Název objektu | STS 101 |
Atlantis F-21 | |
Shuttle Mission 98 | |
ISS-2A.2a [=International Space Station] | |
SSC | 26368 |
Start | 2000-05-19 10:11:09.958 UT, Eastern Test Range, Atlantis |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2000-05-29 06:20:19, Eastern Test Range, SLF Rwy 15 |
Životnost | 9.8397 dne, tj. 0.0269 roku |
Provozovatel | USA, NASA-OSF |
Výrobce | USA, Rockwell |
Kategorie | raketoplán |
Hmotnost | vzletová 2050007 kg |
vzletová (orbiter) 119097 kg | |
přistávací 101833 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2000-05-19 | Země | 2000-05-29 | Země | James D. Halsell, Jr. | USA | 5 | CDR |
Scott J. Horowitz | USA | 3 | PLT | ||||
Mary E. Weber | USA | 2 | MS1 | ||||
Jeffrey N. Williams | USA | 1 | MS2 | ||||
James S. Voss | USA | 4 | MS3 | ||||
Susan J. Helms | USA | 4 | MS4 | ||||
Jurij V. Usačev <=Юрий В. Усачев> | RUS | 3 | MS5 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
00-05-19.45 | G | 51.58° | 89.39 min | 159 km | 329 km | |
00-05-19.56 | G | 51.59° | 89.33 min | 160 km | 323 km | |
00-05-20.25 | G | 51.59° | 90.31 min | 258 km | 322 km | |
00-05-20.48 | G | 51.58° | 90.99 min | 313 km | 333 km | |
00-05-21.05 | G | 51.58° | 91.03 min | 316 km | 334 km | |
00-05-21.11 | G | 51.59° | 91.13 min | 325 km | 335 km | |
00-05-21.17 | G | 51.59° | 91.15 min | 327 km | 335 km | |
00-05-21.20 | G | 51.58° | 91.18 min | 329 km | 336 km | |
00-05-24.04 | G | 51.58° | 91.47 min | 341 km | 353 km | |
00-05-25.09 | G | 51.58° | 91.71 min | 354 km | 363 km | |
00-05-25.38 | G | 51.58° | 91.78 min | 356 km | 367 km | |
00-05-26.13 | G | 51.58° | 92.08 min | 372 km | 381 km | |
00-05-28.39 | G | 51.58° | 91.88 min | 352 km | 381 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaný kosmický raketoplán. Postavila ho firma Rockwell International, Space Systems Group (nyní Boeing North American), Palmdale, CA (USA). Provozovatelem je NASA Johnson Space Center, Houston, TX (USA) pro NASA Office of Space Flight, Washington, DC (USA).
Raketoplán Atlantis sestává ze tří částí: družicového stupně vybaveného hlavními motory SSME [=Space Shuttle Main Engines], odhazovací nádrže ET [=External Tank] a startovacích motorů SRB [=Solid Rocket Boosters].
Motory SRB (výr. č. BI-100/RSRM-74) na TPH (polybutadienakrylát-hliník-chloristan amonný) o délce 45.46 m, průměru 3.8 m a vzletové hmotnosti 2×590 t vybavené výkyvnými tryskami vyvíjejí při vzletu tah 2×11.8 MN. Doba jejich funkce činí 120 s. Poté se oddělují a na padácích se snášejí do moře, odkud jsou vyloveny a připraveny k dalšímu použití.
Nádrž ET (výr. č. ET-102) o délce 47.0 m a průměru 8.4 m nese zásoby kapalného vodíku (102 600 kg) a kyslíku (616 500 kg) pro motory SSME. Po dosažení suborbitální dráhy je odhozena a zaniká v atmosféře.
Okřídlený družicový stupeň výr. č. OV-104 o délce 37.24 m, výšce 17.25 m a rozpětí 23.79 m sestává z dvoupodlažního prostoru pro osádku, trupu a motorového prostoru. Prostor pro osádku (7 osob, v nouzových případech až 10 osob) má objem 71.5 m3 s atmosférou normálního vzduchu o tlaku 1014 hPa. V horní části se nachází letová paluba vybavená 10 okny, na níž jsou soustředěny prvky řízení, v dolní části obytná paluba s bočním průlezem pro nástup a výstup osádky a s průlezem do nákladového prostoru, sanitárním zařízením, kuchyňkou a místy pro odpočinek. V její přední části je umístěna většina řídicí elektroniky. Pod podlahou obytné paluby se nachází klimatizační zařízení. V trupu o rozměrech 18.3×5.2×4.0 m je umístěn nákladový prostor, uzavíratelný dvoukřídlými dveřmi, na jejichž vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému. V trupu se nachází mj. dálkový manipulátor RMS [=Remote Manipulator System], 3 palivové baterie s výkonem 3×7 kW (v maximu 3×12 kW) a 4 nádrže s kyslíkem a 4 nádrže vodíkem nutným pro jejich provoz. V zadní části jsou umístěna 3 turbočerpadla APU [=Auxiliary Power Units] hydraulického systému pro ovládání motorů SSME a aerodynamických řídicích ploch. V motorovém prostoru se nacházejí 3 kyslíkovodíkové motory SSME (výr. č. 2043, 2054 a 2049) o tahu 3×2.1 MN ve vakuu. Pod motorovým prostorem je umístěn trupový elevon. Nad motorovým prostorem po stranách kýlové plochy s kormidly a aerodynamickou brzdou jsou připevněny dva moduly OMS [=Orbital Maneuvring System], každý s jedním motorem OMS o tahu 26.7 kN, 12 řídicími motory RCS [=Reaction Control System] o tahu 3.87 kN a 2 vernierovými motory o tahu 111 N. Jako pohonné látky pro OMS a RCS slouží monometylhydrazin a oxid dusičitý. Další modul RCS se 14 motory o tahu 3.87 kN a se 2 motory o tahu 111 N je zabudován v přídi raketoplánu. Povrch raketoplánu je pokryt systémem tepelné ochrany, tvořeným převážně dlaždicemi ze slinutého pěnového křemene. Pro přistání je vybaven vysouvacím podvozkem.
Na letové palubě jsou umístěny či uskutečňovány následující experimenty:
Datum | Událost |
---|---|
2000-05-19 |
10:11:10 UT: Vzlet11,12,13,14.
10:13 UT: Odhození motorů SRB. 10:20 UT: Navedení na suborbitální dráhu. Kolem 11:00 UT: Manévrem OMS-2 naveden na výchozí dráhu. Kolem 13:05 UT: První korekční manévr NC-1 motory OMS. Po ukončení tohoto manévru řídicí počítače raketoplánu indikovaly neuzavření jednoho z primárních ventilů v palivových cestách levého motoru OMS; záložní ventil pracoval správně. Protože nebylo možno okamžitě zjistit, zda jde o závadu na ventilu nebo chybnou indikaci, vedení letu rozhodlo tento motor během dalšího letu nepoužívat s výjimkou brzdicího manévru před sestupem z oběžné dráhy. Později bylo zjištěno, že šlo o chybnou signalizaci. Kolem 15:11 UT: Posádka zahájila odpočinek. Kolem 23:11 UT: Posádka ukončila odpočinek. V průběhu pracovního dne prověřeny systémy pro setkání a spojení se stanicí. Horowitz, Williams a Voss prověřili stav skafandrů. Halsell a Weber[ová] prověřili činnost RMS. |
2000-05-20 |
00:00 UT: Raketoplán se nacházel 4345 km za ISS, k
níž se přibližoval rychlostí 878 km za oběh.
01:48:53 UT: Korekční manévr NC-2 pravým motorem OMS (t=65.6 s). 10:52:52 UT: Korekční manévr NC-3 pravým motorem OMS (t=44.2 s). 13:11 UT: Posádka zahájila odpočinek. Kolem 21:11 UT: Posádka probuzena. 23:30 UT: Vzdálenost k ISS činila 130 km a rychlost přibližování 26 km za oběh. |
2000-05-21 |
00:08:19 UT: Korekční manévr NC-4 pravým motorem OMS
(t=17.6 s).
01:39:38 UT: Zahájení závěrečného stíhání stanice ISS manévrem TI [=Terminal Initiate] (t=14.2 s) ze vzdálenosti 14.4 km za stanicí. Kolem 02:00 UT: Korekční manévr MC-1 [=Midcourse Correction]. Kolem 02:10 UT: Korekce stranové úchylky OOP [=Out-of-Plane]. Kolem 02:30 UT: Korekční manévr MC-2. Kolem 02:47 UT: Korekční manévr MC-3. 02:56:31 UT: Korekční (brzdicí) manévr MC-4 (t=12.6 s), přechod na ruční řízení. 03:09 UT: Vyrovnání rychlostí v bodě 180 m pod stanicí. 03:21 UT: Přelet obloukem před stanicí ve vzdálenosti 105 m. 03:34 UT: Vyrovnání rychlostí v bodě 75 m nad stanicí. Zahájení přibližování R-bar. 03:38 UT: Kontrolní zastavení ve vzdálenosti 50 m od stanice. Provedeny závěrečné kontroly stykovacího zařízení. 03:59 UT: Po vydání souhlasu MCC v Houstonu obnoveno přibližování. 04:20 UT: Kontrolní zastavení ve vzdálenosti 10 m od stanice. Kolem 04:25 UT: Obnoveno přibližování. 04:31 UT: Spojení15 se stanicí ISS (1998-067A). Kolem 07:00 UT: Zahájeny zkoušky zařízení SAFER [=Simplified Aid for EVA [=Extra-Vehicular Activity] Rescue]. Kolem 08:30 UT: V prostorách raketoplánu byl snížen tlak atmosféry ze 1014 hPa na 703 hPa v rámci příprav na výstup do volného prostoru. Kolem 13:11 UT: Posádka zahájila odpočinek. Kolem 21:11 UT: Posádka ukončila odpočinek. Kolem 23:11 UT: Voss a Williams zahájili oblékání skafandrů. |
2000-05-22 |
01:48 UT: Voss a Williams zahájili výstup do
nákladového prostoru. Byli vybaveni záchranným systémem
SAFER. Koordinátorem výstupu byl z letové paluby Horowitz.
Manipulátor RMS v roli vysokozdvižné plošiny ovládala
Weber[ová]. Prvním úkolem bylo zabezpečení amerického
jeřábu OTD [=ORU [=Orbital Replacement
Unit] Transfer Device], umístěného na
přechodovém tunelu PMA-1.
Kolem 03:30 UT: Zahájili instalaci dalších dílů ruského jeřábu "Strela" na přechodový tunel PMA-1. Kolem 05:10 UT: Voss a Williams ukončili výměnu jedné z všesměrových antén systému ECS [=Early Communication System] a zahájili instalaci 8 souprav madel na provrch stanice. 06:45 UT: Ukončena instalace madel. 08:32 UT: Voss a Williams ukončili výstup16,17,18 po 6 h 44 min. Celkem bylo na povrch ISS instalováno 148 kg zařízení a vybavení. Kolem 13:00 UT: Posádka zahájila odpočinek. Kolem 21:00 UT: Posádka ukončila odpočinek a zahájila přípravy k otevření průlezu do stanice ISS. |
2000-05-23 |
00:03 UT: Helms[ová] a Usačev otevřeli první
průlez20 mezi raketoplánem a
přechodovým tunelem PMA-2
stanice ISS.
Kolem 00:30 UT: Otevřeli průlez do modulu Unity; doprovázel je Voss. 00:53 UT: Otevřeli průlez mezi PMA-1 a modulem Zarja. 00:58 UT: Otevřeli průlez do hlavního prostoru modulu Zarja. V průběhu pracovního dne Helms[ová] a Usačev vyměnili 2 akumulátorové baterie22 (č. 1 a 2) včetně ovládací elektroniky v modulu Zarja včetně ovládací elektroniky. Posádka instalovala nové potrubí, zlepšující cirkulaci atmosféry ve stanici a odebrala vzorky atmosféry k analýze. Astronauti vyměnili v modulu Zarja 3 hasicí přístroje. Horowitz a Voss vyměnili v modulu Unity přepínač napájení antén komunikačního systému ECS [=Early Communication System]. Uskutečnila se s negativním výsledkem inspekce vnitřku stanice, zda někde nekondenzuje vlhkost či se netvoří plíseň. V přetlakovém modulu Spacehab v nákladovém prostoru raketoplánu Weber[ová] připravovala kusový náklad k překládce na stanici. Během pracovního dne bylo přeneseno celkem 395 kg nákladu. 12:41 UT: Posádka zahájila odpočinek. 20:41 UT: Posádka ukončila odpočinek. |
2000-05-24 |
00:01 UT: Korekce pro zvýšení dráhy stanice 27minásobným
zážehem motorů RCS.
Posádka pokračovala23 v překládce; do konce pracovního dne bylo celkem přestěhováno asi 930 kg nákladu. Helms[ová], Voss a Usačev vyměnili další akumulátorovou baterii (č. 3) včetně ovládací elektroniky. Uskutečnili též výměnu 10 požárních hlásičů v modulu Zarja, protiprachových filtrů v klimatizaci a 4 větráků chlazení elektroniky. V druhé polovině dne propojili řídicí počítač na Zarje s komunikačním systémem ECS v modulu Unity, aby v případě nutnosti mohl být ovládán jak z ruského, tak z amerického řídicího střediska. 12:28 UT: Posádka zahájila odpočinek. 20:28 UT: Posádka ukončila odpočinek. |
2000-05-25 |
01:16 UT: Korekce pro zvýšení dráhy stanice.
V průběhu pracovního dne26 posádka pokračovala v překládce. Helms[ová] a Usačev vyměnili paměť v telemetrickém systému v modulu Zarja, u níž končila záruční doba a vyměnili poslední akumulátorovou baterii (č. 5) včetně ovládací elektroniky. Astronauti naplnili 4 plastikové vaky vodou (4×45 litrů) z palivových baterií a uložili je na palubě ISS. Voss a Williams instalovali několik nových úložných skříněk za panely obložení obytného prostoru v Zarje. Na palubu stanice astronauti také dopravili a instalovali veloergometr. K večeru se uskutečnily tiskové konference s americkými medii, jichž se zúčastnili Halsell, Horowitz a Helmsová. 12:11 UT: Posádka zahájila odpočinek. 20:11 UT: Posádka ukončila odpočinek. 23:36 UT: Korekce pro zvýšení dráhy stanice. |
2000-05-26 |
V průběhu pracovního dne dokončili překládku
nákladu28,29; celkem bylo přeneseno 1534 kg.
Na konci pobytu na ISS uspořádali krátkou tiskovou
konferenci. Před opuštěním modulu Zarja došlo k planému pořárnímu
poplachu způsobenému vysokou citlivostí jednoho nového
požárního hlásiče na zvířený prach.
05:23 UT: Hlems[ová] a Usačev uzavřeli první průlez v modulu Zarja. 08:08 UT: Hlems[ová] a Usačev uzavřeli poslední průlez30,31 do tunelu PMA-2. Celková doba pobytu osádka na ISS činila 3 d 08 h 01 min. 12:11 UT: Posádka zahájila odpočinek. 20:11 UT: Posádka ukončila odpočinek. 23:03:34 UT: Oddělení od stanice ISS30,31,32 (1998-067A); celková doba společného letu byla 5 d 18 h 32 min. 23:20 UT: Po odmanévrování do vzdálenosti 120 m zahájil Horowitz inspekční oblet stanice. 23:41 UT: Úhybným manévrem přešel raketoplán na samostatnou dráhu, po níž se vzdaloval rychlostí 13 km za oběh. |
2000-05-27 |
V průběhu dne měla osádka osobní volno35.
12:11 UT: Posádka zahájila odpočinek. 20:11 UT: Posádka ukončila odpočinek. |
2000-05-28 |
00:10 až 01:40 UT: Halsell, Horowitz a Williams provedli
inspekci systémů včetně zkušebního zapojení jednoho
čerpadla APU a testů motorů RCS36.
V průběhu dne osádka úklízela a připravovala vnitřní prostory raketoplánu a Spacehabu pro přistání. 03:40 až 04:10 UT: Závěrečná tisková konference. Kolem 09:22 UT: Uskutečnila se korekce dráhy raketoplánu motorem OMS. 12:11 UT: Posádka zahájila odpočinek. 20:11 UT: Posádka ukončila odpočinek. Kolem 23:30 UT: Weber[ová] a Williams zahájili uzavírání Spacehabu. |
2000-05-29 |
Kolem 00:15 UT: Uzavřen tunel do Spacehabu.
01:13 UT: Zahájeny přípravy na přistání40,41. 02:33 UT: Uzavřeny dveře nákladového prostoru. Kolem 03:50 UT: Osádka si oblékla lehké skafandry. Kolem 04:15 UT: Osádka zaujala svoje místa. 04:35 UT: Piloti prověřili činnost vychylování motorů OMS. 04:55 UT: MCC vydalo souhlas k brzdicímu manévru. Kolem 05:00 UT: Raktoplán zaujal polohu pro brzdicí manévr. 05:12 UT: Brzdicí manévr motory OMS (t=185 s, Δv=95 m/s). 05:55 UT: Raketoplán vstoupil ve výši 121 km do atmosféry nad jižním Tichým oceánem. V průběhu sestupu došlo k mírnému průniku horkého plynu mezi panely tepelné ochrany levé poloviny křídla, který však naštěstí nezpůsobil poškození vlastní konstrukce křídla42. 06:20:19 UT: Raketoplán dosedl43,44 hlavním podvozkem na dráhu 15 SLF na KSC. 06:20:30 UT: Dosedlo příďové kolo. 06:21:19 UT: Raketoplán se zastavil. |
Datum poslední úpravy: 2007-04-12 15:04:25 UT |
|
|
© 2007 - Antonín Vítek |