2003-003A - STS 107 - vyšetřování havárie v červnu 2003

Název objektuSTS 107
Columbia F-28
Shuttle Mission 113
SSC27647
Start2003-01-16 15:39:00.050 UT, Eastern Test Range, Columbia
Stav objektuhavaroval v průběhu přistání
Zánik2003-02-01 13:59:22 UT
Životnost15.9308 dne, tj. 0.0436 roku
ProvozovatelUSA, NASA-OSF
VýrobceUSA, Rockwell
Kategorieraketoplán
Hmotnost vzletová 2 055 902 kg
vzletová družicového stupně 119 613 kg
na dráze 113 524 kg
přistávací 105 591 kg

Osádka

Od Odkud Do Kam Člen osádky Stát Let Funkce
2003-01-16 Země 2003-02-01 Země Rick D. Husband USA 2 CDR
William C. McCool USA 1 PLT
Michael P. Anderson USA 2 MS1
David M. Brown USA 1 MS2
Kalpana Chawla USA 2 MS3
Laurel B. S. Clark[ová] USA 1 MS4
Ilan Ramon ISR 1 PS

Popis objektu

Viz.

Průběh vyšetřování

Datum Udlost
2003-květen Předchozí průběh vyšetřování viz.
2003-06-04 Zveřejněny podrobnosti o průběhu testů s vystřelování pěnové izolace pro modelu náběžné hrany1, osazené náhradními panely z laminátu.
2003-06-05 Pokus s vystřelením pěnové izolace proti panelu RCC č. 6 byl pro bouřku odložen2.
2003-06-06 V ústavu SwRI, San Antonio, TX (USA) se uskutečnil první experiment s vystřelením pěnové izolace proti modelu náběžné hrany se skutečným panelem RCC3. Na modelu byl jako cíl umístěn panel RCC č. 6 demontovaný z raketoplánu Discovery. Panel již prodělal 30 vzletů do vesmíru. Kus izolace o hmotnosti 0.76 kg a rozměrech 543×294×143 mm narazil do panelu rychlostí 234 m/s. Zanechal viditelné a podstatné poškození o rozměru přibližně 2 cm, z něhož se šířila prasklina o délce asi 7.5 cm. Kromě toho se celý panel č. 6 mírně posunul. Pozdějším zkoumáním se zjistilo, že prasklo také T-těsnění mezi panely č. 6 a 7 a byl naštípnut krycí panel na horní straně makety křídla. Vyšetřovací komise CAIB [=Columbia Accident Investigation Board] však stále není schopna potvrdit, že prvotní příčinou havárie raketoplánu Columbia byl náraz úlomku izolační pěny v T +81 s.
2003-06-12 Na tiskové konferenci CAIB [=Columbia Accident Investigation Board] byly zveřejněny další upřesněné údaje o výsledcích zkoušek s vystřelováním pěny proti modelu náběžné hrany. Bylo oznámeno, že při rozboru radiolokačních dat ze sledování vzletu raketoplánu byly zjištěny neidentifikované předměty, které se od raketoplánu oddělily v T +126 s. Je podezření, že mohlo jít o části pyrotechnicky odstřelených svorníků, poutajících motory SRB k nádrži ET, nebo část krytu, určeného na zastavení těchto úlomků o hmotnosti až 40 kg. Telemetrické údaje a údaje zaznamenané v magnetopáskové jednotce OEX však téměř jistě vyloučily možnost, že by došlo k jejich nárazu na vlastní raketoplán. Bylo však zjištěno, že tyto svorníky a s nimi související technické přípravky neprošly nezbytnými zkouškami a to ani v poslední době, kdy došlo ke změně dodavatele. Člen komise prof. Osheroff zpochybnil teorii o příčinách odpadávání pěnové izolace z ET; v důsledku toho bude notno provést řadu dalších výzkumů4.
2003-06-13 Administrátor NASA S. O'Keefe ustavil interní komisi, jejímž úkolem bude vyhodnotit závěrečnou zprávu vyšetřovací komise CAIB, jakmile bude vypracována, a dohlížet nad její implementací při obnovování provozu raketoplánů5. Do čela této komise jmenoval dva bývalé astronauty, T. P. Stafforda a R. O. Coveye. Mezi členy je i další bývalý astronaut W. A. Anders.
2003-06-17 a 2003-06-18 Přední manažeři a technici NASA a dodavatelských firem jednali v závodech firmy Lockheed Martin Space Systems Co. v Michoud, LA (USA), kde se vyrábějí nádrže ET pro raketoplány o navrhovaných změnách ve výrobních postupech, které by měly zabránit odlupování izolace nádrže v oblasti jejího předního závěsu.
2003-06-18 Zástupce náměstka administrátora NASA pro ISS M. C. Kostelnik prohlásil8, že očekává předložení závěrečné zprávy komise CAIB do jednoho měsíce. V takovém případě je podle jeho názoru možné obnovení letů raketoplánů již v prosinci 2003.
2003-06-24 Tisková konference CAIB11,12.
2003-06-27 Komise CAIB vydala předběžné doporučení č. 3, podle kterého má NASA vyvinout před obnovením letů raketoplánů k ISS prostředky inspekce a opravy tepelné ochrany TPS [=Thermal Protection System] včetně panelů RCC [=Reinforced Carbon Carbon] a to během letu raketoplánu v blízkosti ISS a v době jeho připojení ke stanici. Před zahájením letů za jiným účelem musí NASA vyvinout autonomní inspekční a opravárenské postupy nezávislé na ISS, pokrývající co nejširší spektrum možných scénářů poškození14.
2002-červenec Viz.

Literatura

  1. Critical foam impact test planned for Thursday / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2003-06-04. - [Cit. 2003-06-04].     (http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts107/030604foamtest/).
  2. Test postponed because of weather conditions / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2003-06-05. - [Cit. 2003-06-06].     (http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts107/030605scrub/).
  3. Foam Impact Test Breaks Reinforced Carbon-Carbon Panel. - Houston, TX : CAIB. - 2003-06-06. - (CAIB PA 32-03). - [Cit. 2003-06-07].     (http://www.caib.us/news/press_releases/pr030606.html).
  4. Bolt catcher problem a possible return to flight issue / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2003-06-12. - [Cit. 2003-06-13].     (http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts107/030612bolt/).
  5. NASA Names Former Apollo & Shuttle Commanders to Lead Columbia Accident Report Task Force. - SpaceRef. - 2003-06-13. - [Cit. 2003-06-17].     (http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=11813).
  6. Letter from NASA Director of Shuttle Processing Regarding Safety and Mission Assurance Advisor. - SpaceRef. - 2003-06-18. - [Cit. 2003-06-20].     (http://www.spaceref.com/news/viewsr.html?pid=9519).
  7. Engineers assess bi-pod redesign options / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2003-06-18. - [Cit. 2003-06-20].     (http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts107/030618bipod/).
  8. Space shuttle flights could restart in December / S. Young. - Spaceflight Now. - 2003-06-18. - [Cit. 2003-06-20].     (http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts107/030618kostelnik/).
  9. NASA Advisory Committee Notice of Establishment: Return to Flight Task Group. - SpaceRef. - 2003-06-19. - [Cit. 2003-06-20].     (http://www.spaceref.com/news/viewsr.html?pid=9535).
  10. Space shuttle tile repair options in development / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2003-06-20. - [Cit. 2003-06-25].     (http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts107/030620tilerepair/).
  11. Foam 'most probable' cause of Columbia disaster / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2003-06-24. - [Cit. 2003-06-25.     (http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts107/030624cause/).
  12. Columbia Probe Finalizing Wing Tests / P. Recer [AP]. - SPACE.Com. - 2003-06-24. - [Cit. 2003-06-25].     (http://www.space.com/missionlaunches/sts107_wing_030624.html).
  13. Investigators Skirt Major Redesign Issues : Robotics, Crew Escape Were Debated / R. J. Smith. - Washington Post. - 2003-06-25. - [Cit. 2003-06-27].     (http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-dyn/A28279-2003Jun24).
  14. Columbia Accident Investigation Board Issues Preliminary Recommendation Three: On-Orbit/On-Station TPS Inspection and Repair Capability / [CAIB]. - SpaceRef. - 2003-06-27. - [Cit. 2003-06-29].     (http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=11960).

------
Datum poslední úpravy: 2004-12-07 19:18:20 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2004 - Antonín Vítek