2004-040A - Sojuz-TMA 5

Název objektuSojuz-TMA 5 <=Союз-ТМА 5>
ISS-9S [=International Space Station ninth Soyuz]
ISS-10 [=International Space Station tenth Expedition]
MKS-10 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija desjataja ékspedicija]
EP-7 <=ЭП-7> [=Ekspedicija poseščenija <=Экспедиция посещения>]
SSC28444
Start2004-10-14 03:06:28 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG
Stav objektupřistál na Zemi
Přistání2005-04-24 22:07:27 UT, 51.03° s.š., 67.17° v.d., 93 km SV od města Arkalyk (Kazachstán).
Životnost192.7923 dne, tj. 0.5278 roku
Provozovatel Rusko, RKA
Rusko,  Energija
VýrobceRusko, Energija
Kategoriekosmická loď
Hmotnost7200 kg

Osádka

Od Odkud Do Kam Člen osádky Stát Let Funkce
2004-10-14 Země 2004-11-29 1998-067A Saližan Š. Šaripov <=Салижан Ш. Шарипов> RUS 2 KK
Leroy Chiao USA 4 BI2
Jurij G. Šargin <=Юрий Г. Шаргин> RUS 1 BI1
2004-11-29 1998-067A 2004-11-29 1998-067A Saližan Š. Šaripov <=Салижан Ш. Шарипов> RUS 2 KK
Leroy Chiao USA 4 BI2
2005-04-24 1998-067A 2005-04-24 Země Saližan Š. Šaripov <=Салижан Ш. Шарипов> RUS 2 KK
Leroy Chiao USA 4 BI1
Roberto Vittori ITA 2 BI2

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
04-10-14.14 G 51.67° 88.64 min 200 km 242 km Plán. Energija.
04-10-14.45 G 51.64° 89.27 min 232 km 245 km  
04-10-15.38 G 51.64° 89.31 min 234 km 247 km  
05-01-03.82 G 51.64° 91.59 min 350 km 355 km  
05-01-21.50 G 51.65° 91.71 min 352 km 365 km  
05-02-17.49 G 51.65° 91.73 min 356 km 362 km  
05-03-10.81 G 51.65° 91.68 min 354 km 360 km  
05-04-24.49 G 51.65° 91.63 min 349 km 360 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).

Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 215) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:

V modulu SA <=СА> kuželového tvaru o délce 2.14 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 3.85 m3 (z toho prostor pro osádku 2.5 m3) jsou umístěna 3 křesla pro kosmonauty typu Kazbek-UM <=Казбек-УМ> zavěšená na amortizátorech, prvky řízení včetně palubního počítače KS-020M <=КС-020М>, navigačního systému SUDN [=sistema upravlenija dviženijem i navigacijej] <=СУДН [=система управления движением и навигацией]> včetně měřicích akcelerometrů BILU [=blok izmerenija linejnych uskorenij] <=БИЛУ [=блок измерения линейных ускорений]>, gama výškoměru Kaktus-2V <=Кактус-2В> a ovládacího pultu Neptun-ME <=Нептун-МЕ> se zabudovanými mikroprocesory a dvěma obrazovkovými displeji, nádrž s kyslíkem pro dýchání během sestupu atmosférou, kontejnery pro dopravu nákladu na Zemi a nouzové zásoby potravin a vody. V přední části je kruhový průlez do obytné sekce o světlosti 0.6 m. Na vnějšku přední části jsou ve dvou hermetických kontejnerech umístěny padákové systémy: hlavní o ploše 1000 m2 a záložní o ploše 570 m2. Povrch SA <=СА> je pokryt ablativním štítem. Na spodní straně je umístěno 6 motorů měkkého přistání (4 motory typu DMP [=dvigatel' mjagkoj posadki] <=ДМП [=двигатель мягкой посадки]> a 2 modifikované motory DMP-M <=ДМП-М>).

Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.

Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.

Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.

Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).

V průběhu letu návštěvnické osádky EP-7 [=ekspedicija poseščenija] se uskutečňují následující experimenty:

Předchozí lodí této řady je Sojuz-TMA 4 (2004-013A), další je Sojuz-TMA 6 (2005-013A). Předchozím letem ke stanici ISS (1998-067A) je Progress-M 50 (2004-032A), následujícím je Progress-M 51 (2004-051A).

Průběh letu

Datum Událost
2004-10-14 03:06:28 UT: Vzlet6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17.
03:15:14 UT: Navedení na dráhu.
03:15:16 UT: Oddělení lodi od 3. stupně rakety.
03:15:24 UT: Rozložení panelů fotovoltaických baterií a vyklopení antén.
V průběhu 3. oběhu se nezdařilo nahrát do palubního počítače lodi ze střediska CUP-M kompletní údaje o parametrech první dvouimpulsní korekce v důsledku špatného zaměření telemetrické antény lodi. V důsledku toho bylo rozhodnuto odložit manévry o jeden oběh.
Kolem 07:05 UT: První část 1. dvouimpulsního manévru.
Kolem 08:45 UT: Druhá část 1. dvouimpulsního manévru.
Kolem 09:30 UT: Svléknutí skfandrů Sokol.
11:10 UT: Zahájen odpočinek.
20:05 UT: Ukončen odpočinek.
2004-10-15 Kolem 04:10 UT: Druhý korekční manévr (t=6.2 s, Δv=2 m/s).
2004-10-16 Kolem 02:11 UT: Třetí korekční manévr 63 s, Δv=25.45 m/s).
Kolem 02:58 UT: Čtvrtý korekční manévr (t=81 s, Δv=33.22 m/s).
03:50 UT: Zahájení obletu stanice ve vzdálenosti přibližně 400 m se současným přibližováním s počáteční relativní rychlostí 2 m/s.
03:59 UT: Vyrovnání rychlostí ve vzdálenosti přibližně 170 až 190 m od stanice.
04:07 UT: Zahájení závěrečného přibližování ke stanici ISS.
Ve vzdálenosti přibližně 100 m počítače zjistily překročení povolené rychlosti přibližování transportní lodi ke stanici, manévr příletu přerušily a loď se vzdálila na přibližně 200 m.
Opakované přiblížení pilotoval velitel Šaripov ručně.
04:15:32 UT (plán 04:17 UT ±3 min): Připojení transportní lodi Sojuz-TMA 5 v manuálním režimu18,19,20,21 k modulu Pirs komplexu ISS (1968-067A).
Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi transportní lodí a modulem Pirs.
Kolem 05:20 UT: Otevření průlezů mezi transportní lodí a komplexem.
2004-10-16 až
2004-11-29
Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A).
2004-11-29 Přemístění transportní lodi mezi stykovacími uzly (viz 1998-067A).
2004-11-29 až
2005-04-24
Transportní loď součástí komplexu ISS (1998-067A).
2005-04-24 Oživení a prověrka systémů transportní lodi.
Demotáž pomocných větracích potrubí mezi komplexem ISS (1998-067A) a transportní lodi.
Demontáž rychloupínacích svorek BZV [=bystros"jomnyj zažim vintovyj] <=БЗВ [=быстросъёмный зажим винтовый]> ve stykovacím uzlu mezi komplexem a transportní lodí.
Slavnostní rozloučení osádek. Televizní reportáž.
Uzavření průlezů mezi komplexem a transportní lodí.
Kontrola hermetičnosti vestibulu mezi komplexem a transportní lodí.
18:41 UT: Povel k odpojení transportní lodí od stykovacího uzlu modulu Zarja komplexu ISS (1998-067A) pružinami (Δv=0.12 m/s).
18:44 UT (plán 18:41): Odpojení transportní lodi od komplexu.
Kolem 18:47 UT: Ručně řízený úhybný manévr motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> (t=8 s, Δv=0.29 m/s).
21:16:35 UT: Brzdicí manévr (t=259 s, Δv=115.2 m/s).
21:41:28 UT: Odhození obytné a přístrojové sekce.
21:44:23 UT: Vstup do atmosféry ve výšce 101.9 km rychlostí 7.599 km/s.
21:46:07 UT: Začátek aerodynamického řízení sestupu atmosférou.
21:50 UT: Osádka vrtulníku záchranné a vyhledávací služby zahlédla plazmovou stopu sestupujícího návratového modulu.
21:51:09 UT: Maximální přetížení 3.97g ve výšce 31.9 km.
21:52:57 UT: Povel k zahájení práce padákového systému ve výšce 10.7 km.
22:07:27 UT: Přistání v bodě o souřadnicích 51.03° s.š., 67.17° v.d. přibližně 93 km severovýchodně od města Arkalyk (Kazachstán)22,23,24,25,26.
22:08 UT: V místě přistání kosmické lodi dosedl na zem první vrtulník vyhledávací a záchranné služby.
22:25 UT: První člen osádky opustil návratový modul.
Vzhledem k bahnitému terénu v místě přistání bylo obvyklé lékařské vyšetření na místě zrušeno a osádka byla vrtulníkem odeslána do Arkalyku.
Kolem 23:15 UT: Přílet do Arkalyku, kde se astronauti podrobili základnímu lékařskému vyšetření.
2005-04-25 Kolem poledne přiletěla osádka na letiště Čkalovskij v Moskvě.

Literatura

  1. Home Page. - Moskva : FKA, 2003. - [Cit. 2004-12-03].     (http://www.federalspace.ru).
  2. Sojuz TMA. - Korolev : Energija, 2002. - [Cit. 2002-10-29].     (http://www.energia.ru/energia/iss/soyuz-tma/soyuz-tma_01.html).
  3. Soyuz TMA-5 / J. McDowell. - Jonathan's Space Report, No. 536. - 2004-10-16. - [Cit. 2005-02-19].     (http://host.planet4589.org/space/jsr/back/news.536).
  4. Space Station and Shuttle / J. McDowell. - Jonathan's Space Report, No. 537. - 2004-10-27. - [Cit. 2005-02-19].     (http://host.planet4589.org/space/jsr/back/news.537).
  5. Space Station / J. McDowell. - Jonathan's Space Report, No. 540. - 2004-12-14. - [Cit. 2005-02-19].     (http://host.planet4589.org/space/jsr/back/news.540).
  6. Naznačena novaja data zapuska kosmičeskogo korablja "Sojuz TMA-5". - Moskva : FKA. - 2004-10-01. - [Cit. 2004-10-01].     (http://www.federalspace.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=550).
  7. Prenesena data zapuska kosmičeskogo korablja "Sojuz TMA-5". - Moskva : FKA. - 2004-09-28. - [Cit. 2004-09-28].     (http://www.federalspace.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=545).
  8. MVK podgotovila predloženija. - Moskva : FKA. - 2004-08-27. - [Cit. 2004-09-03].     (http://www.federalspace.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=512).
  9. Polet "Sojuz TMA-5". - Korolev : CUP-M, 2004. - [Cit. 2004-10-13].     (http://www.mcc.rsa.ru/tma5/main.htm).
  10. New resident crew heads to space station this week / J. Ray. - Spaceflight Now. - 2004-10-11. - [Cit. 2004-10-13].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp10/041011preview.html).
  11. Mission Status Center. - Spaceflight Now. - 2004-10-11. - [Cit. 2004-10-13].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp10/status.html).
  12. Expedition 10 launch-to-docking timeline. - Spaceflight Now. - 2004-10-11. - [Cit. 2004-10-13].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp10/041011launchtodock.html).
  13. Osuščestvlen zapusk kosmičeskogo korablja "Sojuz TMA-5". - Moskva : FKA. - 2004-10-14. - [Cit. 2004-10-14].     (http://www.federalspace.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=565).
  14. Zapusk kosmičeskogo korablja "Sojuz TMA-5". - Moskva : FKA. - 2004-10-14. - [Cit. 2004-10-14].     (http://www.federalspace.ru/Start1Show.asp?STARTID=575).
  15. Spravka o ballističeskich dannych. - Korolev : CUP-M, 2004. - [Cit. 2004-10-14].     (http://www.mcc.rsa.ru/tma5/start.htm).
  16. Startoval pilotirujemyj kosmičeskij korabl' "Sojuz TMA-5". - Korolev : Energija. - 2004-10-14. - [Cit. 2004-10-14].     (http://www.energia.ru/energia/iss/iss10/photo_10-14.html).
  17. Expedition 10 Launches, Heads to Space Station. - SpaceRef. - 2004-10-14. - [Cit. 2004-10-14].     (http://www.spaceref.com/news/viewsr.html?pid=14221).
  18. Raboty na MKS vedutsja po planu. - Moskva " FKA. - 2004-10-18. - [Cit. 2004-10-18].     (http://www.roscosmos.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=569).
  19. Oficial'nyj press-reliz o stykovke transportnogo korablja "Sojuz TMA-5" s Meždunarodnoj kosmičeskoj stancijej. - Korolev : 2004-10-16. - [Cit. 2004-10-18].     (http://www.energia.ru/energia/news/news-2004/press_release_iss-17.html).
  20. International Space Station Status Report #04-57. - Houston, TX : NASA-JSC. - 2004-10-16. - [Cit. 2004-10-18].     (http://www.spaceflight.nasa.gov/spacenews/reports/issreports/2004/iss04-57.html).
  21. Soyuz glitch prompts manual docking to space station / J. Ray. - Spaceflight Now. - 2004-10-16. - [Cit. 2004-10-19].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp10/041016docking.html).
  22. Spusk TK "Sojuz TMA-5" s orbity ISZ i posadka spuskajemogo apparata na povrchnost' Zemli. - Koroljov : Energija. - 2005-04-24. - [Cit. 2005-04-25].     (http://www.mcc.rsa.ru/tma5/shema_pos.htm).
  23. Desjataja ekspedicija MKS vernulas'na Zemlju. - Moskva : FKA. - 2005-04-25. - [Cit. 2005-04-25].     (http://www.roscosmos.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=909).
  24. S vozvraščenijem! 10-ja osnovnaja ekspedicija i 8-ja ekspedicija poseščenija blagopolučno zaveršili svoi programmy na MKS. - Moskva : FKA. - 2005-04-25. - [Cit. 2005-04-25].     (http://www.roscosmos.ru/NewsDoSele.asp?NEWSID=910).
  25. Soyuz TMA-5 landing with ESA astronaut Roberto Vittori marks completion of European Eneide mission / F. Bonacina, D. Isakeit. - Paris : ESA. - 2005-04-24. - (Release ; ESA PR 22-2005). - [Cit. 2005-05-02].     (http://www.esa.int/esaCP/Pr_22_2005_p_EN.html).
  26. Station's Expedition 10 crew returns to Earth / W. Harwood. / Spaceflight Now. - 2005-04-24. - [Cit. 2005-04-25].     (http://www.spaceflightnow.com/station/exp11/050424exp10land.html).

------
Datum poslední úpravy: 2010-03-29 16:44:14 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2010 - Antonín Vítek