Název objektu | Progress-M 53 |
ISS-18P [International Space Station - eighteenth Progress] | |
SSC | 28700 |
Start | 2005-06-16 23:09:34 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2005-09-07 14:12:40 UT, jižní část Tichého oceánu |
Životnost | 82.6272 dne, tj. 0.2262 roku |
Provozovatel | Rusko, RAKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7270 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
05-06-16.97 | G | 51.66° (±0.06°) | 88.59 (±0.37) min | 193 (+7/-15) km | 245 (±42) km | Plán. CUP-M. |
05-06-16.98 | G | 51.63° | 88.76 min | 188 km | 239 km | |
05-06-17.46 | G | 51.64° | 89.60 min | 245 km | 264 km | |
05-06-18.52 | G | 51.64° | 89.62 min | 247 km | 264 km | |
05-06-19.01 | G | 51.65° | 91.55 min | 348 km | 353 km | |
05-06-30.47 | G | 51.65° | 91.58 min | 351 km | 353 km | |
05-07-24.41 | G | 51.65° | 91.61 min | 351 km | 356 km | |
05-08-05.65 | G | 51.64° | 91.64 min | 354 km | 356 km | |
05-08-27.45 | G | 51.64° | 91.59 min | 352 km | 353 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>### 1 ###) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.
V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.
Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.
Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad o celkové hmotnosti přibližně 2500 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A), zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2005-06-16 |
23:09:34 UT: Vzlet3,4,5,6,7.
23:18:20 UT: Navedení na výchozí dráhu. 23:18:23 UT: Oddělení kosmické lodi od nosné rakety. |
2005-06-17 |
02:55 UT: První část 1. dvouimpulzního korekčního manévru
(Δv=21.61 m/s).
03:40 UT: Druhá část 1. dvouimpulzního korekčního manévru (Δv=3.34 m/s). |
2005-06-19 |
V závěrečné fázi přibližování nákladní lodi ke
stanici ISS (1998-067A) ztratilo
s ní středisko CUP-M spojení. Proto Kriklajov na žádost
CUP-M převzal řízení systémem TORU.
00:41 UT: Nákladní loď se připojila ke komplexu ISS (1998-067A) se strany přístrojového úseku modulu Zvezda8. |
2005-06-19 až 2005-09-07 | Nákladní loď Progress-M 53 součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2005-09-07 |
10:25:57 UT: Oddělení nákladní lodi od komplexu ISS (1998-067A).
13:26:00 UT: Brzdicí manévr (t=165 s, Δv=87.08 m/s). 14:12:40 UT: Vypočítaná střední doba dopadu neshořelých trosek do jižní části Tichého oceánu9. |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:21:40 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |