|
|
Historie-11
|
První starty (1998)
Dne 28. listopadu 1998 se tak po mnoha letech příprav projekt Mezinárodní kosmické stranice ISS dostal do fáze realizace. Raketa Proton-K vynesla do vesmíru modul Zarja.
Startu předcházela ještě řada nečekaných jednání mezi Ruskou kosmickou agenturou (RKA) a americkým Národním úřadem pro letectví a kosmický prostor (NASA). Na poslední chvíli totiž Rusové požádali své americké partnery o souhlas s posunutím startu. Tentokrát nešlo o měsíce, ale o pouhých přibližně 10 hodin. Kdyby se start takto posunul, obíhala by budovaná ISS prakticky v téže rovině, jako stárnoucí Mir. Rusové argumentovali tím, že by pak bylo možno uskutečňovat přelety mezi oběma tělesy a v jejich rámci by mohlo dojít k přestěhování části vědeckého vybavení na novou kosmickou základnu.
Američané však tento požadavek odmítli. Argumentovali zejména dvěma body. V prvé řadě pokládali ruský požadavek za skrytou snahu udržet stárnoucí Mir v provozu za původně dohodnutý mezní termín červenec 1999. To by znamenalo, že RKA by musela část svého rozpočtu použít na zvýšené provozní náklady Miru, což by se s velkou pravděpodobností negativně promítlo do příprav služebního modulu SM ke startu a mohlo by to znamenat další nežádoucí zdržení výstavby ISS. Druhým nezanedbatelným argumentem byla obava ze znečištěného prostoru v této rovině dráhy; Mir byl totiž zdrojem různých objektů tzv. "kosmického smetí". V případě, že by byl Mir opuštěn a z nějakého důvodu by nebyl naveden do atmosféry Země, představoval by stálou hrozbu bezpečnosti provozu ISS.
Další poskytování finančních prostředků Rusku však v Kongresu narazilo na značný odpor, který byl jen velmi obtížně zlomen. Přispěl k tomu jak úspěšný start nosné rakety Proton-K se Zarjou 20. listopadu 1998, tak 4. prosince téhož roku vzlet raketoplánu Endeavour (let STS-88), v jehož nákladovém prostoru se nacházel modul Unity. O den později astronauti obě tělesa spojili, čímž na oběžné dráze vznikl zárodek kosmické stanice ISS, jejíž hmotnost má z počátečních necelých jedenatřiceti tun vzrůst na konci výstavby až na 460 tun.
|
|
Historie-11
|
Datum poslední úpravy: 2008-11-15 | © 2008 - |