2008-008A - ATV-1
Název objektu | ATV-1 [=Automated Transfer Vehicle] |
Jules Verne |
SSC | 32686 |
Start | 2008-03-09 04:03:04 UT, Centre Spatial Guayanais, Ariane 5 ES |
Zánik | 2008-09-29 13:43 UT, jižní Tichý oceán |
Životnost | 204.403 dne, tj. 0.5596 roku |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmsféře Země |
Provozovatel
| ESA |
Francie, CNES |
Výrobce | Německo, EADS Astrium |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost
| vzletová 19356 kg |
počáteční na dráze 19012 kg |
prázdná 9784 kg |
Parametry dráhy
Epocha |
Typ |
i |
P |
hP |
hA |
Pozn. |
08-03-09.18 |
G |
51.64° |
88.49 min |
143 km |
256 km |
Plán. |
08-03-09.22 |
G |
51.64° |
89.81 min |
256 km |
274 km |
Plán. |
08-03-09.23 |
G |
51.64° |
89.78 min |
254 km |
273 km |
|
08-03-11.87 |
G |
51.64° |
90.18 min |
275 km |
291 km |
|
08-03-12.87 |
G |
51.64° |
90.61 min |
299 km |
310 km |
|
08-03-13.44 |
G |
51.64° |
90.73 min |
302 km |
319 km |
|
08-03-14.70 |
G |
51.64° |
90.46 min |
295 km |
299 km |
|
08-03-15.07 |
G |
51.65° |
90.61 min |
295 km |
314 km |
|
08-03-15.19 |
G |
51.64° |
90.71 min |
307 km |
312 km |
|
08-03-19.09 |
G |
51.64° |
91.16 min |
327 km |
336 km |
|
08-03-19.49 |
G |
51.63° |
91.30 min |
335 km |
341 km |
|
08-03-19.54 |
G |
51.64° |
91.35 min |
339 km |
342 km |
|
08-03-27.34 |
G |
51.65° |
91.54 min |
346 km |
354 km |
|
08-03-27.48 |
G |
51.64° |
91.57 min |
349 km |
354 km |
|
08-03-29.12 |
G |
51.64° |
90.96 min |
318 km |
325 km |
|
08-03-29.18 |
G |
51.64° |
91.01 min |
322 km |
326 km |
|
08-03-29.38 |
G |
51.65° |
91.10 min |
325 km |
332 km |
|
08-03-30.08 |
G |
51.64° |
91.56 min |
350 km |
353 km |
|
08-03-30.95 |
G |
51.65° |
90.99 min |
318 km |
328 km |
|
08-03-31.40 |
G |
51.64° |
91.18 min |
331 km |
334 km |
|
08-03-31.90 |
G |
51.63° |
91.23 min |
328 km |
342 km |
|
08-04-01.10 |
G |
51.64° |
91.18 min |
326 km |
339 km |
|
08-04-01.54 |
G |
51.66° |
91.54 min |
338 km |
362 km |
|
08-04-02.93 |
G |
51.64° |
90.99 min |
322 km |
325 km |
|
08-04-03.32 |
G |
51.66° |
91.17 min |
330 km |
334 km |
|
08-04-04.46 |
G |
51.64° |
91.31 min |
338 km |
340 km |
|
08-04-25.55 |
G |
51.64° |
91.39 min |
338 km |
348 km |
|
08-05-24.47 |
G |
51.64° |
91.34 min |
337 km |
344 km |
|
08-06-19.58 |
G |
51.64° |
91.45 min |
340 km |
352 km |
|
08-07-24.54 |
G |
51.64° |
91.56 min |
345 km |
358 km |
|
08-08-14.51 |
G |
51.64° |
91.66 min |
351 km |
362 km |
|
08-08-29.85 |
G |
51.64° |
91.61 min |
349 km |
358 km |
|
08-09-06.21 |
G |
51.64° |
91.46 min |
344 km |
349 km |
|
08-09-12.05 |
G |
51.64° |
91.40 min |
339 km |
348 km |
|
08-09-18.07 |
G |
51.64° |
90.75 min |
301 km |
322 km |
|
08-09-24.87 |
G |
51.62° |
90.79 min |
304 km |
322 km |
|
08-09-28.03 |
G |
51.64° |
91.00 min |
315 km |
332 km |
|
08-09-28.79 |
G |
51.61° |
91.11 min |
320 km |
338 km |
|
08-09-28.97 |
G |
51.62° |
91.14 min |
324 km |
337 km |
|
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry.
Typ - Kód typu oběžné dráhy :
G - geocentrická (Země),
i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou).
P - Perioda (doba oběhu).
hP - Výška dráhy v pericentru.
hA - Výška dráhy v apocentru.
Popis objektu
Nákladní kosmická loď. Hlavním dodavatelem je koncern EADS
Astrium (Headquarers), Paris (Francie), jeho subdodavateli jsou
zejména Thales Alenia Space Italy SpA, Roma /=Řím/ (Itálie),
Contraves Space AG, Zürich (Šýcarsko) a Dutch Space B.V.,
Leiden (Nizozemsko). Kompletace probíhala v závodech EADS
Astrium (dříve DASA, později EADS Space Transportation ),
Bremen (Německo). Operativním provozovatelem je Centre
National d'Etudes Spatiales (CNES), Paris (Francie) pro
organizaci European Space Agency (ESA), Paris (Francie).
Kosmická loď o celkové maximální délce 10.773 m (bez
přechodového úseku 9.794 m resp. 10.269 m s
vysunutou tyčí stykovacího uzlu) a maximálním průměru
4.428 m (bez tepelné ochranné obšívky MLI
[=Multiple Layer Insulation], včetně ní
přibližně 4.48 m) má celkovou užitečnou nosnost
7667 kg (odpad při odletu 6300 kg). Tvoří ji tři
základní části:
- integrovaný nákladní modul ICC [=Integrated
Cargo Carrier];
- služební modul SSA [=Spacecraft
Subassembly];
- přechodový modul SDM [=Separation and
Distancing Module].
Válcový integrovaný nákladní modul ICC o celkové délce
trupu 4.916 m (včetně zasunuté vodicí tyče a do
služebního modulu přečnívajících nádrží s nákladem
5.923 m) tvoří dva úseky:
- přetlakový modul EPM [=Equipped Pressurized
Module];
- vnější nehermetizovaný úsek EEB [=Equipped
External Bay].
Modul EPM je na předním konci ukončen nízkým komolým
kuželem přechazejícím do kuželovitého přestupního tunelu
na ISS zakončeného ruským stykovacím uzlem SSVP
[=sistema stykovki i vnutrennogo
perechoda] <=ССВП [=система
стыковки и внутренного
перехода]> s aktivním stykovacím
zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj
aggregat] <=АСА [=активный
стыковочный аггрегат]> s
naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga]
<=СШ [=стыковочная
штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny
spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a
okysličovadla, vzduchu, kyslíku nebo dusíku pro
klimatizační systémy stanice, vody a elektrické konektory.
Na širší kónické části přední stěny jsou rozmístěny:
- 4 bloky systému FACS [=Forward Attitude
Control System] pro orientaci a stabilizaci po
2 motorcích o tahu 8×220 N;
- 2 telegoniometry TGM
[=Telegoniometer] pro měření
vzájemného úhlového natočení ATV a ISS;
- 2 videometry VDM [=Videometer] pro
měření vzdálenosti mezi ATV a ISS;
- 2 sledovače hvězd STr [=Star Tracker] pro
navigační systém;
- 2 optické zaměřovací cíle VVT [=Visual
Video Target] s vlastním osvětlením pro
vizuální sledování průběhu setkávacího manévru osádkou
ISS;
- anténa systému "Kurs-A" [=aktivnyj]
<="Курс-А" [=активный]>;
- anténa komunikačního systému krátkého dosahu pro spojení
s ISS.
V nitru modulu EPM na nacházejí:
- 8 stojanů pro uložení kusového nákladu, z toho 4 s
přihrádkami (celkem minimálně 1500 kg, maximálně
5500 kg);
- klimatizační systém ECLS [=Environmental
Control and Life Support], jehož
součástí jsou:
- větráky;
- 2 bezpečnostní přetlakové ventily;
- 2 ventily pro vyrovnání tlaku mezi ATV a ISS;
- 3 tlakoměry;
- detektory kouře;
- lampy vnitřního osvětlení;
- řídicí panel pro přečerpávání vody a plynů;
- ovládací systém stykovacího uzlu;
- řídicí panel pro přečerpávání pohonných látek;
- řídicí panel dodávky elektrické energie z rozvodné sítě
ISS;
- povelová a telemetrická jednotka CMU [=Command and
Monitoring Unit];
- zdvojený záložní systém "Kurs"
<="Курс"> (pouze u prvního exempláře
"Jules Verne").
Celkový vnitřní klimatizovaný prostor má objem
46.5 m3. Pro uložení nákladu je k dispozici
23 m3, z toho 16 m3 ve stojanech
se zásuvkami.
Ve vnějším nehermetizovaném úseku EEB se nacházejí:
- 2 soupravy pro doplňování pohonných látek pro modul
Zvezda stanice ISS (kapacita
max. 2×430 kg), z nichž každou tvoří:
- 1 nádrž s okysličovadlem (oxid dusičitý);
- 1 nádrž s palivem (asym. dimethylhydrazin);
- 3 nádrže s tlakovacím héliem;
- 3 nádrže na pitnou vodu (kapacita max. 3×280 kg,
při odletu v témže množství moč);
- 3 nádrže na stlačené plyny pro ovzduší stanice ISS
(kapacita max. 3×33 kg, dva z následujících tří možných
plynů: kyslík, dusík nebo vzduch).
Nehermetizovaný služební modul SSA o délce trupu
3.805 m (včetně trysek hlavních motorů 4.356 m) a
maximálním průměru 4.480 m (průměr válcové části
4.104 m) tvoří dva úseky:
- úsek řídicí elektroniky EAB [=Equipped
Avionics Bay];
- pohonný úsek EPB [=Equipped Propulsion
Bay].
Úsek řídicí elektroniky EAB tvaru komolého kuželu o
výšce 1.360 m, maximálním průměru 4.480 m a
minimálním průměru 4.104 m nese většinu
elektronického vybavení nákladní lodi, zejména:
- chybám odolný počítač FTC [=Fault Tolerant
Computer] se 3 procesory DPU [=Data
Processing Unit];
- měřicí navigační systém, který tvoří zejména:
- inerciální plošina pro měření orientace lodi;
- 3 soupravy akcelerometrů pro měření zrychlení;
- přijímač signálů navigačního systému GPS
[=Global Positioning System];
- další čidla umístěná na povrchu modulu EPM;
- 2 počítače pro kontrolu bezpečného stavu lodi MSU
[=Monitoring and Safety Unit]
- povelová a telemetrická jednotka CMU [=Command and
Monitoring Unit];
- komunikační systém, který tvoří;
- zdvojený systém pro spojení s pozemními stanicemi přes
družice systému TDRSS [=Tracking and Data
Relay Satellite System] (pásmo S);
- zdvojený systém pro spojení se stanicí ISS na krátkou
vzdálenost (pásmo S);
- záložní nouzový řídicí systém PFS [=Proximity
Flight Safety] umožňující v případě nouze
bezpečné automatické přerušení přibližovacího a
stykovacího manévru;
- energetický systém, který tvoří 4 nezávislé
jednotky, obsahující:
- systém regulace napětí;
- systém řízení dobíjení akumulátoru;
- NiCd akumulátor s kapacitou 40 Ah;
- nedobíjitelná nouzová chemická baterie LiMnO2 s
kapacitou 86 Ah;
- panel fotovoltaických baterií s křemíkovými fotočlánky
(připojený k boku modulu EPB; maximální příkon
1.135 kW, plocha 8.4 m2);
- 4 nezávislé termoregulační jednotky TCU
[=Thermal Control Unit].
Na povrchu úseku EAB jsou umístěny antény komunikačního
systému a radiátory termoregulačního systému.
Pohonný úsek EPB válcového tvaru o průměru 4.104 m a
výšce 1.970 m (včetně vyčnívajících trysek
hlavních motorů 3.017 m) zakončený krytem tvaru
nízkého komolého kužele o výšce 0.475 m nese:
- podsystém PRSS [=Propulsion and Re-boost
Subsystem] pro korekce dráhy lodi a stanice,
který tvoří:
- 4 motory Aerojet OCS [=Orbit Control
System] (tah 4×490 N, specifický impuls
3040 N.s/kg;
- řídicí elektronika PDE [=Propulsion Drive
Electronics];
- nádrže s pohonnými látkami (celkem maximálně
7000 kg, z toho až 4700 kg využitelných pro korekce
dráhy stanice):
- 4 nádrže s okysličovadlem (směs oxidů dusíku);
- 4 nádrže s palivem (monomethylhydrazin);
- 2 nádrže se stlačeným héliem pro tlakování
nádrží s pohonnými látkami;
- podsystém řízení orientace, stabilizace a setkávacích
manévrů ACS [=Attitude Control System],
využívající stejné zásoby pohonných látek, který
tvoří:
- 20 motorků o tahu 20×220 N (specifický impuls
2800 N.s/kg) ve 4 skupinách rozmístěných na
spodní části modulu EPB (dalších 8 motorků je
umístěno na modulu EPM);
- záložní zdroj elektrické energie pro případ nouze, která
tvoří:
- 2 nedobíjitelné chemické baterie LiMnO2.
Z boku jsou k modulu EPB připojeny 4 panely
čtyřdílných rozkládacích a natáčitelných
fotovoltaických baterií o rozpětí 22.28 m.
Celý povrch lodi je zvnějšku chráněn systémem MDPS
[=Micrometeoroids and Debris Protection
System] proti nárazům cizích těles, tvořeným
hliníkovým plechem a několika vrstvami vectranové a
kaptonové textilie.
Válcový přechodový modul SDM o délce 2.000 m,
průměru 4.104 m a přibližné hmotnosti 345 kg
slouží k připojení lodi k nosné raketě a po navedení na
oběžnou dráhu zůstává s raketou spojen.
Řízení lodi zajišťuje středisko ATV-CC [=Automated
Transfer Vehicle Control Center],
Toulouse (Francie) v koordinaci s řídicími středisky stanice
ISS a to MCC-H, Houston, TX (USA) a CUP-M, Koroljov, Moskevská
obl. (Rusko).
Předpokládaná aktivní životnost na dráze je minimálně
6 měsíců.
Nákladní loď nese následující náklad o celkové hmotnosti
přibližně 6018 kg pro potřeby provozu stanice ISS (1998-067A):
- kusový náklad v přetlakovém modulu EPM (celkem
2569 kg):
- vlastní kusový náklad (1150 kg, podle některých
údajů přibližně 1300 kg), zejména:
- potraviny (přibližně 500 kg);
- náhradní díly (136 kg);
- oblečení (přibližně 60 kg);
- skříně a obaly pro kusový náklad (1419 kg);
- plyny a kapaliny v nehermetizovaném úseku EEB (celkem
1149 kg):
- pohonné látky pro modul Zvezda (856 kg);
- pitná voda (270 kg);
- kyslík (21 kg);
- pohonné látky a plyny v pohonném úseku EPB (5858 kg, z
toto pro potřeby korekce dráhy ISS přibližně 2300 kg):
- palivo (monomethylhydrazin 2177 kg);
- okysličovadlo (směs oxidů dusíku 3575 kg);
- tlakovací helium (66 kg).
Kromě toho jsou na palubě jako upomínkové předměty:
- 2 listy s vlastnoručními poznámkami Julese Vernea:
- o různých vzdálenostech ve vesmíru;
- rukopisné motto k jeho románu "Voyage au centre de la
Terre" ("Cesta do středu země");
- luxusní vydání románů Julese Vernea "De la Terre à
la Lune" ("Ze Země na Měsíc") a "Autour
de la Lune" ("Kolem Měsíce") vydané v jednom
svazku v 19. stol.;
- 500 kusů pamětních publikací o ATV-1;
- Apple iPOD s nahrávkami hudby, napsané v rámci studentské
soutěže ESA v roce 2007 a určených pro osádku stanice.
První nákladní loď této řady, následující je ATV-2
"Johannes Kepler" (2011-007A). Předchozím letem ke
kosmické stanici ISS (1998-067A)
je let STS 122 (2008-005A), dalším
je let STS 123 (2008-009A).
Průběh letu
Datum |
Událost |
2008-03-09
|
04:03:04 UT: Zážeh motoru 1. stupně.
04:03:11 UT: Vzlet24,25,26,27.
04:20:18 UT: Navedení na vyčkávací dráhu.
05:05:14 UT: Restart motoru 2. stupně.
05.05.44 UT: Navedení na výchozí dráhu.
05:09 UT: Oddělení ATV-1 od 2. stupně nosné rakety.
Řídicí střdisko oznámilo závadu na záložním
kompletu řídicí elektroniky PDE [=Propulsion
Drive Electronics] pohonného úseku.
ATV navázal spojení s řídicím střediskem přes družice
TDRS [=Tracking and Data Relay
Satellite].
05:35 UT: Vyklopení panelů fotovoltaických baterií.
V průběhu úvodního testování byla zjištěna závada
na jedné větvi elektroniky ovládání manévrovacích
motorů. Proto byly korenční manévry dočasně pozastaveny.
|
2008-03-10
|
Pracovníkům řídicího střediska se podařilo závadu na
elektronice ovládání manévrovacích motorů odstranit.
|
2008-03-11
|
14:54 UT: První fázovací manévr.
16:06 UT: Druhý fázovací manévr.
|
2008-03-14
|
07:57 UT: Nácvik nouzového úhybného manévru CAM
[=Collision Avoidance Maneuver] v průběhu
setkávacího manévru s ISS28.
|
2008-03-19
|
Kolem 23:00 UT: Korekčním manévrem zahájen přechod na
vyčkávací dráhu před setkáním.
Kolem 00:00 UT: Korekční manévr.
10:51 UT: Korekční manévr.
11:06 UT: Korekční manévr.
11:51 UT: Korekční manévr.
Kolem 12:00 UT: Postupnými manévry nákladní loď
vyrovnala rychlost s komplexem a přešla na vyčkávací
koorbitální dráhu v bodě 2000 km před ISS29.
|
2008-03-27
|
Ukončeno vyčkávání a zahájeny přibližovací manévry do
výchozího bodu S-1/2 pro setkání s ISS.
05:59:37 UT: Korekce dráhy TA1 (Δv=1.50 m/s).
06:44:45 UT: Korekce dráhy TA2 (Δv=3.24 m/s).
07:28:25 UT: Korekce dráhy TA3 (Δv=1.55 m/s).
|
2008-03-28
|
22:48:53 UT: Korekce dráhy TB1 (Δv=5.976 m/s).
23:38:13 UT: Korekce dráhy TB2 (Δv=6.947 m/s).
|
2008-03-29
|
00:30:32 UT: Korekce dráhy TB1 (Δv=3.057 m/s).
Kontrola stykovacího zařízení RDS [=Russian
Docking System].
06:36:30 UT: Korekce dráhy TV1 (Δv=2.74 m/s).
Systém detekce chyb FDIR zablokoval řídicí elektroniku
FDE-1 pohonného systému pro její přehřátí. Pokus
řídicího střediska ATV-CC obnovit práci FDE-1 se nezdařil.
09:13:36 UT: Korekce dráhy TV2 (Δv=2.34 m/s)
byla uskutečněna jen se třemi bloky elektronicky FDE-2, FDE-3
a FDE-4.
Podařilo se obnovit činnosdt bloku elektroniky FDE-1.
10:10:08 UT: Korekce dráhy TV3 (Δv=1.53 m/s).
12:39:20 UT: Korekce dráhy IF1 (Δv=0.58 m/s).
13:25:23 UT: Korekce dráhy IF2 (Δv=0.12 m/s).
14:10:31 UT: Nákladní loď zahájila přibližování ke
stanici z bodu S-1/2 (35 km za a 5 km pod
ISS) korekcí IF3 (Δv=0.55 m/s)30.
15:05 UT: Zastavení a vyčkávání v bodě S1
(15.5 km za a 5 km pod ISS).
15:10:15 UT: Korekce dráhy HM1 (Δv=1.53 m/s).
15:25:44 UT: Zahájeno aktivní navádění nákladní lodi
ke komplexu ISS (1998-067A)
pomocí diferenciálního GPS [=Global
Positioning System] korekcí dráhy HM2
(Δv=0.17 m/s).
15:41:14 UT: Korekce dráhy HM3 (Δv=0.27 m/s).
15:46:44 UT: Korekce dráhy HM4 (Δv=2.05 m/s).
15:56:45 UT: Zahájen let ve formaci s komplexem v bodě
S2 (3.5 km za a 0.1 km nad ISS).
Aktivace pozičních světel ATV.
Aktivován navigační systém "Kurs"
<="Курс">.
Osádka ISS vyzkoušela předání povelů
"Zastav" (HOLD) a "Vzdal se" (RETREAT) (bez
skutečného provedení na ATV).
17:30:11 UT: Středisko ATV-CC vydalo povel pro manévr
nouzového vzdálení CAM [=Collision Avoidance
Maneuver] (Δv=4.03 m/s) (ESCAPE).
První nácvik setkání se stanicí ISS byl ukončen
návratem nákladní lodi do bodu S-1/2.
Nákladní loď se po nižší dráze vzdalovala rychlostí
asi 60 km/oběh až do bodu přibližně 120 km před
a 6.5 km pod ISS.
|
2008-03-30
|
00:22:06 UT: Motorickým manévrem TA1
(Δv=1.70 m/s) bylo vzdalování od ISS zastaveno a
nákladní loď se začala opět přibližovat do bodu
S-1/2 v rámci příprav na druhý nácvik setkání
se stanicí.
01:08:06 UT: Korekce dráhy TA2 (Δv=7.32 m/s).
01:53:54 UT: Korekce dráhy TA3 (Δv=1.23 m/s).
20:34:28 UT: Korekce dráhy TB1 (Δv=5.18 m/s).
21:18:27 UT: Korekce dráhy TB2 (Δv=8.16 m/s).
22:08:59 UT: Korekce dráhy TB3 (Δv=2.50 m/s).
|
2008-03-31
|
04:44:13 UT: Korekce dráhy TV1 (Δv=2.65 m/s).
05:33:27 UT: Korekce dráhy TV2 (Δv=2.67 m/s).
10:47:09 UT: Korekce dráhy IF1 (Δv=0.33 m/s).
11:32:59 UT: Korekce dráhy IF2 (Δv=0.02 m/s).
12:17:07 UT: Korekce dráhy IF3 (Δv=1.49 m/s).
12:26 UT: Zahájen druhý nácvik setkání se stanicí ISS
z bodu S-1/2.
13:11:44 UT: Korekce dráhy HM1 (Δv=1.56 m/s).
13:27:13 UT: Korekce dráhy HM2 (Δv=0.33 m/s).
13:42:43 UT: Korekce dráhy HM3 (Δv=0.34 m/s).
13:48:13 UT: Korekce dráhy HM4 (Δv=2.20 m/s).
Kolem 13:57 UT: Zahájen let ve formaci v bodě S2 ve
vzdálenosti 3.5 km od komplexu ISS (1998-067A).
Aktivace pozičních světel ATV.
Aktivován navigační systém "Kurs"
<="Курс">.
14:30:14 UT: Korekce dráhy CM1 (Δv=1.46 m/s).
14:43:14 UT: Korekce dráhy CM2 (Δv=0.41 m/s).
14:56:14 UT: Korekce dráhy CM3 (Δv=0.34 m/s).
15:03:34 UT: Korekce dráhy CM4 (Δv=1.48 m/s).
Kolem 15:10 UT: Vyrovnány rychlosti v bodě S3
(249 m).
Přechod na řízení systémy VDM
[=Videometer] a TGM
[=Telegoniometer].
15:52:21 UT: Středisko ATV-CC zahájilo nácvik manévrů
"Vzdal se" (RETREAT), "Zastav" (HOLD) a
"Obnov přibližování" (RESUME).
15:58:18 UT: Středisko ATV-CC ukončilo nácvik manévrů
"Vzdal se" (RETREAT), "Zastav" (HOLD) a
"Obnov přibližování" (RESUME).
Kolem 16:13 UT: Vyrovnány rychlosti v bodě S4 (19
m).
Kolem 16:37:25 UT: Vyrovnány rychlosti v bodě S41
(11 m).
16:42:02 UT: Vydán povel "Vzdal se" (RETREAT) do
bodu S4.
Kolem 16:45 UT: Zastaveno vzdalování v bodě S4.
16:52:21 UT: Manuálním povelem vydaným osádkou se
uskutečnil manévr nouzového vzdálení CAM -
[=Collision Avoidance Maneuver] (ESCAPE)
(Δv=4.00 m/s).
Kolem 17:00 UT: Ukončen druhý nácvik setkání nákladní
lodi s komplexem ISS (1998-067A).
Kolem 23:00 UT: Nákladní loď ATV-1 se nacházela 275 km
před a 7 km pod komplexem ISS a vzdalovala se rychlostí 68
km/oběh.
|
2008-04-01
|
03:09:56 UT: Byla vysunuta vodicí tyč aktivního stykovacího
zařízení nákladní lodi do pohotovostní polohy.
10:21:37 UT: Korekčním manévrem bylo zastaveno
vzdalování od stanice a loď se začala přibližovat do
výchozího bodu pro setkání a spojení s komplexem ISS (1998-067A).
|
2008-04-03
|
02:47:27 UT: Korekce dráhy TV1 (Δv=2.56 m/s).
03:32:36 UT: Korekce dráhy TV2 (Δv=2.64 m/s).
08:52:57 UT: Korekce dráhy IF1 (Δv=0.39 m/s).
09:38:49 UT: Korekce dráhy IF2 (Δv=0.03 m/s).
10:22:57 UT: Korekce dráhy IF3 (Δv=1.54 m/s).
11:18:25 UT: Korekce dráhy HM1 (Δv=1.61 m/s).
11:33:54 UT: Korekce dráhy HM2 (Δv=0.32 m/s).
11:49:24 UT: Korekce dráhy HM3 (Δv=0.41 m/s).
11:54:54 UT: Korekce dráhy HM4 (Δv=2.135 m/s).
12:36:05 UT: Korekce dráhy CM1 (Δv=1.46 m/s).
12:49:05 UT: Korekce dráhy CM2 (Δv=0.36 m/s).
13:02:05 UT: Korekce dráhy CM3 (Δv=0.32 m/s).
13:09:25 UT: Korekce dráhy CM4.
14:45:21 UT /plán 14:39 UT/: První kontakt stykovacích
mechanismů nákladní lodi a modulu Zvezda komplexu ISS (1998-067A).
14:45:22 UT: Zachycení zámků vodicí tyče ve vodicím
kuželu.
Přitažení přírub stykovacího uzlu.
14:52:41 UT: Ukončeno uzamykání zámků stykovacího uzlu
ze strany nákladní lodě.
14:56 UT: Potvrzeno uzamčení zámků stykovacího uzlu ze
strany modulu Zvezda31.
Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi nákladní lodí a
komplexem ISS.
|
2008-04-03 až 2008-09-05
|
Nákladní loď součástí komplexu ISS (1998-067A).
|
2008-09-05
|
21:29:12 UT: Vydání povelu k odpojení nákladní lodi od
komplexu.
21:31:12 UT: Fyzické odpojení nákladní lodi od komplexu
ISS (1998-067A)32,33,34,35,36 (impuls pružinami
Δv=0.08 m/s).
21:32 UT: Úhybný manévr (t=316 s,
Δv=4.00 m/s) malými manévrovacími motory
nákladní lodi.
|
2008-09-05 až 2008-09-29
|
Autonomní let k vyzkoušení palubních systémů.
|
2008-09-15
|
Dva korekční manévry pro snížení oběžné dráhy
mákladní lodi.
|
2008-09-29
|
10:00:27 UT: První brzdicí manévr (t=6 min,
Δv=29.80 m/s) hlavními motory nákladní lodi pro
navedení do atmosféry.
12:58:18 UT: Druhý brzdicí manévr (t=860 s,
Δv=70.28 m/s) hlavními motory nákladní lodi pro
navedení do atmosféry.
15:31:33 UT: Vstup do atmosféry (h=120 km).
Řízený zánik automatické nákladní lodi v atmosféře
Země nad jižním Pacifikem.
Kolem 13:43 UT: Dopad neshořelých zbytků do jižního
Pacifiku37.
|
Literatura
-
Home Page. - Paris : EADS Astrium, 2007. - [Cit. 2008-03-06]. (http://www.astrium.eads.net/).
-
Home Page. - Roma : Thales Alenia Space, 2011. - [Cit. 2011-08-26]. (http://www.thalesgroup.com/Markets/Space/Home/).
-
Home Page. - Zürich : Contraves, 2006. - [Cit. 2008-03-07]. (http://contravesspace.com/).
-
Home Page. - Leiden : Dutch Space, 2007. - [Cit. 2008-03-07]. (http://www.dutchspace.nl/).
-
Home Page. - Paris : ESA, 2006. - [Cit. 2006-07-15]. (http://www.esa.int).
-
The Automated Transfer Vehicle. - Paris : ESA. - 2005-02-23. - [Cit. 2004-09-27]. (http://www.esa.int/export/esaHS/ESAE021VMOC_iss_0.html).
-
"Jules Verne" Automated Transfer Vehicle (ATV). - Paris : ESA, 2008. - [Cit. 2008-03-07]. (http://esamultimedia.esa.int/docs/ATV/infokit/english/JulesVerneATV_Info_Kit.pdf).
-
Automated Transfer Vehicle (ATV). - Paris : ESA, 2008. - [Cit. 2004-09-27]. (http://esamultimedia.esa.int/docs/ATV/FS003_12_ATV_updated_launch_2008.pdf).
-
ATV Jules Verne : Press Kit. - EADS Astrium, 2008. - [Odk. 2008-03-07]. (http://www.astrium.eads.net/static/atv-information-en.pdf).
-
ATV Jules Verne : Dossier de vol. - EADS Astrium, 2008. - [Odk. 2008-03-07]. (http://www.astrium.eads.net/static/atv-information-fr.pdf).
-
Leveraging Existing Space Assets for Delivery of Cargo to he International Space Station / M. A. Foster, R. J. Sirko. - Huntington Beach, CA : Boeing, 2007. - [Cit. 2008-03-05]. (http://www.ulalaunch.com/docs/publications/Delta/Leveraging_Existing_Space_Assets_for_Cargo_Delivery_to_ISS.pdf).
-
Europe's new spaceship ready for ISS missions. - Paris : ESA, 2008. - [Cit. 2008-03-07]. (http://esamultimedia.esa.int/docs/ATV/newspaper/ESA_ATV_newspaper_ENG.pdf).
-
Jules Verne Automated Transfer Vehicle / Robert Lainé. - Paris : ESA. - 2005-05-20. - [Cit. 2008-03-07]. (http://www.energy.kth.se/courses/4A1346/6thLecture/ATV%20KTH%20may%202005.pdf).
-
The Automated Transfer Vehicle. - Paris : ESA. - 2005-02-23. - [Cit. 2004-09-27]. (http://www.esa.int/export/esaHS/ESAE021VMOC_iss_0.html).
-
Automated Transfer Vehicle 2008. - Paris : ESA, 2008. - [Cit. 2008-03-05]. (http://esamultimedia.esa.int/docs/ATV/FS003_12_ATV_updated_launch_2008.pdf).
-
Leveraging Existing Space Assets for Delivery of Cargo to he International Space Station / M. A. Foster, R. J. Sirko. - Huntington Beach, CA : Boeing, 2007. - [Cit. 2008-03-05]. (http://www.ulalaunch.com/docs/publications/Delta/Leveraging_Existing_Space_Assets_for_Cargo_Delivery_to_ISS.pdf).
-
Successful late access loading test for Jules Verne. - Paris : ESA. - 2005-02-23. - [Cit. 2005-02-24]. (http://www.esa.int/export/esaCP/SEM3QNYEM4E_index_0.html).
-
One year left to Jules Verne launch / Yu. Zaitsev. Moskva : RIAN. - 2005-04-07. - [Cit. 2005-04-07]. (http://en.rian.ru/rian/index.cfm?msg_id=5493072).
-
Assessment of ESA's ATV mission readiness results in a new launch window. - Paris : ESA. - 2007-06-14. - [Cit. 2007-06-15]. (http://www.esa.int/esaCP/SEM8MIXXV2F_index_0.html).
-
The ATV takes one major step closer to its Ariane 5 launch from the Spaceport in French Guiana. - Kourou : Arianespace. - 2008-02-14. - [Cit. 2008-02-22]. (http://www.arianespace.com/site/news/mission_up_466.html).
-
Ariane 5 is fitted with its 19-metric-ton ATV payload. - Kourou : Arianespace. - 2008-02-18. - [Cit. 2008-02-22]. (http://www.arianespace.com/site/news/mission_up_467.html).
-
Arianespace Flight ATV: launch delayed by 24 hours. - Kourou : Arianespace. - 2008-03-03. - [Cit. 2008-03-03]. (http://www.arianespace.com/site/news/mission_up_472.html).
-
Europe's 'Jules Verne' spacecraft carries namesake's notes on maiden voyage / T. Malik. - Collect Space. - 2008-03-07. - [Cit. 2008-03-07]. (http://www.collectspace.com/news/news-030708a.html).
-
Ariane 5 orbits the Automated Transfer Vehicle on a historic mission in support of the International Space Station. - Kourou : Arianespace. - 2008-03-09. - [Cit. 2008-03-09]. (http://www.arianespace.com/site/news/mission_up_477.html).
-
Europe launches its first re-supply ship - Jules Verne ATV - to the ISS. - Paris : ESA. - 2008-03-09. - (Release ; ESA PR 15-2008). - [Cit. 2008-03-09]. (http://www.esa.int/esaCP/SEMDYOK26DF_index_2.html).
-
Mission Status Center. - Spaceflight Now. - 2008-03-09. - [Cit. 2008-03-09]. (http://www.spaceflightnow.com/ariane/v181/status.html).
-
Ariane 5 ES launches with ATV - successful separation / C. Bergin. - NSF. - 2008-03-09. - [Cit. 2008-03-09]. (http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5375).
-
Jules Verne demonstrates flawless Collision Avoidance Manoeuvre. - Paris : ESA. - 2008-03-14. - [Cit. 2008-03-15]. (http://www.esa.int/esaCP/SEMWJMM5NDF_index_0.html).
-
ATV nestles into 'parking' orbit to wait for docking. - Paris : ESA. - 2008-03-19. - [Cit. 2008-03-29]. (http://webservices.esa.int/blog/post/1/212).
-
Demonstration Day 1 : Today's sequence of events - details. - Paris : ESA. - 2008-03-29. - [Cit. 2008-03-29]. (http://webservices.esa.int/blog/post/1/217).
-
ATV Docking to the ISS [video]. - Space Multimedia. - 2008-04-03. - [Cit. 2008-04-12]. (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_content&task=view&id=3538&Itemid=2).
-
Jules Verne prepares for ISS departure. - Paris : ESA. - 2008-09-02. - [Cit. 2008-09-06]. (http://www.esa.int/esaHS/SEM5BEO4KKF_index_0.html).
-
ESA's ATV successfully undocks from International Space Station. - Paris : ESA. - 2008-09-05. - (ESA PR 36-2008). - [Cit. 2008-09-06]. (http://www.esa.int/esaCP/SEM1TTO4KKF_index_0.html).
-
ATV uspešno otstykovalsja od MKS. - Moskva : FKA. - 2008-09-06. - [Cit. 2008-09-06]. (http://www.federalspace.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=4112).
-
Jules Verne cargo ship to depart space station today / S. Clark. - Spaceflight Now. - 2008-09-05. - [Cit. 2008-09-06]. (http://www.spaceflightnow.com/news/n0809/05atvundock/index.html).
-
Jules Verne cargo ship departs the space station / S. Clark. - Spaceflight Now. - 2008-09-05. - [Cit. 2008-09-06]. (http://www.spaceflightnow.com/news/n0809/05atvundock/index2.html).
-
Successful re-entry marks bright future for ATV. - Paris : ESA. - 2008-09-29. - (ESA PR ; 41-2008). - [Cigt. 20098-09-29]. (http://www.esa.int/esaCP/SEME556EJLF_index_0.html).
Datum poslední úpravy: 2011-09-21 16:08:14 UT |
 |
 |
© 2011 - Antonín Vítek
|