1993-019A - Progress-M 17

Název objektu Progress-M 17 <=Прогресс-М 17>
SSC 22588
Start1993-03-31 03:34:13 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U2
Stav objektuřízeně zanikl v atmosféře
Zánik1994-03-03
Životnost337 dní, tj. 0.92 roku
ProvozovatelRusko, RKA
VýrobceRusko, Energija
Kategoriezásobovací loď
Hmotnost7250 kg

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
93-04-01.33 G 51.62° 90.13 min 250 km 312 km  
93-04-01.58 G 51.62° 90.16 min 254 km 310 km  
93-04-04.83 G 51.62° 92.44 min 393 km 395 km  
93-08-11.13 G 51.62° 92.36 min 387 km 393 km  
93-08-12.02 G 51.64° 91.97 min 340 km 402 km  
93-08-12.92 G 51.62° 92.00 min 370 km 375 km  
93-11-01.56 G 51.62° 91.85 min 364 km 367 km  
93-12-08.52 G 51.62° 91.76 min 358 km 364 km  
93-12-22.84 G 51.62° 90.53 min 241 km 360 km  
94-01-03.14 G 51.62° 90.35 min 236 km 348 km  
94-01-10.91 G 51.62° 90.22 min 234 km 337 km  
94-01-19.66 G 51.62° 90.06 min 231 km 324 km  
94-01-27.03 G 51.62° 89.91 min 227 km 313 km  
94-02-02.20 G 51.62° 89.75 min 224 km 299 km  
94-02-07.18 G 51.62° 89.58 min 219 km 288 km  
94-02-13.89 G 51.61° 89.33 min 212 km 271 km  
94-02-22.67 G 51.62° 88.86 min 194 km 241 km  
94-02-25.01 G 51.61° 88.67 min 187 km 230 km  
94-02-27.84 G 51.62° 88.37 min 176 km 212 km  
94-03-01.06 G 51.62° 88.18 min 170 km 199 km  
94-03-02.16 G 51.61° 87.88 min 157 km 182 km  
94-03-02.95 G 51.61° 87.35 min 133 km 153 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Nákladní kosmická loď. Výrobcem a provozovatelem je NPO Energija im. S. P. Koroljova <=НПО Энергия им. С. П. Королёва>, Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl. (Rusko).

Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 217) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.

Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem. Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor klimatizačního systému.

Je vybavena návratovým pouzdrem "Raduga" <="Радуга"> pro dopravu max. 150 kg užitečného nákladu na Zemi. Pouzdro je umístěno při návratu v průlezu, odkud je vymrštěno krátce před vstupem lodi do atmosféry.

Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.

Předchozí nákladní lodí této řady je Progress-M 16 (1993-012A), další je Progress-M 18 (1993-034A).

Průběh letu

Datum Událost
1993-03-31 03:34:13 UT: Vzlet.
1993-04-02 05:16:18 UT: Připojil se ke komplexu Mir.
1993-04-02 až
-08-11
Součást komplexu Mir (1986-017A).
1993-08-11 15:36:42 UT: Odpojil se od komplexu Mir.
1994-03-02 Manévrem snížena výška dráhy.
1994-03-03 03:28 UT: Brzdicím manévrem nad Manilou (Filipíny) naveden do atmosféry.

Literatura

  1. ISS Spacecraft: Progress. - SpaceRef, 2001. [Cit. 2001-05-22].     (http://www.spaceref.com/iss/spacecraft/progress.html).
  2. SPACEWARN Activities. - SPACEWARN Bulletin [474] 1 (1993-04-25).     (http://nssdc.gsfc.nasa.gov/spacewarn/spx474.html).

------
Datum poslední úpravy: 2009-04-10 20:19:00 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2009 - Antonín Vítek