Název objektu | Sojuz-TMA 5 <=Союз-ТМА 5> |
ISS-9S [=International Space Station ninth Soyuz] | |
ISS-10 [=International Space Station tenth Expedition] | |
MKS-10 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija desjataja ékspedicija] | |
EP-7 <=ЭП-7> [=Ekspedicija poseščenija <=Экспедиция посещения>] | |
SSC | 28444 |
Start | 2004-10-14 03:06:28 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2005-04-24 22:07:27 UT, 51.03° s.š., 67.17° v.d., 93 km SV od města Arkalyk (Kazachstán). |
Životnost | 192.7923 dne, tj. 0.5278 roku |
Provozovatel | Rusko, RKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | kosmická loď |
Hmotnost | 7200 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2004-10-14 | Země | 2004-11-29 | 1998-067A | Saližan Š. Šaripov <=Салижан Ш. Шарипов> | RUS | 2 | KK |
Leroy Chiao | USA | 4 | BI2 | ||||
Jurij G. Šargin <=Юрий Г. Шаргин> | RUS | 1 | BI1 | ||||
2004-11-29 | 1998-067A | 2004-11-29 | 1998-067A | Saližan Š. Šaripov <=Салижан Ш. Шарипов> | RUS | 2 | KK |
Leroy Chiao | USA | 4 | BI2 | ||||
2005-04-24 | 1998-067A | 2005-04-24 | Země | Saližan Š. Šaripov <=Салижан Ш. Шарипов> | RUS | 2 | KK |
Leroy Chiao | USA | 4 | BI1 | ||||
Roberto Vittori | ITA | 2 | BI2 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
04-10-14.14 | G | 51.67° | 88.64 min | 200 km | 242 km | Plán. Energija. |
04-10-14.45 | G | 51.64° | 89.27 min | 232 km | 245 km | |
04-10-15.38 | G | 51.64° | 89.31 min | 234 km | 247 km | |
05-01-03.82 | G | 51.64° | 91.59 min | 350 km | 355 km | |
05-01-21.50 | G | 51.65° | 91.71 min | 352 km | 365 km | |
05-02-17.49 | G | 51.65° | 91.73 min | 356 km | 362 km | |
05-03-10.81 | G | 51.65° | 91.68 min | 354 km | 360 km | |
05-04-24.49 | G | 51.65° | 91.63 min | 349 km | 360 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 215) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
V průběhu letu návštěvnické osádky EP-7 [=ekspedicija poseščenija] se uskutečňují následující experimenty:
Datum | Událost |
---|---|
2004-10-14 |
03:06:28 UT: Vzlet6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17.
03:15:14 UT: Navedení na dráhu. 03:15:16 UT: Oddělení lodi od 3. stupně rakety. 03:15:24 UT: Rozložení panelů fotovoltaických baterií a vyklopení antén. V průběhu 3. oběhu se nezdařilo nahrát do palubního počítače lodi ze střediska CUP-M kompletní údaje o parametrech první dvouimpulsní korekce v důsledku špatného zaměření telemetrické antény lodi. V důsledku toho bylo rozhodnuto odložit manévry o jeden oběh. Kolem 07:05 UT: První část 1. dvouimpulsního manévru. Kolem 08:45 UT: Druhá část 1. dvouimpulsního manévru. Kolem 09:30 UT: Svléknutí skfandrů Sokol. 11:10 UT: Zahájen odpočinek. 20:05 UT: Ukončen odpočinek. |
2004-10-15 | Kolem 04:10 UT: Druhý korekční manévr (t=6.2 s, Δv=2 m/s). |
2004-10-16 |
Kolem 02:11 UT: Třetí korekční manévr 63 s,
Δv=25.45 m/s).
Kolem 02:58 UT: Čtvrtý korekční manévr (t=81 s, Δv=33.22 m/s). 03:50 UT: Zahájení obletu stanice ve vzdálenosti přibližně 400 m se současným přibližováním s počáteční relativní rychlostí 2 m/s. 03:59 UT: Vyrovnání rychlostí ve vzdálenosti přibližně 170 až 190 m od stanice. 04:07 UT: Zahájení závěrečného přibližování ke stanici ISS. Ve vzdálenosti přibližně 100 m počítače zjistily překročení povolené rychlosti přibližování transportní lodi ke stanici, manévr příletu přerušily a loď se vzdálila na přibližně 200 m. Opakované přiblížení pilotoval velitel Šaripov ručně. 04:15:32 UT (plán 04:17 UT ±3 min): Připojení transportní lodi Sojuz-TMA 5 v manuálním režimu18,19,20,21 k modulu Pirs komplexu ISS (1968-067A). Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi transportní lodí a modulem Pirs. Kolem 05:20 UT: Otevření průlezů mezi transportní lodí a komplexem. |
2004-10-16 až 2004-11-29 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2004-11-29 | Přemístění transportní lodi mezi stykovacími uzly (viz 1998-067A). |
2004-11-29 až 2005-04-24 | Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2005-04-24 |
Oživení a prověrka systémů transportní lodi.
Demotáž pomocných větracích potrubí mezi komplexem ISS (1998-067A) a transportní lodi. Demontáž rychloupínacích svorek BZV [=bystros"jomnyj zažim vintovyj] <=БЗВ [=быстросъёмный зажим винтовый]> ve stykovacím uzlu mezi komplexem a transportní lodí. Slavnostní rozloučení osádek. Televizní reportáž. Uzavření průlezů mezi komplexem a transportní lodí. Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi komplexem a transportní lodí. 18:41 UT: Povel k odpojení transportní lodí od stykovacího uzlu modulu Zarja komplexu ISS (1998-067A) pružinami (Δv=0.12 m/s). 18:44 UT (plán 18:41): Odpojení transportní lodi od komplexu. Kolem 18:47 UT: Ručně řízený úhybný manévr motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> (t=8 s, Δv=0.29 m/s). 21:16:35 UT: Brzdicí manévr (t=259 s, Δv=115.2 m/s). 21:41:28 UT: Odhození obytné a přístrojové sekce. 21:44:23 UT: Vstup do atmosféry ve výšce 101.9 km rychlostí 7.599 km/s. 21:46:07 UT: Začátek aerodynamického řízení sestupu atmosférou. 21:50 UT: Osádka vrtulníku záchranné a vyhledávací služby zahlédla plazmovou stopu sestupujícího návratového modulu. 21:51:09 UT: Maximální přetížení 3.97g ve výšce 31.9 km. 21:52:57 UT: Povel k zahájení práce padákového systému ve výšce 10.7 km. 22:07:27 UT: Přistání v bodě o souřadnicích 51.03° s.š., 67.17° v.d. přibližně 93 km severovýchodně od města Arkalyk (Kazachstán)22,23,24,25,26. 22:08 UT: V místě přistání kosmické lodi dosedl na zem první vrtulník vyhledávací a záchranné služby. 22:25 UT: První člen osádky opustil návratový modul. Vzhledem k bahnitému terénu v místě přistání bylo obvyklé lékařské vyšetření na místě zrušeno a osádka byla vrtulníkem odeslána do Arkalyku. Kolem 23:15 UT: Přílet do Arkalyku, kde se astronauti podrobili základnímu lékařskému vyšetření. |
2005-04-25 | Kolem poledne přiletěla osádka na letiště Čkalovskij v Moskvě. |
Datum poslední úpravy: 2010-03-29 16:44:14 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |