Název objektu | Progress-M1 10 <=Прогресс-М1 10> |
ISS-11P [=International Space Station - Eleventh Progress] | |
SSC | 27823 |
Start | 2003-06-08 10:34:17 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře Země |
Zánik | 2003-10-03 12:38:49 UT, jižní Tichý oceán (41.30° j.š., 135.77° z.d.) |
Životnost | 117.0865 dne, tj. 0.3206 roku |
Provozovatel | Rusko, RAKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7250 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
03-06-08.4 | G | 51.66° | 88.59 min | 193 km | 245 km | Plán. CUP-M. |
03-06-08.49 | G | 51.73° | 88.78 min | 187 km | 242 km | |
03-06-08.63 | G | 51.62° | 90.55 min | 288 km | 315 km | |
03-06-08.70 | G | 51.63° | 90.72 min | 305 km | 315 km | |
03-06-10.65 | G | 51.63° | 90.76 min | 305 km | 319 km | |
03-06-11.16 | G | 51.63° | 92.34 min | 385 km | 394 km | |
03-07-12.68 | G | 51.63° | 92.28 min | 381 km | 392 km | |
03-08-22.79 | G | 51.63° | 92.22 min | 378 km | 388 km | |
03-09-06.16 | G | 51.63° | 91.74 min | 335 km | 385 km | |
03-09-11.45 | G | 51.63° | 92.12 min | 345 km | 412 km | |
03-10-01.21 | G | 51.63° | 92.06 min | 343 km | 409 km | |
03-10-03.43 | G | 51.63° | 90.40 min | 247 km | 341 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Výrobcem a provozovatelem je AO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=АО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M1 <=Прогресс-М1> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM1 <=7К-ТГМ1>, výr. č. 259) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice, vody a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs-MM" <=Курс-ММ>. V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny 4 nádrže s palivem a 4 nádrže s okysličovadlem systému SD8 [=sistema dozapravki 8 bakov] <=СД8 [=система дозаправки 8 баков]> s maximální kapacitou 1950 kg, na obvodu pláště pak tlakové láhve s kyslíkem a vzduchem s maximální kapacitou 40 kg. Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m mj. tyto systémy:
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně šest měsíců.
Na palubě je náklad v celkové hmotnosti 2305 kg pro další provoz stanice ISS (1998-067A) a to zejména:
Datum | Událost |
---|---|
2003-06-08 |
10:34:17 UT: Vzlet7,8,9,10,11,12.
10:43:03 UT: Navedení na dráhu. 10:43:06 UT: Oddělení lodi od 3. st. rakety. 14:09 UT: První část 1. korekčního manévru (t=86.5 s, Δv=34.0 m/s). 14:56 UT: Druhá část 1. korekčního manévru (t=62.9 s, Δv=25.9 m/s). |
2003-06-10 |
09:19 UT: Zahájeny zkoušky televizní kamery Klest-M, která
je součástí manuálního naváděcího systému TORU-A
[=teleoperatornyj režim
upravlenija].
Zkoušky řídicího systému SUD [=sistema upravlenija dviženijem]. 11:45 UT: Druhý korekční manévr (t=8.6 s, Δv=3.00 m/s). 12:24 UT: Zahájeny zkoušky záložního systému TORU. |
2003-06-11 |
08:47:29 UT Zahájení automatické setkávací sekvence.
09:05:49 UT: První přibližovací manévr (t=23.1 s, Δv=9.00 m/s). 09:51:06 UT: Druhý přibližovací manévr (t=53.3 s, Δv=21.62 m/s). Kolem 10:37 UT: Brzdicí manévr. 10:56 UT: Vyrovnání rychlostí ve vzdálenosti 170 až 190 m. 11:04 UT Navázání spojení s ruskými pozemními stanicemi. 14:08 UT: Zahájení závěrečného přibližování z vzdálenosti 170 až 190 m. 11:14:53 UT (plán 11:17 UT ±3 min): Připojení13,14 nákladní lodi ke stykovacímu uzlu (+Z) modulu Pirs komplexu ISS (1998-067A). |
2003-09-04 |
19:38:00 UT: /Plán/ Povel k odpojení nákladní lodi od
komplexu ISS (1998-067A).
19:41 UT: /Plán/ Vlastní odpojení nákladní lodi od komplexu. |
2003-06-11 až 2003-09-04 | /Plán/ Nákladní loď Progress-M1 10 součástí komplexu ISS (1998-067A). |
2003-09-04 |
19:38:00 UT: Povel k odpojení nákladní lodi
Progress-M1 10.
19:41:44 UT: Vlastní odpojení15,16 nákladní lodi od komplexu ISS (1998-067A). V době odpojení se nacházelo v nádržích nákladní lodi ještě 25 kg kyslíku pro atmosféru stanice, který nebylo možno využít. 22:33 UT: Korekční manévr (t=3 min, Δv=12 m/s). Průběh manévru byl sledován ultrafialovým spektrometrem VFS-3M [=videofotometričeskaja sistema] experimentu GFI-10 [=geofizičeskije issledovanija] "Molnija-SM/LSO" ze stanice ISS (1998-067A). Zahájení snímkování oblastí v severním Rusku televizní kamerou Klest-M s cílem sledování škod způsobených přírodními živly a ekologickými katastrofami. |
2003-10-03 |
11:26 UT: Brzdicí manévr (t=145.3 s, Δv=78 m/s).
11:58 UT: Vstup do atmosféry. Kolem 19:30 UT: Začátek rozpadu lodi působením auerodynamických sil. 12:38:49 UT: /Vypočtený okamžik/ Střední okamžik dopadu neshořelých zbytků lodi do jižního Tichého oceánu (střed dopadové oblasti 41.30° j.š., 135.77° z.d., rozměry dopadové oblasti +1050 km, -850 km ve směru letu, ±100 km v příčném směru). |
Datum poslední úpravy: 2007-09-19 20:35:53 UT |
|
|
© 2007 - Antonín Vítek |