Název objektu | Progress-M 43 <=Прогресс-М 43> |
SSC | 26570 |
Start | 2000-10-16 21:27:06.038 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízený zánik v atmosféře |
Zánik | 2001-01-29 02:58 UT, Tichý oceán |
Životnost | 104.230 dne, tj. 0.2854 roku |
Provozovatel | Rusko, RKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 6860 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
00-10-17.26 | G | 51.64° | 88.70 min | 188 km | 232 km | |
00-10-20.13 | G | 51.64° | 90.71 min | 283 km | 335 km | |
00-10-20.87 | G | 51.65° | 91.14 min | 326 km | 335 km | |
00-11-05.96 | G | 51.65° | 91.31 min | 326 km | 352 km | |
00-11-12.87 | G | 51.65° | 91.24 min | 323 km | 348 km | |
00-11-26.85 | G | 51.64° | 91.12 min | 318 km | 341 km | |
00-12-03.87 | G | 51.64° | 91.04 min | 314 km | 337 km | |
00-12-19.15 | G | 51.64° | 90.90 min | 308 km | 329 km | |
00-12-25.01 | G | 51.64° | 90.82 min | 305 km | 326 km | |
00-12-29.86 | G | 51.64° | 90.76 min | 302 km | 322 km | |
01-01-04.91 | G | 51.64° | 90.68 min | 297 km | 318 km | |
01-01-09.88 | G | 51.64° | 90.61 min | 294 km | 315 km | |
01-01-14.84 | G | 51.64° | 90.55 min | 291 km | 312 km | |
01-01-21.12 | G | 51.64° | 90.49 min | 288 km | 309 km | |
01-01-25.59 | G | 51.63° | 90.10 min | 273 km | 285 km | |
01-01-28.53 | G | 51.64° | 90.04 min | 272 km | 281 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov, Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje aviacionno-kosmičeskoje agentstvo (Rosaviakosmos alias RAKA) <=Российское авиационно-космическое агентство (Росавиакосмос alias РАКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 243) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.
V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.
Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.
Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Na palubě byl umístěn následující náklad o celkové hmotnosti 2174.35 kg:
Datum | Událost |
---|---|
2000-10-16 | 21:27:06.038UT: Vzlet3,4,5. |
2000-10-17 | 02:03:57 UT: 1. korekce dráhy motorem DPU (t=28 s, Δv=2 m/s). |
2000-10-18 |
00:01:46 UT: 2. korekce dráhy (t=415 s,
Δv=29.9 m/s).
21:50:00 UT: 3. korekce dráhy (t=5 s, Δv=2.2 m/s). |
2000-10-19 | 21:31:54 UT: 4. korekce dráhy (t=454.7 s, Δv=33.3 m/s). |
2000-10-20 | 21:16:06 UT: Nákladní loď se připojila6,7,8 k uzlu +X (Kvant-1) komplexu Mir (1986-017A). |
2000-10-20 až 2001-01-25 | Nákladní loď součástí komplexu Mir (1986-017A). |
2001-01-25 |
05:16:30 UT: Vyslán povel k oddělení od komplexu.
05:19:23 UT: Nákladní loď se oddělila od komplexu Mir9,13 (1986-017A). 07:33:55 UT: Úhybný manévr (Δv=9.5 m/s). |
2001-01-29 |
02:11:55 UT: Nákladní loď byla brzdicím manévrem (t=124.6
s, Δv=64.6 m/s) navedena do hustých vrstev
atmosféry10,11,13.
Kolem 02:58 UT: Zbytky trosek dopadly do Tichého oceánu. |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:01:32 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |