Název objektu | STS 107 |
Columbia F-28 | |
Shuttle Mission 113 | |
SSC | 27647 |
Start | 2003-01-16 15:39:00.050 UT, Eastern Test Range, Columbia |
Stav objektu | havaroval v průběhu přistání |
Zánik | 2003-02-01 13:59:22 UT |
Životnost | 15.9308 dne, tj. 0.0436 roku |
Provozovatel | USA, NASA-OSF |
Výrobce | USA, Rockwell |
Kategorie | raketoplán |
Hmotnost | vzletová 2 055 902 kg |
vzletová družicového stupně 119 613 kg | |
na dráze 113 524 kg | |
přistávací 105 591 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2003-01-16 | Země | 2003-02-01 | Země | Rick D. Husband | USA | 2 | CDR |
William C. McCool | USA | 1 | PLT | ||||
Michael P. Anderson | USA | 2 | MS1 | ||||
David M. Brown | USA | 1 | MS2 | ||||
Kalpana Chawla | USA | 2 | MS3 | ||||
Laurel B. S. Clark[ová] | USA | 1 | MS4 | ||||
Ilan Ramon | ISR | 1 | PS |
Datum | Udlost |
---|---|
2003-červen | Předchozí průběh vyšetřování viz. |
2003-07-01 | Komise CAIB [=Columbia Accident Investigation Board] vydala čtvrté předběžné doporučení pro NASA, týkající se zlepšení způsobů sledování raketoplánu během vzletu a sestupu atmosférou1,2,3. |
2003-07-02 | Hlavní manažér letů raketoplánů v NASA B. Parsons oznámil řadu personálních změn ve svém oddělení4. |
2003-07-07 | Ve výzkumném ústavu Southwest Research Institute (SwRI), San Antonio, TX (USA) se uskutečnil další experiment s vystřelováním vzorku pěnové izolace nádrže ET proti přípravku s namontovaným panelem RCC [=Reinforced Carbon-Carbon]. Vzorek pěny byl zacílen na panel RCC č. 8, blíže k T-těsnění mezi panely č. 8 a 9. Narazil na cíl rychlostí 236 m/s pod úhlem 22°, tedy pravděpodobně o něco větším, než tomu bylo při skutečném letu raketoplánu Columbia, ale podle názoru techniků větší úhel dopadu simuloval rotaci úlomku během reálné kolize. Náraz vytvořil na spodní straně panelu nepravidelnou díru o rozměru přibližně 0.40×0.43 m. Podle úsudku S. Hubbarda, člena vyšetřovací komise CAIB [=Columbia Accident Investigation Board], jde o důkaz, že nejpravděpodobnější příčinou poškození levé poloviny křídla raketoplánu byl skutečně náraz izolační pěny5. |
2003-07-08 |
Komise CAIB [=Columbia Accident
Investigation Board] zveřejnila definitivní
scénář událostí během vzletu raketoplánu Columbia a v
průběhu jeho sestupu atmosférou6,7.
Agentura AP zveřejnila informaci8,9 uvolněnou na její žádost vedením NASA o průniku žhavého plynu tepelnou izolací levé poloviny křídla raketoplánu Atlantis v průběhu přístání za letu STS 101 (2000-027A). Příčinou průniku, který způsobil jen drobné poškození konstrukce křídla, byla během střední opravy v závodech v Palmdale, CA špatně instalovaná těsnicí vložka mezi dvěma panely tepelné izolace. |
2003-07-10 | Podle neoficiálních zpráv, zveřejněných renomovanými internetovými zdroji10,11, CAIB [=Columbia Accident Investigation Board] nevydá svoji závěrečnou zprávu dříve, jak 2003-08-26. |
2003-07-11 | Na tiskové konferenci komise CAIB [=Columbia Accident Investigation Board] byl komentován definitivní scénář událostí během vzletu raketoplánu Columbia a v průběhu jeho sestupu atmosférou12,13,14. Dále byly zveřejněny další podrobnosti14 o průběhu pokusu s vystřelením vzorku izolace proti maketě náběžné hrany dne 2003-07-07. |
2003-07-15 | Zveřejněna úvaha o možnosti, že osádka přežila až o několik minut rozpad trupu raketoplánu15. |
2003-07-22 |
Konala se tisková konference16 s
Lindou Ham[ovou], bývalou předsedkyní řídicího týmu MMT
[=Mission Management Team]. Mj. popřela
zprávy tisku, že by někdo MMT předložil žádost o
snímkování raketoplánu ze Země či špionážních družic
ke zjištění rozsahu možného poškození systému tepelné
ochrany. Tiskové konference se dále účastnili letový
ředitel LeRoy Cain a zástupce oddělení letových operací v
MMT Phil Engelauf.
NASA zveřejnil17,18 přepisy jednání MMT v průběhu letu STS 107. |
2003-07-31 | Komise CAIB [=Columbia Accident Investigation Board] vydala páté předběžné doporučení, týkající se požadavku na snímkování nádrže ET po jejím odhození19. |
2003-srpen | Viz. |
Datum poslední úpravy: 2004-12-07 19:18:20 UT |
|
|
© 2004 - Antonín Vítek |