Název objektu | STS 107 |
Columbia F-28 | |
Shuttle Mission 113 | |
SSC | 27647 |
Start | 2003-01-16 15:39:00.050 UT, Eastern Test Range, Columbia |
Stav objektu | havaroval v průběhu přistání |
Zánik | 2003-02-01 13:59:22 UT |
Životnost | 15.9308 dne, tj. 0.0436 roku |
Provozovatel | USA, NASA-OSF |
Výrobce | USA, Rockwell |
Kategorie | raketoplán |
Hmotnost | vzletová 2 055 902 kg |
vzletová družicového stupně 119 613 kg | |
na dráze 113 524 kg | |
přistávací 105 591 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2003-01-16 | Země | 2003-02-01 | Země | Rick D. Husband | USA | 2 | CDR |
William C. McCool | USA | 1 | PLT | ||||
Michael P. Anderson | USA | 2 | MS1 | ||||
David M. Brown | USA | 1 | MS2 | ||||
Kalpana Chawla | USA | 2 | MS3 | ||||
Laurel B. S. Clark[ová] | USA | 1 | MS4 | ||||
Ilan Ramon | ISR | 1 | PS |
Datum | Udlost |
---|---|
2003-duben | Předchozí průběh vyšetřování viz. |
2003-05-06 |
V Houstonu se konalo veřejné zasedání komise CAIB.
Vyšetřovací komise CAIB [=Columbia Accident
Investigation Board] akceptovala a zveřejnila
detailní scénář havárie1,2,3,4,5,6,7,8 raketoplánu Columbia, který
vypracovali pracovníci NASA a jeho dodavatelů. Bylo
konstatováno, že v průběhu startu přibližně v T
+81 s se od nádrže ET [=External Tank]
oddělily tři kusy tepelné izolace, největší o
upřesněných rozměrech 600±75×380±75 mm,
který narazil na spodní stranu levé části křídla
rychlostí 185 až 255 m/s. Komise však zatím nepotvrdila
teorii, že tato kolize byla původní příčinou havárie.
Druhý den letu bylo zpozorováno radiolokátory těleso, oddělené od raketoplánu, která po 2.5 dne samostatného letu zaniklo. Rádiolokační charakteristiky v laboratořích zkoumaných materiálů vyloučily všechny s výjimkou částí uhlík-uhlíkových panelů RCC [=Reinforced Carbon-Carbon] a částí upevňovacího a výplňového T-kusu mezi panely RCC. Další možný materiál dosud prochází laboratorními zkouškami. Důkaz, o jaký materiál se ve skutečnosti jedná, neexistuje. S vysokou pravděpodobností v této době vznikla v náběžné hraně dostatečně velká mezera pro pozdější průniky plazmatu do nitra křídla. Do atmosféry raketoplán již vstoupil s poškozením neznámého rozsahu u levého křídla v oblasti panelů RCC 5 až 9, přičemž forenzní analýzy jako nejpravděpodobnější označují oblast panelů 8 a 9. Data zaznamenaná záznamovou jednotkou MADS [=Modular Auxiliary Data System] experimentu OEX [=Orbiter Experiment] zjistila první ohřev přibližně ve 12:49:00 UT, naznačující, že v té době již horký plyn pronikl za panely RCC. Ve 12:50:00 UT měření ukazují na to, že horký plyn již vnikl do nitra křídla po propálení hliníkového žebra náběžné hrany. Ve 12:52:16 UT selhalo první čidlo, což ukazuje na porušení kabelu přenášejícího naměřené údaje z křídla. V průběhu následujících 4 minut selhala další 164 měření. Zvýšený aerodynamický odpor levého křídla začal být měřitelný ve 12:54:20 UT. První oddělující se objekty během sestupu byly zaregistrovány videokamerami ze Země ve 12:53:46 UT. Ve 12:56:16 UT pronikl horký plyn do nitra podvozkové šachty. Další pronikavá změna aerodynamických vlastností raketoplánu byla zjištěna ve 12:58:09 UT. Ve 12:58:56 UT byla přerušena data o tlaku a teplotě pneumatik levého podvozku. Další náhlá změna aerodynamických vlastností byla registrována ve 12:59:29 UT. Ve 12:59:32 UT došlo ke ztrátě přenosu telemetrických dat do řídicího střediska; jednotka MADS registrovala data až do 13:00:14 UT. Na základě videozáznamů ze Země došlo k rozpadu družicového stupně působením aerodynamických sil ve 13:00:23 UT. CAIB a interní vyšetřovací komise NAIT [=NASA Accident Investigation Team] pokračovaly v analýze dat a v laboratorních zkouškách celkem v 10 různých oblastech. |
2003-05-14 | V americkém Senátu se konalo veřejné slyšení9 o havárii raketoplánu Columbia před výborem pro obchod, vědu a dopravu. |
2003-05-20 | V Houstonu se konala tisková konference, na níž byly předloženy další informace o problémech s pěnovou izolací nádrže ET. Byl objeven sedmý případ (STS 62), kdy do šlo k odpadnutí izolace v oblasti předního závěsu nádrže. V ústavu SWRI se připravují zkoušky panelů RCC vystřelováním vzorků izolační pěny proti nim10. |
2003-05-23 | Komise CAIB zhodnotila studii NASA o případných možnostech záchrany osádky raketoplánu Columbia a to buď nouzovou opravou poškozené náběžné hrany během výstupu do volného porsotru, nebo vysláním záchranné mise raketoplánu Atlantis. Konstatovala, že sice oba scénáře jsou myslitelné, byť s řadou otazníků, ale v konkrétním případě letu STS 107 nebyly realizovatelné11. |
2002-červen | Viz. |
Datum poslední úpravy: 2004-12-07 19:18:20 UT |
|
|
© 2004 - Antonín Vítek |