2011-007A - ATV-2
Název objektu | ATV-2 [=Automated Transfer Vehicle] |
Johannes Kepler |
SSC | 37368 |
Start | 2011-02-16 21:50:55 UT, Centre Spatial Guayanais, Ariane 5 ES |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2011-06-21 20:48:40 UT, jižní Tichý oceán |
Životnost | 124.9568 dne, tj. 0.3421 roku |
Provozovatel
| ESA |
Francie, CNES |
Výrobce | Německo, EADS Astrium |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost
| vzletová 20061 kg |
počáteční na dráze 19712 kg |
Poznámka | Všechny objekty tohoto startu byly identifikovány a
katalogizovány dne 2011-02-19.
|
Parametry dráhy
Epocha |
Typ |
i |
P |
hP |
hA |
Pozn. |
11-02-16.91 |
G |
51.61° |
88.48 min |
142 km |
256 km |
|
11-02-16.92 |
G |
51.6° |
89.68 min |
255 km |
262 km |
Plán. Arianespace. |
11-02-16.92 |
G |
51.6° |
89.68 min |
255 km |
262 km |
Arianespace. |
11-02-17.12 |
G |
51.64° |
89.70 min |
253 km |
266 km |
|
11-02-17.44 |
G |
51.64° |
89.91 min |
268 km |
272 km |
|
11-02-19.99 |
G |
51.64° |
89.96 min |
269 km |
275 km |
|
11-02-22.91 |
G |
51.65° |
90.05 min |
275 km |
279 km |
|
11-02-24.05 |
G |
51.64° |
91.21 min |
333 km |
335 km |
|
11-02-24.37 |
G |
51.65° |
91.41 min |
342 km |
346 km |
|
11-02-24.49 |
G |
51.65° |
91.56 min |
348 km |
354 km |
|
11-02-24.49 |
G |
51.65° |
91.42 min |
342 km |
346 km |
|
11-02-25.39 |
G |
51.65° |
91.56 min |
348 km |
354 km |
|
11-02-27.59 |
G |
51.65° |
91.58 min |
349 km |
355 km |
|
11-03-19.50 |
G |
51.64° |
91.62 min |
353 km |
355 km |
|
11-04-01.73 |
G |
51.65° |
91.57 min |
350 km |
353 km |
|
11-04-14.50 |
G |
51.64° |
91.52 min |
347 km |
351 km |
|
11-05-01.52 |
G |
51.65° |
91.46 min |
344 km |
348 km |
|
11-05-23.52 |
G |
51.65° |
91.40 min |
341 km |
346 km |
|
11-06-03.52 |
G |
51.65° |
91.47 min |
346 km |
348 km |
|
11-06-13.54 |
G |
51.64° |
91.84 min |
357 km |
373 km |
|
11-06-16.47 |
G |
51.64° |
92.05 min |
366 km |
384 km |
|
11-06-18.45 |
G |
51.64° |
92.19 min |
374 km |
389 km |
|
11-06-20.81 |
G |
51.64° |
91.94 min |
354 km |
385 km |
|
11-06-21.20 |
G |
51.64° |
91.99 min |
359 km |
385 km |
|
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry.
Typ - Kód typu oběžné dráhy :
G - geocentrická (Země),
i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou).
P - Perioda (doba oběhu).
hP - Výška dráhy v pericentru.
hA - Výška dráhy v apocentru.
Popis objektu
Nákladní kosmická loď. Hlavním dodavatelem je koncern EADS
Astrium (Headquarers), Paris (Francie), jeho subdodavateli jsou
zejména Thales Alenia Space Italy SpA, Roma /=Řím/ (Itálie),
Contraves Space AG, Zürich (Šýcarsko) a Dutch Space B.V.,
Leiden (Nizozemsko). Kompletace probíhala v závodech EADS
Astrium (dříve DASA, později EADS Space Transportation ),
Bremen (Německo). Operativním provozovatelem je Centre
National d'Etudes Spatiales (CNES), Paris (Francie) pro
organizaci European Space Agency (ESA), Paris (Francie).
Kosmická loď o celkové maximální délce 10.773 m (bez
přechodového úseku 9.794 m resp. 10.269 m s
vysunutou tyčí stykovacího uzlu) a maximálním průměru
4.428 m (bez tepelné ochranné obšívky MLI
[=Multiple Layer Insulation], včetně ní
přibližně 4.48 m) má celkovou užitečnou nosnost
7667 kg (odpad při odletu 6300 kg). Tvoří ji tři
základní části:
- integrovaný nákladní modul ICC [=Integrated
Cargo Carrier];
- služební modul SSA [=Spacecraft
Subassembly];
- přechodový modul SDM [=Separation and
Distancing Module].
Válcový integrovaný nákladní modul ICC o celkové délce
trupu 4.916 m (včetně zasunuté vodicí tyče a do
služebního modulu přečnívajících nádrží s nákladem
5.923 m) tvoří dva úseky:
- přetlakový modul EPM [=Equipped Pressurized
Module];
- vnější nehermetizovaný úsek EEB [=Equipped
External Bay].
Modul EPM je na předním konci ukončen nízkým komolým
kuželem přechazejícím do kuželovitého přestupního tunelu
na ISS zakončeného ruským stykovacím uzlem SSVP
[=sistema stykovki i vnutrennogo
perechoda] <=ССВП [=система
стыковки и внутренного
перехода]> s aktivním stykovacím
zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj
aggregat] <=АСА [=активный
стыковочный аггрегат]> s
naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga]
<=СШ [=стыковочная
штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny
spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a
okysličovadla, vzduchu, kyslíku nebo dusíku pro
klimatizační systémy stanice, vody a elektrické konektory.
Na širší kónické části přední stěny jsou rozmístěny:
- 4 bloky systému FACS [=Forward Attitude
Control System] pro orientaci a stabilizaci po
2 motorcích o tahu 8×220 N;
- 2 telegoniometry TGM
[=Telegoniometer] pro měření
vzájemného úhlového natočení ATV a ISS;
- 2 videometry VDM [=Videometer] pro
měření vzdálenosti mezi ATV a ISS;
- 2 sledovače hvězd STr [=Star Tracker] pro
navigační systém;
- 2 optické zaměřovací cíle VVT [=Visual
Video Target] s vlastním osvětlením pro
vizuální sledování průběhu setkávacího manévru osádkou
ISS;
- anténa systému "Kurs-A" [=aktivnyj]
<="Курс-А" [=активный]>;
- anténa komunikačního systému krátkého dosahu pro spojení
s ISS.
V nitru modulu EPM na nacházejí:
- 8 stojanů pro uložení kusového nákladu, z toho 4 s
přihrádkami (celkem minimálně 1500 kg, maximálně
5500 kg);
- klimatizační systém ECLS [=Environmental
Control and Life Support], jehož
součástí jsou:
- větráky;
- 2 bezpečnostní přetlakové ventily;
- 2 ventily pro vyrovnání tlaku mezi ATV a ISS;
- 3 tlakoměry;
- detektory kouře;
- lampy vnitřního osvětlení;
- řídicí panel pro přečerpávání vody a plynů;
- ovládací systém stykovacího uzlu;
- řídicí panel pro přečerpávání pohonných látek;
- řídicí panel dodávky elektrické energie z rozvodné sítě
ISS;
- povelová a telemetrická jednotka CMU [=Command and
Monitoring Unit];
- zdvojený záložní systém "Kurs"
<="Курс"> (pouze u prvního exempláře
"Jules Verne").
Celkový vnitřní klimatizovaný prostor má objem
46.5 m3. Pro uložení nákladu je k dispozici
23 m3, z toho 16 m3 ve stojanech
se zásuvkami.
Ve vnějším nehermetizovaném úseku EEB se nacházejí:
- 2 soupravy pro doplňování pohonných látek pro modul
Zvezda stanice ISS (kapacita
max. 2×430 kg), z nichž každou tvoří:
- 1 nádrž s okysličovadlem (oxid dusičitý);
- 1 nádrž s palivem (asym. dimethylhydrazin);
- 3 nádrže s tlakovacím héliem;
- 3 nádrže na pitnou vodu (kapacita max. 3×280 kg,
při odletu v témže množství moč);
- 3 nádrže na stlačené plyny pro ovzduší stanice ISS
(kapacita max. 3×33 kg, dva z následujících tří možných
plynů: kyslík, dusík nebo vzduch).
Nehermetizovaný služební modul SSA o délce trupu
3.805 m (včetně trysek hlavních motorů 4.356 m) a
maximálním průměru 4.480 m (průměr válcové části
4.104 m) tvoří dva úseky:
- úsek řídicí elektroniky EAB [=Equipped
Avionics Bay];
- pohonný úsek EPB [=Equipped Propulsion
Bay].
Úsek řídicí elektroniky EAB tvaru komolého kuželu o
výšce 1.360 m, maximálním průměru 4.480 m a
minimálním průměru 4.104 m nese většinu
elektronického vybavení nákladní lodi, zejména:
- chybám odolný počítač FTC [=Fault Tolerant
Computer] se 3 procesory DPU [=Data
Processing Unit];
- měřicí navigační systém, který tvoří zejména:
- inerciální plošina pro měření orientace lodi;
- 3 soupravy akcelerometrů pro měření zrychlení;
- přijímač signálů navigačního systému GPS
[=Global Positioning System];
- další čidla umístěná na povrchu modulu EPM;
- 2 počítače pro kontrolu bezpečného stavu lodi MSU
[=Monitoring and Safety Unit]
- povelová a telemetrická jednotka CMU [=Command and
Monitoring Unit];
- komunikační systém, který tvoří;
- zdvojený systém pro spojení s pozemními stanicemi přes
družice systému TDRSS [=Tracking and Data
Relay Satellite System] (pásmo S);
- zdvojený systém pro spojení se stanicí ISS na krátkou
vzdálenost (pásmo S);
- záložní nouzový řídicí systém PFS [=Proximity
Flight Safety] umožňující v případě nouze
bezpečné automatické přerušení přibližovacího a
stykovacího manévru;
- energetický systém, který tvoří 4 nezávislé
jednotky, obsahující:
- systém regulace napětí;
- systém řízení dobíjení akumulátoru;
- NiCd akumulátor s kapacitou 40 Ah;
- nedobíjitelná nouzová chemická baterie LiMnO2 s
kapacitou 86 Ah;
- panel fotovoltaických baterií s křemíkovými fotočlánky
(připojený k boku modulu EPB; maximální příkon
1.135 kW, plocha 8.4 m2);
- 4 nezávislé termoregulační jednotky TCU
[=Thermal Control Unit].
Na povrchu úseku EAB jsou umístěny antény komunikačního
systému a radiátory termoregulačního systému.
Pohonný úsek EPB válcového tvaru o průměru 4.104 m a
výšce 1.970 m (včetně vyčnívajících trysek
hlavních motorů 3.017 m) zakončený krytem tvaru
nízkého komolého kužele o výšce 0.475 m nese:
- podsystém PRSS [=Propulsion and Re-boost
Subsystem] pro korekce dráhy lodi a stanice,
který tvoří:
- 4 motory Aerojet OCS [=Orbit Control
System] (tah 4×490 N, specifický impuls
3040 N.s/kg;
- řídicí elektronika PDE [=Propulsion Drive
Electronics];
- nádrže s pohonnými látkami (celkem maximálně
7000 kg, z toho až 4700 kg využitelných pro korekce
dráhy stanice):
- 4 nádrže s okysličovadlem (směs oxidů dusíku);
- 4 nádrže s palivem (monomethylhydrazin);
- 2 nádrže se stlačeným héliem pro tlakování
nádrží s pohonnými látkami;
- podsystém řízení orientace, stabilizace a setkávacích
manévrů ACS [=Attitude Control System],
využívající stejné zásoby pohonných látek, který
tvoří:
- 20 motorků o tahu 20×220 N (specifický impuls
2800 N.s/kg) ve 4 skupinách rozmístěných na
spodní části modulu EPB (dalších 8 motorků je
umístěno na modulu EPM);
- záložní zdroj elektrické energie pro případ nouze, která
tvoří:
- 2 nedobíjitelné chemické baterie LiMnO2.
Z boku jsou k modulu EPB připojeny 4 panely
čtyřdílných rozkládacích a natáčitelných
fotovoltaických baterií o rozpětí 22.28 m.
Celý povrch lodi je zvnějšku chráněn systémem MDPS
[=Micrometeoroids and Debris Protection
System] proti nárazům cizích těles, tvořeným
hliníkovým plechem a několika vrstvami vectranové a
kaptonové textilie.
Válcový přechodový modul SDM o délce 2.000 m,
průměru 4.104 m a přibližné hmotnosti 345 kg
slouží k připojení lodi k nosné raketě a po navedení na
oběžnou dráhu zůstává s raketou spojen.
Řízení lodi zajišťuje středisko ATV-CC [=Automated
Transfer Vehicle Control Center],
Toulouse (Francie) v koordinaci s řídicími středisky stanice
ISS a to MCC-H, Houston, TX (USA) a CUP-M, Koroljov, Moskevská
obl. (Rusko).
Předpokládaná aktivní životnost na dráze je minimálně
6 měsíců.
Nákladní loď nese následující náklad o celkové hmotnosti
přibližně 7085 kg pro potřeby provozu stanice ISS (1998-067A):
- kusový náklad v přetlakovém modulu EPM (celkem
1599 kg):
- balíky s nákladem uložené předem (1170 kg);
- náklad doplněný těsně před startem (429 kg);
- plyny a kapaliny v nehermetizovaném úseku EEB (celkem
5486 kg):
- pohonné látky pro modul Zvezda (851 kg);
- pitná voda (270 kg);
- kyslík (100 kg);
- pohonné látky a plyny v pohonném úseku EPB (z toto pro
potřeby korekce dráhy ISS přibližně 4535 kg).
Zatím poslední nákladní loď této řady, předchozí je
ATV-1 "Jules Verne" (2008-008A). Předchozím letem ke
kosmické stanici ISS (1998-067A)
je Progress M-09M (2011-004A),
následujícím je STS 133 (2011-008A).
Průběh letu
Datum |
Událost |
2011-02-16
|
21:50:55 UT: Vzlet23,24,25,26,27.
22:08:05 UT: Navedení na vyčkávací přechodovou dráhu.
21:50:16 UT: Restart motoru 2. stupně nosné rakety.
21:50:44 UT: Navedení na výchozí dráhu.
22:54:41 UT: Oddělení nákladního modulu od 2. stupně
nosné rakety.
Vyklopení panelů fotovoltaických baterií.
|
2011-02-17
|
Korekce dráhy.
|
2011-02-24
|
09:51 UT: Průlet bránou S-1.
11:37 Průlet bránou S-1/2 přibližně 39 km od stanice.
12:23 UT: Průlet bránou S1 ve vzdálenosti přibližně
15 km od stanice.
13:09 UT: Vyrovnání rychlostí se stanicí v bodě S2
přibložně 3.5 km od ISS.
13:41 UT: Obnoveno přibližování ke stanici z bodu S2.
14:21 UT: Vyrovnání rychlostí se stanicí v bodě S3
přibližně 249 m od ISS.
Kolem 15:00 UT: Obnoveno přibližování ke stanici z bodu S3.
Kolem 15:36:30 UT: Vyrovnání rychlostí se stanicí v bodě S4
vzdáleném 19 m od ISS.
15:49 UT: Obnoveno přibližování ke stanici z bodu S4.
15:52:30 UT: Vyrovnání rychlostí se stanicí v bodě S41
přibližně 11 m od ISS.
15:56:20 UT: Obnoveno přibližování ke stanici z bodu S41.
15:59:03 UT: /plán 15:50:55 UT/: Připojení nákladního
modulu k modulu Zvezda29,30,31 stanice ISS (1998-067A).
16:06:16 UT: Zahájeno uzamykání zámků stykovacíhu uzlu
SSVP [=sistema stykovki i vnutrennego
perechoda] <=ССВП [=система
стыковки и внутреннего
перехода]>.
16:08:30 UT: Ukončeno pevné spojení nákladního modulu s
komplexem ISS (1998-067A).
|
2011-02-24 až 2011-06-20
|
Nákladní modul součástí komplexu ISS (1998-067A).
|
2011-02-25
|
10:34:39 UT: Zkušební korekce dráhy (t=198 s,
Δv=0.5 m/s) komplexu ISS (1998-067A) motory nákladního
modulu.
|
2011-03-18
|
06:07:22 UT: Korekce dráhy (t=886 s,
Δv=2.6 m/s) komplexu ISS (1998-067A) motory nákladního
modulu, předpokládané zvýšení průměrné výšky dráhy
(velké poloosy) o 4.5 km32.
|
2011-05-05
|
11:20 UT: Korekce dráhy (t=241 s, Δv=0.6 m/s)
komplexu ISS (1998-067A)34,35 motory
nákladního modulu; orientaci ISS během manévru zajišťovaly
stabilizační motory modulu Zvezda a motory DPO
[=dvigateli pričalivanija i orientacii]
<=ДПО [=двигатели
причаливания и
ориентации]> nákladní lodi Progress M-10M
(2011-017A).
|
2011-06-02
|
22:30 UT: Korekce dráhy komplexu ISS (1998-067A) motory nákladního
modulu (t=1011 s, Δv=2.52 m/s, spotřeba KPL
přibližně 331 kg a 35 kg pro orientační a
stabilizační motory), kterou byla zvýšena průměrná
výška dráhy (velká poloosa) o 4.36 km36,37.
|
2011-06-12
|
14:15 UT: Korekce dráhy komplexu ISS (1998-067A) (t=2166 s,
Δv=5.2 m/s) motory nákladního modulu, kterou byla
zvětšena průměrná výška dráhy (velká poloosa)
přibližně o 9.2 km.
18:20 UT: Korekce dráhy komplexu ISS (1998-067A) (t=2412 s,
Δv=5.8 m/s) motory nákladního modulu, kterou byla
zvětšena průměrná výška dráhy (velká poloosa)
přibližně o 10.1 km.
|
2011-06-15
|
15:55 UT: Korekce dráhy komplexu ISS (1998-067A) (t=2380 s,
Δv=5.84 m/s) motory nákladního modulu38 pro zvýšení průměrné výšky
dráhy ISS (velké poloosy) o přibližně 10.2 km.
|
2011-06-17
|
16:21 UT: Korekce dráhy komplexu ISS (1998-067A) (t=1613 s,
Δv=3.96 m/s) motory nákladního modulu39,40 pro zvýšení
průměrné výšky dráhy ISS (velké poloosy) o přibližně
6.9 km.
|
2011-06-19
|
15:30 UT: Definitivní uzavření průlezů mezi komplexem ISS
(1998-067A) a nákladním modulem.
|
2011-06-20
|
14:39 UT: Odpojení silových elektrických kabelů a datových
kabelů mezi komplexem ISS (1998-067A) a nákladním modulem.
14:46:30 UT: Odemknutí zámků stykovacího uzlu mezi
nákladním modulem a komplexem ISS (1998-067A).
14:46:36 UT /plán 14:48:21 UT/: Odpojení nákladního modulu
od modulu Zvezda stanice ISS (1998-067A)41,42,43.
14:51 UT: Separační manévr pro odlet z blízkosti stanice ISS
(1998-067A).
Kolem 19:00 UT: Neplánovaný manévr DAM [=Debris
Avoidance Maneuver] pro zabránění srážce s
kusem kosmického smetí.
|
2011-06-21
|
17:07:59 UT: První brzdicí manévr (t=602 s,
Δv=47.15 m/s) pro snížení výšky dráhy.
20:04:32 UT: Druhý brzdicí manévr (t=849 s,
Δv=66.81 m/s).
Řízený zánik nákladního modulu v atmosféře
Země44,45,46,47.
V průběhu zániku v atmosféře byly zaznamenávány
základní fyzikální údaje (teplota, tlak, zrychlení)
přístrojem REBR [=Re-Entry Breakup
Recorder] (US Center for Orbital and Reentry Debris
Studies).
20:41:39 UT: Ukončen příjem telemetrie nákladního
modulu.
20:43 UT: /Odhad/ Začátek rozpadu nákladního modulu.
20:48:40 UT: Střední doba dopadu trosek do jižního
Tichého oceánu (střed dopadové oblasti
48.63° j.š., 147.02° z.d.).
|
Literatura
-
Home Page. - Paris : EADS Astrium, 2007. - [Cit. 2008-03-06]. (http://www.astrium.eads.net/).
-
Home Page. - Roma : Thales Alenia Space, 2011. - [Cit. 2011-08-26]. (http://www.thalesgroup.com/Markets/Space/Home/).
-
Home Page. - Zürich : Contraves, 2006. - [Cit. 2008-03-07]. (http://contravesspace.com/).
-
Home Page. - Leiden : Dutch Space, 2007. - [Cit. 2008-03-07]. (http://www.dutchspace.nl/).
-
Home Page. - Paris : ESA, 2006. - [Cit. 2006-07-15]. (http://www.esa.int).
-
The Automated Transfer Vehicle. - Paris : ESA. - 2005-02-23. - [Cit. 2004-09-27]. (http://www.esa.int/export/esaHS/ESAE021VMOC_iss_0.html).
-
"Jules Verne" Automated Transfer Vehicle (ATV). - Paris : ESA, 2008. - [Cit. 2008-03-07]. (http://esamultimedia.esa.int/docs/ATV/infokit/english/JulesVerneATV_Info_Kit.pdf).
-
Automated Transfer Vehicle (ATV). - Paris : ESA, 2008. - [Cit. 2004-09-27]. (http://esamultimedia.esa.int/docs/ATV/FS003_12_ATV_updated_launch_2008.pdf).
-
ATV Jules Verne : Press Kit. - EADS Astrium, 2008. - [Odk. 2008-03-07]. (http://www.astrium.eads.net/static/atv-information-en.pdf).
-
ATV Jules Verne : Dossier de vol. - EADS Astrium, 2008. - [Odk. 2008-03-07]. (http://www.astrium.eads.net/static/atv-information-fr.pdf).
-
Leveraging Existing Space Assets for Delivery of Cargo to he International Space Station / M. A. Foster, R. J. Sirko. - Huntington Beach, CA : Boeing, 2007. - [Cit. 2008-03-05]. (http://www.ulalaunch.com/docs/publications/Delta/Leveraging_Existing_Space_Assets_for_Cargo_Delivery_to_ISS.pdf).
-
Europe's new spaceship ready for ISS missions. - Paris : ESA, 2008. - [Cit. 2008-03-07]. (http://esamultimedia.esa.int/docs/ATV/newspaper/ESA_ATV_newspaper_ENG.pdf).
-
Jules Verne Automated Transfer Vehicle / Robert Lainé. - Paris : ESA. - 2005-05-20. - [Cit. 2008-03-07]. (http://www.energy.kth.se/courses/4A1346/6thLecture/ATV%20KTH%20may%202005.pdf).
-
A launch for the International Space Station. - Kourou : Arianespace, 2010. - [Cit. 2011-02-18]. (http://www.arianespace.com/images/launch-kits/launch-kit-pdf-eng/ATV-Johannes-Kepler-Launchkit-GB-updated.pdf).
-
Information Kit : ATV Johannes Kepler. - Paris : ESA, 2011. - [Cit. 2011-03-18]. (http://download.esa.int/docs/ATV/ATV2_Info_kit_Jan2011.pdf).
-
Europe's second cargo freighter to fly in December / S. Clark. - Spaceflight Now. - 2010-09-17. - [Cit. 2010-09-18]. (http://www.spaceflightnow.com/news/n1009/17atv/).
-
Arianespace Board of Directors meets: Three more Ariane 5 launches in 2010. - Evry : Arianespace. - 2010-09-20. - [Cit. 2010-09-21]. (http://www.arianespace.com/news-press-release/2010/09-20-2010-board-meeting.asp).
-
Range Conflicts Push ATV-2 Launch at Least to February / Peter B. de Selding. - Springfield, VA : Space News. - 2010-09-21. - [Cit. 2010-09-21]. (http://www.spacenews.com/launch/100921-conflicts-push-atv2-launch.html).
-
One-day delay of final shuttle launch makes room for ATV / S. Clark. - Spaceflight Now. - 2010-10-01. - [Cit. 2010-10-05]. (http://www.spaceflightnow.com/news/n1010/01atvdelay/).
-
Europe's ATV Johannes Kepler is integrated on Ariane 5 for its February 15 launch. - Kourou : Arianespace. - 2011-02-04. - [Cit. 2011-02-12]. (http://www.arianespace.com/news-mission-update/2011/756.asp).
-
Ariane 5 rocket to launch European cargo craft / S. Clark. - Spaceflight Now. - 2011-02-15. - [Cit. 2011-02-18]. (http://spaceflightnow.com/ariane/v200/110215preview/).
-
Ariane 5's mission with the Automated Transfer Vehicle is postponed 24 hours. - Kourou : Arianespace. - 2011-02-15. - [Cit. 2011-02-15]. (http://www.arianespace.com/news-mission-update/2011/762.asp).
-
Ariane 5 opens a busy year of Arianespace missions with the milestone launch of another Automated Transfer Vehicle for Europe. - Kourou : Arianespace. - 2011-02-16. - [Cit. 2011-02-18]. (http://www.arianespace.com/news-mission-update/2011/763.asp).
-
Europe's ATV Johannes Kepler supply ship on its way to Space Station. - Paris : ESA. - 2011-02-16. - (Release ; ESA PR 07-2011). - [Cit. 2011-02-18]. (http://www.esa.int/esaCP/SEMLWSOT1KG_index_0.html).
-
Succès du lancement de l'ATV 2, 56ème lancement d'une Ariane 5. - Paris : CNES. - 2011-02-17. - [Cit. 2011-02-18]. (http://www.cnes.fr/web/CNES-fr/6115-communiques-de-presse.php?item=4644).
-
Mission Status Center / S. Clark. - Spaceflight Now. - 2011-02-16. - [Cit. 2011-02-18]. (http://spaceflightnow.com/ariane/v200/status.html).
-
Europe dispatches Johannes Kepler to space station / S. Clark. - Spaceflight Now. - 2011-02-17. - [Cit. 2011-02-18]. (http://spaceflightnow.com/ariane/v200/110217launch/).
-
ATV Johannes Kepler operating flawlessly. - Paris : ESA. - 2011-02-17. - [Cit. 2011-02-18]. (http://www.esa.int/esaHS/SEMBVAPT1KG_index_0.html).
-
"Iogann Kepler" v sostave MKS. - Moskva : FKA. - 2011-02-24. - [Cit. 2011-02-24]. (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=15463).
-
ATV-2 successfully docks with International Space Station / C. Gebhardt, P. Harding. - NSF. - 2011-02-24. - [Cit. 2011-02-24]. (http://www.nasaspaceflight.com/2011/02/live-atv-2-prepares-for-docking-to-international-space-station/).
-
Europe's ATV supply ship docks safely with Space Station. - Paris : ESA. - 2011-02-24. - (ESA PR ; 09-2011). - [Cit. 2011-02-24]. (http://www.esa.int/esaCP/SEMVXKHSBKG_index_0.html).
-
Reboost report: ESA Mission Director Kris Capelle. - Paris : ESA. - 2011-03-18.- [Cit. 2011-03-18]. (http://blogs.esa.int/atv/2011/03/18/reboost-report-esa-mission-director-kris-capelle/).
-
Provedena korrekcija orbity MKS. - Moskva : FKA. - 2011-03-18. - [Cit. 2011-03-18]. (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=15863).
-
O predstojaščej korrekcii orbity MKS. - Moskva : FKA. - 2011-05-04. - [Cit. 2011-05-04]. (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=16772).
-
Korrekcija orbity MKS prošla štatno. - Moskva : FKA. - 2011-05-05. - [Cit. 2011-05-06]. (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=16794).
-
Korrekcija orbity MKS prošla štatno. - Moskva : FKA. - 2011-06-03. - [Cit. 2011-06-03]. (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=17244).
-
Raising the ISS: ATV Johannes Kepler conducts the 'Big Boost'. - Paris : ESA. - 2011-06-10. - [Cit. 2011-06-22]. (http://www.esa.int/esaHS/SEMG6JRHPOG_index_0.html).
-
Vysota orbity MKS uveličena na 10 km. - Moskva : FKA. - 2011-06-15. - [Cit. 2011-06-16]. (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=17347).
-
"Iogann Kepler" zaveršajet svoju rabotu v sostave MKS. - Moskva : FKA. - 2011-06-16. - [Cit. 2011-06-16]. (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=17352).
-
Provedena korrekcija orbity MKS. - Moskva : FKA. - 2011-06-17. - [Cit. 2011-06-19]. (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=17368).
-
Johannes Kepler has left the Station. - Paris : ESA. - 2011-06-20. - [Cit. 2011-06-20]. (http://www.esa.int/esaCP/SEM0JL0T1PG_index_0.html).
-
Zaveršen polet ATV-2 v sostave MKS. - Moskva : FKA. - 2011-06-20. - [Cit. 2011-06-20]. (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=17390).
-
Europe's ATV-2 departs ISS to make way for Russia's Progress M-11M / P. Harding. - NSF. - 2011-06-20. - [Cit. 2011-06-20]. (http://www.nasaspaceflight.com/2011/06/europes-atv-2-depart-iss-make-way-russias-progress-m-11m/).
-
ATV preparing for fiery destruction. - Paris : ESA. - 2011-06-17. - [Cit. 2011-06-20]. (http://www.esa.int/esaCP/SEMAX1E1XOG_index_0.html).
-
The end for ATV Johannes Kepler. - Paris : ESA. - 2011-06-21. - [Cit. 2011-06-22]. (http://www.esa.int/esaCP/SEMVIWZ27PG_index_0.html).
-
"Iogann Kepler" zaveršil svoju missiju. - Moskva : FKA. - 2011-06-22. - [Cit. 2011-06-22]. (http://www.federalspace.ru/main.php?id=2&nid=17409).
-
Cargo freighter ends flight, third ATV set for 2012 launch / S. Clark. - Spaceflight Now. - 2011-06-22. - [Cit. 2011-06-23]. (http://spaceflightnow.com/news/n1106/22atventry/).
Datum poslední úpravy: 2011-09-21 16:08:51 UT |
 |
 |
© 2011 - Antonín Vítek
|