Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1999-02-08 | 1998-047A | 1999-02-27 | 1998-047A | Gennadij I. Padalka <=Геннадий И. Падалка> | RUS | 1 | KK |
1999-02-08 | 1998-047A | 1999-08-27 | 1999-007A | Sergej V. Avdějev <=Сергей В. Авдеев> | RUS | 2 | BI |
1999-02-22 | 1999-007A | 1999-08-27 | 1999-007A | Viktor M. Afanasjov <=Виктор М. Афанасёв> | RUS | 3 | KK |
Jean-Pierre Haigneré | FRA | 2 | KI | ||||
1999-02-22 | 1999-007A | 1999-02-27 | 1998-047A | Ivan Bella | SVK | 1 | KI |
1999-08-27 | 2000-04-06 | bez osádky |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
99-01-06.52 | G | 51.66° | 91.70 min | 351 km | 365 km | |
99-01-25.16 | G | 51.66° | 91.64 min | 348 km | 362 km | |
99-02-02.55 | G | 51.66° | 91.67 min | 347 km | 365 km | Před korekcí dráhy. |
99-02-02.62 | G | 51.66° | 91.70 min | 348 km | 368 km | Po korekci dráhy. |
99-02-27.18 | G | 51.66° | 91.63 min | 346 km | 363 km | |
99-03-12.78 | G | 51.66° | 91.57 min | 344 km | 360 km | |
99-03-24.60 | G | 51.66° | 91.52 min | 341 km | 358 km | |
99-04-08.52 | G | 51.66° | 91.46 min | 338 km | 354 km | |
99-04-22.86 | G | 51.66° | 91.40 min | 336 km | 351 km | |
99-04-23.49 | G | 51.66° | 91.48 min | 337 km | 357 km | |
99-04-28.83 | G | 51.66° | 91.53 min | 337 km | 363 km | |
99-05-06.64 | G | 51.66° | 91.58 min | 342 km | 361 km | |
99-05-07.53 | G | 51.66° | 91.68 min | 352 km | 362 km | |
99-05-24.19 | G | 51.66° | 91.63 min | 350 km | 360 km | |
99-06-10.10 | G | 51.66° | 91.57 min | 347 km | 356 km | |
99-06-21.09 | G | 51.66° | 91.52 min | 345 km | 354 km | |
99-06-23.83 | G | 51.66° | 91.55 min | 347 km | 354 km | |
99-06-24.40 | G | 51.66° | 91.58 min | 350 km | 355 km | |
99-07-06.15 | G | 51.66° | 91.53 min | 348 km | 351 km | |
99-07-07.23 | G | 51.66° | 91.57 min | 348 km | 355 km | |
99-07-23.18 | G | 51.66° | 91.52 min | 346 km | 353 km | |
99-08-07.10 | G | 51.66° | 91.46 min | 343 km | 349 km | |
99-08-18.52 | G | 51.66° | 91.61 min | 348 km | 360 km | |
99-08-20.81 | G | 51.66° | 91.67 min | 353 km | 359 km | |
99-09-02.21 | G | 51.66° | 91.61 min | 350 km | 356 km | |
99-09-17.53 | G | 51.66° | 91.56 min | 348 km | 354 km | |
99-09-29.53 | G | 51.66° | 91.50 min | 345 km | 351 km | |
99-10-08.87 | G | 51.66° | 91.45 min | 344 km | 348 km | |
99-10-18.51 | G | 51.66° | 91.39 min | 341 km | 344 km | |
99-10-25.17 | G | 51.66° | 91.34 min | 340 km | 341 km | |
99-11-02.79 | G | 51.66° | 91.28 min | 337 km | 338 km | |
99-11-11.84 | G | 51.66° | 91.20 min | 333 km | 335 km | |
99-11-18.17 | G | 51.66° | 91.14 min | 330 km | 331 km | |
99-11-22.40 | G | 51.66° | 91.09 min | 327 km | 329 km | |
99-11-27.52 | G | 51.65° | 91.03 min | 324 km | 327 km | |
99-12-05.80 | G | 51.66° | 90.97 min | 320 km | 324 km | |
99-12-08.53 | G | 51.65° | 91.03 min | 323 km | 327 km | |
99-12-10.72 | G | 51.65° | 91.08 min | 322 km | 332 km | |
99-12-15.52 | G | 51.65° | 91.03 min | 320 km | 330 km | |
99-12-21.52 | G | 51.65° | 90.97 min | 318 km | 326 km | |
99-12-26.51 | G | 51.65° | 90.92 min | 317 km | 323 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Datum | Událost |
---|---|
1998 | Viz. |
1999-01-27 | 14:18:35 UT: Provedena korekce dráhy motorem lodi Progress-M 40 (t=97.4 s, Δv=0.35 m/s). |
1999-01-29 | 13:36:42 UT: Korekce dráhy (t=400.6 s, Δv=1.44 m/s). |
1999-02-01 | Korekce dráhy. |
1999-02-02 | Korekce dráhy (Δv=0.85 m/s). |
1999-02-04 | 09:59:32 UT: Nákladní loď Progress-40 (1998-062A) se oddělila od uzlu +X (Kvant-1). |
1999-02-08 |
11:23:04 UT: Loď Sojuz-TM 28 (1998-047A) se oddělila od uzlu
-X na přechodovém úseku základního bloku.
11:39:07 UT: Loď Sojuz-TM 28 (1998-047A) se připojila k uzlu +X na modulu Kvant. |
1999-02-21 | Ruská vláda přijala rozhodnutí č. 76/1999, kterým dostala společnost RKK Energija souhlas s provozováním komplexu Mir v období 1999-2002 v případě, že získá potřebné mimorozpočtové prostředky2. |
1999-02-22 |
05:36:16 UT: Loď Sojuz-TM 29 (1999-007A) se připojila k uzlu
-X základního bloku.
Kolem 07:10 UT: Byly otevřeny průlezy mezi transportní lodí a komplexem. Zahájeny experimenty programu "Štefánik" slovenského kosmonauta3,4. |
1999-02-27 | 22:55:11 UT: Loď Sojuz-TM 28 (1998-047A) se oddělila od stanice Mir. Na palubě bylo též 10 japonských křepelek, které přežily z celkem 36 vylíhnutých. |
1999-04-04 | 12:46:49 UT: Nákladní loď Progress-M 41 (1999-015A) se v automatickém režimu připojila ke komplexu na uzel +X (Kvant 1). |
1999-04-16 |
04:37 UT: Kosmonauti Afanasjov a Haigneré zahájili výstup do
volného prostoru. Během výstupu sejmuli francouzský
experiment "Komet" pro sběr kometárního a
meteorického prachu a umístili na povrch stanice francouzský
experiment "Ekzobiologija" s materiály, imitujícími
organické látky v meteoritech. Ověřili též používání
nového těsnicího a lepícíhoi materiálu.
Kolem 10:30 UT: Kosmonauti vypustili družici Sputnik 42 (1999-015C). 10:56 UT: Kosmonauti ukončili výstup a uzavřeli průlez. Trvání výstupu činilo 6 h 19 min (plán 5 h 12 min). |
1999-04-23 | 03:01:49 UT: Korekce dráhy komplexu (Δv=2.1 m/s, t=586 s). |
1999-04-28 | 01:53:12 UT: Korekce dráhy komplexu (Δv=2.15 m/s, t=600 s). |
1999-04-29 | 00:43:46 UT: /Plán/ Korekce dráhy (Δv=2.15 m/s, t=599.5 s). |
1999-05-06 | Další dvě korekce dráhy5 komplexu motorem lodi Progress-M 41 (1999-015A). |
1999-06-01 |
Aktuální hmotnost komplexu činila 135256 kg.
V RKK Energija se uskutečnilo zasedání Rady hlavních konstruktérů7,8, která rozhodla, že od 1999-08-23 bude Mir létat v bezpilotním režimu do února až března 2000; po tuto dobu je možno garantovat jeho setrvání na oběžné dráze. Budou hledány prostředky na obnovení využívání komplexu, případně na zajištění jeho bezpečného navedení do atmosféry nad Tichým oceánem. |
1999-06-20 | 02:56:11 UT: Kosmonaut Avdějev překonal rekord v celkovém trvání letu, který dosud držel V. Poljakov9. |
1999-06-23 | Další korekce dráhy11 malými manévrovacími motory lodi Sojuz-TM 29 (1999-007A). |
1999-06-24 | Další korekce dráhy11 malými manévrovacími motory lodi Sojuz-TM 29 (1999-007A). |
1999-07-06 | Korekce dráhy motory nákladní lodi Progress-M 41 (1999-015A). |
1999-07-09 | 21:36 UT: Selhala dodávka elektrické energie v modulu Priroda. |
1999-07-10 | Bylo oznámeno, že dochází k úniku atmosféry z komplexu rychlostí přibližně 5 hPa/den (4 Torr/den). V průběhu posledních 5 dní klesl tlak z 924 na 905 hPa. Osádka zahájila hledání místa úniku13. |
1999-07-12 | Únik atmosféry byl lokalizován do modulu Kvant-2. |
1999-07-17 | 11:20 UT: Nákladní loď Progress-M 41 (1999-015A) se oddělila od komplexu Mir14. |
1999-07-18 |
17:53:23 UT: Nákladní loď Progress-M 42 (1999-038A) se v automatickém
režimu připojila k uzlu +X (Kvant-1) komplexu
Mir15.
18:35 UT: Otevřen průlez do nákladní lodi. |
1999-07-19 | Zahájena vykládka nákladní lodi. |
1999-červenec | Ukončen experiment Oranžereja-5 s pěstováním pšenice ve skleníku Svet16. |
1999-07-23 |
11:06 UT: Kosmonauti Afanasjov a Avdějev zahájili výstup do
kosmického prostoru18 z
přechodové komory ŠSO modulu Kvant-2.
Na konstrukci "Sofora" umístili novou anténu
dopravenou lodí Progress-M 42, avšak nepodařilo se jí
rozevřít dálkovým povelem, který vydal Haigneré z nitra
komplexu. Dále sejmuli z povrchu stanice schránky s
experimenty "Ekzobiologija" a "Dvikon",
uskutečňovanými v rámci programu "Persej/Perseus".
Plánované sejmutí schránky "Spika" se pro
nedostatek času neuskutečnilo. Stejně tak se nepodařilo
nalézt místo možného úniku atmosféry z modulu Kvant-2. V závěru výstupu došlo k
přehřátí klimatizační jednotky Afanasjovova skafandru.
17:13 UT: Výstup v trvání 6 h 07 min byl ukončen uzavřením průlezu. |
1999-07-25 | Uskutečnilo se desetiminutové rádiové spojení19 pomocí rádioamatérských vysílaček s osádkou raketoplánu Columbia (let STS 93, 1999-040A). |
1999-07-28 |
09:37 UT: Kosmonauti zahájili výstup do kosmického
prostoru20. Opakovaný pokus o
rozevření parabolické antény o průměru 5 až 6 m se
zdařil. Poté byla anténa odhozena. Dále instalovali na
povrch stanice experimenty Indikator a Sprut-4, vyměnili kazety
v iontovém spektrometru Migmas a sejmuli několik experimentů,
mj. Danko-M a Ekran-D. Pokračovali neúspěšně v hlednání
netěsnosti modulu Kvant-2.
14:59 UT: Výstup v trvání 5 h 22 min byl ukončen uzavřením průlezu. 18:24:54 UT: Stanice se minula ve vzdálenosti asi 11.8 km s raketou družice GPS-2 F-23 alias USA 96 (1993-068B) nad Galapágami. Setkání bylo značně nebezpečné, neboť dráhy stanice a rakety se křížily prakticky v pravém úhlu a byly téměř stejně vysoko nad Zemí (rozdíl výšek činil podle výpočtu asi 200 m). |
1999-07-30 | Omylem technika v řídicím středisku CUP byl vypojen hlavní počítač stanice21. Bez zásahu osádky na palubě by ho nebylo možno znovu uvést do provozu a stanice by se stala neovladatelnou. V důsledku této chyby dostala osádka příkaz urychlit instalaci nového řídicího počítače, dopraveného na palubu lodí Progress-M 42 (1999-038A) a určeného k řízení stanice v bezpilotním režimu. |
1999-08-11 |
Kolem 10:00 UT: Stanice prolétla měsíčním polostínem v
rámci zatmění Slunce22.
Osádka pořídila televizní záběry povrchu Země se stínem. Kolem 10:20 UT: Televizní záběry byly odvysílány na Zemi. Kolem 11:45 UT: Druhý průlet měsíčním polostínem. |
1999-08-19 | Ukončena pozorování atmosféry lidarem Alisa. Výsledky měření byly překopírovány na magnetopáskové kazety a připraveny k dopravě na Zemi. |
1999-08-21 | Prostřednictvím střediska CUP se uskutečnila závěrečná tisková konference osádky komplexu. |
1999-08-23 | Uzavřena přechodová komora ŠO [=šljuzovoj otsek] modulu Kristall. V průběhu uplynulého týdne byla třikrát zvýšena dráha komplexu motorem lodi Progress-M 42. |
1999-08-24 | Ukočeny experimenty Dakon a Alice-2 v modulu Priroda. |
1999-08-25 | Uzavřen modul Priroda. |
1999-08-27 |
18:05 UT: Osádka přestoupila do transportní lodi a
uzavřela průlezy do stanice.
21:17 UT: Loď Sojuz-TM 29 (1999-007A) se oddělila od stanice Mir. Byl zahájen bezpilotní provoz komplexu Mir23. |
1999-09-07 |
14:30 UT: Řidicí středisko zahájilo převod komplexu do
nestabilizovaného režimu letu vypojením silových
setrvačníků (gyrodynů).
Kolem 19:00 UT: Ukončen převod do nestabilizovaného režimu letu a odpojen původní hlavní počítač stanice. Komplex rotuje rychlostí 0.015°/s kolem hlavní podélné osy X. Režim letu zabezpečuje setrvání na oběžné dráze minimálně do března 200024. |
1999-10-14 | Bylo oznámeno30, že z prostor stanice uniká vzduch. V důsledku neřízeného letu komplexu se snižuje výška dráhy přibližně o 1.8 m/den. |
1999-12-07 | Byl zapojen hlavní řídicí počítač a stanice byla uvedena do inerciální stabilizace. Proběhly zkoušky navigačního a stabilizačního systému. |
1999-12-08 | 06:38:00 UT: Korekční manévr33 (t=328.7 s, Δv=2.5 m/s) motorem lodi Progress-M 42 (1999-038A). |
1999-12-09 |
05:22:00 UT: Korekční manévr33
(t=49.3 s, Δv=1.7 m/s) motorem lodi Progress-M
42 (1999-038A).
Ukončeny zkoušky navigačního a stabilizačního systému. |
2000 | Viz. |
Datum poslední úpravy: 2009-03-19 12:18:15 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |