Název objektu | Progress-M 52 <=Прогресс-М 52> |
ISS-17P [International Space Station - seventeenth Progress] | |
SSC | 28624 |
Start | 2005-02-28 19:09:18 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2005-06-16 00:03:17 UT, Tichý oceán (51.85° j.š., 134.30° z.d.) |
Životnost | 107.2042 dne, tj. 0.2935 roku |
Provozovatel | Rusko, RAKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7265 kg |
Poznámka |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
05-02-28.80 | G | 51.66° (±0.06°) | 88.59 (±0.37) min | 193 (+7/-15) km | 245 (±42) km | Plán. CUP-M. |
05-03-02.18 | G | 51.65° | 89.55 min | 230 km | 275 km | |
05-03-05.54 | G | 51.65° | 91.69 min | 355 km | 360 km | |
05-03-24.47 | G | 51.65° | 91.64 min | 353 km | 358 km | |
05-03-25.82 | G | 51.65° | 91.70 min | 354 km | 362 km | |
05-04-23.47 | G | 51.65° | 91.64 min | 350 km | 360 km | |
05-05-28.48 | G | 51.65° | 91.59 min | 349 km | 356 km | |
05-06-12.70 | G | 82.56° | 103.58 min | 917 km | 939 km | |
05-06-13.82 | G | 51.65° | 91.56 min | 348 km | 354 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 352) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.
V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.
Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.
Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad o celkové hmotnosti přibližně 2500 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A), mj.:
Datum | Událost |
---|---|
2005-02-28 |
19:09:18 UT: Vzlet3,4,5,6,7.
19:18:04 UT: Navedení na výchozí dráhu. 19:18:07 UT: Oddělení kosmické lodi od nosné rakety. 22:49:16 UT: První část 1. korekce dráhy (t=42.4 s, Δv=16.66 m/s). 23:22:16 UT: Druhá část 1. korekce dráhy (t=22.8 s, Δv=8.74 m/s). |
2005-03-01 | 19:54:36 UT: Druhá korekce dráhy (t=6.2 s, Δv=2.00 m/s). |
2005-03-02 |
18:16:42 UT: Třetí korekce dráhy (t=40.7 s, Δv=16.13
m/s).
19:01:25 UT: Čtvrtá korekce dráhy (t=79.4 s, Δv=32.21 m/s). 19:47 UT: Vyrovnání rychlostí s komplexem ISS (1998-067A). Kolem 19:50 UT: Zahájena první fáze přibližování ze vzdálenosti 400 m rychlostí pod 2 m/s. Kolem 19:55 UT: Vyrovnání rychlostí ve vzdálenosti 190 až 170 m. Kolem 20:00 UT: Zahájeno závěrečné přibližování ke komplexu. 20:10:08 UT (dle CUP-M; 20:10:10 UT dle FKA; plán 20:15 UT ±3 min): Připojení nákladní lodi Progress-M 52 (výr. č. 352, let ISS-17P) ke komplexu (1998-067A)8,9,10,11,12,13. |
2005-03-02 až 2005-06-15 | Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2005-06-15 |
20:13 UT: Odlet nákladní lodi od komplexu ISS (1998-067A).
23:14:41 UT: Brzdicí manévr (t=150 s, Δv=84.0 m/s). 23:51:15 UT: Vstup do atmosféry ve výši 94.6 km. 23:57:08 UT: Začátek rozpadu lodi působením aerodynamických sil ve výši 70 km. |
2005-06-16 | 00:03:17 UT: Střední čas dopadu trosek do jižního Tichého oceánu (střed oblasti 51.85° j.š., 134.30° z.d., rozměry -750/+800×±100 km)14. |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:21:38 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |