Název objektu | Progress-M 34 <=Прогресс-М 34> |
SSC | 24757 |
Start | 1997-04-06 16:04:04.926 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře |
Zánik | 1997-07-02 |
Životnost | 86 dní, tj. 0.24 roku |
Provozovatel | Rusko, RKA |
Rusko, Energija | |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | nákladní loď |
Hmotnost | 7156 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
97-04-06.72 | G | 51.64° | 88.63 min | 187 km | 227 km | |
97-04-09.03 | G | 51.65° | 92.25 min | 378 km | 392 km | |
97-04-26.01 | G | 51.65° | 92.35 min | 384 km | 396 km | |
97-06-28.52 | G | 51.71° | 92.20 min | 371 km | 394 km | |
97-06-28.84 | G | 51.65° | 92.23 min | 374 km | 394 km | |
97-06-29.35 | G | 51.66° | 92.33 min | 385 km | 392 km | |
97-06-29.42 | G | 51.65° | 92.23 min | 375 km | 393 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje kosmičeskoje agentstvo (Roskosmos alias RKA) <=Российское космическое агентство (Роскосмос alias РКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 234) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.
V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.
Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.
Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Kromě běžných zásob potravin a vody (400 kg), vzduchu, osobního vybavení (200 kg) a materiálů pro experimenty (250 kg) dopravil na stanici Mir náhradní díly pro opravu generátoru kyslíku "Elektron", náhradní patrony pro výrobu kyslíku, 3 hasicí přístroje a 2 nové skafandry typu Orlan pro chystané výstupy do volného kosmu. Celková hmotnost nákladu obnášela 2430 kg.
Předchozí nákladní lodí této řady je Progress-M 33 (1996-066A), další je Progress-M 35 (1997-033A).
Datum | Událost |
---|---|
1997-04-06 |
16:12:53.9 UT: Loď se oddělila od nosné rakety.
19:41:45 UT: První korekční manévr (t=45.80 s, Δv=18.89 m/s). 20:30:40 UT: Druhý korekční manévr (t=23.57 s, Δv=9.77 m/s). |
1997-04-07 | 16:56:16 UT: Třetí korekční manévr (Δv=2.1 m/s). |
1997-04-08 |
14:25:49 UT: Čtvrtý korekční manévr (Δv=30.71 m/s).
16:09:24 UT: Pátý korekční manévr (Δv=30.61 m/s). 17:30:03 UT: Loď se připojila se ke komplexu Mir (+X). |
1997-04-08 až -06-24 | Součást komplexu Mir (1986-017A). |
1997-06-24 | 10:22 UT: Loď se odpojila od komplexu Mir. |
1997-06-29 |
Pokus o znovupřipojení ke komplexu na uzel +X pomocí
zařízení TORU.
Kolem 09:10 UT: Kolize s komplexem Mir (viz 1986-017A). |
1997-06-29 až -07-02 | Během samostatného letu byly testovány systémy lodi s cílem zjistit příčinu kolize4,5,6. |
1997-07-02 |
05:34:58 UT: Brzdicí manévr (t=205 s,
Δv=86.0 m/s).
okolo 06:30 UT: Možný dopad neshořelých zbytků lodi do Tichého oceánu v bodě 34.4° j.š., 154.7° v.d. |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:19:30 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |