
2010-09-24 01:32:00 UT: Vydán povel k odpojení lodi od komplexu ISS (1998-067A).
01:35:00 UT: Odpojení transportní lodi od komplexu pro chybné hlášení mikrospínačů, které na straně modulu Poisk (MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul']) <=Поиск (МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>) nepotvrdily uzavření poklopu v průlezu, se nezdařilo19.
Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi transportní lodí a komplexem.
Osádka si svlékla skafandry "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">.
Kolem 04:45 UT: Ředitel letu v pozemním středisku CUP-M rozhodl předběžně o odložení odletu transportní lodi od komplexu a jejím přistání na Zemi nejména o jeden den20.
Kolem 05:00 UT: Opětovné otevření průlezů mezi transportní lodí a komplexem.
Vypojení systémů transportní lodi.
Zpětná instalace pomocných větracích potrubí mezi transportní lodí a modulem Poisk (MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul']) <=Поиск (МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>).
Skvorcov zapojil systémy transportní kosmické lodi Sojuz-TMA 18 (2010-011A) a zahájil jejich prověrky.
Kolem 22:27 UT: Demontáž rychloupínacích svorek BZV [=bystros"jomnyj zažim vintovyj] <=БЗВ [=быстросъёмный зажим винтовый]> přírub stykovacího uzlu mezi komplexem a transportní kosmickou lodí Sojuz-TMA 18 (2010-011A).
22:35 UT: Uzavření průlezů mezi modulem Poisk (MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul']) <=Поиск (МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>) a transportní kosmickou lodí21.
Vypuštění atmosféry z vestibulu mezi komplexem a transportní kosmickou lodí.
Kontrola hermetičnosti průlezu mezi komplexem a transportní kosmickou lodí.
22:53 UT: Transportní kosmická loď přešla na vlastní zdroje elektrické energie.
Skvorcov, Kornijenko a Caldwell-Dyson[ová] si oblékli skafandry "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">.
2010-09-25 01:59 UT: Vydán povel k odpojení transportní lodi
02:02:12 UT: Odpojení lodi (Δv=0.12 m/s) od komplexu ISS (1998-067A) pružinovým mechanismem22,23,24,25.
02:05 UT: Úhybný manévr lodi od stanice motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> (t=15 s, Δv=0.63 m/s).
04:31:17 UT: Zahájen brzdicí manévr (t=257 s /plán t=261 s/, Δv=115.2 m/s) motorem KDU [=korrektirujušče-dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующе-двигательная установка]>.
Ukončen brzdicí manévr.
Částečné vypuštění atmosféry z obytného modulu.
Kontrola hermetičnosti poklopu průlezu mezi návratovým a obytným modulem.
04:55:54 UT: Vydán povel k rozdělení lodi.
04:56:10 UT: Odhození přístrojové a obytné sekce lodi (výška 140 km).
04:59:12 UT: Vstup do atmosféry (výška 99.5 km, vertikální složka rychlosti přibližně -170 m/s).
Zahájen aerodynamicky řízený sestup atmosférou (výška 80.5 km).
Maximální přetížení (výška 34.5 km alt).
05:07:42 UT: Vydán povel k otevření padáků (výška 10.8 km).
Kolem 05:12 UT: Vyhledávací jednotka navázala hlasové spojení s osádkou transportní lodi.
Kolem 05:14 UT: Vyhledávací jednotka navázala vizuální kontakt s transportní lodí.
05:22:46 UT: Přistání v Kazachstánu 35 km jihovýchodně od města Arkalyk26,27,28,29,30,31.
Osádka transportní kosmické lodi byla vrtulníkem dopravena na letiště u města Karaganda, odkud Skvorcov a Kornijenko pokračovali letecky na letiště Čkalovskij a odtud do střediska Federal'noje gosudarstvennoje bjudžetnoje učreždenije "Naučno-issledovatel'skij ispytatel'nyj Centr podgotovki kosmonavtov im. Ju. A. Gagarina" (FGBU NII CPKG) <=Федеральное государственное бюджетное учреждение "Научно-исследовательский испытательный Центр подготовки космонавтов им. Ю. А. Гагарина" (ФГБУ НИИ ЦПКГ)>, Zvezdnyj Gorodok (Rusko); Caldwell-Dyson[ová] odletěla letadlem Gulfstream 3 se dvěma mezipřistáními do střediska NASA Johnson Space Center (JSC), Houston, TX (USA).

Literatura

  1. Home Page. - Moskva : FKA, 2003. - [Cit. 2004-12-03].     (http://www.federalspace.ru).
  2. Sojuz TMA. - Korolev : Energija, 2002. - [Cit. 2002-10-29].     (http://www.energia.ru/energia/iss/soyuz-tma/soyuz-tma_01.html).
  3. Sojuz TMA-18. - Koroljov : CUP-M, 2010. - [Cit. 2010-04-02].     (http://www.mcc.rsa.ru/sojuztma18/main.htm).
  4. Utveržden osnovnoj i dublirujuščij ekipaži novoj ekspedicii na MKS. - Moskva : RIAN. - 2010-03-19. - [Cit. 2010-03-20].     (http://www.rian.ru/science/20100319/215354576.html).
  5. Mežvedomstvennaja komissija utverdila ekzamenacionnyje ocenki i sostav osnovnogo i dublirujuščego ekipažej novoj ekspedicii na MKS. - Moskva : AMI-TASS. - 2010-03-19. - [Cit. 2010-03-20].     (http://www.ami-tass.ru/article/62071.html).
  6. RKN "Sojuz-FG" s TPK "Sojuz TMA-18" vyvezena na startovyj kompleks. - Moskva : FKA. - 2010-03-31. - [Cit. 2010-03-31].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=9867).
  7. Vyvoz RKN "Sojuz-FG" na startovuju ploščadku. - Koroljov " Energija. 2010-03-31. - [Cit. 2010-03-31].     (http://www.energia.ru/ru/iss/iss23/photo_03-31.html).
  8. MIK kosmičeskich apparatov RKK "Energija": nakanune starta "Sojuza". - Moskva : FKA. 2010-04-02. - [Cit. 2010-04-02].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=9893).
  9. Ekipaz "Sojuz TMA-18" - oni skazali: "Pojechali!" - Moskva : FKA. 2010-04-02. - [Cit. 2010-04-02].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=9894).
  10. Uspešnyj zapusk TPK "Sojuz TMA-18". - Moskva : FKA. 2010-04-02. - [Cit. 2010-04-02].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=9896).
  11. Zapusk TPK "Sojuz TMA-18" [fotoreportaž]. - Koroljov : Energija. - 2010-04-02. - [Cit. 2010-04-02].     (http://www.energia.ru/ru/iss/iss23/photo_04-02.html).
  12. Crew Lifts Off from Kazakhstan to Join Crewmates aboard the International Space Station / J. Yembrick, K. Humphries. - Washington, DC : NASA. - 2010-04-02. - (Release ; 10-073). - [Cit. 2010-04-02].     (http://www.nasa.gov/home/hqnews/2010/apr/HQ_10-071_Expedition_23_Launch.html).
  13. Soyuz crew transport capsule heads for space station / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2010-04-02. - [Cit. 2010-04-02].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp23/100402launch.html).
  14. Mission Status Center / J. Ray. - Spaceflight Now. - 2010-04-02. - [Cit. 2010-04-02].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp23/status.html).
  15. LIVE: Soyuz TMA-18 launches towards an over-stowed ISS / C. Bergin. - NSF. - 2010-04-01. - [Cit. 2010-04-02].     (http://www.nasaspaceflight.com/2010/04/live-soyuz-tma-18-set-to-launch-towards-an-over-stowed-iss/).
  16. "Sojuz TMA-18" - MKS: stykovka prošla šatno. - Moskva : FKA. - 2010-04-04. - [Cit. 2010-04-04].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=9915).
  17. TPK "Sojuz TMA-18" pristykovalsja k MKS. - Koroljov : Energija. - 2010-04-04. - [Cit. 2010-04-04].     (http://www.energia.ru/ru/iss/iss23/photo_04-04.html).
  18. Soyuz capsule arrives at International Space Station / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2010-04-04. - [Cit. 2010-04-04].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp23/100404dock.html).
  19. Soyuz TMA-18 undocking cancelled due to MRM-2 latch issue / C. Bergin. - NSF. - 2010-09-23. - [Cit. 2010-09-24].     (http://www.nasaspaceflight.com/2010/09/live-soyuz-tma-18-undock-working-mrm-2-issue/).
  20. Expedition 24 - Farewells and Hatch Closure - September 24. - Space Multimedia. - 2010-09-25. - [Cit. 2010-09-25].     (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6165).
  21. Expedition 24 - Undocking from the ISS. - Space Multimedia. - 2010-09-25. - [Cit. 2010-09-25].     (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6166).
  22. Soyuz to ferry three station residents back to Earth / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2010-09-22. - [Cit. 2010-09-25].     (http://spaceflightnow.com/station/exp24/100922command/).
  23. Soyuz to land with three space station residents tonight / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2010-09-24. - [Cit. 2010-09-25].     (http://spaceflightnow.com/station/exp24/100924landing/).
  24. Soyuz capsule finally undocks from the space station / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2010-09-24. - [Cit. 2010-09-25].     (http://spaceflightnow.com/station/exp24/100924landing/index2.html).
  25. Expedition 24 - Undocking from the ISS. - Space Multimedia. - 2010-09-25. - [Cit. 2010-09-25].     (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6166).
  26. Ekipaž "Sojuza TMA-18" vernulsja iz polugodovoj ekspedicii na MKS [fotoreportaž]. - Moskva : FKA. - 2010-09-25. - [Cit. 2010-09-25].     (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=12751).
  27. Spuskajemyj apparat TPK "Sojuz TMA-18" vozvratilsja na Zemlju. - Koroljov : Energija. - 2010-09-25. - [Cit. 2010-09-25].     (http://www.energia.ru/ru/iss/iss24/photo_09-25.html).
  28. International Space Station Expedition 24 Crew Lands Safely / J. Yembrick, K. Humphries. - Washington, DC : NASA. - 2010-09-25. - (Release ; 20-231). - [Cit. 2010-09-26].     (http://www.nasa.gov/home/hqnews/2010/sep/10-231_Soyuz_Lands.html).
  29. International Space Station trio safely returns to Earth / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2010-09-25. - [Cit. 2010-09-25].     (http://spaceflightnow.com/station/exp24/100924landing/index3.html).
  30. Expedition 24 - Landing. - Space Multimedia. - 2010-09-25. - [Cit. 2010-09-25].     (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6167).
  31. Expedition 24 - Landing Replay. - Space Multimedia. - 2010-09-25. - [Cit. 2010-09-25].     (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6168).
  32. Home Page. - Houston, TX : NASA-JSC, 2007. - [Cit. 2008-06-20].     (http://www.nasa.gov/centers/johnson/home/imdex.html).

------
Datum poslední úpravy: 2010-12-23 09:18:08 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2010 - Antonín Vítek