Název objektu | STS 107 |
Columbia F-28 | |
Shuttle Mission 113 | |
SSC | 27647 |
Start | 2003-01-16 15:39:00.050 UT, Eastern Test Range, Columbia |
Stav objektu | havaroval v průběhu přistání |
Zánik | 2003-02-01 13:59:22 UT |
Životnost | 15.9308 dne, tj. 0.0436 roku |
Provozovatel | USA, NASA-OSF |
Výrobce | USA, Rockwell |
Kategorie | raketoplán |
Hmotnost | vzletová 2 055 902 kg |
vzletová družicového stupně 119 613 kg | |
na dráze 113 524 kg | |
přistávací 105 591 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2003-01-16 | Země | 2003-02-01 | Země | Rick D. Husband | USA | 2 | CDR |
William C. McCool | USA | 1 | PLT | ||||
Michael P. Anderson | USA | 2 | MS1 | ||||
David M. Brown | USA | 1 | MS2 | ||||
Kalpana Chawla | USA | 2 | MS3 | ||||
Laurel B. S. Clark[ová] | USA | 1 | MS4 | ||||
Ilan Ramon | ISR | 1 | PS |
Datum | Udlost |
---|---|
2003-březen | Předchozí průběh vyšetřování viz. |
2003-04-01 | Člen vyšetřovací komise CAIB [=Columbia Accident Investigation Board] gen. mjr. J. Barry oznámil, že na Wright-Patterson AFB provedené testy charakteristiky radiolokačního odrazu od objektu, který se oddělil na oběžné dráze od raketoplánu vyhovují přechodovému panelu mezi panely RCC a vlastními dlaždicemi HRSI. Není však vyloučeno, že se mohlo jednat o něco jiného, proto komise dosud nedospěla k definitivnímu závěru ohledně přesného místa, kde začala destrukce tepelné ochrany raketoplánu. Dále byly zveřejněny některé předběžné údaje získané rozborem dat zaznamenaných záznamovou jednotkou OEX1. Poslední data zaznamenaná na kanálu PCM [=Pulse Code Modulation] (záznam teplot, tlaku a mechanického pnutí) této jednotky končí ve 14:00:13.4 UT, na kanálu FDM [=Frequency Division Multiplexing] (širokopásmový záznam vibrací a mechanického pnutí) pak ve 14:00:19.4 UT. |
2003-04-07 a 2003-04-08 | V Houstonu, TX se uskutečnilo další veřejné zasedání vyšetřovací komise CAIB [=Columbia Accident Investigation Board]2,3,4,5. |
2003-04-08 | Tisková konference vyšetřovací komise CAIB [=Columbia Accident Investigation Board]6,7. |
2003-04-10 | Hledání trosek v blízkosti letiště města Nacogdoches se zúčastnili astronauti Eileen M. Collins[ová], James M. Kelly a Soichi Noguchi8,9. |
2003-04-15 | Tisková konference vyšetřovací komise CAIB [=Columbia Accident Investigation Board]11,12,13,14,15,16. Členové komise oznámili, že se zaměřují na možnost, že došlo k poškození nebo ztrátě "T-výplně" mezi segmenty RCC č. 8 a 9 levé poloviny křídla, což mohlo vytvořit mezeru o šířce přibližně 25 mm, kterou pronikla žhavá plasma do nitra křídla. Příčina tohoto poškození není dosud stanovena, ale pracovní hypotézou zůstává možnost, že byla způsobena nárazem izolace z nádrže ET. |
2003-04-17 |
Komise CAIB [=Columbia Accident
Investigation Board] vydala 2 předběžná
doporučení pro NASA, týkající se zdokonalení testovacích
metod uhlík-uhlíkových kompozitních prvků náběžné a
jejich upevňovacích prvků a snímkování raketoplánu na
oběžné dráze optickými prostředky organizace NIMA
[National Imaging and Mapping
Agency]18,19,20.
Administrátor NASA S. O'Keefe prohlásil v interview, že je cílem NASA obnovit lety raketoplánů ještě v tomto kalendářním roce a že tento plán považuje za reálný21. |
2003-04-20 | Bylo oznámeno, že interní komise NASA (NAIT [=NASA Accident Investigation Team]) zúžila počet možných scénářů havárie raketoplánu Columbia z původních 10 na 2. Nejpravděpodobnější verzí se zdá být porušení tepelné ochrany levé poloviny křídla raketoplánu na panelu č. 8 tepelné ochrany RCC [=Reinfoirced Carbon-Carbon] nebo v jeho blízkosti. V tomto prostoru došlo k nárazu utrženího kusu izolace z nádrže ET. Porušení tepelné ochrany v tomto místě je v souladu s naměřenými údaji teplotních senzorů vybavení raketoplánu i experimentu OEX. Alternativní hypotézou, avšak méně pravděpodobnou, je porušení ochrany náběžné hrany blíže k trupu družicového stupně22. |
2003-04-24 | Na společném zasedání komisí CAIB [=Columbia Accident Investigation Board] a NAIT [=NASA Accident Investigation Team] byly probrány možné scénáře havárie23,24. CAIB doporučila, aby se NAIT v další práci soustředila na analýzu zejména ve čtyřech oblastech: 1. aerodynamickou a termální analýzu; 2. testování dopadů izolační pěny z ET na tepelnou ochranu raketoplánu; 3. testování panelů RCC náběžné hrany, které již prodělaly kosmické lety; 4. metalurgické analýzy nalezených trosek. NAIB předala CAIB poslední výsledky analýzy dat ze záznamové jednotky experimentu OEX. CAIB dosud nedospěla ke stanovení prvotní příčiny havárie raketoplánu Columbia. |
2002-květen | Viz. |
Datum poslední úpravy: 2004-12-07 19:18:20 UT |
|
|
© 2004 - Antonín Vítek |