1989-093A - Modul' doosnaščenija Kvant 2

Název objektu Modul' doosnaščenija Kvant 2
SSC 20335
Start1989-11-26 13:01:41 UT, Bajkonur [=Baikonur], Proton-K
Stav objektuřízeně zanikl v atmosféře Země
Zánik2001-03-23 05:59:24 UT, jižní Tichý oceán, střed oblasti 44.25° j.š., 150.4° z.d.
Životnost4134.7067 dne, tj. 11.3202 roku
ProvozovatelSovětský svaz, Saljut
VýrobceSovětský svaz, Energija
Kategoriemodul
Hmotnost19565 kg

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Modul kosmické stanice Mir (1986-017A). Vyvinula jej NPO Eksperimental'nogo mašinosrojenija (nyní Konstruktorskoje bjuro (KB) "Saljut", GNKC im. Chruničeva), Fili, Moskovskaja obl. (SSSR) a postavila GNKC im. M. V. Chruničeva, Fili, Moskovskaja obl. (SSSR). Provozovatelem je NPO Energija (nyní RKK Energija im. S. P. Koroljova), Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl. (SSSR) pro Rossijskoje kosmičeskoje agentstvo (RKA, nyní Rosaviakosmos), Moskva (Rusko). Na vědeckém vybavení se podíleli odborníci ze SSSR, ČSSR a NDR.

Tříose stabilizovaný modul dovybavení (typové označení 11F11D, model 77KSD/CM-D, výr. č. 171-01) odvozený od zásobovací lodi typu TKS [=transportnyj korabl' snabženija] je válcového tvaru s kónickými zakončeními o celkové délce 13.7 m a maximálním průměru 4.35 m. Je rozdělen do tří hermetizovaných úseků o celkovém objemu 59 m3. Při startu nesl přibližně 5000 kg užitečného zatížení a 2200 kg pohonných látek. Je vybaven panely slunečních baterií o celkové ploše 53.2 m2 dodávajících 6.9 kW elektrické energie a dobíjejících NiCd akumulátorové baterie s kapacitou 360 Ah. Je vybaven manipulátorem Ljapa pro přemisťování mezi stykovacími uzly základního bloku komplexu. V zadní části je stykovací zařízení pro připojení ke komplexu, v přední přechodová komora pro výstup kosmonautů do volného prostoru (nyní již nepoužívaná). Na palubě je umístěno následující vědecké vybavení:

Dále byla na jeho palubě dopravena na komplex autonomní manévrovací jednotka Ikarus s 32 plynovými tryskami na stlačený vzduch pro volný ohyb kosmonautů mimo stanici. Je vybaven korekčními motory a systémem menších motorků pro korekce dráhy, setkávací manévry a stabilizaci a systémem stabilizačních silových gyroskopů. Na jeho palubě je i sanitárně-hygienické zařízení včetně sprchy a umývárny. Nese i systém regenerace vody z ovzduší a systém "Elektron" pro výroby kyslíku.

Průběh letu

Datum Událost
1989-11-26 Naveden na výchozí dráhu. Krátce po startu bylo zjištěno, že se jeden ze dvou panelů slunečních baterií otevřel jen neúplně.
1989-11-29 Uskutečnila se první korekce dráhy.
1989-11-30 Zahájeny prověrky setkávacího systému "Kurs". Podařilo se plně otevřít druhý panel slunečních baterií.
1989-12-01 Korekce dráhy modulu.
1989-12-02 Korekce dráhy modulu. Spojení s komplexem Mir (1986-017A) se nezdařilo, protože parametry setkávací dráhy byly mimo povolené meze.
1989-12-03 09:38 UT: Korekce dráhy modulu.
1989-12-05 08:01 UT: Korekce dráhy modulu.
1989-12-06 12:21:08 UT: Modul se připojil na stykovací uzel -X základního bloku komplexu.
1989-12-06 až
1989-12-08
Součást komplexu Mir (1986-017A).
1989-12-08 07:19 až 08:00 UT: Modul byl pomocí manipulátoru "Ljapa" přemístěn z uzlu -X na boční uzel +Y základního bloku komplexu.
1989-12-08 až
dosud
Součást komplexu Mir (1986-017A).

Datum poslední úpravy: 2001-04-07 © 2001 - Antonín Vítek