Název objektu | Sojuz-TMA 13 <=Союз-ТМА 13> |
ISS-17S [=International Space Station sixteenth Soyuz] | |
ISS-18 [=International Space Station eighteenth Expedition] | |
MKS-18 <=МКС-18> [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija vosemnadcataja ekspedicija <=Международная космическая станция восемнадцатая экспедиция>] | |
EP-15 <=ЭП-15> [=Ekspedicija poseščenija pjatnadcataja] <=[=Экспедиция посещения пятнадцатая> | |
EP-16 <=ЭП-15> [=Ekspedicija poseščenija šestnadcataja] <=[=Экспедиция посещения шестнадцатая> | |
SSC | 33399 |
Start | 2008-10-12 07:01:33.243 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2009-04-08 07:16:24 /vypočtený čas/ Kazachstán |
Životnost | 178.0103 dne, tj. 0.4874 roku |
Provozovatel | Rusko, FKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | transportní kosmická loď |
Hmotnost | 7220 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2008-10-12 | Země | 2008-10-14 | 1998-067A | Jurij V. Lončakov <=Юрий В. Лончаков> | RUS | 3 | KK |
E. Michael Fincke | USA | 2 | BI | ||||
Richard A. Garriott | USA | 1 | UKP | ||||
2009-04-08 | 1998-067A | 2009-04-08 | Země | Jurij V. Lončakov <=Юрий В. Лончаков> | RUS | 3 | KK |
E. Michael Fincke | USA | 2 | BI | ||||
Charles Simonyi | USA | 2 | UKP |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
08-10-12.29 | G | 51.55° | 88.81 min | 208 km | 224 km | |
08-10-12.30 | G | 51.67°±0.058° | 88.64±0.367 min | 200+7-22 km | 242±42 km | Plán. CUP-M. |
08-10-12.30 | G | 51.65° | 88.81 min | 201 km | 260 km | CUP-M. |
08-10-12.30 | G | 51.55° | 88.81 min | 208 km | 224 km | |
08-10-12.35 | G | 51.66° | 88.94 min | 198 km | 246 km | |
08-10-12.38 | G | 51.65° | 88.87 min | 195 km | 242 km | |
08-10-12.66 | G | 51.63° | 89.62 min | 245 km | 267 km | |
08-10-13.66 | G | 51.64° | 89.66 min | 248 km | 267 km | |
08-10-14.16 | G | 51.64° | 91.59 min | 350 km | 355 km | |
09-01-15.71 | G | 51.64° | 91.70 min | 352 km | 363 km | |
09-03-05.67 | G | 51.64° | 91.64 min | 349 km | 362 km | |
09-04-08.28 | G | 51.63° | 91.57 min | 345 km | 358 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 223) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Hlavním úkolem letu je doprava 18. základní osádky na stanici ISS (1998-067A) a zpět na Zemi a zajištění bezpečnosti osádky v roli záchranné lodi.
Předchozí transportní lodí této řady je Sojuz-TMA 12 (2008-015A), další je Sojuz-TMA 14 (2009-015A). Bezprostředně předchozím letem ke stanici ISS (1998-067A) je Progress-M 65 (2008-043A), následujícím je let STS 126 raketopplánu Endeavour (2008-059A).
Datum | Událost |
---|---|
2008-10-12 |
07:01:33 UT: Vzlet10,11,12,13,14,15.
07:10:18 UT: Navedení na výchozí dráhu. 07:10:21 UT: Oddělení od 3. stupně nosné rakety. |
2008-10-14 | 08:26:14 UT /plán 08:33 UT (±3 min)/: Připojení transportní lodi v automatickém režimu k modulu Zarja komplexu ISS (1998-067A)16. |
2008-10-14 až 2009-04-08 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2009-04-08 |
03:52:30 UT: Vydán povel k odpojení transportní lodi od
komplexu.
03:55:25 UT: Transportní loď se odpojila od modulu Zarja komplexu ISS (1998-067A)17. 03:58:25 UT: Úhybný manévr transportní lodi. 06:24:25 UT: Brzdicí manévr (t=261.4 s, Δv=105 m/s) transportní lodi na jižním Atlantikem nad 44.93° j.š., 39.15° z.d. 06:50:01 UT: Rozdělení modulů transportní lodi ve výši 140.1 km. 06:53:04 UT: Vstup návratového modulu lodi do atmosféry nad bodem o souřadnicích 37.18° s.š., 41.90° v.d. ve výši 100.6 km. 06:54:41 UT Začátek aerodynamického řízení sestupu. 06:59:07 UT: Maximální přetížení 4.05g ve výši 38.9 km. 07:01:28 UT: Povel na vypuštění padáku ve výši 10.7 km. 07:16:24 UT /vypočtený čas, plán 07:16:35 UT/: Přistání transportní lodi na území Kazachstánu v bodě o souřadnicích 48.533° s.š., 69.167° v.d.) přibližně 136 km severovýchodně (azimut 53.4°) od města Džezkazgan18,19,20,21,22. |
Datum poslední úpravy: 2010-03-20 13:14:11 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |