2003-003A - STS 107 - vyšetřování havárie v květnu 2003

Název objektuSTS 107
Columbia F-28
Shuttle Mission 113
SSC27647
Start2003-01-16 15:39:00.050 UT, Eastern Test Range, Columbia
Stav objektuhavaroval v průběhu přistání
Zánik2003-02-01 13:59:22 UT
Životnost15.9308 dne, tj. 0.0436 roku
ProvozovatelUSA, NASA-OSF
VýrobceUSA, Rockwell
Kategorieraketoplán
Hmotnost vzletová 2 055 902 kg
vzletová družicového stupně 119 613 kg
na dráze 113 524 kg
přistávací 105 591 kg

Osádka

Od Odkud Do Kam Člen osádky Stát Let Funkce
2003-01-16 Země 2003-02-01 Země Rick D. Husband USA 2 CDR
William C. McCool USA 1 PLT
Michael P. Anderson USA 2 MS1
David M. Brown USA 1 MS2
Kalpana Chawla USA 2 MS3
Laurel B. S. Clark[ová] USA 1 MS4
Ilan Ramon ISR 1 PS

Popis objektu

Viz.

Průběh vyšetřování

Datum Udlost
2003-duben Předchozí průběh vyšetřování viz.
2003-05-06 V Houstonu se konalo veřejné zasedání komise CAIB. Vyšetřovací komise CAIB [=Columbia Accident Investigation Board] akceptovala a zveřejnila detailní scénář havárie1,2,3,4,5,6,7,8 raketoplánu Columbia, který vypracovali pracovníci NASA a jeho dodavatelů. Bylo konstatováno, že v průběhu startu přibližně v T +81 s se od nádrže ET [=External Tank] oddělily tři kusy tepelné izolace, největší o upřesněných rozměrech 600±75×380±75 mm, který narazil na spodní stranu levé části křídla rychlostí 185 až 255 m/s. Komise však zatím nepotvrdila teorii, že tato kolize byla původní příčinou havárie.
Druhý den letu bylo zpozorováno radiolokátory těleso, oddělené od raketoplánu, která po 2.5 dne samostatného letu zaniklo. Rádiolokační charakteristiky v laboratořích zkoumaných materiálů vyloučily všechny s výjimkou částí uhlík-uhlíkových panelů RCC [=Reinforced Carbon-Carbon] a částí upevňovacího a výplňového T-kusu mezi panely RCC. Další možný materiál dosud prochází laboratorními zkouškami. Důkaz, o jaký materiál se ve skutečnosti jedná, neexistuje. S vysokou pravděpodobností v této době vznikla v náběžné hraně dostatečně velká mezera pro pozdější průniky plazmatu do nitra křídla.
Do atmosféry raketoplán již vstoupil s poškozením neznámého rozsahu u levého křídla v oblasti panelů RCC 5 až 9, přičemž forenzní analýzy jako nejpravděpodobnější označují oblast panelů 8 a 9. Data zaznamenaná záznamovou jednotkou MADS [=Modular Auxiliary Data System] experimentu OEX [=Orbiter Experiment] zjistila první ohřev přibližně ve 12:49:00 UT, naznačující, že v té době již horký plyn pronikl za panely RCC. Ve 12:50:00 UT měření ukazují na to, že horký plyn již vnikl do nitra křídla po propálení hliníkového žebra náběžné hrany. Ve 12:52:16 UT selhalo první čidlo, což ukazuje na porušení kabelu přenášejícího naměřené údaje z křídla. V průběhu následujících 4 minut selhala další 164 měření. Zvýšený aerodynamický odpor levého křídla začal být měřitelný ve 12:54:20 UT. První oddělující se objekty během sestupu byly zaregistrovány videokamerami ze Země ve 12:53:46 UT. Ve 12:56:16 UT pronikl horký plyn do nitra podvozkové šachty.
Další pronikavá změna aerodynamických vlastností raketoplánu byla zjištěna ve 12:58:09 UT. Ve 12:58:56 UT byla přerušena data o tlaku a teplotě pneumatik levého podvozku. Další náhlá změna aerodynamických vlastností byla registrována ve 12:59:29 UT. Ve 12:59:32 UT došlo ke ztrátě přenosu telemetrických dat do řídicího střediska; jednotka MADS registrovala data až do 13:00:14 UT. Na základě videozáznamů ze Země došlo k rozpadu družicového stupně působením aerodynamických sil ve 13:00:23 UT.
CAIB a interní vyšetřovací komise NAIT [=NASA Accident Investigation Team] pokračovaly v analýze dat a v laboratorních zkouškách celkem v 10 různých oblastech.
2003-05-14 V americkém Senátu se konalo veřejné slyšení9 o havárii raketoplánu Columbia před výborem pro obchod, vědu a dopravu.
2003-05-20 V Houstonu se konala tisková konference, na níž byly předloženy další informace o problémech s pěnovou izolací nádrže ET. Byl objeven sedmý případ (STS 62), kdy do šlo k odpadnutí izolace v oblasti předního závěsu nádrže. V ústavu SWRI se připravují zkoušky panelů RCC vystřelováním vzorků izolační pěny proti nim10.
2003-05-23 Komise CAIB zhodnotila studii NASA o případných možnostech záchrany osádky raketoplánu Columbia a to buď nouzovou opravou poškozené náběžné hrany během výstupu do volného porsotru, nebo vysláním záchranné mise raketoplánu Atlantis. Konstatovala, že sice oba scénáře jsou myslitelné, byť s řadou otazníků, ale v konkrétním případě letu STS 107 nebyly realizovatelné11.
2002-červen Viz.

Literatura

  1. Columbia Accident Investigation Board Public Hearing. - Houston, TX : CAIB. - 2003-05-06. - [Cit. 2003-05-20].     (http://www.caib.us/news/meetings/ph030506.html).
  2. Columbia Accident Investigation Board Releases Working Scenario. - Houston, TX : CAIB. - 2003-05-06. - (CAIB PA 27-03). - [Cit. 2003-05-20].     (http://www.caib.us/news/press_releases/pr030506.html).
  3. Columbia Accident Investigation Board Releases Working Scenario / [CAIB]. - Space Ref. - 2003-05-06. - [Cit. 2003-05-07].     (http://www.spaceref.com/news/viewnews.html?id=817).
  4. NASA Probe Finds Foam Doomed Shuttle / J. Kelly, T. Halvorson [Florida Today]. - SPACE.Com. - 2003-05-05. - [Cit. 2003-05-05].     (http://www.space.com/missionlaunches/sts107_foam_ft_030505.html).
  5. Shuttle Tank Foam Warning Came Three Years Ago / J. Kelly [Florida Today]. - SPACE.Com. - 2003-05-05. - [Cit. 2003-05-08].     (http://www.space.com/missionlaunches/sts107_foam_ft_030506.html).
  6. CAIB accepts, agrees with NASA failure scenario / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2003-05-06. - [Cit. 2003-05-07].     (http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts107/030506scenario/).
  7. Columbia Accident Board Reveals a 'Working Hypothesis' / J. Banke. - SPACE.Com. - 2003-05-06. - [Cit. 2003-05-08].     (http://www.space.com/missionlaunches/sts107_caib_030506.html).
  8. STS-107 Image Analysis Team Launch Debris Impact Analysis / G. J. Byrne. - Houston, TX : CAIB. - 2003-05-06. - [Cit. 2003-05-20].     (http://www.caib.us/news/meetings/ph030506_present_byrne.html).
  9. Space Shuttle Columbia Investigation. - Washigton, DC : U. S. Senate. - 2003-05-17. - [Cit. 2003-05-20].     (http://www.caib.us/news/meetings/ph030514.html).
  10. Columbia Accident Investigation Board Press Briefing. - Houston, TX : CAIB. - 2003-05-20. - [Cit. 2003-05-25].     (http://www.caib.us/news/press_briefings/pb030520.html).
  11. Columbia rescue mission feasible, but unlikely / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2003-05-23. - [Cit. 2003-05-24].     (http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts107/030523rescue/).
  12. Demonstration flight not likely for space shuttle / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2003-05-28. - [Cit. 2003-05-29].     (http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts107/030528requal/).
  13. Inspections Were Lacking, Shuttle Panel Member Says / J. Schwrtz. - The New York Times. - 2003-05-28. - [Cit. 2003-05-29].     (http://www.nytimes.com/2003/05/29/national/nationalspecial/29SHUT.html?ei=5062&en=b8f12cf63ad9f1e5&ex=1054872000&partner=GOOGLE&pagewanted=print&position=).
  14. Foam impact test causes significant T-seal movement / W. Harwood. - Spaceflight Now. - 2003-05-29. - [Cit. 2003-05-30].     (http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts107/030529foamtest/).

------
Datum poslední úpravy: 2004-12-07 19:18:20 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2004 - Antonín Vítek