1997-014A - Progress-M 34

Název objektu Progress-M 34 <=Прогресс-М 34>
SSC 24757
Start1997-04-06 16:04:04.926 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U
Stav objektuřízeně zanikl v atmosféře
Zánik1997-07-02
Životnost86 dní, tj. 0.24 roku
Provozovatel Rusko, RKA
Rusko, Energija
VýrobceRusko, Energija
Kategorienákladní loď
Hmotnost7156 kg

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
97-04-06.72 G 51.64° 88.63 min 187 km 227 km  
97-04-09.03 G 51.65° 92.25 min 378 km 392 km  
97-04-26.01 G 51.65° 92.35 min 384 km 396 km  
97-06-28.52 G 51.71° 92.20 min 371 km 394 km  
97-06-28.84 G 51.65° 92.23 min 374 km 394 km  
97-06-29.35 G 51.66° 92.33 min 385 km 392 km  
97-06-29.42 G 51.65° 92.23 min 375 km 393 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Nákladní kosmická loď. Navrhla a zkonstruovala ji konstrukční kancelář Golovnoje kontruktorskoje bjuro (GKB) <=Головное контрукторское бюро (ГКБ)>, součást koncernu OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Výrobcem je firma ZAO [=Zakrytoje akcionernoje obščestvo] Zavod eksperimental'nogo mašinostrojenija (ZEM) <=ЗАО [=Закрытое акционерное общество] Завод экспериментального машиностроения (ЗЕМ)>, součást koncernu RKK Energija im. S. P. Koroljova <=РКК Энергия им. С. П. Королёва>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko). Provozovatelem je Central'nyj naučno-issledovatel'skij institut mašinostrojenija (CNIIMaš) <=Центральный научно-исследовательский институт машиностроения (ЦНИИМаш)>, Koroljov (dř. Kaliningrad), Moskovskaja obl. (Rusko) pro organizaci Rossijskoje kosmičeskoje agentstvo (Roskosmos alias RKA) <=Российское космическое агентство (Роскосмос alias РКА)> (nyní FKA), Moskva (Rusko).

Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 234) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.

Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. Vně sekce GO <=ГО> je umístěna parabolická anténa setkávacího radiolokátoru systému "Kurs" <="Курс">.

V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem a nádrže s vodou systému "Rodnik" <="Родник">.

Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy včetně řídicího počítače "Argon-16" <="Аргон-16"> a setkávacího systému "Kurs" <="Курс">. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků systému DPO [=dvigateli pričalivanija i orientacii] <=ДПО [=двигатели причаливания и ориентации]> typu ŽRDMT [=židkostnyj raketnyj dvigatel' maloj tjagi] 11D428A-16 <=ЖРДМТ [=жидкостный ракетный двигатель малой тяги] 11Д428А-16> o maximálním trvalém tahu 129.2 N. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor SKD [=sbližajušče-korrektirujuščij dvigatel'] <=СКД [=сближающе-корректирующий двигатель]> o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek DO [=dvigateli orientacii] <=ДО [=двигатели ориентации]> systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor termoregulačního systému.

Sekce GO a OKD, včetně části sekce PAO kosmické lodi jsou pokryty izolační obšívkou EVTI [=ekranno-vakuumnaja teploizoljacija] <=ЭВТИ [=экранно-вакуумная теплоизоляция]> tmavošedé barvy.

Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.

Kromě běžných zásob potravin a vody (400 kg), vzduchu, osobního vybavení (200 kg) a materiálů pro experimenty (250 kg) dopravil na stanici Mir náhradní díly pro opravu generátoru kyslíku "Elektron", náhradní patrony pro výrobu kyslíku, 3 hasicí přístroje a 2 nové skafandry typu Orlan pro chystané výstupy do volného kosmu. Celková hmotnost nákladu obnášela 2430 kg.

Předchozí nákladní lodí této řady je Progress-M 33 (1996-066A), další je Progress-M 35 (1997-033A).

Průběh letu

Datum Událost
1997-04-06 16:12:53.9 UT: Loď se oddělila od nosné rakety.
19:41:45 UT: První korekční manévr (t=45.80 s, Δv=18.89 m/s).
20:30:40 UT: Druhý korekční manévr (t=23.57 s, Δv=9.77 m/s).
1997-04-07 16:56:16 UT: Třetí korekční manévr (Δv=2.1 m/s).
1997-04-08 14:25:49 UT: Čtvrtý korekční manévr (Δv=30.71 m/s).
16:09:24 UT: Pátý korekční manévr (Δv=30.61 m/s).
17:30:03 UT: Loď se připojila se ke komplexu Mir (+X).
1997-04-08 až
-06-24
Součást komplexu Mir (1986-017A).
1997-06-24 10:22 UT: Loď se odpojila od komplexu Mir.
1997-06-29 Pokus o znovupřipojení ke komplexu na uzel +X pomocí zařízení TORU.
Kolem 09:10 UT: Kolize s komplexem Mir (viz 1986-017A).
1997-06-29 až
-07-02
Během samostatného letu byly testovány systémy lodi s cílem zjistit příčinu kolize4,5,6.
1997-07-02 05:34:58 UT: Brzdicí manévr (t=205 s, Δv=86.0 m/s).
okolo 06:30 UT: Možný dopad neshořelých zbytků lodi do Tichého oceánu v bodě 34.4° j.š., 154.7° v.d.

Literatura

  1. Home Page. - Moskva : FKA, 2003. - [Cit. 2004-12-03].     (http://www.federalspace.ru).
  2. ISS Spacecraft: Progress. - SpaceRef, 2001. [Cit. 2001-05-22].     (http://www.spaceref.com/iss/spacecraft/progress.html).
  3. SPACEWARN Activities. - SPACEWARN Bulletin [522] 1 (1997-04-25).     (http://nssdc.gsfc.nasa.gov/spacewarn/spx522.html).
  4. Collision in Space / S. R. Ellis. - Moffett Field, CA : NASA-ARC, 2000. - [Cit. 2009-03-19].     (http://human-factors.arc.nasa.gov/ihh/spatial/papers/pdfs_se/Ellis_2000_collision_in_space.html).
  5. The Collision. - Washington, DC : NASA. -2004-04-04. - [Cit. 2009-03-19].     (http://spaceflight.nasa.gov/history/shuttle-mir/history/h-f-foale-collision.htm).
  6. Analiz avarijnoj situacii 25 ijunja 1998 goda / A. Fedorov. - Moskva : Novosti kosmonavtiki. - 1997, No. 14. - [Cit. 2009-03-19].     (http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/content/numbers/155/01.shtml).

------
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:19:30 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2009 - Antonín Vítek