Název objektu | Sojuz-TMA 18 <=Союз-ТМА 18> |
ISS-22S [=International Space Station twenty second Soyuz] | |
ISS-23/24 [=International Space Station twenty third/twenty fourth Expedition] | |
MKS-23/24 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija dvadcat' tret'ja/dvadcat' četvjortaja ekspedicija] <=МКС-22/23 [=Международная космическая станция двадцать вторая/двадцать третья экспедиция]> | |
SSC | 36505 |
Start | 2010-04-02 04:04:33.061 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2010-09-25 05:22:46 UT, 35 km JV Arkalyk (Kazachstán) |
Životnost | 176.0543 dne, tj. 0.4820 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | kosmická loď |
Hmotnost | 7220 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2010-04-02 | Země | 2010-04-04 | 1998-067A | Aleksandr A. Skvorcov, ml. <=Александр А. Скворцов, мл.> | RUS | 1 | KK |
Michail B. Kornijenko <=Михаил Б. Корниенко> | RUS | 1 | BI1 | ||||
Tracy E. Caldwell-Dyson[ová] | USA | 2 | BI2 | ||||
2010-09-25 | 1998-067A | 2010-09-25 | Země | Aleksandr A. Skvorcov, ml. <=Александр А. Скворцов, мл.> | RUS | 1 | KK |
Michail B. Kornijenko <=Михаил Б. Корниенко> | RUS | 1 | BI1 | ||||
Tracy E. Caldwell-Dyson[ová] | USA | 2 | BI2 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
10-04-02.18 | G | 51.67°±0.058° | 88.64±0.367 min | 200+7-22 km | 242±42 km | Plán. CUP-M. |
10-04-02.18 | G | 51.66° | 88.81 min | 198 km | 260 km | CUP. |
10-04-02.19 | G | 51.65° | 88.86 min | 193 km | 242 km | |
10-04-02.36 | G | 51.65° | 89.38 min | 223 km | 265 km | |
10-04-03.35 | G | 51.65° | 89.43 min | 229 km | 263 km | |
10-04-04.53 | G | 51.65° | 91.47 min | 343 km | 351 km | |
10-04-23.52 | G | 51.65° | 91.42 min | 342 km | 346 km | |
10-04-24.83 | G | 51.65° | 91.52 min | 343 km | 356 km | |
10-07-16.25 | G | 51.65° | 91.58 min | 345 km | 359 km | |
10-07-17.51 | G | 51.65° | 91.65 min | 350 km | 361 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 228) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Hlavním úkolem letu je doprava 23./24. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky v roli záchranné lodi.
Předchozí transportní lodí této řady je Sojuz-TMA 17 (2009-074A), následující je Sojuz-TMA 19 (2010-029A). Předchozím letem k ISS (1998-067A) je let raketoplánu Endeavour STS 130 (2010-004A), následujícím je let raketoplánu Discovery STS 131 (2010-012A).
Datum | Událost |
---|---|
2010-04-02 |
04:04:33 UT: Vzlet8,9,10,11,12,13,14,15.
04:13 UT: Oddělení kosmické lodi od 3. stupně rakety. Automatické vyklopení panelů fotovoltaických baterií a antén. Tlakování nádrží s pohonnými látkami a otevření hlavních ventilů paliva a okysličovadla. Vysunutí vodicí tyče aktivního stykovacího uzlu do pohotovostní polohy. Kontrola hermetičnosti přistávacího modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]> a obytného modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>. Automatická kontrola setkávacího systému "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]>. Testování úhloměrných gyroskopů BDUS [=blok datčikov uglovoj skorosti] <=БДУС [=блок датчиков угловой скорости]> navigačního systému. Orientace fotovoltaických panelů transportní lodi na Slunce. Otevření průlezu mezi moduly SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]> a BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>. Svléknutí skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. Test páky ručního ovládaní orientace RUO [=ručka upravlenija orientacijej] <=РУО [=ручка управления ориентацией]>. Převedení transportní lodi do rotační stabilizace s orientací na Slunce. Zapojení systému čištění vzduchu v modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>. Vypojení systému čištění vzduchu v modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>. Převedení transportní lodi do tříosé stabilizace pro první dvouimpuzní korekční manévr. 01:38 UT: První část prvního dvouimpulzního korekčního manévru (t=22.8 s, Δv=11.20 m/s). 02:16 UT: Druhá část prvního dvouimpulzního korekčního manévru (t=42 s, Δv=16.56 m/s). Opětovné převedení transportní lodi do rotační stabilizace s orientací na Slunce. Čištění a zahájení sušení skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. Zahájen odpočinek. Ukončen odpočinek. Příprava modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> na připojení ke stanici. Testy pák ručního ovládaní orientace RUO [=ručka upravlenija orientacijej] <=РУО [=ручка управления ориентацией]> a translace RUD [=ručka upravlenija dviženijem] <=РУД [=ручка управления движением]>. Převedení transportní lodi do tříosé stabilizace pro druhý korekční manévr. Druhý korekční manévr. Opětovné převedení transportní lodi do rotační stabilizace s orientací na Slunce. Výměna absorpčních patron s hydroxidem lithným v modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>. Zahájen odpočinek. Ukončen odpočinek, Převedení transportní lodi do tříosé stabilizace pro třetí korekční manévr. |
2010-04-03 |
Třetí korekční manévr.
Zahájena temperace setkávacího systému "Kurs-A" [=aktivnyj] <="Курс-А" [=активный]>. Obléknutí skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. Vypojení systému čištění vzduchu v modulu BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]>. Zapojení systému čištění vzduchu v modulu SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>. |
2010-04-04 |
Přestup do modulu SA [=spuskajemyj apparat]
<=СА [=спускаемый
аппарат]>.
Uzavření průlezu mezi moduly BO [=bytovoj otsek] <=БО [=бытовой отсек]> a SA [=spuskajemyj apparat] <=СА [=спускаемый аппарат]>. Připoutání členů osádky v křeslech. Vyrovnání rychlostí v bodě zacílení (vzdálenost od ISS pod 400 m, rychlost přibližování pod 2 m/s). Zahájení obletu stanice. 05:06 UT: Vyrovnání rychlostí před stykovacím uzlem stanice (vzdálenost 190 až 170 m). 05:17 UT: Zahájeno závěrečné přibližování ke stykovacímu uzlu modulu Poisk (MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul'] <=МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>) stanice. 05:24:50 UT /plán 05:26 UT ±3 min/: Připojení transportní lodi k modulu Poisk alias MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul'] <=Поиск alias МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]> komplexu ISS (1998-067A)16,17,18. Kolem 05:33 UT: Zahájeno přitahování přírub stykovacího uzlu. 05:36 UT: Ukončeno pevné spojení transportní lodi s komplexem. Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi transportní lodí a modulem Poisk alias MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul'] <=Поиск alias МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>. Skvorcov, Kornijenko a Caldwell-Dyson[ová] si svlékli skafandry "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. Čištění a zahájení sušení skafandrů "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. 07:19 UT: Otevření průlezů mezi transportní lodí a komplexem ISS (1998-067A). Přestup osádky transportní lodi na palubu komplexu. |
2010-04-04 až 2010-09-25 | /Plán/ Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2010-09-24 |
01:32:00 UT: Vydán povel k odpojení lodi od komplexu ISS (1998-067A).
01:35:00 UT: Odpojení transportní lodi od komplexu pro chybné hlášení mikrospínačů, které na straně modulu Poisk (MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul']) <=Поиск (МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>) nepotvrdily uzavření poklopu v průlezu, se nezdařilo19. Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi transportní lodí a komplexem. Osádka si svlékla skafandry "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. Kolem 04:45 UT: Ředitel letu v pozemním středisku CUP-M rozhodl předběžně o odložení odletu transportní lodi od komplexu a jejím přistání na Zemi nejména o jeden den20. Kolem 05:00 UT: Opětovné otevření průlezů mezi transportní lodí a komplexem. Vypojení systémů transportní lodi. Zpětná instalace pomocných větracích potrubí mezi transportní lodí a modulem Poisk (MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul']) <=Поиск (МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>). Skvorcov zapojil systémy transportní kosmické lodi Sojuz-TMA 18 (2010-011A) a zahájil jejich prověrky. Kolem 22:27 UT: Demontáž rychloupínacích svorek BZV [=bystros"jomnyj zažim vintovyj] <=БЗВ [=быстросъёмный зажим винтовый]> přírub stykovacího uzlu mezi komplexem a transportní kosmickou lodí Sojuz-TMA 18 (2010-011A). 22:35 UT: Uzavření průlezů mezi modulem Poisk (MIM-2 [=Malyj issledovatel'skij modul']) <=Поиск (МИМ-2 [=Малый исследовательский модуль]>) a transportní kosmickou lodí21. Vypuštění atmosféry z vestibulu mezi komplexem a transportní kosmickou lodí. Kontrola hermetičnosti průlezu mezi komplexem a transportní kosmickou lodí. 22:53 UT: Transportní kosmická loď přešla na vlastní zdroje elektrické energie. Skvorcov, Kornijenko a Caldwell-Dyson[ová] si oblékli skafandry "Sokol-KV2" <="Сокол-КВ2">. |
2010-09-25 |
01:59 UT: Vydán povel k odpojení transportní lodi
02:02:12 UT: Odpojení lodi (Δv=0.12 m/s) od komplexu ISS (1998-067A) pružinovým mechanismem22,23,24,25. 02:05 UT: Úhybný manévr lodi od stanice motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> (t=15 s, Δv=0.63 m/s). 04:31:17 UT: Zahájen brzdicí manévr (t=257 s /plán t=261 s/, Δv=115.2 m/s) motorem KDU [=korrektirujušče-dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующе-двигательная установка]>. Ukončen brzdicí manévr. Částečné vypuštění atmosféry z obytného modulu. Kontrola hermetičnosti poklopu průlezu mezi návratovým a obytným modulem. 04:55:54 UT: Vydán povel k rozdělení lodi. 04:56:10 UT: Odhození přístrojové a obytné sekce lodi (výška 140 km). 04:59:12 UT: Vstup do atmosféry (výška 99.5 km, vertikální složka rychlosti přibližně -170 m/s). Zahájen aerodynamicky řízený sestup atmosférou (výška 80.5 km). Maximální přetížení (výška 34.5 km alt). 05:07:42 UT: Vydán povel k otevření padáků (výška 10.8 km). Kolem 05:12 UT: Vyhledávací jednotka navázala hlasové spojení s osádkou transportní lodi. Kolem 05:14 UT: Vyhledávací jednotka navázala vizuální kontakt s transportní lodí. 05:22:46 UT: Přistání v Kazachstánu 35 km jihovýchodně od města Arkalyk26,27,28,29,30,31. Osádka transportní kosmické lodi byla vrtulníkem dopravena na letiště u města Karaganda, odkud Skvorcov a Kornijenko pokračovali letecky na letiště Čkalovskij a odtud do střediska Federal'noje gosudarstvennoje bjudžetnoje učreždenije "Naučno-issledovatel'skij ispytatel'nyj Centr podgotovki kosmonavtov im. Ju. A. Gagarina" (FGBU NII CPKG) <=Федеральное государственное бюджетное учреждение "Научно-исследовательский испытательный Центр подготовки космонавтов им. Ю. А. Гагарина" (ФГБУ НИИ ЦПКГ)>, Zvezdnyj Gorodok (Rusko); Caldwell-Dyson[ová] odletěla letadlem Gulfstream 3 se dvěma mezipřistáními do střediska NASA Johnson Space Center (JSC), Houston, TX (USA). |
Datum poslední úpravy: 2010-12-23 09:18:08 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |