2006-050A - USA 191

Název objektuUSA 191
DMSP Block 5D-3 F-17
AMS-16
SSC29522
Start2006-11-04 13:53 UT, Western Test Range, Delta 4M
Stav objektuna geocentrické dráze
Provozovatel USA, USAF
USA,  NOAA
VýrobceUSA, LMMS
Kategorievojenská meteorologická družice
Hmotnost1154 kg

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
06-11-04.62 G 98.78° 102.13 min 857 km 862 km Předpokládané parametry. T. Molczan.
06-11-06.68 G 98.79° 101.89 min 842 km 855 km  
09-11-26.36 G 98.83° 101.89 min 841 km 855 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Vojenská meteorologická družice. Postavila ji firma Lockheed Martin Missiles and Space Co. (LMMS), Sunnyvale, CA (USA) v továrně v East Windsor, NJ (USA). Operativním provozovatelem je USAF, 6th Satellite Operation Sq., Offutt AFB, OM/NB (USA) pro USAF Space and Missile Systems Center (SMC), Los Angeles AFB, CA (USA), data zpracovává Meteorologická služba USAF (USA). Získaná data využívají Joint Chiefs of Staff, Department od Defense (DoD), Washington, DC (USA) a organizace National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA), Washington, DC (USA) a National Reconnaisance Office (NRO), Chantilly, VA (USA).

Tříose stabilizovaná družice typu DMSP-5D (verze 3, výr. č. 21), podobná civilní družici typu Tiros-N, má tvar nepravidelného válce o průměru 1.7 m a délce 7.2 m. Je vybavena jedním panelem s fotovoltaickými bateriemi dodávajícími maximálně 900 W (průměr 550 W) elektrické energie a dobíjejícími 3 NiCd akumulátorové baterie s kapacitou 3×50 Ah. Sestává ze čtvercové plošiny pro umístění optických přístrojů, základního tělesa ve tvaru pětibokého hranolu se segmentovými žaluziemi pasivního termoregulačního systému a pětibokého modulu elektroniky umístěného kolem motoru na TPL. Na palubě jsou mj. následující přístroje:

Povelový systém pracuje v pásmu L (1.792 GHz), telemetrický v pásmu S (2.2375 GHz). Přenos meteorologických dat probíhá též v pásmu S (2.2075, 2.2525 a 2.2675 GHz, šířka pásma 3×5 MHz, výkon 3×5 W). Na výslednou dráhu je naváděna motorem na TPL Thiokol Star 37S, zabudovaném v těle družice.

Řídicí středisko DMSP Command and Control Center je umístěno na základně Offutt AFB. Hlavní pozemní sledovací stanice se nacházejí poblíže Loring AFB, MN (USA) a Fairchild AFB, WA (USA). Příjem telemetrických údajů zajišťuje stanice na Thule AFB.

Pohybuje se po heliosynchronní polární dráze. Předpokládaná aktivní životnost je 5 roků.

Předchozí družicí této řady je USA 172 alias DMSP Block 5D-2 F-16 (2003-048A), následující je USA 210 alias DMSP Block 5D-2 F-17 (2009-057A). Předchozí vojenskou družicí řady USA je USA 190 (2006-042A), následující je USA 192 (2006-052A).

Průběh letu

Datum Událost
2006-11-04 13:53 UT: Vzlet6,7.
14:08 UT: Navedení na předběžnou dráhu.
14:11 UT: Oddělení družice od 2. stupně rakety.

Literatura

  1. SMC Link. - Los Angeles, CA : SMC, 2005. - [Cit. 2005-09-26]     (http://www.losangeles.af.mil/non-mil.shtml).
  2. Home Page. - Chantilly, VA : NRO, 2005. - [Cit. 2005-10-21].     (http://www.nro.gov).
  3. DMSP 5D-2. - Mission and Spacecraft Library. - Pasadena, CA : JPL, 2000. - [Cit. 2002-07-23].     (http://samadhi.jpl.nasa.gov/msl/QuickLooks/dmsp5d2QL.html).
  4. DMSP Satellite Program Description. - Washington, DC : NOAA, 2000. - [Cit. 2002-07-2002].     (http://web.ngdc.noaa.gov/dmsp/descriptions/dmsp_desc.html).
  5. Media Kit for Delta IV Launch of DMSP-17. - St. Louis, MO : Boeing. - 2006-11-04. - [Cit. 2006-11-04].     (http://www.boeing.com/defense-space/space/delta/delta4/dmsp-17/).
  6. Mission status center / J. Ray. - Spaceflight Now. - 2006-11-04. - [Cit. 2006-11-04].     (http://www.spaceflightnow.com/delta/d320/status.html).
  7. Boeing Delta IV Launches Critical Military Weather Satellite. - St. Louis, MO : Boeing. - 2006-11-04. - [Cit. 2006-11-04].     (http://www.boeing.com/news/releases/2006/q4/061104a_nr.html).

------
Datum poslední úpravy: 2009-12-31 17:08:35 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2009 - Antonín Vítek