Název objektu | Sojuz-TMA 3 <=Союз-ТМА 3> |
ISS-7S [=International Space Station - Seventh Soyuz] | |
ISS-8 [=International Space Station] | |
MKS-8 [=Meždunarodnaja kosmičeskaja stancija] | |
EP-5 [=Ekspedicija poseščenija] | |
SSC | 28052 |
Start | 2003-10-18 05:38:03 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-FG |
Stav objektu | přistál na Zemi |
Přistání | 2004-04-30 00:11:46 UT, Kazachstán, 55 km severovýchodně od města Arkalyk (bod zacílení 50.38° s.š., 67.20° v.d.) |
Životnost | 194.7734 dne, tj. 0.5333 roku |
Provozovatel | Rusko, RAKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | transportní kosmická loď |
Hmotnost | 7200 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2003-10-18 | Země | 2003-10-20 | 1998-067A | Aleksander J. Kaleri <=Александер Й. Калери> | RUS | 4 | KK |
C. Michael Foale | USA | 6 | BI-2 | ||||
Pedro F. Duque | ESP | 2 | BI-1 | ||||
2004-04-29 | 1998-067A | 2004-04-30 | Země | Aleksander J. Kaleri <=Александер Й. Калери> | RUS | 4 | KK |
C. Michael Foale | USA | 6 | BI-2 | ||||
André Kuipers | NLD | 1 | BI-1 |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
03-10-18 | G | 54.67° | 88.64 min | 220 km | 242 km | CUP-M. Plán. |
03-10-18.29 | G | 51.65° | 88.77 min | 194 km | 233 km | |
03-10-18.43 | G | 51.66° | 89.26 min | 209 km | 267 km | |
03-10-18.43 | G | 51.66° | 89.31 min | 213 km | 268 km | |
03-10-18.49 | G | 51.63° | 89.90 min | 266 km | 273 km | |
03-10-19.54 | G | 51.63° | 89.94 min | 270 km | 273 km | |
03-10-20.22 | G | 51.63° | 92.15 min | 376 km | 385 km | |
03-11-02.96 | G | 51.63° | 92.10 min | 373 km | 382 km | |
03-11-21.83 | G | 51.63° | 92.04 min | 370 km | 379 km | |
03-12-06.85 | G | 51.63° | 91.99 min | 368 km | 376 km | |
04-01-03.80 | G | 51.63° | 91.93 min | 365 km | 374 km | |
04-01-11.82 | G | 51.63° | 91.97 min | 366 km | 376 km | |
04-02-11.52 | G | 51.63° | 91.90 min | 363 km | 373 km | |
04-03-01.52 | G | 51.63° | 91.85 min | 362 km | 369 km | |
04-03-03.50 | G | 51.63° | 91.93 min | 362 km | 377 km | |
04-03-24.42 | G | 51.63° | 91.88 min | 360 km | 374 km | |
04-04-14.39 | G | 51.63° | 91.82 min | 357 km | 371 km | |
04-04-29.99 | G | 51.62° | 87.86 min | -32 km | 369 km | Po brzdicím manévru. J. McDowell. |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Pilotovaná transportní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Federal'noje kosmičeskoje agentstvo (FKA alias Roskosmos) <=Федеральное космическое агентство (ФКА alias Роскосмос)>, Moskva (Rusko).
Loď typu Sojuz-TMA [=transportnyj modificirovannyj antropometričeskij] <=Союз-ТМА [=транспортный модифицированный антропометрический]> (typové označení 11F732 <=11Ф732>, model 7K-STM <=7К-СТМ>, výr. č. 213) o celkové délce 6.98 m a maximálním průměru 2.72 m sestává ze tří části:
Sekce BO <=БО> ogiválního tvaru o délce 3.29 m, max. průměru 2.2 m a vnitřním objemu 6.6 m3 (pro osádku 4 m3) slouží k pobytu a odpočinku osádky. Je zde umístěn také systém zabezpečení životních podmínek SŽO [=sistema žizneobespečenija] <=СЖО [=система жизнеобеспечения]> včetně temperačního topení s ventilátorem a hygienické zařízení (záchod) ASU [=assenizacionno-sanitarnoje ustrojstvo] <=АСУ [=ассенизационно-санитарное устройство]>. V přední části je umístěn průlez, umožňující přestup na palubu kosmické stanice, uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na vnější straně sekce BO <=БО> jsou umístěny vyklápěcí antény aktivní části setkávacího systému Kurs-A <=Курс-А>; jeho elektronika je umístěna uvnitř sekce BO <=БО>.
Sekce PAO <=ПАО> sestává ze tří úseků. Přechodový úsek příhradové konstrukce s 5 pyrotechnicky ovládanými zámky slouží k připojení návratového modulu. V hermetizovaném přístrojovém úseku o průměru 2.1 m a výšce 0.5 m (objem 2.2 m3) jsou umístěny přístroje orientačního a navigačního systému, energetický, klimatizační, telemetrický a povelový systém a programové časovací zařízení. Motorový úsek válcového tvaru o průměru 2.1 m, dole s kuželovým límcem o max. průměru 2.72 m, nese pohonný komplex ODU [=ob"jedinennaja dvigatel'naja ustanovka] S5.80 <=ОДУ [=объединенная двигательная установка] С5.80>, kterou tvoří výkyvně uložený hlavní motor KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka] <=КДУ [=корректирующая двигательная установка]> o tahu 4.1 kN, 14 korekčních motorů systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu 11D428A-14 <=11Д428А-14> o tahu 137 N (z toho 10 v přechodovém úseku) a 8 motorů orientačního a stabilizačního systému DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> typu 11D428A-16 <=11Д428А-16> o tahu 24.5 N, využívajících společné nádrže a systém distribuce KPL. Na povrchu je umístěn radiátor klimatizačního a termoregulačního systému. K bokům motorového úseku jsou připojeny panely slunečních baterií o rozpětí 10.6 m.
Návratový modul SA a obytný úsek BO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy. V průběhu startu je loď umístěna pod aerodynamickým krytem, jehož součástí je i motor na TPL záchranného systému SAS [=sistema avarijnogo spasenija] <=САС [=система аварийного спасения]>.
Maximální doba autonomního letu je 14 dní, v zakonzervovaném stavu po připojení ke stanici až 6 měsíců (200 dní).
Původní osádku3,4 této lodi pod označením EP-6 [=ekspedicija poseščenija] měli tvořit velitel Pavel V. Vinogradov a palubní inženýr André Kuipers. Záložní osádku tvořili velitel Jurij I. Onufrijenko a palubní inženýr Oleg I. Skripočka. Po havárii raketoplánu Columbia (2003-003A) však byly všechny návštěvnické osádky rozpuštěny a budou dle potřeby nově ustaveny. Loď dopraví na stanici další dvoučlennou udržovací osádku ISS-8, kterou budou tvořit6,7,9 Aleksander J. Kaleri a C. Michael Foale, která nahradí předchozí udržovací osádku. Letu se účastní španělský astronaut5,9,10 ESA Pedro F. Duque v rámci návštěvnické expedice EP-5 "Cervantes", který se vrátí na Zemi na lodi Sojuz-TMA 2. Duque uskuteční během pobytu na ISS následující vědecké experimenty:
Předchozí lodí této řady je Sojuz-TMA 2 (2003-016A), další je Sojuz-TMA 4 (2004-013A). Předchozím letem ke stanici ISS (1998-067A) je Progress-M 48 (2003-039A), dalším je Progress-M1 11 (2004-002A).
Datum | Událost |
---|---|
2003-10-18 |
05:38:03 UT: Vzlet19,20,21,22,23,24,25,26,27.
05:46:48 UT: Navedení na výchozí oběžnou dráhu. 05:46:51 UT: Oddělení lodi od 3. st. nosné rakety. V průběhu první oběhu byly úspěšně vyklopeny panely fotovoltaických panelů a anténní systémy. Uskutečnila se prověrka hermetičnosti obytných částí lodi. Během druhého oběhu osádka vysunula vodicí tyč stykovacího zařízení do pohotovostní polohy, uskutečnila automatický test setkávacího radiolokátoru Kurs-A, otevřela průlez mezi návratovým a obytným modulem, kam se přesunula a svlékla lehké skafandry typu Sokol. Na třetím oběhu osádka aktivovala systém čištění vzduchu od oxidu uhličitého v obytném modulu a systém v návratovém modulu vypojila. 09:13:08 UT: První část prvního korekčního manévru (t=44.2 s, Δv=17.50 m/s). Vyčištění a uložení skafandrů Sokol. 09:50:55 UT: Druhá část prvního korekčního manévru (t=42.7s, Δv=17.0 m/s). Loď byla uvedena do pomalé rotace pro úsporu pohonných látek pro stabilizační a orientační motory DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii]. Byl zaregistrován slabý únik tlakovacího hélia v rozvodu č. 2 systému dodávky pohonných látek pro pohonný systému KDU [=korrektirujuščaja dvigatel'naja ustanovka]. Po uzavření hlavních ventilů únik ustal. V průběhu dalšího letu byl používán proto rozvod č. 1 a rozvod č. 2 zůstával v rezervě. Kolem 15:30 UT: Zahájen odpočinek. Kolem 22:40 UT: Ukončen odpočinek. |
2003-10-19 |
06:37 UT: Druhý korekční manévr (t=6.2 s, Δv=2.0
m/s).
Přechod lodi do pomalé rotace. Bylo zjištěno, že klimatizační systém lodi neodstraňuje dostatečně efektivně vlhkost ze vzduchu, takže parciální tlak vodní páry dosáhl hodnoty 24 hPa, tedy vyšší než připouští specifikace. Kolem 15:30 UT: Zahájen odpočinek. Kolem 22:40 UT: Ukončen odpočinek. |
2003-10-20 |
04:46 UT: Záhájení setkávacího manévru s ISS.
05:05 UT: Třetí korekční manévr (t=42.1 s, Δv=16.9 m/s). 08:50 UT: Čtvrtý korekční manévr (82.1 s, Δv=33.7 m/s). 06:45 UT: Přelet nad stykovací uzel ze vzdálenosti 400 m. 06:55 UT: Vyrovnání rychlostí ve vzdálenosti 190 a 170 m od stanice. 07:07 UT: Zahájení závěrečného přibližování. 07:15:58 UT /Plán 07:16:20 UT (±3 min)/: Spojení s komplexem ISS (1998-067A). Během setkávacího manévru bylo spotřebováno transportní lodí 145 kg pohonných látek (plánováno maximálně 250 kg). Kontrola hermetičnosti vestibulu spojovacího uzlu. 10:19 UT: Otevření průlezů mezi transportní lodí a komplexem28. |
2003-10-20 až 2004-04-29 | Transportní loď Sojuz-TMA 3 součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2004-04-29 |
Kolem 16:25 UT: Zahájeno oživování systémů transportní
lodi.
17:43 UT: Rozloučení a zahájení nástupu osádky do transportní lodi. 17:45:45 UT: Uzavření průlezů29 mezi komplexem ISS (1998-067A) a transportní lodí. 18:05 UT: Kontrola hermetičnosti vestibulu. 20:52:09 UT: Odpojení a odlet30,31,32 transportní lodi od komplexu ISS (1998-067A). Snímkování spojovacího uzlu transportní lodi z komplexu ISS. 23:20 UT: Brzdicí manévr. 23:45 UT: Odhození obytné a přístrojové sekce. 23:48 UT: Vstup do atmosféry Země. |
2004-04-30 | 00:11:46 UT: Přistání transportní lodi Sojuz-TMA 3 na území Kazachstánu33,34,35,36,37 asi 55 km severovýchodně od města Arkalyk v bodě o souřadnicích 50.65° s.š., 67.45° (souřadnice cílového bodu 50.63° s.š., 67.33° v.d.). |
Datum poslední úpravy: 2010-03-20 13:13:37 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |