1991-073A - Progress-M 10

Název objektu Progress-M 10 <=Прогресс-М 10>
SSC 21746
Start1991-10-17 00:05:25 UT, Bajkonur [=Baikonur], Sojuz-U2
Stav objektuřízeně zanikl v atmosféře
Zánik1992-01-20
Životnost95 dní, tj. 0.26 roku
ProvozovatelSovětský svaz
VýrobceSovětský svaz
Kategoriezásobovací loď
Hmotnost7250 kg

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Nákladní kosmická loď. Výrobcem a provozovatelem je NPO Energija im. S. P. Koroljova <=НПО Энергия им. С. П. Королёва>, Kaliningrad (nyní Koroljov), Moskovskaja obl., RSFSR (SSSR).

Kosmická loď typu Progress-M <=Прогресс-М> (typové označení 11F615A55 <=11Ф615А55>, model 7K-TGM <=7К-ТГМ>, výr. č. 211) o celkové délce 7 m a max. průměru 2.72 m sestává ze tří částí: nákladní sekce GO [=gruzovoj otsek] <=ГО [=грузовой отсек]>, sekce pro dopravu kapalných pohonných látek OKD [=otsek komponentov dozapravky] <=ОКД [=отсек компонентов дозаправкы]> a přístrojové sekce PAO [=priborno-agregatnyj otsek] <=ПАО [=приборно-агрегатный отсек]>.

Sekce GO <=ГО> ogiválního tvaru o průměru 2.2 m, délce 3.15 m včetně stykovacího zařízení a vnitřním hermetizovaném prostoru 6.6 m3 slouží k uložení kusového nákladu, dopravovaného na kosmickou stanici. V přední části se nachází průlez uzavřený hermetickým poklopem a zakončený stykovacím uzlem SSVP [=sistema stykovki i vnutrennogo perechoda] <=ССВП [=система стыковки и внутренного перехода]> s aktivním stykovacím zařízením ASA [=aktivnyj stykovočnyj aggregat] <=АСА [=активный стыковочный аггрегат]> s naváděcí tyčí SŠ [=stykovočnaja štanga] <=СШ [=стыковочная штанга]>. Na obvodu příruby jsou umístěny spojky pro propojení potrubí pro přečerpávání paliva a okysličovadla, vzduchu pro klimatizační systémy stanice a elektrické konektory. V nehermetizované sekci OKD <=ОКД> tvaru komolého kužele o max. průměru 2.1 m a délce 1. m jsou umístěny dvě nádrže s palivem, dvě nádrže s okysličovadlem, tlakové láhve s dusíkem a vzduchem. Sekce PAO <=ПАО> válcového tvaru o max. průměru 2.72 m a délce 3.1 m nese ve své válcové hermetizované části o průměru 2.1 m a délce 1.1 m řídicí, navigační a telekomunikační systémy. V přechodové části mezi PAO <=ПАО> a OKD <=ОКД> je umístěno 10 manévrovacích motorků. V zadní části je umístěn hlavní korekční motor o tahu 3.1 kN, další 4 manévrovací motorky a 10 trysek systému orientace spolu s nádržemi KPL. Na vnějším plášti PAO <=ПАО> je umístěn radiátor klimatizačního systému.

Je vybavena návratovým pouzdrem "Raduga" <="Радуга"> pro dopravu max. 150 kg užitečného nákladu na Zemi. Pouzdro je umístěno při návratu v průlezu, odkud je vymrštěno krátce před vstupem lodi do atmosféry.

Loď je určena k samostatným letům v trvání přibližně jednoho týdne; po připojení ke stanici v zakonzervovaném stavu má životnost přibližně 3 měsíce.

Předchozí nákladní lodí této řady je Progress-M 9 (1991-057A), další je Progress-M 11 (1992-004A).

Průběh letu

Datum Událost
1991-10-17 00:05:25 UT: Vzlet.
1991-10-19 První nezdařený pokus o připojení ke komplexu Mir (1986-017A).
1991-10-21 03:40:50 UT: Na druhý pokus se nákladní loď připojila ke komplexu Mir (1986-017A).
1991-10-21 až
1992-01-20
Součást komplexu Mir (1986-017A).
1992-01-20 07:14 UT: Odpojil se od komplexu Mir.
Kolem 11:35 UT: Brzdicím manévrem naveden do atmosféry.
Kolem 11:51 UT: Těsně před vstupem do atmosféry se oddělilo návratové pouzdro Raduga.
12:06 UT: Pouzdro Raduga přistálo.

Literatura

  1. ISS Spacecraft: Progress. - SpaceRef, 2001. [Cit. 2001-05-22].     (http://www.spaceref.com/iss/spacecraft/progress.html).
  2. SPACEWARN Activities. - SPACEWARN Bulletin [456] 1 (1991-10-25).     (ftp://nssdc.gsfc.nasa.gov/pub/spacewarn/spx.456).

------
Datum poslední úpravy: 2011-09-24 05:56:36 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2011 - Antonín Vítek