Název objektu | Progress-M 47 <=Прогресс-М 47> |
ISS-10P [=International Space Station - Tenth Progress] | |
SSC | 27681 |
Start | 2003-02-02 12:59:40 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře |
Zánik | 2003-08-28.11, jižní Tichý oceán |
Životnost | 206.57 dne, tj. 0.57 roku |
Provozovatel | Rusko, RAKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | vzletová 7150 kg |
při odletu od stanice 7356 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
03-02-02.60 | G | 51.65° | 88.77 min | 187 km | 240 km | |
03-02-02.73 | G | 51.64° | 90.22 min | 269 km | 301 km | |
03-02-05.89 | G | 51.64° | 92.29 min | 383 km | 390 km | |
03-02-12.88 | G | 51.64° | 92.41 min | 384 km | 401 km | |
03-03-05.85 | G | 51.64° | 92.35 min | 382 km | 398 km | |
03-03-15.79 | G | 51.64° | 92.38 min | 386 km | 397 km | |
03-04-11.83 | G | 51.63° | 92.42 min | 389 km | 398 km | |
03-05-08.77 | G | 51.63° | 92.36 min | 386 km | 395 km | |
03-06-29.80 | G | 51.63° | 92.31 min | 382 km | 393 km | |
03-08-06.77 | G | 51.63° | 92.25 min | 379 km | 391 km | |
03-08-27.96 | G | 51.63° | 92.20 min | 378 km | 387 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>### 1 ###) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.
V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.
Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.
Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě je náklad v celkové hmotnosti 2568 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A) a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2003-02-02 |
12:59:40 UT: Vzlet4,5,6,7,8.
13:08:27 UT: Nákladní loď se oddělila od 3. st. nosné rakety. 16:38:27 UT: První část 1. dvouimpulzního korekčního manévru (t=65.5 s, Δv=27.1 m/s). 17:25:00 UT: Druhá část 1. dvouimpulzního korekčního manévru (t=48.4 s, Δv=20.0 m/s). |
2003-02-03 | 14:04:15 UT: 2. korekční manévr (t=6.0 s, Δv=2.0 m/s). |
2003-02-04 |
Kolem 12:19 UT: Zahájena fáze automatického setkání se
stanicí.
Kolem 12:38 UT: 3. korekční manévr (t=44 s, Δv=18 m/s). Kolem 13:23 UT: 4. korekční manévr (t=60 s, Δv=25 m/s). 14:49:03 UT: Nákladní loď se připojila9,10 v automatickém režimu ke komplexu ISS (1998-067A). V průběhu automatického přibližování se nezdařilo přepojení systému Kurs na anténu č. 2 modulu Zvezda, což však neovlivnilo vlastní průběh setkání. Jeden z motorků pro zatáčení systému DPO [=dvigatel' pričalivanija i orientacii] bylo nutno přepojit na jiný rozvod pohonných látek, protože pracoval mimo rozsah povolených hodnot. |
2003-02-04 až 2003-08-27 | Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2003-08-27 |
22:45 UT: Středisko CUP-M vyslalo povel k odpojení nákladní
lodi od komplexu ISS (1998-067A).
22:48 UT: Vlastní odpojení nákladní lodi11,12,13,14 Progress-M 47 (2003-006A). Při odeltu zůstalo v nádržích na kyslík přibližně 1 kg nepostřebovaného plynu. |
2003-08-28 |
01:55 UT: Brzdicí manévr (t=190.9 s, Δv=103.9 m/s) pro
navedení nákladní lodi do hustých vrstev atmosféry.
02:28 UT: Vstup do atmosféry ve výši 96.4 km. 02:32 UT: Začátek rozpadu působením aerodynamických sil a ohřevu. Kolem 02:38 UT: Dopad zbytků lodi do Tichého oceánu (střed dopadové oblasti 40.65° j.š., 133.77° z.d.). |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:21:24 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |