1999-038A - Progress-M 42

Název objektu Progress-M 42 <=Прогресс-М 42>
SSC25858
Start1999-07-16 16:37:33 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U
Stav objektuřizeně zanikl v atmosféře
Zánik2000-02-02.3
Životnost200.6 dne, tj. 0.55 roku
Provozovatel Rusko, RKA
Rusko,  Energija
VýrobceRusko, Energija
Kategorienákladní loď
Hmotnost7150 kg

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
99-07-16.75 G 51.76° 88.65 min 203 km 213 km  
99-07-17.43 G 51.66° 89.41 min 243 km 247 km  
99-07-18.30 G 51.66° 89.44 min 246 km 248 km  
99-07-21.21 G 51.66° 91.53 min 346 km 353 km  
99-08-04.81 G 51.66° 91.47 min 342 km 351 km  
99-08-24.76 G 51.66° 91.65 min 353 km 358 km  
99-09-03.61 G 51.66° 91.60 min 349 km 357 km  
99-09-24.83 G 51.66° 91.53 min 347 km 352 km  
99-10-08.80 G 51.66° 91.46 min 344 km 348 km  
99-10-22.82 G 51.66° 91.36 min 340 km 342 km  
99-10-29.79 G 51.66° 91.31 min 338 km 340 km  
99-11-12.66 G 51.66° 91.20 min 333 km 334 km  
99-11-19.88 G 51.66° 91.12 min 328 km 331 km  
99-11-26.83 G 51.65° 91.04 min 325 km 327 km  
99-12-03.84 G 51.65° 90.98 min 321 km 324 km  
99-12-10.91 G 51.65° 91.07 min 322 km 332 km  
99-12-16.85 G 51.65° 91.02 min 320 km 329 km  
99-12-24.74 G 51.66° 90.94 min 318 km 324 km  
00-01-01.06 G 51.65° 90.88 min 315 km 320 km  
00-01-14.86 G 51.65° 90.75 min 308 km 314 km  
00-01-21.85 G 51.65° 90.66 min 304 km 310 km  
00-01-28.84 G 51.65° 90.76 min 301 km 323 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje aviacionno-kosmičeskoje agentstvo (Rosaviakosmos alias RAKA) <=Российское авиационно-космическое агентство (Росавиакосмос alias РАКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).

Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 242) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.

Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.

V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.

Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.

Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.

Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.

Kromě obvyklého nákladu součástí nákladu byly:

Předchozí družicí této řady je Progress-M 41 (1999-015A), další jiného typu je Progress-M1 1 (2000-005A).

Průběh letu

Datum Událost
1999-07-16 16:46:22 UT: Navedení na oběžnou dráhu a oddělení od nosné rakety5.
1999-07-18 17:53:23 UT: Nákladní loď se v automatickém režimu připojila k uzlu +X (Kvant-1) komplexu Mir6.
1999-07-18 až
2000-02-02
Součást komplexu Mir (1986-017A).
2000-02-02 03:11:52 UT: Nákladní loď se oddělila od komplexu Mir7,8.
06:10:40 UT: Kombinovaný brzdicí manévr (Δv=78.02 m/s, t=510 s) motory SKD a DPO, kterým byla navedena do atmosféry Země nad jižním Tichým oceánem7,8.

Literatura

  1. Home Page. - Moskva : FKA, 2003. - [Cit. 2004-12-03].     (http://www.federalspace.ru).
  2. ISS Spacecraft: Progress. - SpaceRef, 2001. [Cit. 2001-05-22].     (http://www.spaceref.com/iss/spacecraft/progress.html).
  3. SPACEWARN Activities. - SPACEWARN Bulletin [549] 1 (1999-08-01).     (http://nssdc.gsfc.nasa.gov/spacewarn/spx549.html).
  4. Zapusk "Progress M-42" otložen / O. Lebeděv [RIA Novosti]. - Poslednije kosmičeskije novosti. - Vyp. No. 89. - 1999-07-08.     (http://www.cosmoworld.ru/spaceencyclopedia/hotnews/index.shtml?08.07.99.html).
  5. Dolgoždannyj start / A. Železnjakov. - Poslednije kosmičeskije novosti. - Vyp. No. 91. - 1999-07-22.     (http://www.cosmoworld.ru/spaceencyclopedia/hotnews/index.shtml?22.07.99.html).
  6. Stykovka v kosmose / A. Železnjakov. - Poslednije kosmičeskije novosti. - Vyp. No. 91. - 1999-07-22.     (http://www.cosmoworld.ru/spaceencyclopedia/hotnews/index.shtml?22.07.99.html).
  7. "Progress M-42" zaveršil rabotu / A. Vladimirov. - Novosti kosmonavtiki 10 [4/207] 15 (2000).
  8. Itogi poleta 28-j osnovnoj ekspedicii na OK "Mir" / . - Novosti kosmonavtiki 10 [8/211] 8 (2000).

------
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:19:54 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2009 - Antonín Vítek