1998-062A - Progress-M 40

Název objektu Progress-M 40 <=Прогресс-М 40>
SSC25512
Start1998-10-25 04:14:57 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U
Stav objektuřízeně zanikl v atmosféře
Zánik1999-02-05.47
Životnost103.29 dne, tj. 0.28 roku
Provozovatel Rusko, RKA
Rusko,  Energija
VýrobceRusko, Energija
Kategorienákladní loď
Hmotnost7150 kg

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
98-10-25.85 G 51.66° 89.66 min 233 km 282 km  
98-10-28.81 G 51.66° 91.74 min 355 km 365 km  
98-11-12.77 G 51.66° 91.68 min 351 km 362 km  
98-11-29.88 G 51.66° 91.62 min 348 km 359 km  
98-12-10.88 G 51.66° 91.57 min 347 km 357 km  
98-12-29.95 G 51.66° 91.73 min 353 km 366 km  
99-01-14.79 G 51.66° 91.68 min 350 km 364 km  
99-01-26.88 G 51.66° 91.63 min 348 km 362 km  
99-02-01.86 G 51.66° 91.67 min 348 km 365 km  
99-02-02.88 G 51.66° 91.70 min 348 km 368 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje kosmičeskoje agentstvo (Roskosmos alias RKA) <=Российское космическое агентство (Роскосмос alias РКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).

Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>výr. č. 239) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.

Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.

V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.

Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.

Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.

Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.

Kromě obvyklého nákladu nese i složené pasívní zrcadlo Znamja-2.5 o průměru přibližně 30 m a družici Sputnik 41 (1998-062C). Na komplex byla také dopravena souprava pomaloběžné televize.

Předchozí nákladní lodí této řady je Progress-M 39 (1998-031A), další je Progress-M 41 (1999-015A).

Průběh letu

Datum Událost
1998-10-27 05:43:42 UT: Připojil se v automatickém režimu řízen systémem Kurs k uzlu +X (Kvant-1) komplexu Mir.
Kolem 06:30 UT: Otevřen průlez.
1998-10-27 až
1999-02-04
Součást komplexu Mir (1986-017A).
1998-11-10 Kolem 19:30 UT: Kosmonauti Padalka a Avdejev během výstupu ze stanice Mir do volného prostoru vypustili družici Sputnik 41 (1998-062C).
1999-02-04 09:59:32 UT: Oddělil se od komplexu Mir, ručně řízen Padalkou systémem TORU.
10:24 UT: Po dosažení vzdálenosti 750 m byl vydán povel k zahájení experimentu Znamja 2.5. Souběžně s povelem na rozevření pokusného zrcadla Znamja 2.5 byl však ze Země nedopatřením vyslán povel k vyklopení setkávací antény systému Kurs, do níž rozevírající se zrcadlo narazilo a proces se zastavil. I další pokus o rozevření (po zatažení antény) odstředivou silou po uvedení lodi do rotace se nezdařil.
1999-02-05 Řídicí středisko se rozhodlo další pokusy o rozvinutí zrcadla zrušit.
10:16:05 UT: Brzdicím manévrem, uskutečněným jak hlavním motorem, tak korekčními motory, (Δv=82.1 m/s) naveden do hustých vrstev atmosféry nad Tichým oceánem.
Kolem 11:10 UT: Zanikl v atmosféře východně od Nového Zélandu.

Literatura

  1. Home Page. - Moskva : FKA, 2003. - [Cit. 2004-12-03].     (http://www.federalspace.ru).
  2. ISS Spacecraft: Progress. - SpaceRef, 2001. [Cit. 2001-05-22].     (http://www.spaceref.com/iss/spacecraft/progress.html).
  3. SPACEWARN Activities. - SPACEWARN Bulletin [540] 1 (1998-11-01).     (http://nssdc.gsfc.nasa.gov/spacewarn/spx540.html).
  4. Progress Launched with Space Mirror. - Spaceflight 41 [1] 8 (1999).
  5. Satellite Digest-316 / P. S. Clark. - Spaceflight 41 [2] 88-89 (1999).

------
Datum poslední úpravy: 2011-12-24 20:17:41 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2011 - Antonín Vítek