Název objektu | Progress-M 10M <=Прогресс-М 10М> |
ISS-42P [=International Space Station forty second Progress] | |
SSC | 37396 |
Start | 2011-04-27 13:05:21.049 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2011-10-29 13:00 UT, jižní Tichý oceán |
Životnost | 184.996 dne, tj. 0.5065 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7286±5 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
11-04-27.56 | G | 51.66±0.06° | 88.59±0.37 min | 193+7/-15 km | 245±42 km | Plán. CUP-M. |
11-04-27.56 | G | 51.64° | 88.62 min | 194 km | 246 km | CUP-M. |
11-04-27.63 | G | 51.61° | 88.69 min | 189 km | 230 km | |
11-04-27.87 | G | 51.64° | 89.43 min | 228 km | 264 km | |
11-04-29.52 | G | 51.65° | 91.47 min | 345 km | 348 km | |
11-05-17.50 | G | 51.65° | 91.42 min | 343 km | 346 km | |
11-06-03.52 | G | 51.65° | 91.47 min | 346 km | 348 km | |
11-06-13.54 | G | 51.64° | 91.84 min | 357 km | 373 km | |
11-06-16.47 | G | 51.64° | 92.05 min | 366 km | 384 km | |
11-06-18.45 | G | 51.64° | 92.19 min | 374 km | 389 km | |
11-06-30.78 | G | 51.64° | 92.26 min | 380 km | 390 km | |
11-07-02.50 | G | 51.64° | 92.32 min | 381 km | 396 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Výrobcem a provozovatelem je OAO RKK [=Otkrytoje akcionernoje obščestvo Raketno-kosmičeskaja korporacija] Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК [=Открытое акционерное общество Ракетно-космическая корпорация] Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 410) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">. V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">. Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a digitální telekomunikační systémy včetně řídicího počítače CVM-101 [=cifrovaja vyčislitel'naja mašina] <=ЦВМ-101 [=цифровая вычислительная машина]> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor klimatizačního systému.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad o celkové hmotnosti 2648.7 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A), a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2011-04-27 |
13:05:21.049 UT: Vzlet3,4,5,6.
13:14:07 UT: Navedení na výchozí dráhu. 13:14:10.373 UT: Oddělení nákladní lodi od 3. stupně nosné rakety. 16:44:15 UT: První část prvního korekčního manévru (t=45.6 s, Δv=17:19 m/s). 17:39:13 UT: Druhá část prvního korekčního manévru (t=25.5 s, Δv=9.83 m/s). |
2011-04-28 | 14:06:53 UT: Druhý korekční manévr (s=29.4 s, Δv=2 m/s). |
2011-04-29 |
14:01 UT: Vyrovnání rychlostí se stanicí ISS (1998-067A).
14:04 UT: Ve vzdálenosti 400 m od stanice zahájila nákladní loď ooblet stanice. Kolem 14:10 UT: Opětovní vyrovnání rychlostí ve vzdálenosti 180 m před stykovacím uzlem modulu Pirs. 14:18 UT: Zahájeno automatické přibližování ke stykovacímu uzlu modulu Pirs. 14:28:44 UT: /plán 14:29 UT ±3 min/: Připojení nákladní lodi k modulu Pirs stanice ISS (1998-067A)7,8,9. |
2011-04-29 až 2011-10-29 | Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2011-10-29 |
09:01 UT: Vydán povel k odpojení nákladní lodi Progress
M-10M (2011-017A) od modulu Pirs stanice ISS (1998-067A)10.
09:04 UT: Fyzické oddělení nákladní lodi od modulu Pirs stanice ISS10. 09:07 UT: Úhybný manévr (Δv=0.67 m/s) nákladní lodi motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> od stanice ISS. 12:10:30 UT: Brzdicí manévr (Δv=99.7 m/s) motorem SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> pro zahájení sestupu do atmosféry11. Kolem 12:48 UT: Vstup do zemské atmosféry ve výšce 100 km. Kolem 12:54 UT: Řízený zánik nákladní lodi v atmosféře Země. Kolem 13:00 UT: Dopad neshořelých zbytků lodi do jižního Tichého oceánu12,13. |
Datum poslední úpravy: 2011-11-19 15:52:46 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |