Název objektu | Ekspress AM-4 <=Экспресс АМ-4> |
Express AM-4 | |
SSC | 37798 |
Start | 2011-08-17 21:25:01 UT, Bajkonur [=Baikonur], Proton-M/Briz-M |
Stav objektu | na geocentrické dráze |
Provozovatel | Rusko, Kosmičeskaja svjaz |
Výrobce | Rusko, Chruničev |
Francie, EADS Astrium | |
Kategorie | stacionární telekomunikační družice |
Hmotnost | vzletová 5755 kg |
Poznámka | Zpočátku byl jako objekt A zřejmě katalogizován blok odhozených pomocných nádrží DTB [=dopolnitel'nyj toplivnyj bak] <=ДТБ [=дополнительный топливный бак]> stupně Briz-M. |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
11-08-19.71 | G | 51.33° | 368.88 min | 1005 km | 20315 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Stacionární telekomunikační družice. Hlavním dodavatelem je firma GNKC im. M. V. Chruničeva <=ГНКЦ им. М. В. Хруничева>, Fili, Moskovskaja obl. (Rusko), hlavním výrobcem je firma EADS Astrium, Toulouse (Francie). Provozovatelem je firma FGUP "Kosmičeskaja svjaz" <=ФГУП "Космическая связ">, Moskva (Rusko).
Tříose stabilizovaná družice typu Eurostar E3000 s tělem tvaru kvádru je vybavena dvojicí panelů fotovoltaických baterií, dodávajících minimálně 14 kW elektrické energie (na konci aktivního života) a dobíjejících palubní akumulátorové baterie. Nese 30 aktivních převaděčů pracujících v pásmu C (6/4 GHz, šířka kanálu 30×40 MHz), 28 aktivních převaděčů pracujících v pásmu Ku (14/12 GHz, šířka kanálu 16×54 a 12×36 MHz), 2 aktivní převaděče pracujících v pásmu Ka (šířka kanálu 2×112 MHz) a 3 aktivní převaděče pracujících v pásmu L (šířka kanálu 2×0.5 a 1×1 MHz). Komunikační systém využívá 10 antén, z toho 3 velké výklopné parabolické antény. Byla určena pro poskytování regionálních telekomunikačních služeb včetně přímého vysílání televizních pořadů a zajišťování vysokokapacitního přenosu dat na celém území Ruska včetně Sibiře a Dálného východu a zemí SNG (bývalého SSSR). Orientaci a stabilizaci zajišťuje systém silových setrvačníků. Pro navedení na stacionární dráhu je vybavena vlastním pohonným systémem.
Plánovaný bod zavěšení byl nad 80° v.d. Předpokládaná doba aktivní životnosti byla 15 roků
Datum | Událost |
---|---|
2011-08-17 |
21:25:01 UT: Vzlet6,7,8.
21:34:33 UT: Vypojení motoru 3. stupně a navedení na suborbitální dráhu. 21:36:17 UT: První start motoru 4. stupně. 21:40:45 UT: Vypojení motoru 4. stupně a navedení na první vyčkávací dráhu. 22:32:34 UT: První restart motoru 4. stupně. 22:50:10 UT: Vypojení motoru 4. stupně a navedení na druhou vyčkávací dráhu. |
2011-08-18 |
00:53:13 UT: Druhý restart motoru 4. stupně.
01:05:29 UT: Plánované přerušení chodu motoru 4. stupně. 01:06:19 UT: Odhození doplňkových nádrží DTB [=dopolnitel'nyj toplivnyj bak] <=ДТБ [=дополнительный топливный бак]> 4. stupně na pohonné látky. 01:07:45 UT: Obnovení chodu motoru 4. stupně. 01:12:54 UT: Vypojení motoru 4. stupně a navedení na třetí vyčkávací dráhu. Během letu po třetí vyčkávací dráze došlo ke ztrátě telemetrického spojení se stupněm Briz-M a družice byla ztracena9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20. |
2011-08-19 | Space Track zveřejnil elementy dráhy objektů, které byly identifikovány jako družice, oddělený stupeň Briz a jeho odhozený modul doplňkových nádrží DTB [=dopolnitel'nyj toplivnyj bak] <=ДТБ [=дополнительный топливный бак]> s pohonnými látkami21. |
2011-08-23 |
Pokračují pokusy o obnovení spojení s družicí22.
Komise pro vyšetření příčin selhání stupně Briz-M pokračuje v činnosti; vzhledem k zatím nevyjasněným příčinám závady byly do odvolání pozastaveny všechny starty nosných raket vybavených tímto stupněm22. |
Datum poslední úpravy: 2011-08-23 07:27:02 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |