Název objektu | STS 107 |
Columbia F-28 | |
Shuttle Mission 113 | |
SSC | 27647 |
Start | 2003-01-16 15:39:00.050 UT, Eastern Test Range, Columbia |
Stav objektu | havaroval v průběhu přistání |
Zánik | 2003-02-01 13:59:22 UT |
Životnost | 15.9308 dne, tj. 0.0436 roku |
Provozovatel | USA, NASA-OSF |
Výrobce | USA, Rockwell |
Kategorie | raketoplán |
Hmotnost | vzletová 2 055 902 kg |
vzletová družicového stupně 119 613 kg | |
na dráze 113 524 kg | |
přistávací 105 591 kg |
Od | Odkud | Do | Kam | Člen osádky | Stát | Let | Funkce |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2003-01-16 | Země | 2003-02-01 | Země | Rick D. Husband | USA | 2 | CDR |
William C. McCool | USA | 1 | PLT | ||||
Michael P. Anderson | USA | 2 | MS1 | ||||
David M. Brown | USA | 1 | MS2 | ||||
Kalpana Chawla | USA | 2 | MS3 | ||||
Laurel B. S. Clark[ová] | USA | 1 | MS4 | ||||
Ilan Ramon | ISR | 1 | PS |
Datum | Udlost |
---|---|
2003-únor | Předchozí průběh vyšetřování viz. |
2003-03-02 | T. Molczan zveřejnil vlastní rozbor4 vlastností objektu, který se oddělil od raketoplánu 2003-02-17. |
2003-03-04 | Na tiskové konferenci vyšetřovací komise CAIB [=Columbia Accident Investigation Board] bylo oznámeno, že zatím bylo nalezeno 22 563 kusů trosek, z čehož bylo identifikováno 16 063 objektů, včetně všech pneumatik podvozku a 25 z 35 různých nádrží. Celkově se jedná o přibližně 14.5 tuny materiálu, což představuje asi 13.7 % hmotnosti družicového stupně. Na vnitřní straně zbytku sekce č. 9 uhlíkového panelu náběžné hrany levé poloviny křídla byla nalezena škvára s vysokým obsahem hliníku a železa, vzniklá zřejmě roztavením části konstrukce křídla nebo upevňovacích prvků panelu. Probíhá počítačové modelování změn teplot uvnitř levého křídla, předaných na Zemi telemetrií, s cílem zjistit místo, kde došlo k porušení tepelné ochrany křídla a kudy pronikla horká plazma do nitra křídla. Zkoumání pneumatik levého hlavního podvozku potvrdilo jejich značné poškození. Podle názoru CAIB však k němu došlo až pro rozpadu družicového stupně a exploze pneumatik nebyla vlastní příčinou havárie, ale jejím důsledkem. Z levého křídla však nepřicházely žádné údaje a zásobníky hydrauliky byly prázdné, což naznačuje buď velmi vážné poškození levé poloviny křídla nebo jeho úplnou ztrátu (ulomení). Členové CAIB odmítli spekulovat o prvotních příčinách havárie5,6,7. |
2003-03-05 | Na žádost předsedy vyšetřovací komise CAIB [=Columbia Accident Investigation Board] adm. H. Gehmana jmenoval administrátor NASA S. O'Keefe tři nové členy komise. Stali se jimi dr. Douglas Osheroff, laureát Nobelovy ceny za fyziku (1996) a profesor na Stanford University, dr. Sally Ride[ová], bývalá astronautka a ředitelka California Space Institute při University of California, San Diego, CA a dr. John Logsdon, ředitel Space Policy Institute při George Washington University. Současně adm. Gehman požádal, aby byl vyměněn ex-officio člen komise astronaut Bryan O'Connor. Nahradí ho astronaut Michael J. Bloomfield, který byl odpovědný za bezpečnost v týmu astronautů a nyní je ve funkci hlavního instruktora astronautů11,12,13. |
2003-03-06 | Vyšetřovací komise CAIB [=Columbia Accident Investigation Board] uskutečnila první veřejné zasedání15,16, na němž mj. vypovídal manažer programu kosmických raketoplánů R. Dittemore. Člen komise H. McDonald upozornil, že měla být na základě předchozích zkušeností věnována větší pozornost otázkám kvality tepelné ochrany odhazovací nádrže ET. Dále konstatoval17, že nebyla zohledněna všechna doporučení, která vyplynula z vyšetřování komisí SIAT [=Shuttle Independent Assessment Team] uskutečněného v létech 1999-2000, vyvolaného závadami, zjištěnými v průběhu letu STS 93 (1999-040A) raketoplánu Columbia. |
2003-03-07 | Pilot M. P. Anderson byl pohřben na Arlingtonském hřbitově. |
2003-03-09 | Zveřejněny neoficiální údaje z předběžné verze Rev. 14 časového průběhu havárie24. |
2003-03-10 |
Byla zveřejněna oficiální verze Rev. 14 časového průběhu
havárie27,28.
Letová specialistka L. B. S. Clark[ová] byla pohřbena na Arlingtonském hřbitově. |
2003-03-11 |
Uskutečnila se další tisková konference vyšetřovací
komise CAIB [=Columbia Accident
Investigation Board]30,31,32. Bylo
oznámeno, že na KSC je již svezeno 28 286 kusů trosek
(odpovídá 17.8 tuny, tj. asi 18 % hmotnosti
družicového stupně), z nichž bylo identifikováno
25 404 kusů. Stále se vypracovává blokové schéma
možných příčin a následků, které má již 3200 položek,
které je nutno prozkoumat. Probíhá zkoumání, jaký byl
přesně materiál, který se uvolnil z odhazovací nádrže v T
+81 s. Byl zveřejněn videozáznam se zvýšeným
kontrastem odpadajícího kusu izolace z nádrže ET.
Podle neoficiálních zpráv je na záznamu vidět, že tento kus narazil na náběžnou hranu v prostoru panelů RCC [=Reinforced Carbon-Carbon č. 6, 7 a 8] levé poloviny křídla, které tím mohly být poškozeny. Není vyloučeno, že před tím mohl odpadlý kus narazit i do boku trupu v místech jeho zaobleného přechodu ke spodní části a to těsně za kabinou osádky. Současně záběry nenaznačují rozsáhlejší poškození křemenných dlaždic tepelné ochrany TPS [=Thermal Protection System] spodní strany křídla. Nalezené trosky spolu s rozborem telemetrie podporují představu, že nedošlo k předčasnému otevření nebo odpadnutí poklopu šachty podvozku a že k poškození křídla došlo zřejmě v oblasti náběžné hrany nebo v její blízkosti. Chystají se modelovací zkoušky účinku nárazů větších kusů izolace na dlaždice TPS33. |
2003-03-12 | Letový specialista D. M. Brown byl pohřben na Arlingtonském hřbitově. |
2003-03-13 | Byla zveřejněna oficiální verze Rev. 15 časového průběhu havárie38,39. |
2003-03-14 | Letová specialistka K. Chawla byla převezena do svého rodiště, města Karnal (Indie), kde se uskutečnily smuteční obřady. |
2003-03-15 | Vyšetřovací komise CAIB [=Columbia Accident Investigation Board] zveřejnila na svých webových stránkách další snímky41. |
2003-03-17 a 2003-03-18 | Uskutečnilo se druhé veřejné zasedání CAIB [=Columbia Accident Investigation Board]42,43,44,45,46,47. D. White a P. Hill informovali o výsledcích posledního rozboru telemetrie z raketoplánu. Bylo konstatováno, že raketoplán pokračoval v plánované letu ještě dlouho poté, do evidentně došlo k závažnému rozrušení levého křídla krátce po vstupu do atmosféry. Dosud však nebylo zjištěno, jaké objekty se oddělovaly od raketoplánu nad Kalifornií a Nevadou. Diskutovala se též otázka, co byl objekt, který se oddělil od raketoplánu druhý den letu. Komise se seznámila s experimenty a počítačovými simulacemi, uskutečňovanými v různých střediscích NASA. Přestože základní příčina havárie nebyla dosud objevena, šetření se soustřeďuje na porušení tepelné ochrany v oblasti náběžné hrany nebo v její bezprostřední blízkosti na levé polovině křídla. |
2003-03-19 | Pátrací čety nalezly poblíže městečka Hemphill, TX magnetopáskovou záznamovou jednotku experimentu OEX [=Orbiter Experiment Support System], která zaznamenává během startu a sestupu atmosférou údaje o teplotě, aerodynamickém tlaku, vibracích a dalších fyzikálních parametrech, které nejsou vysílány na Zemi telemetrickými kanály. Nalezená jednotka byla vcelku nepoškozena. Byla předána do střediska JSC k zajištění dat, která mohou zásadním způsobem přispět k vyšetřování havárie48,49,50,51. Vzhledem k tomu bylo odloženo předání prvních doporučení, které připravila komise CAIB pro vedení NASA v rámci snahy o urychlení znovuuvedení raketoplánů do provozu. |
2003-03-21 |
V Nehruově planetáriu v New Delhi (Indie) se uskutečnilo
smuteční vzpomínkové zasedání na astronautku K. Chawlu. Zúčastnili se
jej i její manžel52 a sestra.
Tři američtí astronauti, kteří za tím účelem přiletěli
do Indie, však byli vzhledem k válce v Iráku urychleně
evakuováni do USA.
NASA zrušil původní interní vyšetřovací pracovní skupinu MRT [=Mishap Response Team] v souladu s doporučeními nezávislé vyšetřovací komise CAIB [=Columbia Accident Investigation Board] a ustavil novou interní komisi NAIT [=NASA Accident Investigation Team]. Předsedou NAIT byl jmenován R. Stone, bývalý letový ředitel a nynější zástupce ředitele střediska JSC. NAIT má 3 pracovní skupiny. Skupinu pro analýzu letových operací, práce řídicího střediska, plánování letu a výcviku osádky vede R. Stone. Skupinu pro technické a technologické otázky včetně analýzy trosek, videomateriálu a analýzy blokového schématu možných příčin a následků vede F. Benz, náměstek pro techniku střediska JSC. Skupinu pro analýzu otázky údržby raketoplánu, vedení programu letů raketoplánu a interních procesů ve středisku vede J. Kennedy, náměstek ředitele KSC53. Magnetopásková jednotka experimentu OEX [=Orbiter Experiment Support System] byla předána firmě Imation Corp. k šetrnému vyjmutí nahrané pásky s daty55,56. Po otevření jednotky bylo zjištěno, že páska v blízkosti hlav byla přetržena, takže záznam z posledních sekund letu nebude zřejmě možno rozluštit. |
2003-03-24 | Časopis Aviation Week and Space Technology oznámil, že komise CAIB mj. studuje možnost případného negativního ovlivnění upevnění přechodových panelů mezi panely RCC náběžné hrany a vlastními dlaždicemi HRSI spodní části křídla působením deště, kterému byl družicový stupeň vystaven v roce 1999 během čekání na střední opravu v závodech fimry Boeing v Palmdale, CA (USA)58. |
2003-03-25 |
Páska s daty z magnetopáskové jednotky experimentu OEX
[=Orbiter Experiment Support System] byla
převezena na KSC, kde bude okopírována a kopie bude použita
k pokusům o analýzu dat.
Administrátor NASA S. O'Keefe navštívil oblast pádu trosek ve východním Texasu. Bylo konstatováno, že 4500 osob účastnících se hledání pozůstatků raketoplánu již prozkoumalo asi 56 % ze zkoumané oblasti o rozloze 2245 km2. Letecky bylo prozkoumáno 74 % oblasti o rozloze 6280 km2. Z vodních ploch o rozloze 50 km2 bylo prozkoumáno 81 %. Na KSC byl dodán objem trosek, odpovídající asi 25 % hmotnosti raketoplánu58,59. Administrátor NASA S. O'Keefe zaslal řediteli organizace National Imagery and Mapping Agency (NIMA, nyní National Geospatial-Intelligence Agency, NGA),, J. Clapperovi osobní dopis se žádostí o operativní zařazování požadavků NASA na snímkování raketoplánů během jejich letu v případě potřeby v budoucnosti60. |
2003-03-25 a 2003-03-26 | Ve středisku KSC na Cape Canaveral se uskutečnilo třetí veřejné zasedání CAIB [=Columbia Accident Investigation Board]62,63. Na zasedání mj. kritizoval člen komice gen. por. v. v. A. Casey vedení NASA, že bralo na lehkou váhu kolizi vzlétajícího raketoplánu s tepelnou izolací nádrže ET ukolébáno předchozími úspěšnými lety raketoplánů. Komise CAIB došla k závěr, že z hlediska odpadávání izolace nejsou dnes vyráběné nádrže ET provozuschopné a že bude nutno učinit nezbytné kroky k zamezení odpadávání izolace v budoucnosti64. Ředitel KSC R. Bridges, který je odpovědný za schválení připravenosti raketoplánu k letu (COFR [=Certificate of Flight Readiness]), prohlásil, že na základě zkušeností z předchozích letů raketoplánů se odpadávání izolace nejevilo jako významné z hlediska bezpečnosti letů raketoplánů. Popřel také, že by pozemní personál byl vystaven tlaku na urychlenou přípravu startu. Upozornil, že v minulosti byly i zdánlivě nevýznamné závady příčinou odkladů startů pro dodržení co nejvyšší bezpečnosti. Další vyšetřovatelé vypověděli65, že dosavadní nálezy potvrzují teorii, že k prvotnímu porušení tepelné ochrany levé poloviny křídla došlo blízko jeho kořene, pravděpodobně v místě nárazu tepelné izolace během startu, tedy v oblasti poblíže panelů RCC č. 5, 6 a 7. Poukazuje na to zejména nalezený částečně roztavený kovový nosník panelu RCC č. 11. |
2003-03-26 | Na tiskové konferenci pořádané komisí CAIB bylo oznámeno, že odpadlý kus izolace z nádrže ET zasáhl oblast o rozměru přibližně 0.2 m2 poblíže panelu RCC č. 6 náběžné hrany levé poloviny křídla a k němu přiléhajícího přechodového panelu. Dále bylo oznámeno, že již bylo nalezeno 45 762 kusů trosek o celkové hmotnosti přibližně 24.5 tuny. Mezi nimi však dosud nebyl objeven jediný kus panelu RCC č. 6. Technici předpokládají, že na povrch Země dopadlo asi 35 až 50 % původní hmotnosti družicového stupně; zbytek shořel v atmosféře včetně prakticky veškerého hliníkového potahu křídla. Na dně vodních ploch bylo zatím odhaleno sonary asi 1800 podezřelých objektů, dosud však žádné podstatné části raketoplánu potápěči nevylovili. Žádné trosky také nebyly dosud nalezeny západně od Texasu65,66. |
2003-03-27 | V okrese San Augustine ve východním Texasu se zřítil do lesa vrtulník Bell 407 patřící U. S. Forest Service, hledající trosky raketoplánu67. Dvě osoby zahynuly a tři byly zraněny. V důsledku havárie byly přerušeny lety ostatních letadel68. |
2003-03-29 a 2003-03-30 | Byla provedena úvodní analýza dat ze záznamu na magnetopáskové jednotce experimentu OEX [=Orbiter Experiment Support System]. Bylo zjištěno, že nárůst teploty v prostoru za panely RCC č. 9 a 10, kryjícími náběžnou hranu levého křídla, nastal mnohem dříve, než jej zaznamenaly senzory v podvozkové šachtě. To dále posiluje teorii, že k prvotnímu poškození tepelné ochrany došlo zřejmě ještě před zahájením sestupu atmosférou a to v oblasti náběžné hrany69,70. |
2003-03-30 | NASA zveřejnil další elektronické dopisy mezi pracovníky NASA, týkající se možného ohrožení bezpečnosti raketoplánu v důsledku kolize s úlomkem tepelné izolace nádrže ET. Současně byly zveřejněny podklady ze zasedání FRR [=Flight Readiness Review], na němž byla schválena připravenost raketoplánu Columbia k letu STS 107 (2003-003A)71. |
2002-duben | Viz. |
Datum poslední úpravy: 2004-12-07 19:18:20 UT |
|
|
© 2004 - Antonín Vítek |