Název objektu | Progress-M 19 <=Прогресс-М 19> |
SSC | 22745 |
Start | 1993-08-10 22:23:45 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U |
Stav objektu | řízeně zanikl v atmosféře |
Zánik | 1993-10-13 |
Životnost | 63 dny, tj. 0.17 roku |
Provozovatel | Rusko, RKA |
Výrobce | Rusko, Energija |
Kategorie | zásobovací loď |
Hmotnost | 7250 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
93-08-11.30 | G | 51.62° | 89.97 min | 246 km | 300 km | |
93-08-12.30 | G | 51.62° | 90.02 min | 251 km | 299 km | |
93-08-16.06 | G | 51.62° | 92.35 min | 387 km | 393 km | |
93-10-10.88 | G | 51.62° | 92.42 min | 389 km | 397 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Nákladní kosmická loď. Výrobcem a provozovatelem je NPO Energija im. S. P. Koroljova <=НПО Энергия им. С. П. Королёва>, Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl. (Rusko).
Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>### 1 ###) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.
Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem. Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor klimatizačního systému.
Je vybavena návratovým pouzdrem "Raduga" <="Радуга"> pro dopravu max. 150 kg užitečného nákladu na Zemi. Pouzdro je umístěno při návratu v průlezu, odkud je vymrštěno krátce před vstupem lodi do atmosféry.
Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.
Předchozí nákladní lodí této řady je Progress-M 18 (1993-034A), další je Progress-M 20 (1993-064A).
Datum | Událost |
---|---|
1993-08-10 | 22:23:45 UT: Vzlet. |
1993-08-13 | 00:00:06 UT: Připojil se ke komplexu Mir. |
1993-08-13 až -10-12 | Součást komplexu Mir (1986-017A). |
1993-10-12 |
17:59:08 UT: Odpojil se od komplexu Mir.
kolem 23:55 UT: Brzdicím manévrem naveden do atmosféry. kolem 00:07 UT: Těsně před vstupem do atmosféry se oddělilo návratové pouzdro Raduga se 150 kg užitečného zatížení. 00:22 UT: Pouzdro Raduga po balistickém sestupu přistálo v Kazachstánu, kde bylo v pořádku nalezeno. |
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:19:03 UT |
|
|
© 2009 - Antonín Vítek |