Název objektu | Progress-M 40 <=Прогресс-М 40> |
SSC | 25512 |
Start | 1998-10-25 04:14:57 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře |
Zánik | 1999-02-05.47 |
Životnost | 103.29 dne, tj. 0.28 roku |
Provozovatel | Rusko, RKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7150 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
98-10-25.85 | G | 51.66° | 89.66 min | 233 km | 282 km | |
98-10-28.81 | G | 51.66° | 91.74 min | 355 km | 365 km | |
98-11-12.77 | G | 51.66° | 91.68 min | 351 km | 362 km | |
98-11-29.88 | G | 51.66° | 91.62 min | 348 km | 359 km | |
98-12-10.88 | G | 51.66° | 91.57 min | 347 km | 357 km | |
98-12-29.95 | G | 51.66° | 91.73 min | 353 km | 366 km | |
99-01-14.79 | G | 51.66° | 91.68 min | 350 km | 364 km | |
99-01-26.88 | G | 51.66° | 91.63 min | 348 km | 362 km | |
99-02-01.86 | G | 51.66° | 91.67 min | 348 km | 365 km | |
99-02-02.88 | G | 51.66° | 91.70 min | 348 km | 368 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje kosmičeskoje agentstvo (Roskosmos alias RKA) <=Российское космическое агентство (Роскосмос alias РКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>výr. č. 239) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.
V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.
Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.
Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Kromě obvyklého nákladu nese i složené pasívní zrcadlo Znamja-2.5 o průměru přibližně 30 m a družici Sputnik 41 (1998-062C). Na komplex byla také dopravena souprava pomaloběžné televize.
Předchozí nákladní lodí této řady je Progress-M 39 (1998-031A), další je Progress-M 41 (1999-015A).
Datum | Událost |
---|---|
1998-10-27 |
05:43:42 UT: Připojil se v automatickém režimu řízen
systémem Kurs k uzlu +X (Kvant-1) komplexu Mir.
Kolem 06:30 UT: Otevřen průlez. |
1998-10-27 až 1999-02-04 | Součást komplexu Mir (1986-017A). |
1998-11-10 | Kolem 19:30 UT: Kosmonauti Padalka a Avdejev během výstupu ze stanice Mir do volného prostoru vypustili družici Sputnik 41 (1998-062C). |
1999-02-04 |
09:59:32 UT: Oddělil se od komplexu Mir, ručně řízen
Padalkou systémem TORU.
10:24 UT: Po dosažení vzdálenosti 750 m byl vydán povel k zahájení experimentu Znamja 2.5. Souběžně s povelem na rozevření pokusného zrcadla Znamja 2.5 byl však ze Země nedopatřením vyslán povel k vyklopení setkávací antény systému Kurs, do níž rozevírající se zrcadlo narazilo a proces se zastavil. I další pokus o rozevření (po zatažení antény) odstředivou silou po uvedení lodi do rotace se nezdařil. |
1999-02-05 |
Řídicí středisko se rozhodlo další pokusy o rozvinutí
zrcadla zrušit.
10:16:05 UT: Brzdicím manévrem, uskutečněným jak hlavním motorem, tak korekčními motory, (Δv=82.1 m/s) naveden do hustých vrstev atmosféry nad Tichým oceánem. Kolem 11:10 UT: Zanikl v atmosféře východně od Nového Zélandu. |
Datum poslední úpravy: 2011-12-24 20:17:41 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |