Název objektu | Iridium 48 |
SSC | 25107 |
Start | 1997-12-20 13:16:02 UT, Western Test Range, Delta 7920-10C |
Stav objektu | zanikl v atmosféře |
Zánik | 2001-05-05.26 |
Životnost | 1231.71 dne, tj. 3.37 roku |
Provozovatel | USA, Iridium |
Výrobce | USA, LMMS |
USA, Motorola Satcom | |
Kategorie | telekomunikační družice |
Hmotnost | vzletová 662 kg |
na dráze 655 kg | |
prázdná 556 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
97-12-21.47 | G | 86.57° | 97.38 min | 625 km | 641 km | |
97-12-26.89 | G | 86.58° | 97.42 min | 628 km | 642 km | |
97-12-27.43 | G | 86.60° | 97.36 min | 626 km | 639 km | |
97-12-27.63 | G | 86.56° | 97.96 min | 659 km | 662 km | |
97-12-27.91 | G | 86.56° | 98.03 min | 660 km | 668 km | |
97-12-30.70 | G | 86.56° | 98.11 min | 665 km | 672 km | |
97-12-30.77 | G | 86.57° | 98.17 min | 669 km | 673 km | |
97-12-30.90 | G | 86.56° | 98.26 min | 673 km | 678 km | |
97-12-31.18 | G | 86.56° | 98.46 min | 684 km | 687 km | |
97-12-31.59 | G | 86.52° | 98.77 min | 696 km | 703 km | |
97-12-31.93 | G | 86.50° | 98.99 min | 707 km | 714 km | |
98-01-01.21 | G | 86.48° | 99.22 min | 718 km | 725 km | |
98-01-01.55 | G | 86.47° | 99.46 min | 730 km | 736 km | |
98-01-01.90 | G | 86.46° | 99.68 min | 740 km | 747 km | |
98-01-02.11 | G | 86.43° | 99.84 min | 746 km | 756 km | |
98-01-02.25 | G | 86.43° | 99.94 min | 750 km | 760 km | |
98-01-02.45 | G | 86.42° | 100.10 min | 759 km | 768 km | |
98-01-02.87 | G | 86.39° | 100.20 min | 762 km | 774 km | |
98-01-03.22 | G | 86.39° | 100.25 min | 764 km | 777 km | |
98-01-03.43 | G | 86.41° | 100.37 min | 775 km | 777 km | |
98-01-06.08 | G | 86.40° | 100.40 min | 775 km | 780 km | |
98-01-21.57 | G | 86.40° | 100.43 min | 776 km | 781 km | |
98-02-04.11 | G | 86.43° | 100.18 min | 763 km | 772 km | |
98-04-13.62 | G | 86.40° | 100.21 min | 767 km | 770 km | |
98-05-23.18 | G | 86.41° | 100.40 min | 775 km | 780 km | |
98-09-24.43 | G | 86.44° | 99.82 min | 748 km | 751 km | |
98-10-03.23 | G | 86.44° | 100.25 min | 763 km | 777 km | |
98-10-07.12 | G | 86.44° | 99.82 min | 749 km | 751 km | |
98-11-02.57 | G | 86.40° | 100.40 min | 775 km | 780 km | |
99-04-01.50 | G | 86.40° | 99.80 min | 748 km | 750 km | |
99-04-07.13 | G | 86.40° | 97.78 min | 651 km | 655 km | |
99-04-08.42 | G | 86.40° | 97.68 min | 644 km | 651 km | |
99-04-08.62 | G | 86.40° | 97.61 min | 640 km | 649 km | |
99-04-09.16 | G | 86.39° | 97.47 min | 634 km | 641 km | |
99-04-10.45 | G | 86.39° | 97.16 min | 619 km | 627 km | |
99-04-12.13 | G | 86.40° | 96.79 min | 577 km | 633 km | |
99-04-12.54 | G | 86.40° | 96.69 min | 572 km | 628 km | |
99-04-13.00 | G | 86.40° | 96.55 min | 563 km | 624 km | |
99-04-14.88 | G | 86.40° | 96.12 min | 528 km | 617 km | |
99-04-15.75 | G | 86.42° | 95.86 min | 515 km | 605 km | |
99-04-16.15 | G | 86.40° | 95.70 min | 492 km | 613 km | |
99-04-17.27 | G | 86.40° | 95.28 min | 473 km | 591 km | |
99-04-18.60 | G | 86.40° | 95.38 min | 477 km | 597 km | |
99-06-13.86 | G | 86.40° | 95.32 min | 473 km | 596 km | |
99-07-11.28 | G | 86.40° | 95.27 min | 471 km | 592 km | |
99-08-29.06 | G | 86.40° | 95.21 min | 473 km | 585 km | |
99-09-29.94 | G | 86.39° | 95.15 min | 468 km | 584 km | |
99-10-20.43 | G | 86.40° | 95.10 min | 468 km | 580 km | |
99-11-14.73 | G | 86.39° | 95.04 min | 467 km | 574 km | |
99-11-26.22 | G | 86.40° | 94.99 min | 466 km | 571 km | |
99-12-17.14 | G | 86.40° | 94.93 min | 462 km | 569 km | |
00-01-10.08 | G | 86.40° | 94.88 min | 459 km | 567 km | |
00-02-05.45 | G | 86.40° | 94.81 min | 459 km | 560 km | |
00-02-20.40 | G | 86.40° | 94.75 min | 459 km | 554 km | |
00-03-11.80 | G | 86.40° | 94.67 min | 455 km | 550 km | |
00-03-26.14 | G | 86.39° | 94.61 min | 451 km | 548 km | |
00-04-08.15 | G | 86.38° | 94.53 min | 446 km | 545 km | |
00-04-21.15 | G | 86.40° | 94.46 min | 445 km | 540 km | |
00-05-21.00 | G | 86.39° | 94.35 min | 443 km | 530 km | |
00-06-10.45 | G | 86.39° | 94.28 min | 441 km | 527 km | |
00-06-16.87 | G | 86.38° | 1126.63 min | 29262 km | 29713 km | |
00-06-25.25 | G | 86.39° | 94.22 min | 438 km | 523 km | |
00-07-09.26 | G | 86.39° | 94.16 min | 435 km | 521 km | |
00-07-23.26 | G | 86.39° | 94.08 min | 432 km | 516 km | |
00-08-13.56 | G | 86.38° | 93.99 min | 431 km | 508 km | |
00-09-04.10 | G | 86.39° | 93.91 min | 429 km | 502 km | |
00-11-07.52 | G | 86.39° | 93.45 min | 407 km | 479 km | |
00-11-13.30 | G | 86.38° | 93.38 min | 407 km | 473 km | |
00-11-27.24 | G | 86.37° | 93.26 min | 405 km | 463 km | |
00-12-04.17 | G | 86.39° | 93.17 min | 403 km | 457 km | |
00-12-19.57 | G | 86.38° | 93.06 min | 397 km | 452 km | |
00-12-27.65 | G | 86.38° | 92.97 min | 393 km | 447 km | |
01-01-02.53 | G | 86.38° | 92.91 min | 390 km | 444 km | |
01-01-08.53 | G | 86.38° | 92.86 min | 388 km | 441 km | |
01-01-13.57 | G | 86.38° | 92.81 min | 386 km | 439 km | |
01-01-20.53 | G | 86.38° | 92.75 min | 383 km | 436 km | |
01-01-25.94 | G | 86.37° | 92.69 min | 381 km | 432 km | |
01-02-04.47 | G | 86.38° | 92.59 min | 377 km | 426 km | |
01-02-10.84 | G | 86.37° | 92.52 min | 377 km | 419 km | |
01-02-18.42 | G | 86.39° | 92.43 min | 371 km | 416 km | |
01-02-24.84 | G | 86.38° | 92.34 min | 366 km | 413 km | |
01-03-04.54 | G | 86.38° | 92.24 min | 362 km | 407 km | |
01-03-10.24 | G | 86.38° | 92.14 min | 357 km | 402 km | |
01-03-18.24 | G | 86.37° | 91.99 min | 352 km | 393 km | |
01-03-24.75 | G | 86.38° | 91.83 min | 344 km | 385 km | |
01-04-08.19 | G | 86.37° | 91.18 min | 317 km | 348 km | |
01-04-10.28 | G | 86.37° | 91.08 min | 313 km | 342 km | |
01-04-17.55 | G | 86.37° | 90.72 min | 299 km | 321 km | |
01-04-23.34 | G | 86.36° | 90.37 min | 284 km | 301 km | |
01-04-24.21 | G | 86.36° | 90.30 min | 282 km | 296 km | |
01-04-25.22 | G | 86.36° | 90.21 min | 278 km | 292 km | |
01-04-26.41 | G | 86.36° | 90.10 min | 274 km | 285 km | |
01-04-27.54 | G | 86.36° | 89.99 min | 268 km | 279 km | |
01-04-28.54 | G | 86.36° | 89.87 min | 263 km | 273 km | |
01-04-29.53 | G | 86.36° | 89.72 min | 256 km | 265 km | |
01-04-30.16 | G | 86.35° | 89.62 min | 253 km | 259 km | |
01-04-30.53 | G | 86.36° | 89.57 min | 250 km | 256 km | |
01-05-01.21 | G | 86.35° | 89.45 min | 245 km | 250 km | |
01-05-01.53 | G | 86.35° | 89.39 min | 241 km | 247 km | |
01-05-02.46 | G | 86.34° | 89.19 min | 233 km | 235 km | |
01-05-03.45 | G | 86.35° | 88.90 min | 219 km | 221 km | |
01-05-04.56 | G | 86.35° | 88.32 min | 188 km | 195 km | |
01-05-04.64 | G | 86.35° | 88.25 min | 185 km | 191 km | |
01-05-05.23 | G | 86.35° | 86.90 min | 105 km | 137 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Telekomunikační družice na nízké oběžné dráze pro spojení s mobilními telefony. Vyvinula a postavila ji firma Lockheed Martin Missiles and Space Co. (LMMS), Sunnyvale, CA (USA); telekomunikační vybavení vyvinula a vyrobila firma Motorola, Satellite Communications (SATCOM) Group, Chandler, AZ (USA). Vlastníkem bylo mezinárodní konsorcium Iridium LLC, Washington, DC (USA), po r. 2000 po jeho bankrotu přešel systém do vlastnictví nové společnosti Iridium Satellite LLC, Arlington, VA (USA), operativním provozovatelem je firma The Boeing Co., Seattle, WA (USA).
Tříose stabilizovaná družice (výr. č. SV048) nese telekomunikační zařízení pro spojení mezi družicemi v pásmu Ka (23.18-23.38 GHz) se 4 anténami, pro spojení s mobilními telefony v obou směrech v pásmu L (1.616-1.6265 GHz) přes 3 fázově řízené antény, umožňující vytvoření 48 svazků z celkovou kapacitou 1200 kanálů, a komunikační linku s pozemními stanicemi zajišťujícími napojení na pozemní telefonní síť v pásmu Ka (19.4-19.6/29.1-29.3 GHz) přes 4 antény. Družice obslouží v jednom okamžiku plochu o rozloze 19 mil. km2. Je vybavena korekčním motorem pro úpravy oběžné dráhy.
Hlavní pozemní řídicí středisko SNOC [=Satellite Network Operations Center] se nachází v městě Leesburg, VA (USA); záložní se nacházejí v Římě (Itálie) a v Chandler, AZ (USA). Pro napojení na pozemní komunikační sítě slouží stanice Bangkok (Thajsko), Beijing /=Peking/ (Čína), Jiddah /=Džidda/ (Saúdská Arábie), Moskva (Rusko), Mumbai (Indie), Nagano (Japonsko), Rio de Janeiro (Brazílie), Řím (Itálie), Seoul (Jižní Korea), Taibei /=Tchaj-pej/ (Taiwan), Tempe, AZ (USA), Oahu, HI (USA). Ministerstvo obrany USA má vlastní pozemní komunikační středisko pro služby EMMS [=Enhanced Mobile Satellite Services] na Havajských ostrovech, využívané jak pro spojení s dislokovanými vojenskými jednotkami, tak pro potřeby civilních vládních služeb.
Pro označování rovin oběžných drah je použito systému dle McDowella2. Přepokládaná garantovaná aktivní životnost je 5 roků; podle posledních analýz může skutečná dosáhnout až 10 let. Před ukončením činnosti má být družice navedena do zemské atmosféry.
Předchozí družicí této řady je Iridium 47 (1997-082C), následující Iridium 49 (1997-082E).
Datum | Událost |
---|---|
1997-12-20 | Naveden na dráhu v rovině č. 2 (P1). |
1998-02-03 | Naveden na dráhu pro rezervní družice. |
1998-listopad | Pohybuje se po operační dráze. |
1999-03-30 | Kolem tohoto data byly zahájeny manévry7, jimiž byla dráha družici postupně snižována. Lze to považovat za příznak vyřazení družice ze systému. |
1999-červen | Podle optických sledování není stabilizován a je mimo provoz. Byl nahrazen družicií Iridium 11A (1998-074A). |
2000-12-12 | Majetek zbankrotované firmy Iridium LLC zakoupil nový vlastník Iridium Satellite LLC, Arlington, VA (USA). |
2001-03-28 | Nový vlastník obnovil globální provoz systému za výhodnějších podmínek pro uživatele. |
2001-05-05 | Kolem 06:15 UT (±4 min): Družice zanikla v atmosféře nad rovníkovou západní Afrikou (10.5° až 3.3° s.š., 7.3° až 7.2° v.d.). |
Datum poslední úpravy: 2010-12-04 13:31:09 UT |
|
|
© 2010 - Antonín Vítek |