Název objektu | Progress-M 64 <=Прогресс-М 64> |
ISS-29P [=International Space Station twenty ninth Progress] | |
SSC | 32847 |
Start | 2008-05-14 20:22:56 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2008-09-08 21:33:19 UT, jižní Tichý oceán |
Životnost | 117.0489 dne, tj. 0.3205 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7056 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
08-05-14.85 | G | 51.66°±0.06° | 88.59±0.37 min | 193+7/-15 km | 245±46 km | Plán. CUP-M. |
08-05-14.85 | G | 51.66° | 90.18 min | 256 km | 265 km | CUP-M. |
08-05-14.85 | G | 51.52° | 88.50 min | 198 km | 202 km | |
08-05-15.22 | G | 51.64° | 90.24 min | 265 km | 308 km | |
08-05-15.91 | G | 51.64° | 90.28 min | 264 km | 312 km | |
08-05-16.84 | G | 51.64° | 91.35 min | 337 km | 345 km | |
08-06-19.58 | G | 51.64° | 91.45 min | 340 km | 352 km | |
08-07-24.54 | G | 51.64° | 91.56 min | 345 km | 358 km | |
08-08-14.51 | G | 51.64° | 91.66 min | 351 km | 362 km | |
08-08-29.85 | G | 51.64° | 91.61 min | 349 km | 358 km | |
08-09-02.21 | G | 51.65° | 91.45 min | 342 km | 349 km | |
08-09-04.23 | G | 51.64° | 91.39 min | 333 km | 352 km | |
08-09-08.17 | G | 51.64° | 91.57 min | 339 km | 364 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 364) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.
V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.
Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.
Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad o celkové hmotnosti přibližně 2361 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A), a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2008-05-14 |
20:22:56 UT: Vzlet4,5,6,7,8,9,10.
20:31:43 UT: Navedení na výchozí dráhu. |
2008-05-16 | 21:39:20 UT /plán 21:37:30 UT ±3 min/: Připojení nákladní lodi k modulu Zarja komplexu ISS (1998-067A)11,12. |
2008-05-16 až 2008-09-01 | Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2008-09-01 |
19:43:30 UT: Vydán povel k odpojení nákladní lodi od
komplexu.
19:46:39 UT: Odpojení nákladní lodi od modulu Zarja komplexu ISS (1998-067A). 22:53:28 UT: Korekce dráhy (t=6.19 s, Δv=3.00 m/s) hlavním motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]>. |
2008-09-01 až 2008-09-08 | Během autonomního letu nákladní lodi se uskutečňoval experiment "Plazma-Progress" <="Плазма-Прогресс"> pro sledování změn plazmy v okolí kosmické lodi během práce jejích motorů. |
2008-09-02 | 22:17:27 UT: Korekce dráhy (t=12.71 s, Δv=1.72 m/s) motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]>. |
2008-09-03 | 22:06:02 UT: Korekce dráhy (t=10.67 s, Δv=5.00 m/s) hlavním motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]>. |
2008-09-04 | 22:29:04 UT: Korekce dráhy (t=10.56 s, Δv=5.00 m/s) hlavním motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]>. |
2008-09-06 | 21:40:10 UT: Korekce dráhy (t=12.74 s, Δv=1.70 m/s) motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]>. |
2008-09-07 | 20:28:09 UT: Korekce dráhy (t=10.50 s, Δv=5.00 m/s) hlavním motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]>. |
2008-09-08 |
20:47:00 UT: Brzdicí manévr (t=184.0 s,
Δv=01.8 m/s) hlavním motorem SKD
[=sbližajušče-korrektirujuščij
dvigatel'] <=СКД
[=сближающе-корректирующий
двигатель]> nad bodem o souřadnicích
45.93° s.š., 61.18° v.d. pro řízený zánik
nákladní lodi v atmosféře Země.
21:22:15 UT: Vstup do atmosféry ve výši 95.7 km nad bodem o souřadnicích 21.58° j.š., 164.00° z.d. 21:27:07 UT: Začátek rozpadu lodi půůsobení aerotermodynamických sit ve výši kolem 70 km. 21:33:19 UT: Střední vypočtený čas dopadu zbytků lodi do jižního Tichého oceánu (střed oblasti 42.10° j.š., 138.60° z.d.). |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:22:04 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |