2000-064A - Progress-M 43

Název objektu Progress-M 43 <=Прогресс-М 43>
SSC26570
Start2000-10-16 21:27:06.038 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U
Stav objektuřízený zánik v atmosféře
Zánik2001-01-29 02:58 UT, Tichý oceán
Životnost104.230 dne, tj. 0.2854 roku
Provozovatel Rusko, RKA
Rusko,  Energija
VýrobceRusko, Energija
Kategorienákladní loď
Hmotnost6860 kg

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
00-10-17.26 G 51.64° 88.70 min 188 km 232 km  
00-10-20.13 G 51.64° 90.71 min 283 km 335 km  
00-10-20.87 G 51.65° 91.14 min 326 km 335 km  
00-11-05.96 G 51.65° 91.31 min 326 km 352 km  
00-11-12.87 G 51.65° 91.24 min 323 km 348 km  
00-11-26.85 G 51.64° 91.12 min 318 km 341 km  
00-12-03.87 G 51.64° 91.04 min 314 km 337 km  
00-12-19.15 G 51.64° 90.90 min 308 km 329 km  
00-12-25.01 G 51.64° 90.82 min 305 km 326 km  
00-12-29.86 G 51.64° 90.76 min 302 km 322 km  
01-01-04.91 G 51.64° 90.68 min 297 km 318 km  
01-01-09.88 G 51.64° 90.61 min 294 km 315 km  
01-01-14.84 G 51.64° 90.55 min 291 km 312 km  
01-01-21.12 G 51.64° 90.49 min 288 km 309 km  
01-01-25.59 G 51.63° 90.10 min 273 km 285 km  
01-01-28.53 G 51.64° 90.04 min 272 km 281 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje aviacionno-kosmičeskoje agentstvo (Rosaviakosmos alias RAKA) <=Российское авиационно-космическое агентство (Росавиакосмос alias РАКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).

Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 243) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.

Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.

V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.

Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.

Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.

Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.

Na palubě byl umístěn následující náklad o celkové hmotnosti 2174.35 kg:

Předchozí nákladní lodí této řady jiného typu je Progress-M1 3 (2000-044A), další jiného typu je Progress-M1 4 (2000-073A). Předchozí nákladní lodí vyslanou ke stanici Mir je Progress-M1 2 (2000-021A), následující je Progress-M1 5 (2001-003A).

Průběh letu

Datum Událost
2000-10-16 21:27:06.038UT: Vzlet3,4,5.
2000-10-17 02:03:57 UT: 1. korekce dráhy motorem DPU (t=28 s, Δv=2 m/s).
2000-10-18 00:01:46 UT: 2. korekce dráhy (t=415 s, Δv=29.9 m/s).
21:50:00 UT: 3. korekce dráhy (t=5 s, Δv=2.2 m/s).
2000-10-19 21:31:54 UT: 4. korekce dráhy (t=454.7 s, Δv=33.3 m/s).
2000-10-20 21:16:06 UT: Nákladní loď se připojila6,7,8 k uzlu +X (Kvant-1) komplexu Mir (1986-017A).
2000-10-20 až
2001-01-25
Nákladní loď součástí komplexu Mir (1986-017A).
2001-01-25 05:16:30 UT: Vyslán povel k oddělení od komplexu.
05:19:23 UT: Nákladní loď se oddělila od komplexu Mir9,13 (1986-017A).
07:33:55 UT: Úhybný manévr (Δv=9.5 m/s).
2001-01-29 02:11:55 UT: Nákladní loď byla brzdicím manévrem (t=124.6 s, Δv=64.6 m/s) navedena do hustých vrstev atmosféry10,11,13.
Kolem 02:58 UT: Zbytky trosek dopadly do Tichého oceánu.

Literatura

  1. Home Page. - Moskva : FKA, 2003. - [Cit. 2004-12-03].     (http://www.federalspace.ru).
  2. ISS Spacecraft: Progress. - SpaceRef, 2001. [Cit. 2001-05-22].     (http://www.spaceref.com/iss/spacecraft/progress.html).
  3. Progress M-43 / A. Vladimirov. - Novosti kosmonavtiki 10 [12/215] 34 (2000).
  4. Novyj put' "Progressa" / O. Volkov. - Novosti kosmonavtiki 10 [12/215] 34-35 (2000).
  5. Progress M-43 launched to Mir / T. Furniss. - Spaceflight 42 [12] 489 (2000).
  6. Chronika poleta orbital'nogo kompleksa "Mir" / V. Istomin. - Novosti kosmonavtiki 10 [12/215] 35 (2000).
  7. "Progress M-43" sostykovalsja s "Mirom" / A. Železnjakov. - Poslednije kosmičeskije novosti. - Vyp. No. 157. - 2000-08-10.     (http://www.cosmoworld.ru/spaceencyclopedia/hotnews/index.shtml?26.10.00.html).
  8. Progress tanker docks with Mir / [AP]. - Florida Today. - 2000-10-22.     (http://www.flatoday.com/space/explore/stories/2000b/102200b.htm).
  9. "Progress M-43" otstykovalsja ot "Mira" / A. Železnjakov. - Poslednije kosmičeskije novosti. - Vyp. No. 170. - 2001-01-25.     (http://www.cosmoworld.ru/spaceencyclopedia/hotnews/index.shtml?25.01.01.html).
  10. Discarded Progress deorbits; Mir enters stabilized mode / A. Zak. - Spaceflight Now. - 2001-01-29.     (http://www.spaceflightnow.com/mir/010129progm43/).
  11. Russian space cargo ship comes down over Pacific Ocean / [AFP]. - Space Daily. - 2001-01-29.     (http://www.spacedaily.com/news/010129163406.hrjbyfl3.html).
  12. Satellite Digest-340 / P. S. Clark. - Spaceflight 43 [2] 54-55 (2001).
  13. "Progress M-43": polet zaveršen. - Novosti kosmonavtiki 11 [3/218] 26-27 (2001).

------
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:01:32 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2009 - Antonín Vítek