Název objektu | Kosmos 1900 <=Космос 1900> |
SSC | 18665 |
Start | 1987-12-12 05:39 UT ?, Bajkonur [=Baikonur], Ciklon-2 |
Stav objektu | na geocentrické dráze |
Očekávaná životnost na dráze | neomezená |
Provozovatel | Sovětský svaz |
Výrobce | Sovětský svaz |
Kategorie | družice pro radiolokační průzkum oceánů |
Hmotnost | 5000 kg |
Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
96-08-23.06 | G | 66.08° | 99.20 min | 691 km | 750 km | |
99-01-04.15 | G | 66.08° | 99.19 min | 694 km | 746 km | |
01-01-12.14 | G | 66.08° | 99.14 min | 697 km | 738 km | |
02-06-14.53 | G | 66.08° | 99.09 min | 695 km | 736 km | |
05-01-03.17 | G | 66.09° | 99.07 min | 682 km | 746 km | |
08-01-01.49 | G | 66.09° | 99.06 min | 682 km | 745 km | |
11-01-01.78 | G | 66.09° | 99.05 min | 685 km | 742 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Vojenská průzkumná družice. Vyvinulo ji a vyrobilo Konstruktorskoje bjuro (KB) "Arsenal" im. M. V. Frunze <=Конструкторское бюро (КБ) "Арсенал" им. М. В. Фрунзе> (nyní FGUP KB Arsenal), Leningrad (SSSR). Provozovatelem je Ministerstvo oborony (MO) SSSR <=Министерство обороны (МО) СССР>, Moskva (SSSR).
Přístrojový modul družice US-A [=upravljajemyj sputnik-aktivnyj] <=УС-А [=управляемый спутник-активный]> 2. generace pro radiolokační průzkum pohybu plavidel po oceánech má tvar válce o průměru 1.30 m a délce asi 10 m, který zůstává trvale spojen s posledním stupněm nosné rakety. Na něj navazuje asi 6 m dlouhý urychlovací stupeň v jehož přední části je umístěn jaderný energetický zdroj JaEU [=jadernaja energo-ustanovka] <=ЯЭУ [=ядерная энерго-установка]> "Buk" <="Бук"> zdokonalené verze s termolektrickým měničem tepelné energie na elektřinu a se stálým elektrickým výkonem kolem 3 až 5 kW, který vyvinulo a vyrobilo Konstruktorskoje bjuro (KB) "Krasnaja zvezda" (nyní KB "Zvezda"), Ostaškov-3, Kalininskaja (nyní Tverskaja) obl. (SSSR). Reaktor BR-5A [=bystryj reaktor] <=БР-5А [=быстрый реактор]> s tepelným výkonem 100 kW obsahuje 37 palivových článků s celkem 31.1 kg na 90 % obohaceného 235U. Jako teplonosné medium se používá roztavená eutektická slitina draslíku a sodíku. Reaktor je vybaven destrukčním systémem, který v případě návratu do atmosféry zajistí rozpad reaktoru, aby na Zemi nedopadly radioaktivní zbytky a aby se nukleární palivo rozptýlilo v atmosféře. Urychlovací blok s motorem na TPL slouží k převedení reaktoru na vyšší odkládací dráhu. Z boku je k urychlovacímu stupni připevněna anténa o délce asi 4 m impulzního radiolokátoru pracujícího v pásmu X (8 GHz), která se odhazuje před ukončením činnosti družice. Družice je vybavena motorem na KPL pro navedení na oběžnou dráhu o tahu asi 3 až 6 kN, 4 korekčními motory o tahu 100 N a stabilizačními motory (pravděpodobně iontovými).
Družice podsystému s krycím názvem "Legenda" <="Легенда"> je součástí systému kosmické námořní rozvědky <=МКРЦ [=морская космическая разведка и целеуказание]>.
Předchozí družicí této řady jiného typu je Kosmos 1867 (1987-060A), další je Kosmos 1932 (1988-019A).
Datum | Událost |
---|---|
1988-04-10 | Družice ukončila svoji aktivní činnost a výška její dráha přestala být udržována. Pozemní stanice zřejmě ztratily kontakt s družicí. |
1988-05-13 | Agentura TASS přiznala, že družice již není ovládána ze Země a předpověděla její zánik na srpen až září 1988. |
1988-09-30 | Reaktor s urychlovací raketou byl autonomně převeden na odkládací dráhu. Na původní dráze zůstal objekt 1987-101B (vlastní družice s posledním stupněm nosné rakety). Pravděpodobně též oddělená anténa radiolokátoru zřejmě zanikla, aniž byla katalogizována. Havarijní situace na družici s nukleárním reaktorem vyvolala silné mezinárodní protesty, které přispěly ke zrušení tohoto programu (viz 1988-019A). |
Datum poslední úpravy: 2011-04-02 17:24:26 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |