Název objektu | Progress-M 42 <=Прогресс-М 42> |
SSC | 25858 |
Start | 1999-07-16 16:37:33 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řizeně zanikl v atmosféře |
Zánik | 2000-02-02.3 |
Životnost | 200.6 dne, tj. 0.55 roku |
Provozovatel | Rusko, RKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7150 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
99-07-16.75 | G | 51.76° | 88.65 min | 203 km | 213 km | |
99-07-17.43 | G | 51.66° | 89.41 min | 243 km | 247 km | |
99-07-18.30 | G | 51.66° | 89.44 min | 246 km | 248 km | |
99-07-21.21 | G | 51.66° | 91.53 min | 346 km | 353 km | |
99-08-04.81 | G | 51.66° | 91.47 min | 342 km | 351 km | |
99-08-24.76 | G | 51.66° | 91.65 min | 353 km | 358 km | |
99-09-03.61 | G | 51.66° | 91.60 min | 349 km | 357 km | |
99-09-24.83 | G | 51.66° | 91.53 min | 347 km | 352 km | |
99-10-08.80 | G | 51.66° | 91.46 min | 344 km | 348 km | |
99-10-22.82 | G | 51.66° | 91.36 min | 340 km | 342 km | |
99-10-29.79 | G | 51.66° | 91.31 min | 338 km | 340 km | |
99-11-12.66 | G | 51.66° | 91.20 min | 333 km | 334 km | |
99-11-19.88 | G | 51.66° | 91.12 min | 328 km | 331 km | |
99-11-26.83 | G | 51.65° | 91.04 min | 325 km | 327 km | |
99-12-03.84 | G | 51.65° | 90.98 min | 321 km | 324 km | |
99-12-10.91 | G | 51.65° | 91.07 min | 322 km | 332 km | |
99-12-16.85 | G | 51.65° | 91.02 min | 320 km | 329 km | |
99-12-24.74 | G | 51.66° | 90.94 min | 318 km | 324 km | |
00-01-01.06 | G | 51.65° | 90.88 min | 315 km | 320 km | |
00-01-14.86 | G | 51.65° | 90.75 min | 308 km | 314 km | |
00-01-21.85 | G | 51.65° | 90.66 min | 304 km | 310 km | |
00-01-28.84 | G | 51.65° | 90.76 min | 301 km | 323 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje aviacionno-kosmičeskoje agentstvo (Rosaviakosmos alias RAKA) <=Российское авиационно-космическое агентство (Росавиакосмос alias РАКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 242) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.
V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.
Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.
Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Kromě obvyklého nákladu součástí nákladu byly:
Datum | Událost |
---|---|
1999-07-16 | 16:46:22 UT: Navedení na oběžnou dráhu a oddělení od nosné rakety5. |
1999-07-18 | 17:53:23 UT: Nákladní loď se v automatickém režimu připojila k uzlu +X (Kvant-1) komplexu Mir6. |
1999-07-18 až 2000-02-02 | Součást komplexu Mir (1986-017A). |
2000-02-02 |
03:11:52 UT: Nákladní loď se oddělila od komplexu Mir7,8.
06:10:40 UT: Kombinovaný brzdicí manévr (Δv=78.02 m/s, t=510 s) motory SKD a DPO, kterým byla navedena do atmosféry Země nad jižním Tichým oceánem7,8. |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:19:54 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |