Název objektu | Sojuz-TM 32 <=Союз-ТМ 32> |
ISS-2S [=International Space Station - Second Soyuz flight] | |
MKS-2S [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija - vtoroj Sojuz] | |
REP-1 [=Rossijskij ekipaž poseščenija pervyj] | |
EP-1 [=Ekipaž poseščenija pervyj] | |
MKS-REP-1 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija - Rossijskij ekipaž poseščenija pervyj] | |
MKS-EP-1 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija - Ekipaž poseščenija pervyj] | |
SSC | 26749 |
Start | 2001-04-28 07:37:19.953 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2001-10-31 04:59:26 UT, 170 km jihovýchodně od Džezkazganu (Kazachstán), 46.72° s.š., 69.50° v.d. |
Životnost | 185.8903 dne, tj. 0.5089 roku |
Provozovatel | Rusko, RKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | pilotovaná kosmická loď |
Hmotnost | 7000 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001-04-28 | Země | 2001-04-30 | 1998-067A | Talgat A. Musabajev | KAZ | 3 | KK |
Jurij M. Baturin <=Юрий М. Батурин> | RUS | 2 | BI | ||||
Dennis A. Tito | USA | 1 | UKP | ||||
2001-10-19 | 1998-067A | 2001-10-19 | 1998-067A | Vladimir N. Dežurov <=Владимир Н. Дежуров> | RUS | 2 | KK |
Michail V. Tjurin <=Михаил В. Тюрин> | RUS | 1 | BI-1 | ||||
Frank L. Culbertson, Jr. | USA | 3 | BI-2 | ||||
2001-10-31 | 1998-067A | 2001-10-31 | Země | Viktor M. Afanas'jov <=Виктор М. Афанасьёв> | RUS | 4 | KK |
Konstantin M. Kozejev <=Константин М. Козеев> | RUS | 1 | BI-1 | ||||
Claudie Haigneré | FRA | 2 | BI-2 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
01-04-28.33 | G | 51.63° | 88.60 min | 193 km | 247 km | Energija. |
01-04-28.37 | G | 51.77° | 88.62 min | 182 km | 231 km | |
01-04-28.57 | G | 51.57° | 90.33 min | 255 km | 326 km | |
01-04-30.83 | G | 51.57° | 92.40 min | 381 km | 404 km | |
01-05-09.80 | G | 51.57° | 92.35 min | 377 km | 402 km | |
01-05-26.84 | G | 51.57° | 92.27 min | 374 km | 398 km | |
01-06-16.77 | G | 51.57° | 92.18 min | 370 km | 394 km | |
01-06-30.97 | G | 51.57° | 92.11 min | 367 km | 389 km | |
01-07-14.77 | G | 51.57° | 92.04 min | 363 km | 386 km | |
01-07-21.87 | G | 51.56° | 92.33 min | 380 km | 397 km | |
01-07-28.73 | G | 51.64° | 92.44 min | 386 km | 403 km | |
01-08-22.88 | G | 51.64° | 92.48 min | 391 km | 402 km | |
01-09-04.84 | G | 51.64° | 92.43 min | 388 km | 400 km | |
01-09-13.11 | G | 51.64° | 92.38 min | 386 km | 397 km | |
01-09-23.75 | G | 51.64° | 92.32 min | 383 km | 394 km | |
01-09-30.80 | G | 51.64° | 92.27 min | 380 km | 391 km | |
01-10-09.95 | G | 51.63° | 92.20 min | 378 km | 387 km | |
01-10-12.13 | G | 51.64° | 92.52 min | 395 km | 401 km | |
01-10-21.12 | G | 51.64° | 92.45 min | 390 km | 400 km | |
01-10-28.88 | G | 51.64° | 92.39 min | 386 km | 398 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje aviacionno-kosmičeskoje agentstvo (Rosaviakosmos alias RAKA) <=Российское авиационно-космическое агентство (Росавиакосмос alias РАКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TM [=transportnyj modificirovannyj] <=Союз-ТМ [=транспортный модифицированный]> (typové označení 11F732 <=1Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 206) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. V přední části je umístěno aktivní stykovací zařízení a průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] <=ОДУ [=объединенная двигательная установка]>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Celá kosmická loď je pokryta izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]>. V průběhu startu je umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců.
Hlavním úkolem letu je výměna lodí Sojuz v roli záchranného člunu stanice ISS (1998-067A). Kromě toho byly transportní lodí dopraveny na stanici a v průběhu pobytu návštěvnické osádky na ISS uskutečňovány následující experimenty:
Datum | Událost |
---|---|
2001-04-28 |
07:37:19.953 UT: Vzlet24,25,26.
07:46:06.253 UT: Navedení na výchozí dráhu. 11:02:00 UT: V průběhu příprav na korekci dráhy došlo k selhání28 infračerveného detektoru místní vertikály IKV-1 [=infrakrasnyj vertikal']. 11:08:58 UT: Selhal druhý detektor IKV-2. Palubní počítač oznámil poruchu GSO [=gotovnost' sistemy orientacii]. Osádka přešla na ruční řízení. 11:19:32 UT: První korekční manévr. Spotřeba pohonných látek činila 49 kg. 11:29:48 UT: Druhý korekční manévr. Spotřeba pohonných látek činila 75 kg. Poté kosmonauti převedli loď do režimu rotační stabilizace (zakrutka). |
2001-04-29 |
Kolem 11:00 UT: Zahájena kontrola setkávacího systému
"Kurs".
13:50 UT: Tlak v obytných prostorách lodi činil 890 hPa. Korekce dráhy (Δv=0.9 m/s). |
2001-04-30 |
07:48 UT: Zahájeno automatické zaměřování transportní
lodi na stykovací uzel.
07:57:47 UT: Připojení31,32 transportní lodi Sojuz-TM 32 (let ISS-2S, 2001-017A) ke stykovacímu uzlu +Z modulu Zarja komplexu ISS (1998-067A) v automatickém režimu. 08:08 UT: Pevné spojení dokončeno. Kolem 09:30 UT: Otevření průlezů mezi transportní lodí a komplexem ISS (1998-067A) a přestup návštěvnické osádky na palubu stanice. V průběhu dne byla tvarovaná křesla vyměněna s křesly z lodi Sojuz-TM 31 (2000-070A). |
2001-04-30 až 2001-10-19 | Součást komplexu ISS (1998-067A). |
2001-08-13 | Uskutečnila se výměna tvarovaných křesel v transportní lodi Sojuz-TM 32 (let ISS-2S, 2001-017A) pro 3. základní osádku. |
2001-10-19 |
10:48 UT: Transportní loď Sojuz-TM 32 s astronauty
Culbertsonem, Dežurovem a Tjurinem na palubě se odpojila od
stykovacího uzlu +Z na modulu Zarja a v rámci příprav na
přílet lodi Sojuz-TM 33 zahájila přelet na uzel +Z
na modulu Pirs.
11:02: Zahájeno přibližování k modulu Pirs. 11:04 UT: Transportní loď Sojuz-TM 32 (2001-017A) se připojila k uzlu +Z na modulu Pirs. |
2001-10-19 až 2001-10-31 | Transportní loď Sojuz-TM 32 součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2001-10-23 | Přesun tvarovaných křesel mezi loděmi Sojuz-TM 32 a Sojuz-TM 33 (2001-048A). Přenesení nouzových zásob pro přežití z lodi Sojuz-TM 32 do lodi Sojuz-TM 33 (2001-048A). |
2001-10-30 |
Ukládání nákladu do transportní lodi Sojuz-TM 32,
včetně výsledků experimentů a zařízení GCF
[=Granada Crystallization Facility],
Aquarius, Bradoz a PKE-3 [=Plasma Kristall
Experiment]/Plazmennyj Kristall-3.
Oživeny a otestovány systémy lodi před návratem na Zemi. Kolem 21:30 UT: Přestup osádky REP-2 ze stanice na palubu transportní lodi. Zahájeno zapojování přístrojů transportní lodi. Kolem 22:00 UT: Systémy lodi přepojeny na vlastní zdroje proudu. 22:36:51 UT: Uzavřeny průlezy mezi transportní lodí a modulem Pirs. Zahájeny zkoušky hemetičnosti průlezů. |
2001-10-31 |
01:36 UT: Vydán povel k odpojení transportní lodi.
01:38:30 UT: Odpojení transportní lodi od komplexu ISS (1998-067A). 01:42 UT: Úhybný manévr (t=8 s, Δv=0.69 m/s). 04:04:10 UT: Brzdicí manévr (t=253 s, Δv=111 m/s). 04:32:11 UT: Odhození obytné a přístrojové sekce. 04:35:41 UT: Vstup do atmosféry. 04:44:26 UT: Otevření hlavního padáku ve výši 10.7 km. 04:59:26 UT: Přistání návratového modulu34 na území Kazachstánu 180 km jihovýchodně od města Džezkazgan (46.72° s.š., 69.50° v.d.). Po vyproštění z přistávacího modulu záchranným týmem a lékařské prohlídce na místě přistání byla osádka Afanas'jov, Kozejev a Haigneré převezena vrtulníkem do Džezkazganu a odtud letecky dopravena do Hvězdného městečka. |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:21:10 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |