Název objektu | Zond 2 <=Зонд 2> |
3MV-4 2 <=3МВ-4 2> [=Mars-Venera <=Марс-Венера>] | |
SSC | 945 |
Start | 1964-11-30 13:12 UT ?, Bajkonur [=Baikonur], Molnija |
Stav objektu | na heliocentrické dráze, již nesledován |
Očekávaná životnost na dráze | neomezená |
Provozovatel | Sovětský svaz, OKB-1 |
Výrobce | Sovětský svaz, OKB-1 |
Kategorie | planetární sonda |
Hmotnost | 890 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
64-11-30 | G | 64.72° | 88.16 min | 153 km | 219 km | Přibližné parametry parkovací dráhy. |
65-08-06 | H | 6.4° | 508 d | 0.98 A | U 1.52 A | U e=0.216 |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), H - heliocentrická (Slunce), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Meziplanetární sonda. Postavilo ji a provozuje Osoboje konstruktorskoje bjuro No. 1 (OKB-1) <=Особое конструкторское бюро №1 (ОКБ-1)>, součást výzkumného ústavu NII-88 <=НИИ-88> (nyní OAO RKK Energija im. S. P. Koroljova <=ОАО РКК Энергия им. С. П. Королёва>), Podlipki (nyní Koroljov), Moskovskaja obl., RSFSR (SSSR).
Tříose stabilizovaná sonda typu 3MV-4 [=Mars-Venera] určená k výzkumu meziplanetárního prostoru a Marsu na průletové dráze. Základ sondy tvoří univerzální hermetizovaný orbitální modul, ke kterému je připojen v přední části speciální planetární modul. Obě části mají tvar válce o průměru 1.1 m a délce 3.3 m se zaoblenými dny. Uvnitř sondy je udržován stálý přetlak 113.3 kPa a teplota v rozmezí 20 až 30 °C. Orbitální modul o délce 2.7 m obsahuje služební vybavení sestávající z řídícího a orientačního systému, systému tepelné regulace a zásobování elektrickou energií a část vědeckých přístrojů, které jsou v činnosti během letu k planetě. Hermetizovaný planetární modul o délce 0.6 m nese vědecké vybavení sondy sloužící k výzkumu cílové planety z bezprostřední blízkosti. K základnímu orbitálnímu modulu jsou na protilehlých stranách připojeny dva panely slunečních baterií o ploše 2.6 m2, které dobíjejí NiCd akumulátorovou baterii o kapacitě 42 Ah. Tepelná regulace se zajišťuje cirkulujícím plynem procházejícím přes dva polokulové radiátory umístěné na koncích slunečních panelů. Rozpětí slunečních panelů včetně radiátorů obnáší 4 m. K orbitálnímu úseku je rovněž upevněna parabolická vysokozisková anténa o průměru 1.7 m a ke koncům slunečních panelů jsou připojeny spirálové antény se středním ziskem a tyčové všesměrové antény. Na orbitální modul je v zadní části instalován nehermetizovaný motorový úsek sestávající z korekčního motoru, nádrží a rozvodu paliva a trysek plynových orientačních motorů. Motorový úsek je tepelně chráněn stínící košilkou z perforovaného plechu. Systém orientace je zdvojen a využívá kromě klasického způsobu řízení polohy tryskami na stlačený plyn rovněž 6 experimentálních plazmových motorů. Hlavní rádiový vysílač umístěný na orbitálním modulu pracuje přes parabolickou anténu na decimetrových vlnových délkách a záložní přes všesměrovou anténu na metrových vlnách. V planetárním modulu je další vysílač (vlnová délka 8 cm) pro přenos televizních snímků.
Sonda nese následující vědecké vybavení:
Datum | Událost |
---|---|
1964-11-30 | Po navedení na meziplanetární dráhu se nepodařilo plně rozevřít panely slunečních baterií, v důsledku čehož byl příkon elektrické energie poloviční proti plánovanému7. Podle jiného pramene1 mohlo být snížení elektrického výkonu způsobeno nedostatečně vyklopenými radiátory, které stínily panely slunečních baterií. |
1964-12-15 | Po řadě dynamických operací se podařilo vyklopit panely slunečních baterií1. |
1964-12-18 | Na sondě se uskutečnily úspěšné zkoušky plazmových motorů1. |
1965-duben | V průběhu měsíce bylo se sondou ztraceno spojení6. Podle nepotvrzených zpráv (viz.1) se dařilo udržovat spojení až do 1965-05-05. |
1965-08-06 | Sonda proletěla kolem Marsu6 ve vzdálenosti menší než 1500 km. Vzhledem k tomu, že nemohla být kvůli počátečním problémům se zásobováním elektrickou energií provedena korekce dráhy1, jeví se tento údaj jako nevěrohodný. |
Datum poslední úpravy: 2009-05-26 16:05:01 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Havlíček, Antonín Vítek |