Název objektu | Progress-M 39 <=Прогресс-М 39> |
SSC | 25340 |
Start | 1998-05-14 22:12:58.893 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře |
Zánik | 1998-10-29.3 |
Životnost | 167.4 dne, tj. 0.46 roku |
Provozovatel | Rusko, RKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7135 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
98-05-12.93 | G | 51.64° | 88.52 min | 194 km | 238 km | |
98-05-14.98 | G | 51.62° | 88.58 min | 188 km | 220 km | |
98-05-15.10 | G | 51.59° | 88.81 min | 206 km | 225 km | |
98-05-15.48 | G | 51.66° | 90.01 min | 251 km | 298 km | |
98-05-21.00 | G | 51.66° | 92.05 min | 371 km | 379 km | |
98-06-24.55 | G | 51.66° | 92.00 min | 367 km | 379 km | |
98-07-30.87 | G | 51.66° | 91.95 min | 366 km | 375 km | |
98-08-20.22 | G | 51.66° | 91.88 min | 361 km | 373 km | |
98-08-28.38 | G | 51.66° | 91.95 min | 362 km | 378 km | |
98-08-31.33 | G | 51.65° | 92.15 min | 365 km | 394 km | |
98-09-01.47 | G | 51.66° | 91.89 min | 362 km | 372 km | |
98-09-22.89 | G | 51.66° | 91.83 min | 359 km | 370 km | |
98-10-12.77 | G | 51.66° | 91.77 min | 357 km | 366 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje kosmičeskoje agentstvo (Roskosmos alias RKA) <=Российское космическое агентство (Роскосмос alias РКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 238) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.
V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.
Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.
Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
V nákladu byly mj. biologické objekty (obojživelníci a plazi).
Předchozí nákladní lodí této řady je Progress-M 38 (1998-015A), další je Progress-M 40 (1998-062A).
Datum | Událost |
---|---|
1998-05-15 |
01:25:18 UT: 1. korekční manévr.
02:41:51 UT: 2. korekční manévr. |
1998-05-16 |
23:16:10 až 23:18:52 UT: Probíhaly zkoušky ručního
řízení TORU ze stanice Mir.
23:50:34 UT: Připojil se v automatickém režimu ke komplexu Mir (uzel +X, Kvant 1). |
1998-05-16 až -08-12 | Součást komplexu Mir (1986-017A). |
1998-08-12 |
09:28:52 UT: Oddělil se od komplexu Mir.
09:47 UT: Úhybný manévr. |
1998-09-01 | 05:34:58 UT: Znovu se připojil ke stanici Mir na uzel +X (Kvant 1). |
1998-09-01 až -10-25 | Součást komplexu Mir (1986-017A). |
1998-10-25 | 23:03:24 UT: Oddělil se od komplexu Mir. Po oddělení bylo uskutečněno několik motorických manévrů. |
1998-10-29 |
03:27 UT: Brzdicí manévr.
04:14:52 UT: Zbytky lodi dopadly do Tichého oceánu východně od Nového Zélandu. |
Datum poslední úpravy: 2011-12-24 20:17:23 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |